LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppilaitoksen mahdollisuudet nuorten työllistämisen tukemiseen
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
TYÖSSÄOPPIMISEN JAKSOTTUMINEN
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
R INNAKKAISOHJELMIEN IDEAT JA OIVALLUKSET, RYHMÄ 2 M YÖTÄTUULESSA – TOIMINTAA JA TULOKSIA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN Kari Laine
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Työmarkkinakeskusjärjestöjen esitykset koulutuksen ja työelämän yhteistyön kehittämiseksi Ehdotukset valmisteltu työurasopimuksen pohjalta käynnistetyssä.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
TOPO Työssäoppimisen portaat Projekti yleistä Omnia toteuttaa, yhteistyökumppaneina LUKK ja Keuda Projektin kesto – Verkostoyhteistyötä.
Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua.
Avainasioita työssäoppimisen laajentamisessa Sitä saa, mitä tilaa -mallissa TopLaaja työleiri Kangasala Maarit Kuosa ja Hanna Toijala.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
PEDAGOGINEN NÄKÖKULMA
TOPLaaja Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Porvoo International College.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Laajennettu työssäoppiminen Hannu Haapalainen. Hankkeen koordinoija: Koulutuskeskus Salpaus / Maarit Kuosa Osatoteuttaja: Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
TOPLaaja 2012 avustusta saaneiden hankkeiden tuloksia Itä-Suomi verkosto Verkostotapaaminen klo 9: Opetushallitus, Hakaniemenranta 6,
TOP-LAAJA Prosessialan pt. Hotelli-, ravintola ja cateringalan pt.
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Työssäoppiminen eli TOP
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
TOPLaaja 5 Pedagogisen kehittämistyön keskeiset tavoitteet ja odotettavissa olevat tuotokset Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeiden 2013.
Yhteisopettajuus sekä ATTO- ja ammattiaineiden integrointi
Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.
Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman Tarkistaminen 1. vuoden keväällä Opintopolun rakentaminen - Opiskelija - Ryhmänohjaaja/opinto-ohjaaja - Työpaikkaohjaaja.
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Verkostoseminaari 13. – Helsinki
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Työssäoppimisen laajentaminen Määrällisesti Laadullisesti Testattuja toimintamalleja.
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen Ammattikoulutuksen johdon seminaari
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Oppijan verkkopalvelu eHOPS
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Näkökulmia opintohallinnon prosessiin, opintohallintojärjestelmiin, TUTKE 2 toimeenpanoon ja Oppijan palveluihin– Case Koulutuskeskus Salpaus SePPO-hankkeen.
Oppia niinku töissä Anna-Mari Saarela, Noora Schroderus, Pirkko-Liisa Isoaho, Jussi Hiivala, Jari Niemi.
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Esityksen transkriptio:

LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto

Laajennettu työssäoppiminen Hankkeen koordinoija: Koulutuskeskus Salpaus / Maarit Kuosa Hankkeen yhteiset tavoitteet: Tietoisuuden lisääminen laajennetun työssäoppimisen eri toimintamal- leista oman koulutuksen järjestäjän sisällä ja muiden kesken sekä mallien käyttöönoton laajentaminen Työssäoppimisen pedagogiikan kehittäminen: oppimisen ja osaamisen arviointi Henkilökohtaisen ohjaussuunnitelman mallintaminen 2+1; viimeinen vuosi oppisopimuksella - mallin mahdollisuuksien selkeyttäminen eri osapuolten näkökulmasta: työyhteisö, työnantaja, koulutuksen järjestäjä, opettaja, opiskelija. Edistetään ammattitaitoa täydentävien tutkinnon osien ja elinikäisen oppimisen avaintaitojen integrointia työssäoppimiseen ja kehitetään uusia toteuttamismalleja osaamisen arviointiin ammattiosaamisen näytöissä. Erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden yksilöllisten tarpeiden huomioon ottaminen Uuden teknologian ja sosiaalisen median mahdollisuuksien hyödyntäminen

Esedun tavoitteet Opiskelijaryhmän opiskelijoiden yksilölliset opintopolut ja niitä tukevat ratkaisut  pilottina Juvan elintarvikealan koulutus (Elva12J) Ammattitaitoa täydentävien tutkinnon osien ja avaintaitojen integrointia työssäoppimiseen  3 pilottia (merkonomit, logistiikka, elintarvike)

Toimintasuunnitelma (Logistiikka-alan pilotti) 1) atto-opetuksen tavoitteiden oppiminen työpaikalla Tutustutaan pilottialojen opetussuunnitelmiin ja pohditaan työssäoppimisen sijoittumista ajallisesti. Mietitään eri työpaikkojen tarjoamia oppimismahdollisuuksia ja vieraillaan muutamilla työpaikoilla. Syksy 2012 Syksy 2013 Kevät 2013

Toimintasuunnitelma (Merkonomipilotti) 1) atto-opetuksen tavoitteiden oppiminen työpaikalla Aiemman hankkeen tuottamiin materiaaleihin tutustuminen. Tutustutaan pilottialojen opetussuunnitelmiin ja pohditaan työssäoppimisen sijoittumista ajallisesti. Mietitään eri työpaikkojen tarjoamia oppimismahdollisuuksia ja vieraillaan muutamilla työpaikoilla (Markku on yhteydessä Carlson, Sokos). Toteutetaan ”atto-topp ”-kokeilu 4 opiskelijalle jaksolla 5 (3-4 päivää viikossa työpaikalla). Palautteen keruu (haastattelu) opiskelijoilta, työpaikoilta ja opettajilta jaksolla 6. Haastattelua varten laaditaan valmis pohja. Suunnitelma ”atto-toppin” toteuttamisesta kokemusten perusteella mahdollisesti koko ryhmälle. Ollaan yhteydessä muihin pilotin oppilaitoksiin ja selvitetään, mitä niissä on tehty. Jos saadaan käyttökelpoista aineistoa, niin kokeillaan meilläkin. Suunnitelma ”atto-toppin” toteuttamisesta kokemusten perusteella mahdollisesti koko ryhmälle (jatkuu keväältä). Syksy 2012 Syksy 2013 Kevät 2013

Toimintasuunnitelma (Elintarvikepilotti) 1) atto-opetuksen tavoitteiden oppiminen työpaikalla Tutustutaan pilottialojen opetussuunnitelmiin ja pohditaan työssäoppimisen sijoittumista ajallisesti. Mietitään eri työpaikkojen tarjoamia oppimismahdollisuuksia ja vieraillaan muutamilla työpaikoilla. Toteutetaan suunnitelmia 4., 5. ja 6. jaksolla ja tehdään tehtävänannot. Luodaan oppimistehtäviä Moodleen. Jatketaan 2. vuoden/syksyn 13 opintojen suunnittelua. Toteutetaan suunnitelmia. Opsin toteutukset kirjataan OPH:n Toplaaja- sivustolle. Atto-opsin käytäntöjä jatketaan Elva13J-ryhmällä. Syksy 2012 Syksy 2013 Kevät 2013

Toimintasuunnitelma (Elintarvikepilotti) 2) yksilölliset opintopolut ja niitä tukevat ratkaisut Syksy 2012 Syksy 2013 Kevät 2013