Silmän käyttäytymisen tutkimus ja sovellukset Veikko Surakka 26.09.2000 Tampere University Computer Human Interaction Group.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Yleistä Läsnäolovelvollisuus Poissaolojen selvitys Käyttäytyminen
11 VAKUUTUSTUTKIMUS 2012 Esitys Tutkimuksen tavoitteena on selvittää suomalaisten: yleiskuvaa vakuutusyhtiöistä ja vakuutustuotteista riskintuntemusta.
Heijastuksia elämästä
Pikkupoika kysyi isältään...
Good Karma = Hyviä Seurauksia
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Intelligent Gaze-Added Interfaces by Salvucci & Anderson Anssi Kainulainen Tampere University Computer Human Interaction Group.
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
1 Maantiede tieteenalana ja oppiaineena
Epilepsia: erillaista tositarinaa -kampanja.
Yksilön yhteiskuntavastuusta C:\A2009\BM\Yht © YksilöYhteiskunta Yksilön.
Työ, teho ja yksinkertaiset koneet
Paikallisuus auditoinnin näkökulmasta decomb-ryhmätapaaminen , työmuistio Panu Lehtovuori Olli Maijala.
Integraalilaskenta MA 10
LAADUKKAAT PALVELUT LAADUKKAILLA HANKINNOILLA PALVELUJEN PAKETOINTI – SEMINAARI
Kasvatustyön suunnittelu ja toteutus (ryhmissä)
Ympäristöjournalismin päivä maanantai
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
Elämyshankekyselyn tulokset © Sovita Toteutus: Opiferum1.
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
AVAUS 1 ALAVÄRIÄ: p, vähintään 3 kortin väri VASTAUKSET AVAUKSEEN  VASTAUKSET AVAUKSEEN  AVAUS 1 YLÄVÄRIÄ: p, vähintään 5 kortin väri.
KPL TIET KADUT.
TMA.003 / L3 ( )1 3. Funktioista 3.1. Kuvaus ja funktio Olkoon A ja B ei-tyhjiä joukkoja. Tulojoukon A  B = {(x,y) | x  A, y  B} osajoukko on.
3. Funktioista 3.1. Kuvaus ja funktio
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Markku S. Hannula Dosenttiluento
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Taidot taskuun -tunnit Tapanilan ala-asteella
Tuetusta itsearvioinnista Paletti-hanke
Interact järjestelmäarkkitehtuuri + vuorovaikutustekniikoista ja evaluoinnista Markku Turunen Tampereen yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Interact.
Pienin ja suurin arvo suljetulla välillä
Silmänliikkeet Tampere University Computer Human Interaction Group
Esaimaa.fi Profiilitutkimus Helmikuu Esaimaa.fi-palvelun profiilitutkimus, helmikuu 2009 InterQuest Oy Tutkimuksen toteutus Tutkimuksen tarkoituksena.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
APE-opinnot: 7. lähipäivä
TEKNILLINEN KORKEAKOULU HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY TIMANTTI Kokemusperäisen tietämyksen jakaminen organisaatiossa TKK / BIT-tutkimuskeskus SAFIR-puoliväliseminaari.
Opetussuunnitelmaviestintä Merkki ja merkitys - Viestinnän yleinen teoria Jukka Savilampi 2005.
Mitä asenne tarkoittaa?
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 11 - Teemu Mutanen Optimointiopin seminaari - Syksy 2005 / 1 Lisätiedon arvo.
Kognitiivinen psykologia tutkii
Sankarit ja sankaruus Venäjällä Makula, kevät 2015 Tavoitteet, suorittaminen ja aikataulu.
SATTUMAN ONGELMA TUTKIMUKSESSA 1 x: tenttiin valmistautumiseen käytetty aika (tunteja) Perusjoukko μ = 39,87.
Mi Menetelmä tosiaikaiseen sivustomuokkaukseen Sulake Dynamoid | Strictly confidential – legally protected and privileged information Ilari Tuominen Software.
Pikkupoika kysyi isältään...
Ryhmätoiminnasta voimaa kuntoutumisen polun eri vaiheisiin
1. Probleema –Onko täysikuu yhtä korkealla ollessaan eteläisellä taivaalla sekä kesällä että talvella?
Kuuntelemisen taitoja Kirjoita seuraavasta listasta itsellesi 10 erityisen vaativaa kuuntelemisen taitoa.
Funktio.
TAMPEREEN KAUPUNKI – TALOUS- JA STRATEGIARYHMÄ 1 Ennakkotietoja työpaikoista vuodelta 2004 Vuoden 2004 ennakkotiedot työpaikoista julkaistiin
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmöijän nimi Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy/Kevät 200X Virheraportoijien jakaumat.
Aivojen sähköinen taustatoiminta ja kognitiiviset prosessit
Ops seminaari Askola.
Sosiaalihuoltolaki.
2 Tutkimuksen suunnittelu
Tieteellisen tekstin konventioita Anna Hermiö
PSYKOLOGIAN TEORIASUUNTAUKSET….. BEHAVIORISMI Ärsyke-reaktio Klassinen ehdollistuminen Välineellinen ehdollistuminen Mallioppiminen Ulkoisesti havaittava.
Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen
VARIANSSIANALYYSI.
TUTKIMUSOTTEET:.
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio OPPIMINEN JA HAVAINNOINTI LEA1LH002 Riitta Rautava Henkilön käsitys todellisuudesta – ei välttämättä.
Esityksen transkriptio:

Silmän käyttäytymisen tutkimus ja sovellukset Veikko Surakka Tampere University Computer Human Interaction Group

2 Runko Silmän funktioista Visuaalisen informaation merkitys Attentiosta Vuorovaikutuksesta Pupillista Seminaarin työskentelytavoista

3 Silmän funktioista Silmän käyttäytyminen liittyy sekä informaation hankintaan että vuorovaikutukseen ihmisten kanssa Silmän käyttäytyminen on sekä tahdonalaista että tahdosta riippumatonta

4 Silmän funktioista Informaation hankinta Kognitiivinen prosessointi –esim. kasvojen tunnistaminen tai lukeminen Affektiivinen prosessointi –esim. tunteiden tunnistaminen kasvoilta

5 Silmän funktioista Vuorovaikutus Vuorovaikutuksessa hankimme tietoa toisista ihmisistä Ilmaisemme itseämme Säätelemme vuorovaikutusta

6 Visuaalisen informaation merkitys Tietysti suuri Ei ole mitään tarkkaa lukua Joissain apinakokeissa todettu, että yli 50% aivokuoresta osallistuu visuaalisen informaation käsittelyyn Ihmisillä varmaan samaa luokkaa

7 Attentiosta Attentio yleisnimitys sille mihin tarkkaavaisuutemme/huomiomme kohdistuu Voidaan jakaa esim. visuaalinen ja auditorinen tarkkaavaisuus

8 Attentiosta Katseen suunta voi kertoa sen mihin attentiomme on kohdistunut Attentio voi olla kohdistunut kuitenkin johonkin muuallekin Tutkimalla katseen suuntaa ja suunnan muutoksia voi tutkia esim. sitä millaiset asiat parhaiten vievät tarkkaavaisuutemme mukanaan

9 Vuorovaikutuksesta Vuorovaikutuksessa katseen suunnalla on suuri merkitys Suuntaamalla katseen johonkin henkilöön indikoimme kiinnostusta “Kerromme” myös että henkilöllä on meidän huomiomme Siirtämällä katseen suuntaa viemme myös mukanamme toisen ihmisen huomion

10 Pupillista Toisin kuin katseen suunta pupillin koon vaihtelut ohjautuvat pääsääntöisesti tahdosta riippumatta Autonominen hermosto Pupillin koon vaihteluista voi päätellä jotain suhteessa autonomisen hermoston toimintaan

11 Pupillista Pupillin koon vaihtelut liittyvät Valon määrän säätelyyn Kognitiiviseen prosessointiin Affektiivisiin prosesseihin

12 Seminaarin työskentelytavoista Ongelma Menetelmä Tulos Diskussio

13 Ongelma 1. Johdattelet aiheeseen siten kuin paperissa on tehty. 2. Kuvaat hypoteesit tai kokeen tarkoituksen tai idean jne. tämä on paprusta riippuvaista. Jos tutkimus on luonteeltaan esim. kuvaileva ei mitään koetta ehkä ole tehtykään eikä hypoteeseja voikaan olla.

14 Menetelmä 3. Kuvaat sen miten tutkimus toteutettiin menetelmät, proseduuri jne. 4. Kerrot tilastolliset analyysit (jos niitä oli) Esim. Mitä varianssianalyysia käytettiin, mitä olivat post-hoc testit jne.

15 Tulokset Kerrot tulokset, eli sen mitä tilastolliset analyysit, kuvaajat ym. osoittivat.

16 Diskussio + (päätelmät) Kuvaat diskussion siten kuin kirjoittaja(t) tekee Kuvaat mahdolliset konkluusiot

17 Arviointi Arvioit itse kriittisesti tutkimusta Mikä oli huonoa Mikä oli hyvää Miten tekisit paremmin