Sote –uudistus järjestöjen näkökulmasta 29.1.2014, Järjestöjohdon foorumi, Siuntio Johtaja Riitta Särkelä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
Advertisements

Päijät-Hämeen sosiaalipoliittinen foorumi Sibeliustalo, Lahti
Kumppanuusyhteistyö Hankefoorum Lahti Erityisasiantuntija Anne Astikainen SOSTE.
Avoimeen yhteistyöhön perustuva tehokas ja monipuolinen terveydenhuoltojärjestelmä
Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
Janne Peräkylä Sosiaali- ja terveysministeriö HYVINVOINTIPALVELUT JA KUMPPANUUSYHTEISÖT.
SOSIAALI- JA TERVEYSALAN JÄRJESTÖJEN JA YHDISTYSTEN KUMPPANUUSFOORUMI Tervetuloa.
KAOS KAOS WORLD CAFE VALTIOVARAINMINISTERIÖSSÄ: JHS179 UUDISTUS Cafe 1 – Toiminta-arkkitehtuuri.
Sosiaali- ja terveyspalvelut uudistuvat
Alueellinen vaikuttaminen kunnissa 2010-luvulla Arto Koski Erityisasiantuntija Suomen Kuntaliitto.
Asiakas- ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue Siika- Pyhäjokilaakso
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
AR HALLITUKSEN ESITYS 155/2006 TYÖRYHMÄN NÄKÖKULMASTA Aimo Ryynänen.
Mihin vie Sote-uudistus sosiaalipalvelut? Helsinki
Järjestämisrakenteiden vaikutus sosiaalisten oikeuksien toteutumiseen Eeva Nykänen1.
Elinvoimainen kaupunkiseutu Selvitysmies Rauno Saari
Kuntien rooli lähipalvelujen ja lähiosallisuuden varmistaminen
Rahoitus- ja tuotantojärjestelmien uudistaminen Suomessa
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 Alueellinen seminaari, Hämeenlinna Sosiaalialan kehittämishanke – mitä vuoden 2007 jälkeen? Martti.
TerPS2 Pirkanmaan osahanke 3. 9
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Sote-uudistus päihdetyön talentia
- selvitystyön toteutuksesta ja linjauksista
Sote -uudistus – missä mennään, miten & millä eteenpäin?
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
Perusterveydenhuolto – THL:n malli Yleislääkäripäivät
Avustusosasto, Pekka MYKRÄ, Vapaaehtoistyön haasteista Pekka Mykrä kehittämispäällikkö
Julkisen sektorin ja järjestöjen yhteistyö vanhustyön kehittämisessä YHTEISTYÖ SENIORI- JA VANHUSTYÖSSÄ SEMINAARI LUOSTOLLA Marko Palmgren Suunnittelija.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintajärjestelmä
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
JJ RAY Avustusosasto1 MITEN RAY:N UUSI AVUSTUSSTRATEGIA HUOMIOI ERITYISRYHMÄT? Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Naantali Janne Juvakka.
Hyvinvointipalvelujen (sote) uudistaminen SDP POHDINTAA.
SOTE-uudistus hyvinvointi- investointina Kuopion Asumisen päivät 2016 Jussi Ahokas, pääekonomisti, Hyvinvointitalous-tiimin päällikkö, SOSTE.
Rakennetaan kumppanuutta Pohjois-Savossa Seija Korhonen Järjestöfoorumi Kuopio
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
SOS II Rakenteellinen sosiaalityö Työpaja 1 Tampere
Yhdistykset kumppaneina kunnan kanssa – tasavertaista yhteistyötä Huhmari Kari Hyvärinen, yhteistyökoordinaattori Pohjois-Karjalan kansanterveyden.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
www.yhteisokeskus.fi Järjestöjen ja kuntien välinen yhteistyö Milja Karjalainen Satakunnan yhteisökeskus Sirpa Kynäslahti Porin kaupunki.
Tuleva sote -rakenne - missä mennään? Kirsi Varhila ylijohtaja, STM.
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
THL HYTE-oppimisverkosto Kommenttipuheenvuoro Ritva Pihlaja erityisasiantuntija, kunta-järjestö-yhteistyö Yhdessä enemmän! Poikkihallinnollinen.
Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma Perusterveydenhuollon yksikkö - Lapin shp Ohjausryhmän kokous TÄNNE VOIT LISÄTÄ OMIA HUOMIOITASI,
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Esiselvitys.
JÄRJESTÖN JA JULKISEN YHTEISTYÖN PULMAT
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
1. Järjestöjen työ näkyväksi tietoa kunnille, Siun sotelle
Miksi ja miten järjestöyhteistyötä maakunnassa ja kunnissa?
Vaikuttamistyö – Tavoitteet maakunnallisiin strategioihin V-S sote-valmistelun järjestöryhmä/intressiryhmien kuulemiset Erityisasiantuntija.
Sote-järjestöt ovat jykevä laiva IHMISET jäsentä vapaaehtoista vertaistukijaa ammattilaista työllistettyä YHDISTYKSET.
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali- ja terveysasiat
Asiakkaan valinnanvapaus
Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla
Maakuntakierros -ETELÄ-SAVO UUDISTUKSENMYLLERRYKSESSÄ?
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Asiakaslähtöisyys yhteisen sote-kehittämisen lähtökohtana
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Sote-uudistus Järjestämislain keskeinen sisältö
Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen uudistuvissa rakenteissa
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Sote-uudistuksen toimeenpano
Valtakunnallisen valmistelun tilanne järjestönäkökulmasta
Siun sote tehdään NYT Siun sotessa tehdään uusi malli sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tuottamisesta ja organisoinnista Pohjois-Karjalan ja Heinäveden.
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Esityksen transkriptio:

Sote –uudistus järjestöjen näkökulmasta , Järjestöjohdon foorumi, Siuntio Johtaja Riitta Särkelä

Kommentteja sisällöllisesti ehdotukseen

Positiivista ehdotuksessa (1/3) Suunta oikea, askel riittämätön Lähtee vahvasta integraatiosta; sosiaalihuollon ja tervey- denhuollon ( horisontaalinen) ja perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välinen (vertikaalinen) Asiakkaiden palveluprosessien eheys tavoitteena Järjestämisvastuu saman johdon alla Järjestämissopimuksen tärkeä asema välineenä järjestämisvastuuta keskitetään, tavoite lähipalvelut varmistetaan HUOM! Järjestäminen eri asia kuin tuottaminen Kuntien yhteistyö järjestämisvastuussa vs. kilpailutus

Positiivista ehdotuksessa (2/3) § 12 järjestämistavat; tuottamalla itse, yhteistyössä, kuntayhtymässä, hankkimalla, palvelusetelillä, muulla laissa säädetyllä tavalla Muulla laissa säädetyllä tavalla perustelut; ” Joissakin harvinaisissa tai erityisen vaativissa palveluissa voi järjestämisvastuussa oleva taho palvelun saatavuuden varmistamiseksi määritellä kyseisen palvelun yleistä taloudellista etua koskevaksi palveluksi, ns. SGEI-palveluksi ja antaa määräajaksi julkisen palvelun velvoitteen tietylle tai tietyille toimijoille menettelystä säädettyjä yleisiä periaatteita noudattaen” – KL; SGEI:n käyttöönotto

Positiivista ehdotuksessa (3/3) Mahdollisimman vahvat ervat Yhdenvertaisuuden turvaaminen erityisesti sote- alueiden yhteistyötä vaativissa keskitettävissä palveluissa Päällekkäisyyksien, kilpavarustelun sekä palveluvajei- den välttäminen ja voimavarojen tarkoituksenmukainen ohjaus Tutkimuksen, kehittämisen ja opetuksen alueellinen koordinaatio- tänne mukaan myös järjestöt!

Pulmia ehdotuksessa (1/2) Perustason alueiden mahdollistaminen: - jatkossakin kaikki sosiaalipalvelut perustason vastuulla perustason kantokyvystä ja osaamisresurs- seista riippumatta - ei ratkaise sosiaalipalvelujen vakavia pulmia - sosiaalipalvelujen jakaminen tasojen välille hankalaa; palveluketjut, porrastuksen puuttuminen - sosiaalipalveluissa hyvin vaativaa erityisosaamista edellyttäviä palveluja, ne usein järjestöillä  perustasosta tulisi luopua nn

Pulmia ehdotuksessa (2/2) vastuukunta- malli kategorisena vaihtoehtona vs. kuntayhtymämallin salliminen kuntien yhdessä niin sopiessa Kaikilla vastuukunnilla ei välttämättä halua ja/kanto- kykyä - voidaanko pakottaa? Demokratia-ulottuvuus; kaikkien kuntien äänen kuuluminen päätöksenteossa Ervoista todellisia sote-ervoja?

Muuta keskeistä järjestöille

Järjestöjen kannalta muuta (1/3) 1)Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen; kansalaisjärjes- toiminnan merkityksen painoarvo 2) sosiaali- ja terveydenhuollon integraatiosta kiinni pitäminen – erityisesti monitarpeisille ihmisille elinehto 3) Miten järjestämisvastuutaho ratkaisee tuottamisen - miten paljon itse? - Suuremmat järjestäjät  suuremmat hankinnat: järjes- töjen roolin varmistaminen tuottajina? Keskittyminen? 4) Järjestöjen keskinäinen yhteistyö, palvelukonsortiot ja järjestöjen & yritysten yhteistyö

Järjestöjen kannalta muuta (2/3) 5) suhde ja yhteistyö uusiin järjestämisvastuutahoihin & uusiin kuntiin – mittava yhteinen haaste 6) Järjestöt- kunnat kumppanuus jatkossa -Kuka kumppani? -Järjestöjen tuntemus ja arvostus? -Kuntien toiminta-avustusten kohtalo -Kehen jatkossa vaikutetaan - suhteiden rakentaminen -Suuremmat kunnat ja sote -rakenteet: muuttaako myös yhdistysrakennetta?

Kunnat tärkeä yhteistyökumppani (Järjestöbarometri 2011 ja 2012) Yli 70 %:lla yhdistyksistä yhteistyötä kuntien kanssa Toiminta-avustukset yhdistyksille merkittävin tulolähde ( ka 500 e) Viisas satsaus kunnilta järjestöjen hyvinvointia edistävään ja ehkäisevään toimintaan; ymmärretäänkö arvo jatkossa? Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen jatkossa? Hankeyhteistyö vilkasta; mm Kaste-ohjelmassa Laaja asiantuntijuus, mutta ääni kuuluu kunnissa heikosti 48 % yhdistyksistä toimii kunnilta saaduissa tiloissa Rakenteet muuttuvat  järjestöjen aktiivisuus ja yhteistyö välttämätöntä& vankka tietopohja vaikuttamiselle

Kiitos !