Akateeminen kirjoittaminen Tiedotteet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

Kypsyysnäyte Kypsyysnäyte on oppimiskokemus ja työnäyte sekä väline opinnäytetyön esilletuontiin.
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Viestintä, tiedottaminen ja vuorovaikutus
Historia • Blogger-palvelun perusti pieni sanfranciscolainen yritys nimeltään Pyra Labs jo vuoden 1999 elokuussa • Bloggerin kehittivät kolme kaveria,
Uutinen.
Kökkötraktori-verkkokauppa
Tekstilaji Tekstin tyyppi.
Thorleif Johansson Suomen Lions-liitto ry Viestintäjohtaja
Hannu Keränen & Tiitus Lahti
Asiakkuudet luovalla alalla
Toimintasuunnitelma.
Tieteellinen kirjoittaminen Taulukot, kuviot, esimerkit
Vinkkejä hankeviestintään
TTL Sosiaalisessa mediassa
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Seinäjoen kv-kevätpäivät Roundtable 5 Ulkomaisten harjoittelijoiden markkinointi työnantajille Ira Leväaho, Helsinki Education and Research Area.
TYÖHAKEMUS.
Sihteeri, viestintä ja liiketoiminta
TEKSTITYYPIT RK s. 238.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Suomen kieltä ja viestintää yhteisnäyttelyn myötä Ilona Tanskanen
Nuorten ja nuorten aikuisten viestintästrategia Miksi?Kenelle?Miten?Mitä?
KIELIKONSULTTIEN TYÖELÄMÄTAIDOT Työelämää ja opintoja -iltapäivä Anu Karrimaa.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
11 Tavoite: tietää taloushallinnon roolin yrityksen toiminnassa Osaat kuvata esim. seuraavia asioita: – Yleisen l. ulkoisen laskentatoimen ja sisäisen.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Esitutkimus (tarvekartoitus)
Miten tapahtumani on uutinen?
Yritysviestintä, hankeviestintä, projektiviestintä
Asiatekstejä moniin tarkoituksiin
Juttuja (verkko)lehteen. Metakka Mediataitoja oppimaan/ mediataitoja kaikille ( OPH:n tukema mediakasvatushanke Saimaan mediakeskuksen.
T&K-hankkeiden viestinnästä Satu Orkola.
ESSEEN KIRJOITTAMINEN
Tiedottajan ABC-3 * Tutustu sidosryhmiin * Tapahtumatiedottaminen
Suomalaisten asennoituminen mainontaan 2009 Perusosa.
Julkaisu ja viestintä -vahvuusalue Tavoitteet Tavoitteena on edistää koulutustutkimuksen ja sen tulosten tunnetuksi tekemistä sekä laitoksen.
Essee on kirjoitelma, jossa on paljon kirjoittajan omia ajatuksia.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
SF 2007 (T.Hopeavuoren materiaali & Tekniikan viestintä) TYÖELÄMÄN ARKIVIESTINTÄ Vastaanottaja- ja tilanneanalyysi.
RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.
Vaikuttaminen ja vakuuttaminen
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.
RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
TIEDOTE Kauppinen – Nummi – Savola. Tekniikan viestintä.
Viestintäkoulutus PDG Maija-Liisa Heikkilä.
Y RITYSESITTELYT JA SUHDETOIMINTA Pertti Strandman ja Samuli Viitala.
Viestintä ja tiedottaminen Kuinka viestinnästä saadaan vaikuttavaa? Kuinka muut nuoret tavoitetaan tehokkaasti? Miten tiedotteemme lyö läpi mediassa?
AI8 Tekstin keinot, uutinen Tekstin keinot Kappalejaolla voidaan auttaa lukijaa hahmottamaan tekstiä ja sen pääkohtia. – Kappaleen alussa tulee.
Kaikki keinot käyttöön! Yhteenvetoa tekstien vaikutuskeinoista.
mielipidekirjoitelma
Asiakielisyys.
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Uutinen Äskettäin tapahtunutta asiaa koskeva tieto tai selostus.
Työelämän tekstejä sähköposti.
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
RYHMÄN NIMI? MITÄ RYHMÄ TEKEE? MISSÄ ? MILLOIN? YHTEYSTIEDOT ?
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
ESSEE.
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
ÄI1 Tekstit ja vuorovaikutus
UUTINEN TEKSTILAJINA.
Otsikko Ingressiin kirjoitetaan kortin sisältö tiivistettynä.
Yrityksen mainonta… … ja muu markkinointi
Markkinointisuunnitelma
Esityksen transkriptio:

Akateeminen kirjoittaminen Tiedotteet Tuula Marila Kevät 2007 Kielikeskus/Kielipalvelut

TIEDOTE Tekstityyppinä tiedotteet ovat : kertomuksia eritelmiä. Tiedotteiden uutisarvo perustuu siihen, että jotain uutta tapahtuu nyt tai pian.

Tiedote sisältää Tiedotteet sisältävät motivoivia perusteluja ja ohjeita: esim.: miksi milloin pitää toimia miten Tiedotteessa on sekä - subjektiivisia - objektiivisia aineksia - neutraalista suggestiivisuuteen (ulkoisissa tiedotteissa).

Ulkoiset ja sisäiset tiedotteet Asiakasiedote Lehdistötiedote Pysyväisohje Kutsu Saate Lähete

Asiakastiedote Asiakastiedotteet kertovat uutisesta (fuusio tms.) niissä on vahva suhdetoiminnallinen lataus asiakkaan näkökulma esillä tyylillisiä aineksia on: * tiedottamisesta * suhdetoiminnasta * mainonnasta (ei yksilöi tuotetta, vaan pikemminkin myy yritystä)

Tiedottaminen - markkinointi Myös mainonta on tiedottamista. Tiedottajan ja mainostoimittajan tehtävät osin samoja. Usein konsulttitoimisto hoitaa yrityksen ulkoisen tiedotuksen. Tiedottamisen ja markkinointiviestinnän keinot ja viestit ovat olleet erilaiset. Markkinointiviestintä – tiedottaminen raja hälvenemässä Molemmilla sama tarkoitus: liiketaloudellisen tuloksen tekeminen

Tiedotteen kieli – mainoksen kieli Tyyliero: sanavalinta selittää parhaiten eroja tiedottaminen neutraalia asiatyyliä mainostaminen taivuttelevaa kieltä suggestiivista yksipuolisuus sallittua puffit mainostavat uutiset sanomalehtiartikkelit (joskus)

Tiedotteen kieli Tiedottaminen on vaativa tehtävä. Onnistuminen edellyttää monien alojen yhtäaikaista hallintaa. Kirjoittamisen keinot ovat monipuolisesti käytössä. Viestin tulee olla tiivistä ja selkeästi informoivaa Tiedotteen pitää olla visuaalisesti houkutteleva kokonaisuus. Itse asiaan on päästävä pian. Tiedotteen ulkoasuun vaikuttaa tekstin käyttötarkoitus kirjeenomainen tiedote vs. ilmoitustaulun viesti.

Tiedotteesta tulee käydä ilmi: milloin se on laadittu kuka on asian käsittelijä l. vastuuhenkilö kuka on yhteyshenkilö mitkä ovat yhteyshenkilön yhteystiedot.

Lehdistötiedotteen kieli Tiedotteessa aloitus on ratkaisevan tärkeä. Ingressi, sisällön tiivistävä johdanto (lehdistötiedotteessa). Aloituksessa ja otsikossa kannattaa käyttää ns. dynaamisia ilmauksia (verbit, jotka sisältävät merkityksen kehityksestä, muutoksesta, uudistumisesta ja esim. tulosijat). Jos lehdistötiedote ylittää uutiskynnyksen, kieliasu säilyy usein sellaisena kuin yritys on sen muotoillut.

Lehdistötiedotteen kieli Tiedotteessa aloitus on ratkaisevan tärkeä. Ingressi, sisällön tiivistävä johdanto (lehdistötiedotteessa). Aloituksessa ja otsikossa kannattaa käyttää ns. dynaamisia ilmauksia (verbit, jotka sisältävät merkityksen kehityksestä, muutoksesta, uudistumisesta ja esim. tulosijat). Jos lehdistötiedote ylittää uutiskynnyksen, kieliasu säilyy usein sellaisena kuin yritys on sen muotoillut.