Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo
Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä Ilomäki, L (2008): The effects of ICT on school: teachers and students’ perspectives df?sequence=3 df?sequence=3 Arjen tietoyhteiskunta Haaparanta, H & Tissari, V (2008): Cicero Learning – selvitysraportti. Tieto- ja viestintäteknologian hyödyntäminen opetuksessa ja opiskelussa selvitysraportti.pdf selvitysraportti.pdf
SITES=Second Information Technology in Education Study Tutkimuksen tavoitteet: Selvittää, näkyvätkö TVT:n käyttöön asetetut odotukset ja tavoitteet sekä siihen tehdyt investoinnit käytännössä Tunnistaa sellaisia tekijöitä, jotka eniten vaikuttavat tietotekniikan tehokkaaseen opetukseen ja oppimisen integrointiin’ Tutkimus kohteena yläkoulut ja erityisesti tvt:n käyttö luonnontieteiden ja matematiikan opetuksessa
Oppimisen ja opetuksen kannalta on hyödyllistä sijoittaa tvt-välineitä myös luokkiin TVT:tä käytetään suomalaisissa kouluissa lähes kaikkien oppiaineiden opetuksessa, mutta säännöllinen käyttö on suhteellisen vähäistä
Tarkasteluorientaatiot Perinteinen (opettajalähtöisyys, eteneminen samaan tahtiin, yksilöllinen opiskelu, erilaiset testauskäytännöt) Elinikäinen oppiminen Verkostoituminen
ohjataan opetusryhmänsä ottamaan yhteyttä asiantuntijoihin Luovat oppilaille mahdollisuuksia työskentelyyn ja oppimiseen toisten koulujen oppilaiden kanssa Monikulttuurinen kasvatus
Resurssien vähäisyys Opettajien ajanpuute Opettajien tvt-taitojen puutteellisuus
Miksi tieto- ja viestintätekniikan opetus ei ole juurtunut koulun arkeen? Miksi oppilaat pitävät tvt:n koulukäyttöä tylsänä ja mekaanisena? Suomalaiset koulut jakaantuneet kahtia tvt:n käytön suhteen Kehityshankkeissa mukana olevissa oppilaitoksissa teknologia nivoutuu luontevasti opetukseen ja koulun muuhun toimintaan Muissa kouluissa tvt:n käyttö ja kehittäminen lepäävät yksittäisten opettajien harteilla samaan tapaan kuin atk-opetuksen pioneerivuosina 1980-luvulla