Verkkokasvio osana tutkimuskansiotyöskentelyä Perusasteen ja lukion ympäristöekologia.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Advertisements

Maksuyhteenveto ja osoitetarrat • Kirjautumisohjeet netissä • Käyttöohjeita voit tutkia kirjauduttuasi • Rekisteritietoja ei saa luovuttaa kellekään, niitä.
Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Moodlen ohje opiskelijoille
Vinkkejä sanojen muistamiseen •Visuaalisen muistin tukeminen ▫Sanan liittäminen kuvaan  pohdi, mitä oman kielen sanaa opeteltava sana muistuttaa  luo.
2. Terveyteen vaikuttavat tekijät
Urheilutoimitus ja -seurat
Nykykulttuuri ja minä Suhtautumiseni nykykulttuuriin – tarkastelua Suhtautumiseni nykykulttuuriin – tarkastelua.
Tähden vari. Presentation –Opettaja näyttää pitkän valotusajan kuvan taivaankannesta.
EUROOPAN MAISEMIA EUROOPAN LUONTO 8LK.
Kunnon kulttuuriympäristöt Euroopan rakennusperintöpäivien 2012 oppimateriaali: Motivointi T eema: liikunta- ja urheiluympäristöt Diasarja 2: Kotiseudun.
Valitse sanomapalkissa Ota muokkaus käyttöön,
Kasvatustyön suunnittelu ja toteutus (ryhmissä)
7 Terveyden tutkiminen.
Mitä media on? Media on tajuntateollisuutta, joka tarjoaa maailmaa koskevaa informaatiota ja tapoja nähdä ja ymmärtää se (Masterman 1985).
Kaunis elämä – lapsena toisen maailmansodan jaloissa Toisen maailmansodan aikaisia alkuperäislähteitä Isosta-Britanniasta 1) Selvittäkää, mitä saamanne.
Lukemaan oppii vain lukemalla
Matematiikan oppiminen.
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Hyvinvointia koulun liikunnalla Etätehtävä Tavoite: Opiskelija soveltaa kurssin ” Hyvinvointia koulun liikunnalla” tietoja omaa koulua kehittävän projektin.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
Tiedonhankintaprosessin portaat
TÄHTITIEDE: ASTROBIOLOGIA Kuvan lähde: Nasa. –Tähtitiedettä biologian ja maantieteen näkökulmasta –toinen pääteema on astrobiologia ja toinen taivaan.
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
8 -luokan biologian maasto-opiskelua
Opetussuunnitelma matematiikkaluokkia varten
Maaseutu.fi on uudistunut -
Minun tiedonhankinnan ympäristö
Farkut kiertoon -projekti tekijä: Nina Kivimäki Munkkiniemen yhteiskoulu 2008.
Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio ECTS ja ammattikorkeakoulut.
Päiväkeskustoiminnan tutkimushanke Sininauhaliitto Tutkija Aki Rogel.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Runo tekstitaidon kokeessa
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
1 Lääkäripäivät P Tutkijakoulutus, Torstai Väitöskirja projektina Päivi Rautava Turun terveystoimi, erikoissairaanhoito Turun yliopisto,
Iida Salminen & Laura Päärni, VAKA-12C
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Ajatteluhatut Teeman tarkastelua eri näkökulmista
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
E –oppikirjan käyttöönotto
Marko Lehtimäki Biologia sivuaineena Helsingin yliopistossa.
Globaali monimuotoisuuskeskus
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
5. Luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen
Teemapäivä Linturetki 5. luokka. Vastuu ympäristöstä, hyvinvoinnista ja kestävästä kehityksestä Oppilas oppii: ymmärtämään ympäristönsuojelun välttämättömyyden.
OULUN AIKUISLUKION Aikuisten perusaste Kastellin monitoimitalossa Sairaalanrinne 5.
Lähiympäristön metsä - projekti Suunnittelu: Liisa Ansala, Kati Reinikka & Anette Valtanen.
AI8 Tekstin keinot, uutinen Tekstin keinot Kappalejaolla voidaan auttaa lukijaa hahmottamaan tekstiä ja sen pääkohtia. – Kappaleen alussa tulee.
MONIMUOTOISUUS.
IHMISEN ELÄMÄNKAARI JA KEHITYSPSYKOLOGIAN TUTKIMUSMENETELMÄT
Mitä tehtävänanto voi määrätä?
Luokan OneNote -muistikirja
Lintulammen koulun valinnaiskurssit
3. Terveystottumusten tutkiminen
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
PaikkaOppi Mobiilin käyttöohje
Kansainväliset suhteet Uutistapahtumien seuraaminen
Tervetuloa kirjastoon Suomessa
Henkilökunnan koulutus
Miellekartta.
Selkokieli.
Lajintuntemus Kurssin sisältö ja tavoiteet
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Artikkelihakujen tekeminen
   S2-opetuksen ja reaaliaineiden opetuksen yhdistäminen sekä Kartta-pedagogiikka Leo Jäppinen
Esityksen transkriptio:

Verkkokasvio osana tutkimuskansiotyöskentelyä Perusasteen ja lukion ympäristöekologia

PERUSASTE YMPÄRISTÖOPETUS Paikalliseen kasvilajistoon tutustuminen : Herbertti - oman verkkokasvion kokoaminen perinteinen kasvikokoelma (prässättyjä kasveja) paikallisiin luonnonmuistomerkkeihin ja kulttuurimaisemaan tutustuminen Ympäristö- ja luonnontiedossa on kolme toisiinsa liittyvää tavoitealuetta: luonnontieteellinen ajattelu ekologisesti kestävä ympäristösuhde kulttuurikasvatuksen tukeminen. Biologian opetuksen tavoitteet: oppilas oppii käyttämään biologialle ominaisia käsitteitä ja tiedonhankinta- ja tutkimusmenetelmiä liikkumaan luonnossa sekä kuvaamaan elämän perusilmiöitä ja hahmottamaan ekosysteemien rakennetta ja toimintaa. eliölajien tunnistaminen ja tunteminen ovat osa yleissivistystä, ja ne auttavat oppilasta arvostamaan luonnon monimuotoisuutta.

PERUSASTE YMPÄRISTÖEKOLOGIA Tutkimuskansio voi sisältää pienemmistä osista koostuvan ’tutkimuskokoelman’: –Oman kotiseudun kasvillisuuteen perehtyminen -verkkokasvion kokoaminen (Herbertti) –Ympäristöuutisten seuraaminen –Uhanalaisiin lajeihin perehtyminen –Havupuiden neulasten tutkiminen –Jäkäläkartoitus –Paikallisiin luonnonmuistomerkkeihin tutustuminen –Kierrätyskeskusvierailu-raportointi –Kaatopaikkavierailu-raportointi

LUKIO YMPÄRISTÖEKOLOGIA Tutkimuskansio voi sisältää pienemmistä osista koostuvan ’tutkimuskokoelman’: –Ympäristöuutisten seuraaminen –Ympäristöpäiväkirja –Uhanalaisiin lajeihin perehtyminen –Havupuiden neulasten tutkiminen –Oman kotiseudun kasvillisuuteen perehtyminen -verkkokasvion kokoaminen (Herbertti) –Jäkäläkartoitus –Paikallisiin luonnonmuistomerkkeihin tutustuminen

YMPÄRISTÖUUTISTEN SEURAAMINEN Seuraa tiedotusvälineiden ympäristöasioita koskevia uutisia ja kerää aiheeseen liittyviä artikkeleita. Luokittele artikkelit aihepiireittäin ja perustele, miksi luokittelit artikkelit valitsemallasi tavalla. Mieti uutisten taustoja ja kirjaa syitä, miksi artikkeli on kirjoitettu. Listaa lukemiesi ympäristöuutiset niiden maantieteellisen sijainnin perusteella ja pohdi miksi juuri nämä uutiset ovat päässeet tiedotusvälineisiin.

YMPÄRISTÖPÄIVÄKIRJA Valitse lähiseudultasi mieleisesi kohde, kuten puu, järvi tai puro. Tee havaintoja kohteestasi esimerkiksi kahden viikon välein. Voit käyttää apunasi digikameraa tai piirroksia. Kokoa havaintosi kurssin lopulla päiväkirjaksi ja kirjaa mitä muutoksia kohteesi ympäristössä on tapahtunut havainnointiaikana.

UHANALAISIIN LAJEIHIN PEREHTYMINEN Tee tutkimuskansioosi raportti, josta käy ilmi Suomen uhanalaisia kasvi- ja eläinlajeja. Liitä raporttiisi kuva, lajin yleistiedot ja keskeisimmät syyt lajin uhanalaisuuteen. Lisätietoa aiheesta esim. WWF:

HAVUPUIDEN NEULASTEN TUTKIMINEN Ilman epäpuhtaudet voivat vahingoittaa havupuiden neulasia. Vauriot voivat näkyä esim. värivaurioina tai neulasen pinnan vaurioina. Hae erilaisilta kasvupaikoilta neulasnäytteitä ja tutki niitä paljain silmin ja mikroskoopilla. Voit myös tehdä yksinkertaisen kokeen mikroskoopin avulla; lisää pipetin avulla pienenpieni vesipisara neulasen pinnalle ja tarkastele jääkö pisara pyöreäksi vai ’leviääkö se neulasen pinnalle. Jos neulasen vahapeite on kunnossa, vesipisara näkyy pyöreänä. Kirjaa eri paikoista keräämiesi näytteiden kunto ja pohdi syitä mahdollisiin vaurioihin.

VERKKOKASVION KOKOAMINEN – HERBAARIO - HERBERTTI Tutustukaa paikalliseen kasvillisuuteen esim. kirjallisuuden avulla. Oulun seudun kasvillisuus avautuu erinomaisesti esim. kirjan Oulun kasvit Piimäperältä Pilpasuolle –teoksen avulla. Kirja ohjaa sinut etsimään ja kuvaamaan tavallisia ja harvinaisempia kasveja oikeisiin paikkoihin. Verkkokasviossa käytettävät työvälineet, joita tarvitset ovat digikamera, tietokone ja toimiva verkkoyhteys. Lisätietoa kirjallisuudesta esim. t/index.htm

LISÄÄ TIETOA OHEISIIN TUTKIMUSMENETELMIIN Jäkäläkartoitus: steet/Opmon pdf#search=%22standardi%20SFS% %22 Paikalliset luonnonmuistomerkit: Sanomalehti Kaleva+ (maksullinen) Sanomalehti Kaleva , s.4. (Mukana kartta Oulun suojelluista puista).