CHAPLIN KULKURIHAHMON SYNTY JA VAIKUTUS 1910-20-LUVULLA.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Taivas…. Miten pääsen sinne?.
11 VAKUUTUSTUTKIMUS 2012 Esitys Tutkimuksen tavoitteena on selvittää suomalaisten: yleiskuvaa vakuutusyhtiöistä ja vakuutustuotteista riskintuntemusta.
Kun Jumala loi naisen hän oli tullut 6. päivän ylitöihin.
”Kutsu seuraamaan” Kun he olivat syöneet, Jeesus sanoi Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?" "Rakastan,
Onpa outoa, miten asiat etenevät…
Naisena olemisen ihanuus! Loistava, tuntematon Naiskirjailija
Helga Skiftesvik, Sanna Pitkänen
Kysy kysymys parilta. Vastaus on tekstissä s
Jumalan kanssa.
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Ehkä Jumala haluaa, että meidän tulee tavata joitakin meille vääriä ihmisiä ennenkuin tapaamme sen oikean, jotta olisimme tietoisia siitä kuinka kiitollisia.
RETHINKING WORK - Mistä työssä on kysymys?. RETHINKING WORK Näin tulivat valmiiksi taivas ja maa ja kaikki mitä niissä on. Jumala oli saanut työnsä päätökseen,
Huvitamme itsemme hengiltä Otavan Opisto Jari Sarja "Ja he olivat molemmat alasti, mies ja hänen vaimonsa, eivätkä he tunteneet häpeää. [...]
Nykytaide -Mitä se on?.
Modernismi ja 1800-luvun vaihteessa ensimmäisestä maailmansodasta jääneen epävarmuuden vuoksi alettiin etsiä uusia sanoja, muotoja ja kuvia maailmasta.
Elokuvataiteen ajatus syntyy
Kulttuuria massoille.
Kuvakäsikirjoitus. Opiskelija herää unestaan Kello on
Joyn tarina. Olen Joy, 10 vuotta vanha. Tykkään pelata verkkopalloa ystävieni kanssa!
VALOVUOSI = km IHMISIÄ = 1 IHMINEN / km LINNUNRATA Ø = VALOVUOTTA
Eurooppa 1910-luvulla Giovanni Pastrone: Cabiria (Italia 1914)
CHEERLEADING Tiina Määttä.
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
”Niille, jotka olivat tätä kuulemassa, Jeesus esitti vielä vertauksen, koska hän oli jo lähellä Jerusalemia ja monet luulivat Jumalan valtakunnan ilmestyvän.
Elokuvaesteettisiä periaatteita
Rakkaat ystäväni!.
Novellin analyysin käsitteitä
Norssi ja Varis juttusilla
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Nykyaikainen satu Kuningas sammakko Nainen oli pelaamassa golfia, ja hänen golfpallonsa lensi pusikon taakse. Hän lähestyi pusikkoa, ja näki sammakon.
Jouni Viuhko 2010 Pilkun käyttäminen.
Keskiajan kirjallisuus
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Tiedosta hyvinvointia Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus 1 II Uusien sukupolvien vastaanotto; ja yhteisyyssuhteet Loving I Elannon.
Tehtävä Suomelle Tehtävä kirjastoille …ja Yleisten kirjastojen neuvoston strategia
SATTUMAAKO... ? TÄMÄ INFORMAATIO ON TÄYDELLISESTI TOTTA JA SE ON TARKISTETTAVISSA..
Fredin tarina. Nimeni on Fred ja olen 10-vuotias. Asun Kisumussa, Keniassa ja rakastan jalkapallon pelaamista!
Johan Julius Christian (Jean) Sibelius
PILKKU.
PRONOMINIT Pronomini viittaa toiseen ilmaukseen, eli sillä on korrelaatti eli viittauksen kohde. Korrelaatti voi olla sana, lause tai lauseke. Viittaussuhteen.
Kirjallisuuden lajeja
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
Keskiajan taiteesta Fokus Jumalan ja maailman suhde; hieraattisuus
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
RUOTSI.
Ryhmätehtävät 2.2 Onnellinen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elokuvataiteen ajatus syntyy Mykkäelokuvan formatiivinen taidekäsitys.
Hy02 : Eurooppalainen ihminen
’I had many a good fall and many a good bump, and I think I have broken about twenty barrels of dishes, upset stoves, and also broken up many sets of beautiful.
Väitöskirja prosessina Teologisen tiedekunnan tohtorikoulutuskurssi Maiju Lehmijoki-Gardner.
Tapahtukoon sinun tahtosi
Radion ja TV:n historiaa
TANSKA August Blom: Den Hvide slavehandel (1910).
Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi. Ekspressionismi taidesuuntauksena alkoi n teatterin ja maalaustaiteen tyylinä; eri Euroopan maissa, mutta erityisesti.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
MODERNIN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
Matkalla.
Väliaineen vastus.
Modernismin tulo Suomeen
PYHÄ KOLMINAISUUS Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle. Kappale 7. Kuvat:
- Kirkon opettaja ja kaunistaja.
ELOKUVATAITEESTA Antti Pönni. MITÄ ON TAIDE? Arvottavassa ja suppeassa merkityksessä teos on taidetta, jos sillä on sellainen esteettinen arvo, joka erottaa.
Pablo Ruiz Picasso : Avignonin naiset, 1907 Kubismi on pääasiassa maalaustaiteen ja kuvanveiston, sekä joissakin maissa taideteollisuuden ja arkkitehtuurin.
Aineistoon viittaaminen Intertekstuaalisen kirjoittajan tärkeä taito!
Rokokoo 1700-luku.
Mitä taide on? Sari Toivakka, Kauhavan lukio.
Epiikka eli kertomakirjallisuus Draama eli näytelmäkirjallisuus
Esityksen transkriptio:

CHAPLIN KULKURIHAHMON SYNTY JA VAIKUTUS LUVULLA

VARHAISVAIHEET ENGLANNISSA ● Syntymä 1889, Lontoo ● Perhe köyhä, yhteyksiä viihdealalle ● Esiintyjänä varieteessa ja teatterissa vuotiaana ● 1908 Fred Karnon komediateatteriin o mm. “juopunut hienostelija” o varamies: Stan Laurel

KULKURI SYNTY VASTAANOTTO MERKITYS

KEYSTONE 1914 Mabel Normand, Mack Sennett ja Chaplin Keystone Cops

Kid Auto Races in Venice 1914

ESSANAY 1915 Chaplin ja Edna Purviance elokuvassa Work

The Tramp 1915

MUTUAL

“MAAILMAN KUULUISIN IHMINEN”

FIRST NATIONAL

KULKURIHAHMON KEHITYS ●PSYKOLOGIA ●KULKURI / HERRASMIES ●KÖYHYYS / HUUMORI ●MEKAANISUUS / TUNNE

1914 KEYSTONE $ ESSANAY $ 65, BONUS $ 10, MUTUAL $ 520, BONUS $ 150, FIRST NATIONAL $ 1, 000, 000

UNITED ARTISTS 1919

Nainen Pariisissa 1923

KULTAKUUME 1925

Stereokuva Klondiken kultaryntäyksestä 1896 Otos Kultakuumeesta

●Klondinken kultaryntäys 1890-luvulla ●Donnerin retkikunta 1840-luvulla - ihmissyönti ●Lita Grey ●Kulkurihahmon jännitteet vahvasti läsnä ○tragedia / komedia ○köyhyys / arvokkuus ○esineet “henkilöinä”, toimijoina ○lempeys / ilkeys ●Tarinarakenne kehittynyt ●1942: ääniversio uudelle yleisölle ○sävelletty musiikki ○selostus tekstien sijaan ○tarinaa tiivistetty ○ääni: esitysnopeus suurempi

CHAPLIN SUOMESSA LUVULLA ●JO 1915 MAINOSTETTIIN CHAPLININ NIMELLÄ ●1917 JOISSAIN TEATTEREISSA VAIN CHAPLININ ELOKUVIA ●PAHEKSUNTAA, SENSUURIA 1910-LUVUN LOPUSSA ●“ILVEILYN” JA DRAAMAN YHDISTÄMISTÄ ALETTIIN ARVOSTAA ●CHAPLININ POIKA KÄÄNNEKOHTA – CHAPLINISTA “TAITEILIJA”

Pukea itsensä liian pieneen knalliin ja liian väljiin housuihin sekä mustata nenänsä alusta ja lähteä sitten kadulle tekemään mitä ihmeellisempiä kommervenkkejä, – se on otaksuttavasti korkeinta huumoria. Puhumatta tällä kertaa siitä, että nuo kommervenkit, joita ”yleinen mielipide” pitää niin mestarillisina, sangen usein eivät ole ainoastaan epämiellyttäviä, vaan suorastaan raakoja. [---] meille ei sovi syöttää kaikkea, mikä Amerikassa mahdollisesti käy täydestä ja kaikkein vähimmän Chaplinien [---] ”taidetta”. Se voi mahdollisesti miellyttää siamilaisia, – täällä se on mautonta. Nimimerkki “Jeremias”, Uusi Aura 1917

”Charlie Chaplin on, niin ihmeellistä kuin se kuulostaakin, aateloinut klownimaisuuden ja muodostanut sen taiteeksi, [joka] vetää vertoja itse Mark Twainin teoksille”. ”Sellaiset filmit kuin ’Siirtolainen’, ’Tyynnytä katu’ ja ’Koiran elämää’ ovat tärkeinä levähdyspaikkoina tässä kehityksessä”. Chaplinin pojan arvostelu 1922

●UUSI ELOKUVAKRITIIKKI RANSKASSA ●AVANTGARDE ●SURREALISMI ●POLIITTISUUS KULKURIHAHMO JA MODERNISMI

●LOUIS DELLUC: CHARLOT 1921 ●RUNOJA, LAULUJA ●“CHARLOTTADE” ●JEAN EPSTEIN ●LOUIS ARAGON + SURREALISTIT ●FERNAND LÉGER ●ANTONIN ARTAUD RANSKA LUKU

Fernand Léger: Ballet Mécanique 1924

”Ensimmäinen Charlot (vuonna 1914) oli minulle ilmestys, kuten joillekin muille rakkaus tai oman todellisen kutsumuksensa löytäminen [vaikka] tuolloin oli moraalitonta rakastaa Charlot’ta, se oli pahe ” Jean Epstein

Chaplin on tunteellinen. Siinä on hänen voimansa. Hän löytää tunteen ja herkkyyden naurua tuottavasta koneesta; siinä kutakuinkin se hirviö, joka eteemme asettuu. On anteeksiannettavaa, jos uskomme että on kyse kylmästä koomisuuden herättämisen halusta, joka perustuu täydelliseen ja mekaaniseen naurattamisen tieteeseen. Mutta nauru ei ole mitään. Samalla kun hän huijaa meidät tarkasti sekoitettuun fantasiaansa, hän huomaamattamme välittää meille psykologiansa syvimpiä värähtelyjä. Louis Delluc 1918

T MODERNISTISIA TEEMOJA ● FOTOGEENISYYS ● VISUAALISUUS, LIIKE, RYTMI ● MEKAANISUUS, KONEET ● UNI, IRRATIONAALISUUS

Esineet, jotka ympäröivät Charlieta osallistuvat välittömästi toimintaan: mikään ei ole käyttökelvotonta tai tarpeetonta. Esineistö on Charlien näkemys maailmasta. Maailman mekaanisuuden havaitsemisen myötä se vainoaa sankariamme siinä määrin, että jokaisesta ihmisestä tulee nukke, jolle pitää löytää käynnistysvipu Louis Aragon 1918