Miten laatutyö käynnistettiin? Helsingin yliopisto Sosiaalipsykologian laitos Jaana-Piia Mäkiniemi Mia Teräsaho Vopla-hankkeen työpaja 4.5.2006.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Swedish as a foreign language kurssin laatujärjestelmä
Advertisements

ISOverstaan kouskuttamispäivä
Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
Erilaisia kurssityyppejä ja työkaluja niiden toteuttamiseen Moodlessa Moodle-on-Demand –hanke Olli Ruohomäki.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
KTL:n nykytila ja tulevaisuus Ryhmätyöskentely Ryhmä 5 Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research.
Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Ammatillinen osaaminen ja TVT
Ohjaajakouluttajat Työryhmässä 15 jäsentä, paikalla 10. Lisäksi 5 työryhmän ulkopuolista.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Hoplaa, Vopla! - laatukannustusta piloteille Sirpa Suntioinen Vopla-pilottien tapaaminen
Yksinäisestä propelipäästä yhteiseen tekijäporukkaan Joensuun seudun kansalaisopisto.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
JOENSUU OHJAAJAKOULUTTAJA- TYÖRYHMÄ. 1.1 OHJAAJAKOULUTUKSET A koulukohtaisesti: moduuli 1 B yksiköiden välisessä yhteistyössä: moduuli 2 (Jyväskylä,
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
Viestintätieteiden verkko-opetus Miten valtakunnallinen verkosto tuottaa verkko-opetusta? Virtuaaliyliopistoseminaari Tampereen yliopistossa /Anneli.
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tampereen yliopiston virtuaaliyliopisto, mitä se on? Virtuaaliyliopistoseminaari TaY.
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Opiskelijapalautteen keruu Krister Lindén Yleisen kielitieteen laitos.
Laatua käytäntöön - Pilottien kokemuksia verkko-opetuksen laadunhallintatyöstä TieVie seminaari Jyväskylä Kristiina Karjalainen, Lappeenrannan.
Verkko-opetuksen laadunhallinta ja - laatupalvelu -hanke VirtuaaliAMK-seminaari Ulla Ritvanen, Kuopion yliopisto Helsingin yliopisto.
Kokemuksia Huippuopettajat ESR -hankkeesta Kuvaaja: TMCEE, ©
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Verkko-opetuksen laatuseminaari 10. 2
Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa Vopla-hankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, HY Annikka Nurkka, LTY Sari Tervonen, KuY Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Pohjois-Satakunnan Alueopiston askeleita verkko-opetuksen tiellä.
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkko-opetuksen tuki
HOPS-projekti Koulutusteknologian perusopinnot Henna Mikkola Merja-Maaria Oinas Tiina Torvinen.
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua.
Miten verkko-opetuksen laatua mitataan? VOPLA-työpaja VVYOP´
Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Harjoitustyö Rässe Ryhmä ja ajankohta Tässä harjoitustyössä suunnitellaan Yritys oy:n tilausjärjestelmä. Harjoitustyön tavoitteena on tehdä.
Mitä opetan ammatillisessa?
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
TAHTO-hankkeen Tanskan matka. Amager Faelled Skole, luokat 0-9 IT-strategian tavoitteena tietoyhteiskunnan aktiiviseksi jäseneksi kasvaminen Kolmea oppilasta.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Anne Haarala-Muhonen Anni Tuomela Olli Wikberg
Mitä yliopisto-opiskelu on? Yliopistossa opiskeluun liittyviä käytänteitä, ihmisiä ja kommervenkkejä kirjallisuuden fukseille.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
Opetusta verkkoon - onko välineellä väliä? Taina Joutsenvirta.
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus IT-tiedekunnan.
RAUMAN ENORSSI-SEMINAARI OHJAAJAKOULUTTAJAT
Kädestä pitäen työelämään Työpaikoilla tapahtuvan oppimisen järjestäminen Kukka-Maaria Flink Anne Nissinen.
Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 1 Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? Alustus Suomen virtuaaliyliopiston.
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
Parkanon yksikön henkilöstön puheenvuoro
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Opetussuunnitelmatyö
Verkko-opetuksen käyttö opettajankoulutuksessa
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Ajankohtaista opetuksen näkökulmasta
PIRAMK:n kirjasto- ja tietopalvelut
PÄHEE OTE HANKE Mediatiimin koulutus
Tampereen ammattikorkeakoulu
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
OPISKELU TIETOJENKÄSITTELYN MONIMUOTOKOULUTUKSESSA
Esityksen transkriptio:

Miten laatutyö käynnistettiin? Helsingin yliopisto Sosiaalipsykologian laitos Jaana-Piia Mäkiniemi Mia Teräsaho Vopla-hankkeen työpaja

1 Alkujärjestelyt Mitä tehtiin ennen varsinaista nykytilan kartoitusta? Mitä tehtiin ennen varsinaista nykytilan kartoitusta? keskustelut/konsultoinnit keskustelut/konsultoinnit tavoitteiden täsmentäminen tavoitteiden täsmentäminen rekrytointi rekrytointi verkkostrategiaan perehtyminen verkkostrategiaan perehtyminen aikaisempaan laatumateriaaliin perehtyminen aikaisempaan laatumateriaaliin perehtyminen

2 Nykytilan kartoittaminen Miten nykytilaa kartoitettiin? Miten nykytilaa kartoitettiin? Kartoittamalla laitoksella pidetyt verkkokurssit ja muut verkossa olevat oppimateriaalit Kartoittamalla laitoksella pidetyt verkkokurssit ja muut verkossa olevat oppimateriaalit Haastattelemalla opettajia Haastattelemalla opettajia Keskustelemalla laitoksen johtajan kanssa Keskustelemalla laitoksen johtajan kanssa

Nykytilan kartoittaminen Mitä kartoituksessa selvisi? Mitä kartoituksessa selvisi? Verkkoa käytetään eniten lähiopetuksen tukena ja tässä hyödynnetään esim. sähköpostia tai BSCW-oppimisalustaa. Verkkoa käytetään eniten lähiopetuksen tukena ja tässä hyödynnetään esim. sähköpostia tai BSCW-oppimisalustaa. Myös ns. monimuoto-opetusta, jossa on erilaisten verkkokeskustelujen- ja tehtävien lisäksi lähitapaamisia järjestetään (oppimisalustana WebCT). Myös ns. monimuoto-opetusta, jossa on erilaisten verkkokeskustelujen- ja tehtävien lisäksi lähitapaamisia järjestetään (oppimisalustana WebCT). Muutama verkkokurssi, jossa ei ollut lainkaan lähitapaamisia on myös järjestetty. Muutama verkkokurssi, jossa ei ollut lainkaan lähitapaamisia on myös järjestetty. Kokonaan verkossa tapahtuvaa opetusta toimivammaksi koetaan monimuotoinen verkko-opetus tai opetus, jossa verkko on lähiopetuksen tukena. Kokonaan verkossa tapahtuvaa opetusta toimivammaksi koetaan monimuotoinen verkko-opetus tai opetus, jossa verkko on lähiopetuksen tukena. Verkkokurssit koetaan lähiopetusta työläämmäksi tavaksi opettaa ja oppia. Verkkokurssit koetaan lähiopetusta työläämmäksi tavaksi opettaa ja oppia. Verkkokurssien opettajien vaihtuvuus on tällä hetkellä suurta. Verkkokurssien opettajien vaihtuvuus on tällä hetkellä suurta. Tiedekunnasta on saatavilla hyvin tukea ja sitä haetaan. Myös erilaisia koulutuksia on järjestetty tiedekunnan TVT-yksikön toimesta. Tiedekunnasta on saatavilla hyvin tukea ja sitä haetaan. Myös erilaisia koulutuksia on järjestetty tiedekunnan TVT-yksikön toimesta. Kartoituksen pohjalta laadittiin matriisi, jossa nykytila kuvataan seikkaperäisemmin. Kartoituksen pohjalta laadittiin matriisi, jossa nykytila kuvataan seikkaperäisemmin.

3 Laatutyön jatkaminen Mitä tehdään seuraavaksi? Mitä tehdään seuraavaksi? Nykytilan haasteiden syvällinen analysointi Nykytilan haasteiden syvällinen analysointi Laitostason laatukeskustelun järjestäminen Laitostason laatukeskustelun järjestäminen Opiskelijanäkökulman mukaan ottaminen Opiskelijanäkökulman mukaan ottaminen Tarkempien laatutavoitteiden määrittely Tarkempien laatutavoitteiden määrittely Laatumittareiden valinta ja muotoilu Laatumittareiden valinta ja muotoilu