Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Swedish as a foreign language kurssin laatujärjestelmä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Swedish as a foreign language kurssin laatujärjestelmä"— Esityksen transkriptio:

1 Swedish as a foreign language kurssin laatujärjestelmä
Prosessikuvaukset laatutyössä Vopla-hankkeen verkko-opetuksen laatupilottien työpaja Helsingin yliopisto, oppimiskeskus Aleksandria 1

2 Swedish as a foreign language
Eurooppalaisessa viitekehyksessä (CEF) taitotasoilla A1-B1oleva, Hankenin kehittämä ja koordinoima kansainvälinen ruotsin kielen monimuotokurssi Kurssia kehitetty vuodesta 1999, vuosina ollut EU-projekti (Helsinki-Riika-Tallinna-Varsova-Krakova), vuonna 2004 laajentunut Krakovassa Scandinavian Module ohjelmaksi Opetusmateriaali (tekstit, äänitteet, kielioppi, tehtävät) WebCT:ssa, opetuksessa käytetään chatia, keskusteluryhmiä, videokonferenssia Paikalliset opettajat hoitavat lähiopetuksen, kotitehtävät lähetetään Hankenille Opiskelijoiden taidot arvioidaan kaksi kertaa vuodessa yhteisessä seminaarissa Helsingissä

3 Laatutyön nykytilanne
Kurssia on vuosina kehitetty palautteiden ja ideoiden pohjalta jatkuvasti, mutta ei järjestelmällisesti Kurssi on saanut laatupalkinnon European Label vuonna 2001 Opetusmenetelmä on kansallisesti palkittu Kurssi on osa Hankenin kansainvälistymis-strategiaa (yhteistyöverkosto ja rekrytointi) ja laatutyötä Vuonna 2006 kurssille kehitetään laatujärjestelmä Vopla-hankkeen laatupilottina

4 Hankkeen eteneminen Laadun käsitteen ja hankkeen yleisten tavoitteiden määritteleminen, haasteiden kuvaaminen Kurssin laatukehikon laatiminen. Kuvattiin laatutyön arvot ja periaatteet, tärkeimmät laatukriteerit ja indikaattorit, nykyiset mittarit ja arviointikriteerit Laatutyön pääsisällöt ja laadunhallinnan vaiheet kokoavan laatumatriisin laatiminen aloitettu (nykytilan kuvaus) Prosessien kuvaaminen aloitettu

5 Prosessien kuvaaminen 1
Lähtökohtia: Prosessien kuvaamisen tavoitteena on toiminnan järjestelmällisyys Prosessikuvaus on apuväline toimintatavan ymmärtämiseksi ja kehittämiseksi Kuvataan: toiminnon tavoite asiakas (tai yhteistyökumppani) toimijat ja vastuut (myös prosessinomistaja) ohjeet, tarvittava tieto toiminnon tulokset asioiden liitännät ja riippuvuudet prosessin arviointi

6 Prosessien kuvaaminen 2
Käytetty materiaali: Vopla -sivuston laatukäsikirja Asko Karjalaisen artikkeli Koulutusorganisaation prosessit Työn vaiheet: Yritys määritellä prosessit (oppimateriaalin tuotanto, opetus, koordinointi, tukipalvelut, markkinointi) ja laatia niille prosessikuvaukset laatukäsikirjan vastaavien mallien mukaan Prosessikäsitteen tarkastelu koulutusorganisaation viitekehyksessä (A.Karjalaisen artikkelin pohjalta) Kehittämiskuvauksen laatiminen kokonaisuudesta Optimaalisten aliprosessien määrittely ja kuvaaminen

7 Prosessikäsitteen tarkastelu 1
”Ihmistieteissä prosessikäsite on aina ollut laaja ja kompleksiteetin sisältävä mikä on johtanut käsitteen manageriaalisessa käytössä merkitysristiriitoihin.” ”Kompleksiteettia ei voi poistaa yksinkertaistavalla kuvauksella jos se sisältyy itse ilmiöön.” ”Koulutusorganisaation prosesseista ei juurikaan ole olemassa tutkimustietoa.” A.Karjalainen, Koulutusorganisaation prosessit

8 Prosessikäsitteen tarkastelu 2
Asko Karjalainen jakaa koulutusorganisaation prosessit optimaalisiin ja innovatiivisiin: Optimaalinen prosessi on tapahtumaketju, jolle voidaan määritellä ainakin suhteellisen yleispätevä eteneminen. Innovatiivisessa prosessissa monet menettelytavat voivat johtaa hyvään tulokseen.

9 Prosessikäsitteen tarkastelu 3
Prosessityypit Van de Ven & Poole mukaan (yksi mahdollinen prosessien perustyypittely): Vaiheittain etenevät prosessit – määriteltävissä oleva ominaisuus etenee/ kehittyy tiettyjen määriteltävissä olevien vaiheiden kautta. Teleologiset prosessit – määriteltävissä olevan toimijan, yksilön tai ryhmän toiminta suuntautuu kohden eksplisiittisesti tai implisiittisesti asetettua päämäärää (vaiheiden suoritusjärjestys voi vaihdella). Samatavoitteiset prosessit, mallintamisen kannalta ongelmallisia. Dialektiset prosessit – ainakin 2 toisiaan vasten suuntautuvaa määriteltävissä olevaa toimijaa, voimaa, liikettä tai ominaisuutta. Erilaiset tavoitteenasettelut kohtaavat (opettaja-opiskelija). Evolutiiviset prosessit – mukautuva ja oppiva prosessi, se kehittyy tilanteiden ja ympäristön asettamien vaatimusten mukaisesti iteratiivisesti tai spiraalimaisesti.

10 Prosessikäsitteen tarkastelu 4
Prosessiluokat kompleksiteetin näkökulmasta: Yksinkertainen prosessi - yhtä kuin osiensa summa. Kompleksiset prosessit – enemmän kuin osiensa summa, systeemi toimii itsenäisenä kokonaisuutena. Kompleksisuuden synnyttämiseen riittää, että prosessin osana on itsetietoinen ja itsenäisesti ajatteleva olento. Autopoieettiset prosessit – oleellisilta osin itsemääräytyviä, ne luovat itse itsensä. On itseohjautuva ja itsegeneroituva, prosessi katoaa kun sen kantaja (omistaja) katoaa. (A. Karjalaisen oma (Fliednerin prosessien ja systeemien tutkimuksen kuusitasoisen kompleksiteettimallin virikkeiden pohjalta kehitetty yksinkertaistettu) kolmeen prosessiluokkaan perustuva malli.)

11 Prosessikäsitteen tarkastelun tulos 1
Perinteisiin opetusmenetelmiin perustuvan Swedish as a foreign language kurssin kehittyminen tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäväksi kansainväliseksi laatupalkituksi kurssiksi on evolutiivinen ja autopoieettinen prosessi: prosessia ei ole pantu alulle ”ylhäältä” resursseineen ja tavoitteineen, se on lähtenyt liikkeelle pelkästään prosessinomistajan - Kerstin Salmisen – initiatiivista prosessin kehittäminen on tapahtunut evolutiivisesti, ympäristön vaatimusten ja mahdollisuuksien ehdoilla

12 Prosessikäsitteen tarkastelun tulos 2
Prosessi on innovatiivinen niin kuin useammat koulutusorganisaation prosessit. (”…koulutuksen prosessit usein näyttävät olevan innovatiivisia, henkilösidonnaisia, päällekkäisiä, epälineaarisia eivätkä toimi ajallisina tai loogisina ketjuina” A.Karjalainen)

13 Kehittämiskuvauksen laatiminen
Kurssin rakenteen kuvaaminen aluksi yhtenä kokonaisuutena, jonka avulla helppo hahmottaa pääasiassa kurssin toimijat ja vastuut sekä asioiden liitännät ja riippuvuudet Kehittämiskuvauksen versio 1.0 = nykytilan kuvaus? Laatutyö valintavaiheessa (kurssin kehittäminen) = kokonaiskuvauksen täsmentäminen ja täydentäminen, optimaalisten aliprosessien erotteleminen ja kuvaaminen (nykytila+ vaihe?) Nykytila++, nykytila+++ jne. :-)

14


Lataa ppt "Swedish as a foreign language kurssin laatujärjestelmä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google