5/2004 CIMO Ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen kielen opetuksen kehittäminen Opetusministeriön toimeksiannosta CIMO asetti lokakuussa 2003 työryhmän.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
Advertisements

2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
Kansainvälinen toiminta OAMK:ssa
05/20071 Erasmus Korkeakoulujen kv.kevätpäivät Seinäjoki 2007 Anne Siltala, CIMO Hankeyhteistyö työelämän kanssa - Erasmus-ohjelman tukimuodot.
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
Kansainvälisyyttä korkeakoulujen henkilökunnalle
Juhani Pihkala 2005 Opiskelijoiden ohjaus- ja tukitoimien kehittäminen.
OHJAUS AMMATTIKORKEAKOULUISSA Pentti Rauhala ARENE ry:n pj., rehtori, Laurea – ammattikorkeakoulu
Yksinäisestä propelipäästä yhteiseen tekijäporukkaan Joensuun seudun kansalaisopisto.
Vieraskielisten koulutusohjelmien kehittämispäivät ”Ulkomaalaisten opiskelijoiden integrointi ja työllistyminen”
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Vieraskieliset koulutusohjelmat - yhteistyön kehittäminen Ulla Weijo
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
Suomen kieli ja viestintä YAMK-koulutuksessa Vastuuopettajien AC-kokous / Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän ja Osku-hankkeen tuotoksia.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO / Kv. palvelut Joint programme - koulutusyhteistyö JY:ssa Joint programme = kansainvälinen yhteisohjelma Taustaa:  Kv. kampustyöryhmän.
Oulun aikuislukio 2014.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) Erilaiset konstit kansainvälistyä kotona Mari Ikonen Joensuun.
LIIKE-RESTO-OPS-linjaukset Kaija Sääski.
Kannattaako Suomeen tulla opiskelemaan? Kansainvälisen liikkuvuuden uudet muodot Irma Garam Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
WoSCos Works, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Mitä opetan ammatillisessa oppilaitoksesta? Tuija Saarimaa
Tampereen aikuislukion etälukio Jaana Leppä vt. rehtori Tampereen aikuislukio Tampereen aikuislukio.
Vieraskielinen opetus ja kansainvälistyminen 1.Yhteishaku ja markkinointi 2.Monikulttuuristen ryhmien opettaminen.
” Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin. Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä ” (kenialainen sananlasku)
Aluepalvelut Laureassa
HOK työryhmä Ammattitaidon hankkimista täydentävien opintojen suorittaminen PIRKOn sisällä  VAKIO-CASE - joustavat opintopolut ammattitaidon.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Hannu Sirén/ as / /1.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Sanastotyön.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Yhteistutkinnoista myönnettävät todistukset Opetushallitus ja opetus- ja kulttuuriministeriö päivittivät marraskuussa.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
Koe ja kansainvälisty Bastian Fähnrich & Katja Kurasto Intensiiviviikko 2009.
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
Ulkomaisten tutkinto- opiskelijoiden kielitaidon arviointi –toimivatko kielitestit Heli Simon SeAMK kielipalvelut
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Koe ja kansainvälisty Katja Kurasto 2011.
Kansainväliset tutkinto-opiskelijat Suomen yliopistoissa Tuure Pitkänen SYL:n hallituksen jäsen.
Helli Kitinoja KOTIKANSAIN- VÄLISTYMISEEN LIITTYVIÄ EETTISIÄ KYSYMYKSIÄ Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turussa
5/2004 CIMO Liikkuvuuden lisääminen ongelma-aloilla: case tekniikka Taulukot: Suomesta ulkomaille lähtevät vaihto- opiskelijat suhteessa uusiin opiskelijoihin.
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Kirsti Virtanen Turun ammattikorkeakoulu
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
1 Opinto-ohjaus Kurssi 1 Kotkan Aikuislukio. Kotkan aikuislukio Kirkkokatu Kotka.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Kajaanin ammattikorkeakoulu Arto Karjalainen Rehtori Kajaanin ammattikorkeakoulu
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
Kotkan aikuislukio Opetus: Kotkankatu Kotka
Korjausrakentamisen opetus TTY:ssä
Yrittäjyyskasvatuspäivät Outi Sutinen Jaana Uusitalo
Opiskelijavalintojen kehittäminen ja avoin korkeakoulu –ideariihi
Lukio.
LUKIO-OPINNOT.
Kiinnostaako lukio?
Seurakuntaharjoittelut, työelämäyhteistyö ja ops2015
Kohti kansallista digitaalista koulua
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Esityksen transkriptio:

5/2004 CIMO Ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen kielen opetuksen kehittäminen Opetusministeriön toimeksiannosta CIMO asetti lokakuussa 2003 työryhmän selvittämään ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen opetuksen tarjontaa ja kehittämistarpeita Raportti toukokuussa 2004 Taustalla mm. Bologna-prosessi ja kansalliset tavoitteet ulkomaisten vaihto- ja tutkinto-opiskelijoiden määrälle Suomen kielen opetus jäänyt vieraskielisen opintotarjonnan kehittämisen varjoon? Ulkomaisille opiskelijoille annettava suomen kielen opetus mukaan tulosohjausprosessiin?

5/2004 CIMO Ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen kielen opetuksen kehittäminen Suomi toisena kielenä -opetuksen kehittämisessä olennaista: Nivotaan korkeakouluissa osaksi kansainvälistymisen strategiaa Vaihto- ja tutkinto-opiskelijoiden erilaiset tarpeet Ulkomaiset vaihto-opiskelijat –Riittävästi rinnakkaisia alkeisryhmiä –Survival-taso –Halukkaille jatkomahdollisuuksia –Intensiivinen kielivalmennus lukukauden saumakohdissa, itseopiskelu, cd- rom- ja verkkopohjaista opetusta

5/2004 CIMO Ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen kielen opetuksen kehittäminen Ulkomaiset tutkinto-opiskelijat –Suomeen integroiminen –tutkintovaatimukset (pakolliset ja vapaavalintaiset suomen opinnot) –Laaja kurssitarjonta, mahdollisuus edetä alkeista edistyneelle tasolle Korkeakoulujen yhteistyö opetuksen järjestämisessä –mahdollisuus opiskella naapurikorkeakoulussa, yhteiset kurssit, opetustarjonnan kehittäminen toisiaan täydentäviksi –Jo olemassa olevien verkostojen aktivoiminen –Yhteistyön vastavuoroisuus ja yo-amk -sektorirajojen ylittäminen

5/2004 CIMO Ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen kielen opetuksen kehittäminen Erilaiset opetusmuodot ja uuden teknologian hyväksikäyttö (verkko, cd-rom) –Materiaalia lähiopetuksen tueksi ja kokonaisia kursseja –Kehittäminen korkeakoulujen yhteistyönä –Saman alan yksiköt alakohtaista opetusta –Jo kehitetyn materiaalin hyväksikäyttö –Opiskelijoiden ohjaus ja opettajien täydennyskoulutus Resurssointi –lisääntyvä kielitarjonta otettava huomioon perusrahoituksessa ja hankerahoituksessa –suomi toisena kielenä-opetus osaksi tulosohjausprosessia

5/2004 CIMO Ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen kielen opetuksen kehittäminen Kuinka vakuuttaa aineopetuksesta vastaava henkilökunta suomen kielen tärkeydestä? Onko lähialueen korkeakoulujen yhteistyölle todellisia mahdollisuuksia? Kuinka pitkälle opetustarjontaa voi kasvattaa itseopiskelu-, verkko- ja cd-rom kurssein?