LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Muokkaa alaotsikon perustyyliä osoitt Miten oppia kuuntelemaan ja jakamaan lasten mielikuvia sodista ja konflikteista? Psykologi, psykoterapeutti.
Advertisements

Miten lapsen osallisuus toteutuu läheisneuvonpidossa? •Viranomaisten yhteenvedot: keskittyvätkö lapsen tilanteeseen, tulevatko niissä lapsen näkemykset,
Uskontodialogia monikulttuurisen päiväkodin arjessa
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Harvialan koulu ja päiväkoti
LASTEN KOKEMUKSET JA OSALLISUUS SAIRAALASSA
Työhyvinvoinnin tekijät Akavan Erityisalojen työmarkkinatutkimusten tuloksia Tiivistelmädiat
Työnohjauksella laatua lapsen päivään
Mannerheimin Lastensuojeluliitto Lapsi- ja perhetoiminta
Koululaisten iltapäivätoiminta TEHDÄÄN HYVÄ PÄIVÄ YHDESSÄ
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Jyväskylän LastenParlamentti osallisuutta vahvistamassa
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Kohti osallistuvaa toimintakulttuuria Oppilaskunnan, opettajakunnan ja vanhempainyhdistyksen yhteistyö Aleksanterin koulussa.
Haapajärvi on alueen suurin kaupunki 7714 väestömäärällään
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat työyhteisön arjen tarkasteluun.
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Täysivaltainen osallisuus – vammaisalan tulevaisuusseminaari
Minna Saarenpää, Tiia Virtanen, Riikka Trygg, Pauliina Kielinen
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
T IETOKONE OSANA ESIOPETUKSEN JA VARHAISKASVATUKSEN OPPIMISYMPÄRISTÖÄ H YVINKÄÄLLÄ Anne-Marie Knape.
Harvialan koulu ja päiväkoti
Tutkimus VKK-Metron kehittämistyössä Tuulikki Venninen Tutkijatohtori, Helsingin yliopisto
Yrittäjyys- opetus-menetelmä!
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Seuratuki-info  Perheliikunta on terveyttä edistävää liikuntaa, jota koko perhe ja lähipiiri; lapset, nuoret, vanhemmat, isovanhemmat ja ystävät.
Reggio Emilia Paula Vehkalahti, Emilia Tauriainen, Hanne Yrittiaho, Maisa Valtanen, Riikka Rautiainen Vaka 11B.
AH Lastensuojelulaki sosiaalityön arjessa Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö Arja Honkakoski Sosiaalityön kehittämispäällikkö.
Esteettömyys päiväkodeissa koulutuspäivä
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille. Markus 16:15.
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Lasten ”Voimaryhmä” Metropolia amk, Itäinen perhekeskus (Vuosaaren toimipiste) & Haruspuisto Katja Ihamäki & Paula Olkkonen.
Varhaiskasvatuksen asiakaskysely päiväkodit ja esiopetusyksiköt
Osmos-loppupuheenvuoro Riitta Vartio. mitä kuulin tänään?
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
KASVA VOIMISTELIJAKSI Kokonaisliikuntamäärä. Pienet valinnat ratkaisevat Pariporina: -Mitä ajatuksia video synnytti? -Miten oma arkesi pyörii? Voiko pienillä,
Valkeisenmäen päiväkoti Nella Baltzar 9J
Alakoulujen oppilaskuntien ja Turun Lasten Parlamentin yhteistyö.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
ESIOPS 2016 Lasten ja huoltajien osallistaminen
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
TAIDELÄHTÖISTEN MENETELMIEN KÄYTÖN LISÄÄMINEN PÄIVÄKODISSA
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Tiina Kulmala
Lapsiperheraati Varkaudessa Marja-Liisa Honkanen
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Nuoret kunnan päätöksenteossa
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Kainuun toiminnallinen osakokonaisuus
Digitaalinen kasvun kansio kasvatuskumppanuuden edistämisessä
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Kotikäynti osallisuutta edistävänä työtapana vammaissosiaalityössä
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Terveiset Yö-ryhmästä
Katja Ihamäki & Paula Olkkonen
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI
Hanna Karlsson / Hanna Karlsson /
Esityksen transkriptio:

LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ Tanja Komulainen, OAMK, ylempi amk-tutkinto Jaana Tikka, Muksuteekin päiväkoti, Pyhäjärvi, Selänne ppky Jaana Tikka ja Kirsi Anttila 9.4.2017

Osallisuuden edellytykset ja esteet Tutkimuksista on tullut ilmi, että päivähoidon toiminnan suunnittelu on yleisesti aikuispainotteista, aikuisten asettamien tavoitteiden mukaista. Lapsia kuullaan, mutta lapsi itse ei ole tietoinen vaikuttamisestaan (Akola 2007; Turja 2007; Pyökkimies 2009 ja Sheridan & Pramling Samuelson) Lasten kuulemista ja osallisuuden vahvistamista arjen pedagogisessa toiminnassa voidaan pitää laadukkaan varhaiskasvatuksen yhtenä tärkeänä tekijänä. Turja 2007 ; Akola 2007 Jaana Tikka ja Kirsi Anttila 9.4.2017

Ikonen & Virtanen 2007 (toim.) Lapsen näkökulma koskee lapsen omia näkemyksiä tai lasten omaa kulttuuria, jota koskevan tiedon tuottamisessa lapsi on itse aktiivisesti osallisena. Lasten omien näkökulmien tavoittaminen ja niiden mukaanotto osaksi kasvatustyön lähtökohtia on nykyisin jokaisen opettajan haaste Se, miten lähelle lapsen näkökulmaa aikuiset voivat päästä riippuu ensi kädessä siitä, miten he arvostavat lasten omaa kulttuuria ja tapaa kokea ja ymmärtää maailmaa Ikonen & Virtanen 2007 (toim.) Jaana Tikka ja Kirsi Anttila 9.4.2017

Miten lasten osallisuutta vahvistettiin Muksuteekin päiväkodissa? ”Saduttaminen” Haastava ison lapsiryhmän toiminnassa Viikon lapsi – toiminta Tärkeä lapsille kuin vanhemmille Toimii isossakin lapsiryhmässä ”Toiveiden torstai” Lapsilta kerättiin toiveita seuraavan viikon toiminnasta Lapsen itsetunnon vahvistuminen Jaana Tikka ja Kirsi Anttila 9.4.2017

Miten yhteistyö koettiin? Pääasiassa oppilaitosyhteistyötä tehtiin opiskelijan kanssa Suunnittelukokouksen lisäksi työkokouksia pidettiin neljä Työkokousten tarkoituksena oli suunnata toimintaa Vaativat järjestelyä työyhteisössä Toiminta vaatii kentältä innostusta asiaan Työskentelytapa oli joustava, edettiin lapsen ja arjen ehdoilla Työntekijät kirjoittivat lasten ja aikuisten kokemuksia ”Tunnelma- päiväkirjaan” Toiminta herkisti työntekijöiden korvat kuulemaan lasten toiveet ja mielipiteet Jaana Tikka ja Kirsi Anttila 9.4.2017

”Toiveiden torstai” muuntuu toiveiden kuukaudeksi Mitäs jatkossa? ”Toiveiden torstai” muuntuu toiveiden kuukaudeksi Viikon lapsi – toiminta jatkuu ”Mukularaatia” halutaan kokeilla esim. juhlien suunnittelussa Lapsilta voisi kerätä palautetta toiminnasta Jaana Tikka ja Kirsi Anttila 9.4.2017