Raila Pirinen 2.12.2009 Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
| Pasi Mattila | TOY - Tulevaisuuden oppimisympäristö
Advertisements

Lapset ja Internet Miten suojella lasta netin haitalliselta sisällöltä?
Innovatiiviset opetuskäytänteet ja opetusteknologian pedagogiset haasteet Juho Norrena projektitutkija Agora Center
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Suomalainen tietoyhteiskunta ja opetusteknologia • Tämän päivän suomalainen koulu  Innovatiivinen  Antaa mahdollisuuksia sekä opettajalle että oppilaalle.
Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
SOMETTAJA -hanke YHTEISÖLLISEN MEDIAN JA PILVIPALVELUJEN KÄYTTÖNOTTO SUUPOHJAN TOISEN ASTEEN OPPILAITOKSISSA HANKETOIMINTA YHTEISKUNTAA UUDISTAMASSA.
Toimivat luokkatilat Ressuun Helsingin Eteläisen piirin OSUKE -hanke.
Opetuksen ja oppimisen kansainvälinen tutkimus TALIS 2013
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
JanakkalaTiina Sarisalmi Kansainvälinen toiminta osana opetussuunnitelmaa ja koulutyötä.
TURUN KOULUJEN 6. LUOKAN OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN KÄYTTÖTAITOKARTOITUS KEVÄT 2005 TOP-KESKUS Turun opetustoimi 2005.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Yhteisöllisen oppimisen keinoja?
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
Hanke: Tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntävän opetuksen kehittäminen Valtionavustus lukiokoulutuksen TVT:n opetuskäytöön sekä laite ja tietoverkkohankintoihin.
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Siivikkala, Metsäkylä, Viljakkala Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
EU monikielisyyttä edistämässä Hannele Nevalampi
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Aineenopettajan- koulutuksen opinnäytteet Leena Hiltunen
JAMK-ESOK Esteettömät oppimisympäristöt Helena Koskimies,
Tytöt teknologian taitajiksi

Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Koulutuksen tutkimuslaitos Agora Center IT-tiedekunta KT-tiedekunta Päivi Häkkinen & Marja Kankaanranta.
TIETOKONEVÄLITTEINEN YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN CSCL
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
TAHTO-hankkeen Tanskan matka. Amager Faelled Skole, luokat 0-9 IT-strategian tavoitteena tietoyhteiskunnan aktiiviseksi jäseneksi kasvaminen Kolmea oppilasta.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Welcome to Könönpelto School
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
(Luento)-opetuksen aktivointikeinot Pekka Makkonen
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
Pekka Löppönen Organisaatio kokemuksena-konferenssi.
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
Tasogeometriaa alkuopetukseen
Natural Europe Winter School Yleisesittely. Keywords: natural history, environmental education, informal education, educational pathways, learning in.
SISÄPIHOJEN SUUNNITTELU HS – Space - Laine Anni - Terävä Jaana.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Opettaja oppilaan oppimisen tukena Opi ja onnistu esteettä Eija Häyrynen erityisopettaja, KT.
Laatutyö opettaja Luotu :42.
TOMY/H3-jakson artikkelit kl 2017 opetuskokeilun suunnitteluun (artikkelit myös Moodlessa liitetiedostoina) Tutustu johonkin tutkivan oppimisen lähestymistapaan.
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Welcome to Könönpelto School
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
TURUN Lyseon koulun esittelyilta
Mikä? Kenelle? Miksi? Eeva-Riitta Yliniva 2017.
Esityksen transkriptio:

Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo

Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä Ilomäki, L (2008): The effects of ICT on school: teachers and students’ perspectives df?sequence=3 df?sequence=3 Arjen tietoyhteiskunta Haaparanta, H & Tissari, V (2008): Cicero Learning – selvitysraportti. Tieto- ja viestintäteknologian hyödyntäminen opetuksessa ja opiskelussa selvitysraportti.pdf selvitysraportti.pdf

SITES=Second Information Technology in Education Study Tutkimuksen tavoitteet: Selvittää, näkyvätkö TVT:n käyttöön asetetut odotukset ja tavoitteet sekä siihen tehdyt investoinnit käytännössä Tunnistaa sellaisia tekijöitä, jotka eniten vaikuttavat tietotekniikan tehokkaaseen opetukseen ja oppimisen integrointiin’ Tutkimus kohteena yläkoulut ja erityisesti tvt:n käyttö luonnontieteiden ja matematiikan opetuksessa

Oppimisen ja opetuksen kannalta on hyödyllistä sijoittaa tvt-välineitä myös luokkiin TVT:tä käytetään suomalaisissa kouluissa lähes kaikkien oppiaineiden opetuksessa, mutta säännöllinen käyttö on suhteellisen vähäistä

Tarkasteluorientaatiot Perinteinen (opettajalähtöisyys, eteneminen samaan tahtiin, yksilöllinen opiskelu, erilaiset testauskäytännöt) Elinikäinen oppiminen Verkostoituminen

ohjataan opetusryhmänsä ottamaan yhteyttä asiantuntijoihin Luovat oppilaille mahdollisuuksia työskentelyyn ja oppimiseen toisten koulujen oppilaiden kanssa Monikulttuurinen kasvatus

Resurssien vähäisyys Opettajien ajanpuute Opettajien tvt-taitojen puutteellisuus

Miksi tieto- ja viestintätekniikan opetus ei ole juurtunut koulun arkeen? Miksi oppilaat pitävät tvt:n koulukäyttöä tylsänä ja mekaanisena? Suomalaiset koulut jakaantuneet kahtia tvt:n käytön suhteen Kehityshankkeissa mukana olevissa oppilaitoksissa teknologia nivoutuu luontevasti opetukseen ja koulun muuhun toimintaan Muissa kouluissa tvt:n käyttö ja kehittäminen lepäävät yksittäisten opettajien harteilla samaan tapaan kuin atk-opetuksen pioneerivuosina 1980-luvulla