Vertaisohjaajatoiminta - itsearviointi ja auditointi 3/29/2015Tommi Ripatti / Nuorisoasiainkeskus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
/ R. Djupsund. •Maaliskuu 2013: alle 25-v. työtöntä työnhakijaa. •Vuosittain noin 8–10 % ikäluokasta ei jatka peruskoulusta toiselle.
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
HEVY = Helsinki-Espoo-Vantaa nuorisotoimien yhteistyön hedelmät ja haasteet KANUUNA-SEMINAARI KOTKA Eija Ahola Nuorisopalveluiden johtaja.
NUORILTA NUORILLE YHDESSÄ NUORTEN KANSSA
JOUSTAVUUTTA JA TOIMINNALLISUUTTA KOULUUN
2/2009 Ajankohtaista CIMOsta Kv-kevättapaaminen Tampereella 25.4.
Palveluketjujen kehittäminen ja laadullisen vaikuttavuuden mittaaminen Sosiaalisen vahvistamisen kehittämistoiminta 2012–2014 Reetta Pietikäinen, kehityspäällikkö.
Seurakysely 2012 Seurakyselyn kehittäminen Seurafoorumi Anton Ahonen Jyväskylän yliopisto.
Isättömyys Poikien Talon sukupuolisensitiivisen poikatyön näkökulmasta
Markus Söderlund Kanuuna-seminaari, Tampere Miksi ja miten nuorisojärjestöjen työtä kannattaa arvioida? #nuorisojärjestöt #laatu #arviointi #palaute.
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Turun perusopetuksessa
Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma ja nuorisojärjestöt
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Sosiaalialan asiantuntijapäivät Vanha Satama
Perusopetuksen ryhmäkoko
Pitkäaikaistyöttömyys ja ihminen Työllisyysseminaari: Miten toimii Paltamon malli? Kaija Sepponen Työelämän kehittämispalvelut
© Aseman Lapset ry 2009 A-taso 1. © Aseman Lapset ry 2009 A-taso 2 Walkers-Hubu-bussiprojekti - Keväällä 2011 alkanut kehittämishanke, päättyy joulukuussa.
Vanhempien vertaisryhmä pilotti Myllypuron yläaste 2009 Ulla Hukka, erityisopettaja Tiina Valtonen, opinto-ohjaaja.
Turun seudun vetovoimaisin kaupunki KAARINAN k a u p u n k i Valomerkki –toimintamalli Stop nuorten päihteiden käytölle Kaarinan kaupunki Kaarinan kihlakunnan.
Ruuti - nuorten vaikuttaminen Helsingissä. Ruuti-toiminnan päämäärä Jokaisella nuorella on vähintään yksi myönteinen kokemus vaikuttamisesta.
TYÖTAITAJA 2013–2014 ”Työelämän perussäännöt kunniaan”
Auditoinnin vaikutuksista Laadunvarmistusjärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Helsinki Riitta Pyykkö.
Raija Hirvonen ARVO Moniammatillisen opettajuuden ja oppimisen kehittäminen Toteutusmuodot.
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
MONIALAINEN LIIKKUVA TUKI HAJAUTETTUUN ASUMISEEN Arviointityöskentely
FC Kontu Iltapäiväkerhotoiminta. FC Kontu -Olemme olleet EasySport toiminnassa mukana alusta saakka -Helsingin kaupungin liikuntavirasto kartoitti yhteistyöhön.
W w w. h a m k. f i HYVÄ TYÖELÄMÄ – ILOLLA TUOTTAVUUTTA TYÖELÄMÄÄN TYÖYHTEISÖN DYNAAMINEN VALMENNUS - MALLINNUS Esa Inget, Liisa Mikkola, Ritva.
Nuorissa = voimaa, vahvistetaan sitä! Voimakas –projekti
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Nivelvaiheen ohjaus Kesä ohjaus Asiakas määrät kesä- heinäkuu.
Etsivä nuorisotyö.
Ystäväpiiri-toiminta verkostoi ja lievittää ikääntyvien ihmisten yksinäisyyttä iAreena Anu Jansson Vanhempi suunnittelija (toimintaterapeutti,
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Birgitta Varjonen Työpaja 2. Korkea-asteen ohjaus Johdantopuheenvuoro: Ohjaus palvelujärjestelmänä Oped-Exo Opintojen ohjauksen kehittämishanke.
YLEISTEN KIRJASTOJEN KONSORTIO -HANKE Helsingin kaupunginkirjasto – yleisten kirjastojen keskuskirjasto.
Nuorisotilojen auditointi Hämeenlinnan kaupungin nuorisopalvelut 2014 Mikko Virta (Vaasa )
Nuorisopalveluiden tavoitetila
Laatua ammatillisen koulutuksen arkeen LARK 3 -hanke Sari Mikkola
Uudistuva kylä kaupungissa –hanke Uudistuva kylä kaupungissa –hankkeessa etsitään uusia ja konkreettisia tapoja lasten ja nuorten palveluiden kehittämiseen.
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea “Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko.
KIT -vastaavat KIT -toimintasuunnitelma 2015.
HUIPUT KEHIIN Innovatiivisuusmittarin kehitystyö.
Imatran kaupungin organisaatiouudistus
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finna-projektisuunnitelma 2015 ja siirtoresursointi 2015–2016 Konsortioryhmän kokous Kristiina Hormia-Poutanen.
Hesan Nuorten Ääni Lapset ja nuoret kokevat Helsingin kaupunkina, jossa heitä kuullaan ja he voivat vaikuttaa itselleen tärkeisiin asioihin. Kaikissa helsinkiläisissä.
Ops seminaari Askola.
NUORTEN ITSEARVIOINTI- JA AUDITOINTIKRITEERIT NUORISOTALOTOIMINTAAN.
Armi – arkiohjauksen malli Paremmin arjentaidoin ja opintojen kautta työelämään Marika Lius ja Katja Bergström.
Helsingin ja seudun menestys – entä riskit? Helsinki Region Infoshare Asta Manninen Avoimen tiedon ohjelma Avoin data ja avoin tieto.
Welcome refugees! Nuorisoasiainkeskuksen toimenpiteitä pakolaisten auttamiseksi
Osallisuus ja vuorovaikutusmallit kaupungin kehittämisessä Timo Kopomaa Avoin yliopisto.
Kysymyksiä arviointiin ja kehittämiseen
Aikuissosiaalityön Praksis
Kaikki Käy Koulua -toimintamallin arviointitutkimus
P05 ja P06 toimintasuunnitelma
Näin arvioimme tiimin toimintaa
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Insert Firstname Lastname via >Insert >Header & Footer
KRISTA PAPP OSASTONYLILÄÄKÄRI
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Keskustelukooste hyvien kehittämistyön edellytysten luomisesta
HELSINGIN KAUPUNGIN TYÖHYVINVOINTIKYSELY
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Esityksen transkriptio:

Vertaisohjaajatoiminta - itsearviointi ja auditointi 3/29/2015Tommi Ripatti / Nuorisoasiainkeskus

Vertaisohjaajatoiminnan taustaa… Vantaan Mikkolan mallin pohjalta Helsingissä ensimmäiset pilotit 2012 Suunnantarkistus Helsingin kaupungin Nuorisoasiainkeskuksessa 2014 – Henkilöstö haastattelee nuoria toiminnan ulkopuolella – Tulokulmana nuorten Helsinki, ei viraston toiminta – Vastauksia n – Suunnantarkistuksen aineistojen käsittelyssä nostettiin esiin yhtenä vahvana teemana nuorten vastuuroolit ja vertaisena tehtävät asiat kaupunkitasolla – Jotta toiminta kehittyy ja se on taloudellisesti, sekä rakenteellisesti turvattu, sitä pitää pystyä arvioimaan 3/29/2015Tommi Ripatti / Nuorisoasiainkeskus

Vertaisohjaajat pähkinänkuoressa Koulutetaan ryhmä talolla käyviä nuoria vertaisohjaajiksi (keskimäärin kahdeksan nuorta ryhmässä) Nuoret toimivat pääsääntöisesti ohjaajina taloilla avoimissa illoissa (alkuun nuoriso-ohjaaja backuppina) Talosta riippuen 1 – 3 iltaa viikossa 2014 toimintaa neljässä toimipaikassa 2015 toimintaa tulee olemaan n. 15:ssa toimipaikassa Lisäksi on kehitteillä muita malleja (mm. leiri- ja kerhotoiminta)

Vertaisohjaajat arvioimassa Nuorisotyöllisten elementtien tunnistaminen Reflektio Oppiminen: - Työelämä - Koulumaailma - Itsensä kehittäminen Toiminnan kehittämisen väline NUORILLE Rivien välistä tarvittava tieto Toimintakulttuurin muutos Rooli oletusarvo 3/29/2015Tommi Ripatti / Nuorisoasiainkeskus

-Vertaisohjaajat luomassa kriteerit kriteerit oikeista syistä ja olennaisia -Kriteereissä olennaista on mahdollisuus ylittää tavoitteet -Lähdetään kehittämis-ajattelusta. Mennään enemmän kehitys, kuin arviointi edellä -”Avautumisen” mahdollisuus? -Kuinka eri toimintamalleille luodaan sitä toimintaa vastaavat kriteerit? -Yleispätevät kriteerit kaikkeen toimintaan + erityisesti tiettyä toimintamuotoa vasten luodut kriteerit -Kriteeristöstä on testiversio kevään 2015 aikana 3/29/2015Tommi Ripatti / Nuorisoasiainkeskus