LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT OPPIPAIKKA TYÖSSÄOPPIMISEN LAAJENTAMINEN TUTKINTOON JOHTAVALLA OPPISOPIMUSKOULUTUKSELLA.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Raahen Ammattiopisto Ammattistartti
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Kauppakatu 28 B 3.krs, (Kauppakeskus Aapeli)
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
MATKAILUALAN PERUSTUTKINTO
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Oppisopimuksella mahdollistetaan tutkintotavoitteinen huippuosaamisen valmennus Lajipäällikköpäivät , Tampere Koulutustarkastaja Hilkka.
1. Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä –hanke
Työmarkkinakeskusjärjestöjen esitykset koulutuksen ja työelämän yhteistyön kehittämiseksi Ehdotukset valmisteltu työurasopimuksen pohjalta käynnistetyssä.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Oppisopimuskoulutuksen osapuolet
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Reimari 2 Työvoimahallinnon toimenpiteet
Uudet perustutkintojen perusteet
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella Joustavasti, yksilöllisesti ja käytännönläheisesti
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Yleisiä kysymyksiä tutkintoon johtavasta oppisopimuskoulutuksesta
Ammatillinen koulutus ja Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUS
Työpaikkakouluttajan ABC
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
MONIEN MAHDOLLISUUKSIEN OPPISOPIMUS Etelä-Pohjanmaan maakuntaopo-päivä / Tarja Puskala, projektikoordinaattori Puh
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
AMMATILLINEN KOULUTUS UUDISTUU – AJANKOHTAISTA KOULUTUKSESTA Koulutuspolitiikan asiantuntija Soile Koriseva Metsäteollisuus ry.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
Nuorten Oppisopimuskoulutus
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Nuorten oppisopimuskoulutus
Oppisopimuskoulutukseen valmentautumisen vaiheet
Valma Oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Toisen asteen koulutus
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
KOSKI-palvelu Esitys 3/2018.
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT OPPIPAIKKA TYÖSSÄOPPIMISEN LAAJENTAMINEN TUTKINTOON JOHTAVALLA OPPISOPIMUSKOULUTUKSELLA

TAO, Turun Ammattiopistosäätiö 2010 Mitä eroa on tutkintoon valmistavalla ja tutkintoon johtavalla oppisopimuskoulutuksella? TAO, Turun Ammattiopistosäätiö 2010

Lainsäädäntö TUTKINTOON JOHTAVA Laki ammatillisesta koulutuksesta 630/1998 Suurin osa oppisopimuskoulutusta koskevista määräyksistä perustuu tähän lakiin TUTKINTOON VALMISTAVA Laki ammatillisesta aikuiskoulutuksesta 631/1998 sekä viittaus lakiin 630/1998

Periaatteellisia tulkintoja Tutkintoon johtava oppisopimuskoulutus on lähi-, etä- ja monimuoto-opetukseen verrattavissa oleva koulutuksen järjestämismuoto (L630/98 15§) Tutkintoon valmistava oppisopimuskoulutus on ammatillisiin aikuiskoulutuskeskuksiin, valtakunnallisiin ammatillisiin erikoisoppilaitoksiin ja muihin oppilaitoksiin verrattavissa oleva järjestämistaho (L631/98 4§)

Opintoaika Tutkintoon johtava koulutus on laajuudeltaan yleensä 120 opintoviikkoa, mikä tarkoittaa keskimäärin 3 vuotta. Tutkintoon valmistavat oppisopimukset (ammatillinen perusk.) tehdään yleensä 2 – 3 vuodeksi.

Koulutuksen sisältö - Koulutuksenjärjestäjän vahvistaman 2-osaisen (yhteinen ja tutkintokohtainen) opetussuunnitelman mukaisesti toteuttavat opinnot, joihin kuuluu tutkinnon perusteissa määrätyt ammatilliset tutkinnon osat (pakolliset ja valinnaiset) ja lisäksi pakolliset ammattitaitoa täydentävät opinnot sekä mahdolliset taito- ja taideaineet sekä liikunnan ja terveystiedon opinnot. Valinnan mahdollisuuksina myös lukio-opinnot, yrittäjyys, työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen, ammattitaitoa syventävät ja laajentavat tutkinnon osat sekä ammatillista osaamista yksilöllisesti syventävät paikallisesti tarjottavat tutkinnon osat ja opinnäytetyö. - henkilökohtaista tutkinto-suunnitelmaa tukeva opetussuunnitelma, joka sisältää vain tutkinnon perusteissa määrätyt ammatilliset tutkinnon osat (pakolliset ja valinnaiset)

Tietopuolisen opetuksen osuus Tutkintoon johtavassa koulutuksessa suunnilleen 40* opintoviikkoa *TAO:n esimerkki Tutkintoon valmistavassa koulutuksessa tarpeen mukaan, esimerkiksi 12 viikkoa

Valvontamahdollisuudet koulutuksen järjestäjän* nimeämä opettaja - kyseisen ammattialan asiantuntija *tässä esimerkissä TAO koulutuksen järjestäjän – useimmiten jonkun oppisopimustoimiston nimeämä henkilö - ei välttämättä kyseisen ammattialan asiantuntija

Ammattitaidon osoittaminen osallistutaan opintosuunnitelman mukaisesti järjestettävään opetukseen, suoritetaan opintokokonaisuuksiin liittyvät opettajien määräämät opintotehtävät ja koulutuksen järjestäjän nimeämän toimielimen ohjeistamat ammattiosaamisen näytöt. osoitetaan suorittamalla koulutuksen järjestäjästä riippumattoman tutkintotoimikunnan kanssa solmitun sopimuksen mukaisesti tutkinnon perusteista johdetut näyttötehtävät näyttötehtävät laaditaan siten, että kaikki tutkinnossa vaadittava ammattitaito voidaan osoittaa.

Tutkinnon myöntää Koulutuksen järjestäjä Tutkintoon johtavassa oppisopimuskoulutuksessa Koulutuksen järjestäjä Näyttötutkintoon valmistavassa oppisopimuskoulutuksessa Kyseisen alan tutkintotoimikunta

Oppisopimusopiskelun keskeytyessä Opiskelija siirtyy takaisin oppilaitokselle ja saa tutkinnon suoritettua alkuperäisen suunnitelman mukaisessa aikataulussa. Opiskelija saattaa jäädä työttömäksi työnhakijaksi, eikä saa välttämättä milloinkaan aloittamaansa tutkintoa suoritetuksi.

Rahavirrat* *TAO:n malli Valtion osuus maksetaan koulutuksen järjestäjälle, joka vastaa toiminnan hallinnosta, tietopuolisen opetuksen (n. 40 ov) ja ammattiosaamisen näyttöjen järjestämisestä sekä maksaa sopimuksen mukaisen korvauksen ► työnantajalle. Valtion osuus maksetaan koulutuksen järjestäjälle, joka vastaa toiminnan hallinnosta ja maksaa sopimusten mukaiset korvaukset ► työnantajalle ► tietopuolisen (n. 12 ov) opetuksen järjestäjälle ► näyttötutkinnon järjestäjälle.

TAO:n malli Jokaiselle oppisopimusopiskelijalle nimetään alakohtainen vastuuopettaja (oppipaikkaopettaja), jonka toimesta hoituvat: oppimestarin perehdyttäminen opiskelun valvonta ja ohjaus tietopuolisen opetuksen järjestäminen jatkuva yhteydenpito näyttöjen suunnittelu ja toteutus raha-asiat.

TAO:n malli (jatkoa) Opiskelija siirtyy oppisopimusopiskeluun vasta viimeisenä opintovuotena Opiskelija säilyy koko ajan TAO:n opiskelijana, mutta siirtyy oppisopimusryhmään, jonka opiskelijoita ei lasketa luvanvaraiseen opiskelijamäärään, eikä heidän koulutuskustannuksistaan saada enää yhtä suurta valtionosuutta.

Tähänastiset tulokset Oppisopimuksia on tehty 27 Oppisopimus purettu 3 Opin suorittaneita 17 Tutkinnon suorittaneita 21 Oppisopimus jatkuu 5 Omalle alalle työllistyneitä 9 Muuhun työhön tai koul. 8 Työttöminä 3 Uusia sopimuksia tulossa noin 7 - 9 kpl

Tähänastiset tulokset (jatkoa) Kaikki osapuolet pääosin tyytyväisiä Järjestelmän joustavuus tuonut yllättäen esille aivan uusia mahdollisuuksia Alkuperäistä kohderyhmää pystytty selvästi laajentamaan Palautteen kerääminen vaatii kuitenkin vielä tehostamista

TAO:n arvio tulevaisuudesta Tutkintoon johtava oppisopimuskoulutus sopii hyvin yhdeksi vaihtoehdoksi useille eri ammattialoille, mutta se ei sovellu kaikille opiskelijoille. Tutkintoon johtava oppisopimuskoulutus tulee (ilman erillisrahoituksia) koulutuksen järjestäjälle kannattavaksi vasta silloin, jos siitä saatava valtionosuus nousee huomattavasti lähemmäs normaalia yksikköhintaa.