Akateeminen kirjoittaminen Tiedotteet Tuula Marila Kevät 2007 Kielikeskus/Kielipalvelut
TIEDOTE Tekstityyppinä tiedotteet ovat : kertomuksia eritelmiä. Tiedotteiden uutisarvo perustuu siihen, että jotain uutta tapahtuu nyt tai pian.
Tiedote sisältää Tiedotteet sisältävät motivoivia perusteluja ja ohjeita: esim.: miksi milloin pitää toimia miten Tiedotteessa on sekä - subjektiivisia - objektiivisia aineksia - neutraalista suggestiivisuuteen (ulkoisissa tiedotteissa).
Ulkoiset ja sisäiset tiedotteet Asiakasiedote Lehdistötiedote Pysyväisohje Kutsu Saate Lähete
Asiakastiedote Asiakastiedotteet kertovat uutisesta (fuusio tms.) niissä on vahva suhdetoiminnallinen lataus asiakkaan näkökulma esillä tyylillisiä aineksia on: * tiedottamisesta * suhdetoiminnasta * mainonnasta (ei yksilöi tuotetta, vaan pikemminkin myy yritystä)
Tiedottaminen - markkinointi Myös mainonta on tiedottamista. Tiedottajan ja mainostoimittajan tehtävät osin samoja. Usein konsulttitoimisto hoitaa yrityksen ulkoisen tiedotuksen. Tiedottamisen ja markkinointiviestinnän keinot ja viestit ovat olleet erilaiset. Markkinointiviestintä – tiedottaminen raja hälvenemässä Molemmilla sama tarkoitus: liiketaloudellisen tuloksen tekeminen
Tiedotteen kieli – mainoksen kieli Tyyliero: sanavalinta selittää parhaiten eroja tiedottaminen neutraalia asiatyyliä mainostaminen taivuttelevaa kieltä suggestiivista yksipuolisuus sallittua puffit mainostavat uutiset sanomalehtiartikkelit (joskus)
Tiedotteen kieli Tiedottaminen on vaativa tehtävä. Onnistuminen edellyttää monien alojen yhtäaikaista hallintaa. Kirjoittamisen keinot ovat monipuolisesti käytössä. Viestin tulee olla tiivistä ja selkeästi informoivaa Tiedotteen pitää olla visuaalisesti houkutteleva kokonaisuus. Itse asiaan on päästävä pian. Tiedotteen ulkoasuun vaikuttaa tekstin käyttötarkoitus kirjeenomainen tiedote vs. ilmoitustaulun viesti.
Tiedotteesta tulee käydä ilmi: milloin se on laadittu kuka on asian käsittelijä l. vastuuhenkilö kuka on yhteyshenkilö mitkä ovat yhteyshenkilön yhteystiedot.
Lehdistötiedotteen kieli Tiedotteessa aloitus on ratkaisevan tärkeä. Ingressi, sisällön tiivistävä johdanto (lehdistötiedotteessa). Aloituksessa ja otsikossa kannattaa käyttää ns. dynaamisia ilmauksia (verbit, jotka sisältävät merkityksen kehityksestä, muutoksesta, uudistumisesta ja esim. tulosijat). Jos lehdistötiedote ylittää uutiskynnyksen, kieliasu säilyy usein sellaisena kuin yritys on sen muotoillut.
Lehdistötiedotteen kieli Tiedotteessa aloitus on ratkaisevan tärkeä. Ingressi, sisällön tiivistävä johdanto (lehdistötiedotteessa). Aloituksessa ja otsikossa kannattaa käyttää ns. dynaamisia ilmauksia (verbit, jotka sisältävät merkityksen kehityksestä, muutoksesta, uudistumisesta ja esim. tulosijat). Jos lehdistötiedote ylittää uutiskynnyksen, kieliasu säilyy usein sellaisena kuin yritys on sen muotoillut.