Helppokäyttöinen, tietoturvallinen monikäyttäjäjärjestelmä Case: Venture Cup Finlandin Intranet Diplomityöseminaari 13.5.2005 Iikka Väkiparta.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

Vaatimukset ja testaus
Tuotteen testaaminen elinkaaren eri vaiheissa
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten liiketoimintasuunnitelman laatimisohjelma Yritysjohdon apuväline liiketoiminnan johtamiseen ja kehittämiseen Työkalu.
Tekijät: Pekka Ala-Honkola, Mika Immonen
Aineistonhallintasuunnitelma osana tutkimuseettistä lausuntopyyntöä
Web-Käyttöliittymä, käytettävyys Asiakas on kuningas, hiiri aseena Jos asiakas ei löydä tuotetta, hän ei osta sitä.
LUOVUUS, OSAAMINEN, VERKOSTOT, RAHA Seudulliseen yhteistyöhön! -opetustoimen seutuseminaari Rehtori Yrjö Sotamaa, Taik
Kasarminmäki Living Lab ”Tarjoama”
Opinnäytetöiden esittely
Ellit - keskustelut “news-groups” räätälöityjä palveluja
Harjoitustyö 2010 AS Automaation käyttöliittymät.
AS Automaation käyttöliittymät – Harjoitustyö 2009 ‹#› AS Automaation käyttöliittymät Harjoitustyö 2009  Harjoitustyö tehdään 3-4 hengen.
Verkkopankin käytettävyys
Käyttäjäkokemuksen muodostuminen ja kehittäminen verkkoyhteisössä Maria Hyytiäinen Työn valvoja ja ohjaaja: Dosentti Timo Korhonen
Käytettävyyden huomioiminen tuotekehityksessä
Pelillistäminen Pelleilyä vai praktiikkaa. Pelillistäminen ? Gamification historiaa Käytetty ensimmäisiä kertoja vuosina 2002, Nick Pelling Virallisena.
Johdatus ohjelmointiin Ohjelmistosuunnittelu Jaana Holvikivi.
Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Kalenteri 2005 AJAVA – Ajanvarausjärjestelmä CSP Compact Software Products.
KDK:n asiakasliittymän käytettävyydestä Eija Liukkonen.
3D-www-käyttöliittymä
Heuristinen arviointi Antti Nummiaho Johdanto (1/3) Heuristinen arviointi on käytettävyyden arviointia ilman käyttäjää. Se on yksinkertainen,
Graafiset www-käyttöliittymät Proseminaari | Sami Niemelä Graafiset www-käyttöliittymät kun kokeellisuus kohtaa konventiot.
Salaus ja tietoturva Mitä käsittää?.
Käytettävyys Käyttäjäkeskeinen suunnittelu Jaana Holvikivi Metropolia
Älykkäiden käyttöliittymien lyhyt historia Antti Salovaara.
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
Tietoturva Tietoturvan tavoitteet (Järvinen 2003)
Drupal Luonnonvarat joulutapaaminen Mikko Laine, Maanmittauslaitos.
Modulaatio ja koodausTimo Mynttinen1 Salaus ja tietoturva Salauksiin ja niiden purkamiseen erikoistunut tieteenala on nimeltään kryptologia (cryptology).
VUOROVAIKUTUSMENETELMÄT SUUNNITTELUN JA TOTEUTUKSEN TUKENA
Käyttöliittymä prototyypistä toteutukseen: sähkömittariasentajien- ja lukijoiden työt PDA-laitteelle Antti Halko
Miten suunnitellaan tuote, josta käyttäjät pitävät ja hyötyvät ja jota he osaavat käyttää? S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho.
Älykkäiden käyttöliittymien käytettävyysvaatimukset Rami Annala T Käyttöliittymien ja käytettävyyden seminaari, Syksy 2002: Kontekstiherkkyydestä.
Analyysi. Yleistä analyysistä Mitä ohjelmiston on tehtävä? Analyysin ja suunnittelun raja on usein hämärä Ei-tekninen näkökulma asiakkaalle näkyvien pääkomponenttien.
T Personal SE Assignment Pauli Aho Personal SE Assignment Valittu aihe ja menetelmä Käytettävyystestaus (usability testing) ISO :
Tutkimusdatapalvelut. Kehitystyön periaatteita Ketterän kehityksen periaatteet Jatkuva kehittäminen Tiivis yhteistyö sidosryhmien kanssa Datalab työpajat.
OKM:n julkaisutiedonkeruun tarkoitukset Hannu Siren, johtaja Opetus- ja kulttuuriministeriö Helsinki.
SHAMAN-projekti Projektiryhmä Ohjaajat Tilaaja Marko Andersson
ASIANTUNTIJA-ARVIOIDEN PERIAATTEITA Asiantuntijuus Rationaalinen konsensus.
Palvelun käyttöliittymätasonpalvelun toteutus osaksi TIPTOP portaalia prosessin kulku EduGUI komponenttikirjasto on käytettävissä open sourcena, Eduix.
Digitaalisten kirjastopalveluiden arkkitehtuuri NELLI, MIHI OLET MENOS? Triangelipäivät Turku Ari Rouvari.
St. Amant (1999): Planning and User Interface Affordances
PROJEKTISUUNNITELMA NURKKALA MAARIT & SAARIKKO SANNA Jyväskylän yliopisto syksy 2004.
Antti Huovinen 1 Web-käyttöliittymät Suunnittelu ja lomakkeet.
TULOKSELLISTA SÄHKÖPOSTIMARKKINOINTI A Jarno Rantala
Uudet palvelut (räätälöity): Tomin kommentit Painopiste on kuvassa mielestäni huono, tässä vaiheessa ja tätä ennen pitää panostaa eniten Jos näissä vaiheissa.
TTY/DMI/Hypermedialaboratorio Käyttökelpoisuuden arvioinnin näkökulmia kohderyhmä käytettävyys esteettömyys saavutettavuus informaation esitystapa informaation.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Tietoturva internetissä
Palvelut ja tiedot käytössä Yhteenveto
WWW-sisällönhallintaohjelmistot
Tietoturva käsitteenä
Tietoturva internetissä

Tietoturva.
TIETOTURVALLISUUS.
Kirjastojen taustajärjestelmän uusiminen ja hankintaan liittyviä asioita Keskustelutilaisuus Kuva: Helsingin kaupunginmuseo (lähde: finna.fi)
Tietoturva Roosa Juusola MYelpt14B
WWW-Sisällönhallintaohjelmat
Linnea Luokkanen Myelpt14B
Tietoturva.
Tietoturva internetissä
OC-Raportoinnin ja OC-KVH toimintatavan automatisointi
Case-linkit sana&search[asiasana]=Yhteistoimintamenettely
Esityksen transkriptio:

Helppokäyttöinen, tietoturvallinen monikäyttäjäjärjestelmä Case: Venture Cup Finlandin Intranet Diplomityöseminaari Iikka Väkiparta

Sisältö Ihminen käyttäjänä Käytettävyyden kehittäminen  Käyttäjäläheinen suunnitteluprosessi (ISO 13407)  Käytettävyyssuunnittelun elinkaarimalli WWW-järjestelmän osat Venture Cup Finlandin Intranet Yhteenveto

Ihminen käyttäjänä: Käytettävyys Käytettävyyden osa-alueet:  Opittavuus  Tehokkuus  Muistettavuus  Virheet  Miellyttävyys

Ihminen käyttäjänä: Käytettävyyden tekijät Näkyvyys Palaute Affordanssi Rajoitus Kytkentä Analogia Konventio Läheisyyden laki Informaatiohäly

Ihminen käyttäjänä: Normannin toimintasykli

Ihminen käyttäjänä: Mentaalimallit Ihminen muodostaa ympäristöstä mentaalimalleja  Yksinkertaistettuja malleja  Pohjautuu havaintoihin ja palautteeseen Mentaalimalli vs. toteutusmalli  Manifestimalli

Käytettävyyden kehittäminen: ISO Suunnittele käyttäjä-keskeinen prosessi 2. Määrittele käyttökonteksti 3. Määrittele käyttäjän ja organisaation vaatimukset 4. Luo suunnitteluratkaisuja 5. Arvioi suunnitteluratkaisut vaatimuksia vasten

Käytettävyyden kehittäminen: Elinkaarimalli Käyttäjän tunteminen Kilpailija-analyysi Käytettävyystavoitteiden asettaminen Rinnakkainen suunnittelu Osaaottava suunnittelu Käyttöliittymän koordinoitu suunnittelu Suuntaviivojen ja heuristisen analyysin käyttäminen Prototyypit Empiirinen testaus Iteratiivinen suunnittelu Palautteen kerääminen

WWW-järjestelmän osat: Tietoturva Luottamuksellisuus Eheys Saatavuus Osapuolien tunnistaminen Kiistämättömyys

WWW-järjestelmän osat

Venture Cup Finlandin Intranet: Venture Cup Liiketoimintasuunnitelmakilpailu Toiminut vuodesta 2000 Kaikille avoin kilpailu, joka pohjautuu pitkälti vapaaehtoistyöhön Kilpailuhankkeita noin 250 kpl/kilpailukausi

Venture Cup Finlandin Intranet: Uuden järjestelmän kehitysprosessi Edellisen järjestelmän ja vastaavien järjestelmien analyysi Käyttäjien ja organisaation tarpeiden kartoitus Yhdistetty rinnakkainen ja iteratiivinen suunnittelu Käytettävyyden testaaminen ja seuraaminen

Venture Cup Finlandin Intranet: Järjestelmän kuvaus OpenSource tuotteilla: MySQL & PHP Kilpailutyöt pdf:nä  Eheys & luottamuksellisuus Käytettävyys ”esitäyttämällä” linkit Käyttäjän syötteiden tarkastaminen Sivukohtainen oikeuksien tarkastaminen Asettelu

Yhteenveto Käytettävyyden ja tietoturvan yhdistäminen mahdollista Käyttäjien tarkkaileminen Käyttäjän avustaminen luomalla valmiita linkkejä Syötteiden tarkistaminen Manifestimalli