Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Eurooppa 1910-luvulla Giovanni Pastrone: Cabiria (Italia 1914)

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Eurooppa 1910-luvulla Giovanni Pastrone: Cabiria (Italia 1914)"— Esityksen transkriptio:

1 Eurooppa 1910-luvulla Giovanni Pastrone: Cabiria (Italia 1914)

2 RANSKA Louis Feuillade: Fantomas 1915

3 RANSKA • Ensimmäiseen maailmansotaan asti Ranskan elokuvateollisuus oli maailman suurin ja sen tuottamat elokuvat olivat niitä, joita maailmalla eniten katsottiin. • Merkittävimmät tuotantoyhtiöt jo 1900-luvun alusta toiminet Pathé ja Gaumont • 1908-1911 toiminut Film d'Art -yhtiö pyrki tekemään “taiteellista” elokuvaa

4 Pathé : laaja-alainen yhtiö • Pyrki vertikaaliseen integraatioon (levittäytyminen alan kaikille osa-alueille) 1905 lähtien • elokuvalaitteiston ja filmimateriaalien valmistus • tuotanto • levitys • esitystoiminta • Myös horisontaalista integraatiota • levittäytyminen eri maihin (Italia, Venäjä, USA) • 1909-1911 Pathén Moskovan studio tuotti jo noin puolet Venäjällä tehdyistä elokuvista

5 Pathén suosikki: Max Linder ● Max Linder – suosittu koomikkohahmo jonka ympärille rakennettiin elokuvasarja ● keskiluokkainen ympäristö ● noloja sosiaalisia tilanteita (liian tiukat kengät hienoilla päivällisisllä); epäonnistuneet rakkaudet; yritys tehdä itsemurha (siinä epäonnistuen) ● tavaramerkki: silinteri, hienot vaatteet, ylöskäännetyt viikset ● aikutti muihin koomikoihin (Chaplin) ● Vaikutti ensin Ranskassa ja myöhemmin USAssa 1909-1925

6 Gaumont • Pathén pahin kilpailija • 1907 asti tuotanto-osaston päällikkö ja tärkein ohjaaja Alice Guy • ensimmäinen naisohjaaja • kehitti kerronnallista elokuvaa (ensimmäinen kertova elokuva jo 1896) • väri- ja äänielokuvakokeiluja jo ennen v. 1905 • “pitkä” elokuva La Naissance, la vie et la mort de Notre Seigneur Jésus Christ 1906 • siirtyi myöhemmin USAan

7 Louis Feuillade (1873-1925) • Gaumontille 1905; johtajaksi Guyn jälkeen1908 • keskeisimpiä mykän kauden elokuvantekijöitä ja Gaumontin menestyksen kulmakiviä aina 1920-l asti • teki komedioita, historiallisia elokuvia, trillereitä melodraamoja; n. 80 elokuvaa v. 1907-1913 • Tunnetuin sarjaelokuvien tekijänä • Fantomas-sarja 1913-1914 – käännekohta uralla • Fantomas: mestaririkollinen, naamioitumisen taitaja, jota hänen vastustajansa etsivä Juve ei koskaan saa kiinni • kuvattiin sekä studioissa että kaduilla • Muita sarjoja: Les Vampires (1915) ja Judex (1916)

8 Fantomas

9 Les Vampires

10 Film d'Art- yhtiö (1908-1911) • suuntautui eliitille, kultivoituneelle yleisölle: elokuvasta oli tehtävä taidetta (prestiisielokuva) • elokuvan tekeminen taiteeksi: arvostettujen taiteiden keinojen ja aiheiden tuominen elokuvaan (teatteri, kirjallisuus, historia) • 1908: L'Assassinat du Duc de Guise (Guisen herttuan murha) • teatterinäyttelijät • säestysmusiikki: Camille Saint-Saëns • aiheena tunnettu tapaus Ranskan historiasta • lavasteet teatterista; sujuvat siirtymät otoksesta toiseen • laaja suosio, mm. USA • tämä ja muut määrittivät kuvaa siitä, millaisia "taide- elokuvien" tulisi olla • Film d'Artin tuotanto pääasiassa tappiollista --> toiminta loppui 1911

11 Guisen herttuan murha (1908)

12 ITALIA

13 Italia • Italiassa elokuvatuotanto alkoi suhteellisen myöhään, mutta vuodesta 1905 alkaen tuotanto laajeni nopeasti muutamassa vuodessa elokuvatuotanto muistutti Ranskan tilannetta • "taide-elokuvia" samoihin aikoihin kuin Film d'Art Ranskassa • 1908 "Pompeijin viimeiset päivät" ● suosittu ● italialainen elokuva alettiin yhdistää historialliseen elokuvaan

14 Italia: pitkän elokuvan synty • Italiassa elokuvateatterit alusta alkaen kiinteitä; tämä mahdollisti pidempien elokuvien esitykset • 1910: Giovanni Pastrone: Il Caduta de Troija (Troijan tuho) • kolme kelaa (n. 45 min) • Suosittu • suosio rohkaisi tekemään pidempiä ja näyttävämpiä elokuvia • pitkien elokuvien tuotanto huipussaan 1910-luvun puolivälissä

15 Italialaisen elokuvan genret 1910-luvulla • Tärkeimpiä genrejä olivat 1) Historiallinen elokuva 2) Voimamies-elokuvat 3) Diiva-elokuvat

16 Historiallinen elokuva • Tärkein ohjaaja Giovanni Pastrone • 1913: Quo Vadis • 1914: Cabiria • Rooman valtakunta 300-l eKr • Ihmisryöstöjä, ihmisuhreja • megakohtauksia: palatsi tuhoutuu tulivuorenpurkauksessa; temppeli, jossa lapsia heitetään Moolok-jumalan tuliseen kitaan • Kesto yli 3 tuntia • hitaat kamera-ajot – ns. ”cabiria-movement” • vaikutti D.W.Griffithin Suvaitsemattomuuteen

17 Quo Vadis (1913)

18 Cabiria (1914)

19 Voimamies-elokuvat (Maciste) • Historiallisissa elokuvissa tärkeinä sivurooleina sankarin apuna toimivat voimamieshahmot • Quo Vadis: Ursus; Cabiria: Maciste • Cabirian Macistea esitti Bartolomeo Pagano, lihaksikas satamatyöläinen • hahmo niin suosittu, että tehtiin sarja Paganon tähdittämiä Maciste -elokuvia, joiden suosio jatkui 20-luvulle asti ● toisin kuin Cabiria, sijoittuivat nykyaikaan (kuten muutkin voimamieselokuvat)

20 Diva-elokuvat • ”Diva” = jumalatar; suosittu naistähti • Diva-elokuvissa pääosissa naistähdet ja aiheena intohimot ja juonittelut lähinnä yläluokan piirissä • epärealistisia ja traagisia; eroottisuutta ja kuolemaa korostavia • ylelliset lavasteet, muodikkaat vaatteet, dramaattinen näytteleminen • innoittajana tanskalais-saksalaisen Asta Nielsenin elokuvat

21 Diva-elokuvat • Perustava elokuva: Ma l'amor mio non muore! (1913, Mario Caserini; "Rakkauteni ei kuole") • t ähtenä Lyda Borelli • Toinen keskeinen diiva: Francesca Bertini (Assunta spina, 1915, Gustavo Serena) • Diva-elokuvat suosiossa 1910-luvun jälkipuoliskolla; kuihtuivat pian 20-luvulle tultaessa

22 Francesca Bertini

23 Lyda Borelli


Lataa ppt "Eurooppa 1910-luvulla Giovanni Pastrone: Cabiria (Italia 1914)"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google