Ulkoasu viestin välineenä Tapani Huovila VieA020 Visuaalisuus: Ulkoasu viestin välineenä Kevät 2007
”Look” Visualista viestisi Infor 2006 Tapani Huovila FT, dosentti, Graafisen viestinnän lehtori Jyväskylän yliopisto Julkaisuja: Layout as a Message. University of Jyväskylä, 2000 (1996). Sanomalehden ulkoasuopas. Suomen Sanomalehtien Liitto. 1998. ”Look” Visualista viestisi Infor 2006
Oppia ymmärtämään visuaalisen viestinnän keskeisiä vaikuttamistapoja - ulkoasun käytön periaatteet - kuvasommittelu - eri elementtien yhdistäminen * kuva-analyysi Matti Taipale: - perusteos niille, jotka ovat vasta aloittamassa viestinnän visualisoinnin kanssa - Toivon kirjalle käyttöä juuri niiden parissa, jotka tilaavat visualisointia nettiin ja printtiin. Kirja lukemalla on toivoa suunnittelijan ja tilaajan paremmasta yhteisymmärryksestä
0. Visuaalisuuden tutkimus 1. Viesti – ulkoasu viestin välineenä 2. Muoto ja sommittelu 3. Typografia – elementit ja tila 4. Koonti – taitto
Tutkimus
Visuaalisen kulttuurin tutkimus (LUONNOS) Odotettiin yhtenäisteoriaa, mutta kehitys II ms:sta eriytyvä a. yhteiskuntatietiessä informaation siirtomalli (prosessikoulukunta) => b. tulkintapainotteiseen ja kulturelliseen tutkimukseen - kulttuurisidonnaiset, erilaisissa diskursseissa syntyvät merkitykset (representaatiot) - kuvien ja visuaalisuuden kyky välittää merkityksiä ja muokata todellisuutta - merkitykset eivät siirry, vaan ne luodaan yhdessä a + b täydentävät toisiaan
1. Taidehistoria - kuva-analyysi (muoto- ja merkitysanalyysi) Semiotiikka (merkkioppi) mikä tekee merkeistä sanoman Peirce: * tulkinta - ikoni, indeksi, symboli de Saussure: struktualistinen merkkiteoria * nimeäminen - kielijärjestelmä (yhteinen) - puhuja (yksilö)
3. Hahmopsykologia - miten ihminen ryhmittelee ja jäsentää näkemänsä - miten yksittäisistä elementeistä muodostuu kokonaisuuksia, esim kuvioiden ryhmittely sekä kohteen ja taustan periaate * pragmaattislähtöiset kuvaluokittelut, esim Harris 1996, Tufte 1997 (1991), Arola-Anttila ym. 1981 4. Psykoanalyysi - elämyksien ja tunnekokemusten välittäminen vs tiedon välittäminen
5. Dekonstruktio - pyrkii erottamaan tekstin rakenteen ja sen metafyysisen merkityksen (metafysiikka = oppi olemassaolosta) - viesti ei ole yksiselitteinen, vaan konflikteja tietyssä kulttuurissa / maailmankuvassa - dekonstruktoitu viesti paljastaa erilaisia yhtäaikaisia näkökulmia, jotka saattavat olla tiukassa ristiriidassakin keskenään * kognitiivinen paradigma (viestin vaikutus valikoivia, koska vastaanottajalla on ennestään tietorakenteita, arvoja, asenteita, tarpeita jne) - esim. Kress & van Leeuwen 2001 (Reading images. Grammar of visual design)
6. Sosiologia - tutkii taiteen merkityksiä erilaisten sosiaalisten käytänteiden, esim valtasuhteiden ja yhteiskunnan toimintojen osina 7. Sukupuoli - design - esineen suku (une voiture, feminiininen). Auto voi olla myös maskuliininen - Hollywood-elokuvat tehty yleensä maskuliinisesta näkökulmasta
Viesti – ulkoasu viestin välineenä 1 Viesti – ulkoasu viestin välineenä
Päämäärät
Viestin välitys: 1. Jutun eri osat: - Teksti - Visuaalisuus: kuvat, graafit, grafiikka 2. Tilan (sivun) suunnittelu - Yksittäinen juttu - Koko sivu - Julkaisun suunnittelu
* Luokittelu * Arvo * Viesti
Suunnittelun päämäärät: a. Vahvistaa viestiä b. Antaa identiteetti yhteisölle, julkaisijalle, julkaisulle ja jutulle c. Antaa informaatiolle järjestys d. Pitää yllä mielenkiintoa
Mitä olemme nyt? Mitä olemme olleet? Mitä haluamme olla?
Identiteetin 1. Määritteleminen 2. Pelkistäminen 3. Visuaalinen muoto
Mitä kuva viestii? Yhteisön tunnistettavuus, eri julkaisujen välinen yhtenäisyys
Typografia - typo = merkki, merkin malli ja merkin tyyppi grafia: liittyy kirjoittamiseen ja merkitsemiseen 1. muoto-oppi – kaunis ja luettava kirjain 2. elementit ja säännöt, jotka luovat tunnistettavuutta * laajennettuna liikkuvan kuvan käyttöön
Yhtenäisyys Kaikki tukevat yhteisön identiteettiä - logot, käyntikortit, autojen värit, kirjekuoret, paperit - julkaisut, kirjat, lehdet - toimitilat ja niiden sisustus - käyttöesineetkin - jne
Julkaisun yhtenäisyys Historia
Tunnus (1960-luvulta) - yhteisö- ja tavaramerkki - yhdistävä elementti tuotteen, viestinnän ja ympäristön välillä * muoto, väri * typografia * ympäristö Brandi (1980-luvulta) - tavaramerkin yläkäsite - yhdistetty tuote ja identiteetti Tunnuksen monikäyttöisyys vaihtelevissa yhteyksissä - tuotteiden, viestinnän ja ympäristön eri sovellutuksia Tyyli : Vastaanottajalähtöisyys (1990-luvulla) - pysyvää tunnusta ei ole, vaan - identiteetti rakennetaan yhtenäisen tyylin pohjalle * tavaramerkki (ja tunnus) yhdistetään esim. kuluttajan aktiviteetteihin (harrastukset)
2 Sommittelu ja elementit
(viiteraami, luokittelu) Kestokulutus (viiteraami, luokittelu) vai kertahyödyke (jutun viesti)
Kerran, mutta... Jatkuvuutta, Tyyliä ja Tasapainoa Kunnolla
Oma ympäristö visuaalisuuden lähtökohtana a : b = b : (a + b) Likiarvot 3 : 5 : 8 : 13 : 21 : 34 jne Sommittelutilan suhteet vastaavat kultaista leikkausta
Sommittelutilan jako kahteen osaan kultaisen leikkauksen suhteen mukaisesti
A B C D E F Grid 6 x 10 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Kuvan kielioppi - mitä on teksti - mitä on kuva
Viivan viesti Horisontaalinen - rauhallinen, maisemaa hallitseva Pystysuora - juhlallinen, kohottava; putoava Vino - dynaaminen, liikettä ilmaiseva Kaari - sisäinen jännite, yhdistävä Aalto - rauhallinen, sisältää rytmin Murtoviiva - aggressiivinen, dynaaminen, levoton Koukero - spontaani, orgaaninen Viivan viesti
Ympyrä: - jatkuvaa liikettä, mielenkiinnon kehä, voiman keskitys - häilyvä, kevyt, kohoava ja helposti liikkuva - suljettu, painostava ja vakaa, elegantti - liikkuva, kaunis, naisellinen ja katseen kestävä
- voimakas, yksiselitteisesti kiinnostava ja keskittävä - suuntaa, liikettä, jännitystä ja mielenkiinnon keskitystä - päättymätön, ovela ja kokeileva - pehmeä, kaunis ja jatkuvuus - syvyyssuhteet
Jännite Koossa Välimatkassa Muodossa Suunnassa Tummuusasteessa (värissä) Määrässä Jännite
Väri - herättää huomiota - on viesti
CMYK RGB C cyan R red M magneta G green Y yellow B blue K key
Värien psykologia Kylmä Puhdas Tyhjä Tulevaisuus Onnellisuus Kunnianhimo Toiminta Jännittävyys Kilpailu Jämerä Muutosta vastustava Neutraali, mutta itsenäinen Turvallisuus Sosiaalisuus Mukavuus Tyyni Tyytyväinen Järjestys Kiehtova Mystinen Ilahduttava Kohtalo Järkkymätön Moderni Värien psykologia
Värien symboliikka Viattomuus, puhtaus, avioliitto, kunnia Nimettömyys, kunnioitus, yhtenäisyys Petollinen, mustasukkaisuus, viisaus Vaara, lujuus, onnellisuus Vallankumous, hedelmällisyys, rohkeus, rakkaus Kateus, tasapaino, terveys, luonto Viileä, usko, lojaalisuus, harkitsevaisuus, taivas Nöyryys, kirkollinen, kuninkaallinen Kuolema, high-tech, auktoriteetti, valta Värien symboliikka
Metallit: * kulta * hopea Värit: - punainen - sininen - musta - vihreä => kaksi väriä, joista toinen metalli Visuaalisuus ja käyttötarkoitus
KUVASOMMITTELU Rytmi - kiinnostavuus - järjestys TASAPAINO - staattinen - dynaaminen IDEA VIIVAN KIELI JÄNNITE - vaakasuora - koossa - pystysuora - välimatkassa - vino - muodossa - kaari - suunnassa - aalto - tummuusasteessa - murto - värissä - koukerteleva - määrässä
IDEA 2 Mielikuva ja assosiaatio
Hyvä visuaalisuus Kuva tulkitaan omien kokemuksien ja kulttuuriin liittyvien sopimusten pohjalta. Kaikki eivät siis ymmärrä kuvaa samalla tavalla. Ulkoasun tehtävä helpottaa asian ymmärtämistä ja viestin perille menoa. Visuaalinen viesti menee parhaiten perille pelkistettynä. Kaikki ylimääräinen karsitaan pois ja jäljelle jää vain olennainen. Mahdollisimman moni ymmärtää sen myös samalla tavalla.
Mielikuva - mielessä muodostettu käsitys, joka perustuu omiin kokemuksiin - tieto, jota ei ymmärretä kokonaan Assosiaatio mm. - samankaltaisuus - vastakohtaisuus - samanaikaisuus ja - perättäisyys Ongelma: Kulttuurista riippumattomasti vaikuttavat yksilön tarpeiden ja asenteiden mielleyhtymät
Kuvan tulkintaa 1. esittävä kuva (ikoni) = kuvaa suoraan kohdetta, todistaa, uutiskuva 2. Vihje, viite (indeksi), 3. Sopimus, tunnus kuvituskuva (symboli) *. arkistokuva = kuvaa asiaa, parempaa ei ollut... Parhaimmillaan - välittää tietoa, älyllistää asian - havainnollistaa, luo mielikuva,
Kyyhkynen 1. Lintu 2. Viestinviejä 3. Rauha
Mielikuvia Esimerkkejä * Tarina * Mainonta - myytit - ryhmittely - Benetton * Sos. ja pol. julisteita * Kuva ja teksti
a Tarina Mainonta * myytti myy tuotetta - Historia - Sivilisaatio - Taideteos - Tiede ja teknologia - Harrastukset - Seksi Myytti on tehokas niin kauan, kun muut eivät sitä käytä a
b Ryhmä - selviää ulkoasusta Erottuvuus ja viesti * Värit * Kirjasinlajit * Muodot Ostaja ohittaa ruokakaupassa yhden minuutin aikana 500 pakkausta... Kauppoihin tulee 80 uutta tuotetta joka viikko... ...silti tunnistamme, mitä eri pakkaukset sisältävät b
Valmistaja ja viestin lähettäjä paljon toimijoita, erilaisia yhteisöjä - ”Sanomien markkinat” - Ydin = miten erottua
Benetton 1. yhteiskunnallinen viesti (tasa-arvo, huoli maailman tilasta) ja 2. sille kuvallinen symboli yhdistää kuva ja viesti niin, että se häkellyttää vastaanottajaa, viestii ongelman ja herättää vastaanottajan pohtimaan vastausta c
d e Sosiaalisia ja poliittisia julisteita Kuva ja teksti - kuva, teksti ja viesti d e
2.3 Kuva
Kuva * vaaka- vai pystykuva * lähi- vai yleiskuva
Mitä kuvasta huomataan?
Silmä pyrkii etsimään kuvasta vain mielenkiintoiset kohteet. Tätä ominaisuutta hyväsi käyttäen valokuvaaja (ja taittaja) voi johdatella katsojaa löytämään kuvasta juuri niitä asioita, joita pitää tärkeänä. Kuvatutkimuksia hyödynnetty esim. internetin aloitussivujen suunnittelussa, automainonnassa jne. Lähteet: Tutkija: Jussi Virkkala, Työterveyslaitos Sakari Mäkelä & Timo Suvanto; Katseen polut paljastavat, mikä kuvassa kiinnostaa. Kameralehti 2000/11 JV
Koska silmä voi kerrallaan havaita vain pienen yksityiskohdan kuvasta, silmä myös etsii yksityiskohtia. Tehokkaita silmän vangitsijoita - suoraan kameraan katsovat silmät (vrt. mainonta) - ihmis- ja eläinhahmot - väreiltään muista poikkeavat kohdat - kuvan vaalein kohta - tutut hahmot - kuvaan selvästi kuulumattomat hahmot - kuvassa olevat linjat Kuvan lukemine riippuu monesta seikasta. Kuvaaja ei voi päättää, miten kuvaa katsotaan. Kuvaaja voi sommitella asioita, joiden hän toivoo ohjaavan katsetta. JV
3 1 Kivijalka 2
Valokuva 1. Mitä kuvassa on - mitä elementit ja tausta kertovat (aika, kulttuuri, tilaisuus jne) - mitä tapahtuu - miten elementit sijoittuvat - sommittelu 2. Rajaus 3. Mitä teksti ohjaa kuvasta ymmärtämään
4. Tulkinnat - ikoni - symboli - indeksi 5. Assosiaatiot - samankaltaisuus, vastakohtaisuus, samanaikaisuus, perättäisyys 6. Miten sommittelu tukee kuvan viestiä 7. Järjestys
3 Ulkoasu 1. Typografia - työkalut 2. Koonti - Taitto (Layout) - sijoittelu => Lopputulos 3
Typografia - Identiteetti - Sivukoko - Nimiö - Kirjasinlaji - Opasteet - Tehosteet
Vauhdikas Kauneussalonki Taidekoulu Aistikas Luonnollinen Hiilivarasto Taskuvaras
Sivukoko Vapaa 2 x A4 396 - 564 282 - 398
Paperin paino * sanomalehtipaperi 40-50 g/m2 - parannettu 50-60 g/m2 * kopiopaperi 80 g/m2 päällystämätön * aikakauslehtipaperi 48 - 90 g/m2 - päällystetty 48-130 g/m2 * arkkikone - päällystetty 80 - 300 g/m2 - päällystämätön 70 - 250 g/m2
Paperin laatu * kansi 120 -> - sisäsivut 80 -> * läpinäkymättömyys * kansi riittävän ryhdikäs - kosteuden kestävyys * matta (silk) = hyvä luettavuus * kiiltävä (gloss) = näyttävä
Kirjaintyylit
T Serif, Antiikva T Sans Serif, Groteski Egyptienne Old face, Fraktura, Taltta T T Other, Muut
Kirjasinleikkaukset (korostukset) Suora Lihava Kursiivi (älä käytä kallistettua) VERSAALI gemena KAPITEELI (käytä vain aitoa = gemenan kokoinen ja levyinen)
T Maltillinen, Spekulatiivinen T Aggressiivinen, Kulturelli Teollinen, Graafinen
Pelkistetyssä taitossa valitaan yksi kirjasinlaji ja siitä erilaisia leikkauksia eri tarkoituksiin, jotka määritellään. Jos valitaan useampia kirjasinlajeja, on varmistettava niiden yhteensopivuus ja määriteltävä niille oma tehtävänsä, viestinsä, taitossa. Leipätekstin osalta on kiinnitettävä huomiota sen hyvään luettavuuteen. Yleisin leipätekstin kirjasinlaji on Times. Antiikvaa pidetään yleensä Groteskia luettavampana.
T Vaikea leipätekstissä T Helppo lukea - kirjain helposti tunnistettavissa, koska eri osat eripaksuisia - pääte muodostaa alleviivauksen T Vaikea leipätekstissä - vaatii isomman pistekoon - on myös luettavia groteskeja - kuvatekstit, faktalaatikot
Suosi avointa leipätekstissä: e suljettu e avoin
x -korkeus Xx k k erilainen x-korkeus
Typografinen mittajärjestelmä: Pistejärjestelmä Kymmenjärjestelmä 12 kokonainen 10 6 puolet 5 4 kolmasosa 3 neljäsosa viidesosa 2 2 kuudesosa kymmenesosa 1 1 kahdestoistaosa
Pistekoko Millimetriä 1p. Piste 0,376 2p. Neljännespetiitti 0,752 8p. Petiitti 3,008 10p. Korpus 3,761 12p. Cicero 4,513 24p. Kaksi Ciceroa 9,025
Tämä teksti on keskitetty eli siinä on molempien reunojen liehu. Tämä teksti on tasattu molemmista reunoista. Tämä teksti on tasattu molemmista reunoista. Tämä teksti on tasattu vasemmalle eli siinä on oikean reunan liehu. Tämä teksti on tasattu oikealle eli siinä on vasemman reunan liehu. Tämä teksti on keskitetty eli siinä on molempien reunojen liehu.
60 mm 1 / 12 palstaleveydestä Palstaleveys: Palstaväli: Palstaleveyden kasvaessa pitäisi myös leipätekstin pistekoon kasvaa
1. Rivivälin pitää aina olla suurempi kuin sananvälin 2. Palstaväli on aina suurempi kuin rivinväli ________ ________ ________ ________ 3. Osittainkin harvennetussa tekstissä pitää aina olla isompi riviväli kuin ei-harvennetussa 4. Palstarivi 26 - 65 lyöntiä / Rivi (Peter Bange) *. Muoto pitää uhrata luettavuuden eduksi
Opasteet 2. AJANKOHTAISTA Pääkirjoitus Kolumni Puheenvuoro Yleisöltä 12. PALVELUT Opasteet Ostetaan Myydään
Opaste A. Yksi opaste koko lehteä varten vai B. Erilainen fakta-aineistolle ja muulle aineistolle? C. Tarvitaanko muuta? Tarvitaanko palstaopasteita? Tarvitaanko alaopasteita?
Otsikko
Otsikkoporrastus ja palkki
Otsikkorakennelma Sisennykset Lihavointi Väliotsikot Tyhjä tila
Leskirivi Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Tässä on tekstiä. Orporivi
Tehosteet
Esirivi tukee pääotsikkoa Pääotsikko kertoo, mitä on tapahtunut Jälkirivi täydentää pääotsikkoa Väliotsikot jäsentävät tekstiä ja kertovat tarkemmin: mitä on tapahtunut ja miksi
A A - vaihtoehto väliotsikolle - osoittaa, mistä teksti alkaa nfangi on nostettu. - vaihtoehto väliotsikolle - osoittaa, mistä teksti alkaa nfangi on upotettu
Väri - lähtökohtana harmonia - yhdistää - rakentaa kerroksia
Yksiväriharmonia Sama neljännes Viereisestä neljänneksestä Vastakkaisesta neljänneksestä
Goethen värioppi: väriarvo pinta-ala-arvo
Sivuformaatit
Noudata identiteettiä, ’talotyyliä’ - typografiaohje - tyylikirja
Typografia ohje Sivu A4 Palstajako, pohjana Grid 9 x 12 yleinen 3; mielipiteet 2 Sivunimiö Times 15 pist. Kirjasinlajit - fakta-aineisto Times - mielipiteet Times kallistettu - kuvateksti Helvetica
Pistekoot * esirivi 1/2 (jälkiriviä ei käytetä) * otsikko 1/1 - Arvot: Normaali ”Pitkä ots.” ”Lyhyt ots.” 1p 20 pist. - 30 2p 30 pist. 20 40 3p 40 pist. 30 40 tai 50 1p 3 rivinen 3-4 - 2p 2 rivinen 2-3 - 3p 1 rivinen 1(-2) -
Juttu - kärki 11 pist., lihava, Times - palstateksti 9 pist. - väliotsikko 11 pist., Times (2 - 3 / 2) - rivinväli auto - kirjoittaja 9 pist, vers., loppuun, vasen liehu - tekstilaatikko hiuslinja, faktatiedot - anfangit taiton apuna
00 50 100 Värikartta % 00 50 100 100 50 00
Typografia hyödyntää parhaimmillaan vastakohtia: * groteski-antiikva * versaali-gemena * pystykirjain-kursiivi * laiha-lihava * harmaa-täysimusta * väri-mustavalkoinen * pieni-suuri
Tarkasteluvaihe: - toimiiko juttuennakkosuunnitelman mukaan Pekka Lehtinen AD, SK Ennakkosuunnittelu Jutun tekovaihe Taitto Aikataulu Tarkasteluvaihe: - toimiiko juttuennakkosuunnitelman mukaan - muutetaanko jutun painopistettä - tarvitaanko materiaalia lisää - toimiiko juttu sille suunnitellussa tilassa - aikataulut Kritiikki: Plussat ja miinukset (Mikä juttukokonaisuudessa toimii, mikä ei)
Keep it simple !
3 Taitto (Layout) - ryhmittelee lukijalle lehden sisällön - kertoo lukijalle, mistä sivu / juttu alkaa - rakentaa polun, jota lukija seuraa - pitää yllä lukijan mielenkiintoa - on viesti 3
Taiton elementit Sivu Typografia Jutut Kuvat Graafit Grafiikka
Taitto: 1. Tee luettelo käytettävissä olevista jutuista (Varaudu taiton aikana tulevaan uuteen aineistoon) 2. Tee luettelo kuvista, graafeista ja grafiikasta 3. Tee sivusuunnitelma, (varmista yhteensopivuus viereisen sivun kanssa) 4. Tarkista ja suunnittele otsikot Tarkista ja/tai suunnittele tehosteet Rajaa kuva tarvittaessa (neuvottele valokuvaajan ja graafikon kanssa) 5. Noudata typografiaa, luo selkeät taittopolut. Muista: Taitto ylläpitää myös mielenkiintoa
Rajaus
Sisältö ja ulkoasu
Kuva ja otsikko
Otsikko Kuva Asia
Kuvitusidea 1. Juttuaiheen ytimen määrittely = Otsikko 2. Ytimen symboli, assosiaatio 3. Ytimen visuaalinen sovellutus
Lukijan ohjaus
Poynter 2005
Nimiö Pää- elementti Väliotsikko Väliotsikko
Nimiö Pää- elementti Väliotsikko Väliotsikko
Pääkuva aloittaa Kuvan suunta 3 d
Väri - yhdistää rakentaa kerroksia - vaihtoehtoja
Juttupolku 1. Pääkuva aloittaa 2. Otsikot luovat järjestyksen jutusta aina seuraavaan jne.
3 1 2
Pääsäätöisesti isot, seitsenpäiväiset lehdet käytävät mallia E ja G ja 2006 2002 3 9 5 8 11 11 14 14 31 39 3 12 33 7 WebMallit (%) A B C D E F G Pääsäätöisesti isot, seitsenpäiväiset lehdet käytävät mallia E ja G ja 1-3 päiväiset malleja B, C ja D.
1. M&V-lehti 2. M&V + lisäväri (pääkuva) 3. Kaikki kuvat värillisinä 4. Väri typografian osana
Nimiö Sisältö Metsämansikat ovat kypsyneet
Rakenna mielenkiintoa Yllätä lukija
Grafiikka - onko visuaalinen viesti selvä - onko graafi ymmärrettävä - otsikko, graafiteksti (?), - symbolien selitykset, mittakaava - toimiiko kokonaisuus - sopiiko lehden typografiaan - tyyli - dramatisoiko sopivasti - onko päällekkäisyyttä tekstin kanssa
1. Mistä sivu alkaa Pääkuva 2. Miten viestii Pääkuva + otsikko 3. Jutun alku Kärki + ots. + kuvaa 4. Juttupolku Kaikki jutut 5. Linjat Miten linjakas sivu - pysty- ja vaakasuorat 6. Muuta ?
Keep it simple !