Missä mennään 12.1.2010.  Paikkatietoon pohjautuvan tiedonkeruu/oppimisympäristön tavoitteena on perustaa "Mobiili Herbaario", jonka kasvit ovat luonnossa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tuloksia ja tuotoksia Moodle-on-Demand -hankkeesta Virtuaaliopetuksen päivät Outi Itäluoma.
Advertisements

Työhönvalmennuksella työelämään
KYSYMYKSIÄ ITSEARVIOINNIN AVUKSI
Tarkoituspykälän uudistaminen Kyselyn tulokset
QR- koodit ja mobiilitentti
Jousenpuiston ja Matinkylän metroasema-alueet KEHITTÄMISIDEAT INFO
Copyright © Tekes ”Tutkimusprojektin tulostiivistelmä” Janne Takalo-Mattila
Kokeiltavat ubiikit palvelut Alpakka-hanke Maunulassa 2008 tutkija Sirkku Wallin Teknillinen korkeakoulu TKK projektipäällikkö Anna Kanervo Helka ry. Maunulan.
Sulle, mulle, sulle, mulle Ympäristöliikkeen historia yhdessä talteen - yhteistyössä museot, arkistot ja kansalaisjärjestöt Harri Hölttä Projektitutkija.
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
"Maahanmuuttaja-opiskelijoiden oppimisvaikeuksien tunnistaminen" Turku
Leena Koskimäki, Hämeen ammattikorkeakoulu Liiketunnistin Kinectin hyödyntäminen opetuksessa.
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Koulutus & neuvonta TudaTupa jatkosuunnitelmat. Koulutus – miten edetään? Ensimmäiseksi tarvitaan työpajat, joissa laaditaan koulutusstrategia ja perusmateriaalit.
Vektorit MA 05 Mihin lukiolainen tarvitsee matematiikkaa
Joukkoistamisen ja vertaistuotannon edistäminen yhdistysten kansalaistoiminnassa Käytännön kehittäjän näkökulma.
Suomen Oppimiskeskus ry Projektipalaveri Outi Vahtila.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
Turun ammattikorkeakoulun kirjasto - puheenvuoro käyttäjäkyselystä Eija Suikkanen
BitMap - Metsävarojen käytön suunnittelun mobiiliratkaisu antamalla mahdollisuuden luopua paperitöistä maastossa. hakemalla tarvittavat tiedot suoraan.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Creative Commons ja yhteisöttömän aineiston lumo Tietoisku Jari Sarja Otavan Opisto.
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Keskustelu 1. ideoita tapaamisten sopimistarpeita oppimisen virtuaalisovelluksista kiinnostuneiden yhteistyön rakentaminen –EduFinland jo vahva verkosto,
AKTIIVINEN KOULUPÄIVÄ IDEAIMURI. Ideaimuri –työskentelyn teema: HYVÄ KOULUPÄIVÄ LUOSTARIVUOREN KOULUSSA JA MITEN VOIMME SITÄ EDISTÄÄ?
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
Protomo Uusi suomalainen innovaatioapparaatti Petri Räsänen Hermia Oy.
Katajanokka oppimisympäristönä Osallistavaa ja monipuolista opetusta omassa kaupunginosassa Tavoitteena on hyödyntää Katajanokkaa oppimisympäristönä monipuolisesti.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Kokkolan ammattiopisto
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalinen median käyttö mat-fys- kem opetuksessa PLE Personal Learning Envirement.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi AIKIS -hanke Teknisen toimivuuden määrittelyt Keskustelun pohjaksi
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
Mentoreiden verkostoitumisiltapäivä klo
Kuopion sijainti Geodeettien kerho ry:n Euref päivä Kuopion kokemukset/P.Huttunen.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Kulttuurituottaja (yamk) opinnäytetyö: Seinäjoen kevytversio tilaaja- tuottajamallista Seinäjoen kaupungin kulttuuritoimen haaveena on olla joustava, muuttuvaan.
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
SPORTS TRACKER Tekijä: Nybäck Teemu TU09s Tiedonhaku internetistä.
Radioamatöörikerhojen toimintapäivä, Lahti RA- tutkinnot 11/2009 mennessä Heikki Lahtivirta OH2LH
ToMuT-hanke Visiotyökirja Pasi Silander ToMuT-hanke Mitä pitää kyetä näkemään tulevaisuuden visioita varten? Millaista näkemystä tarvitaan? Mitä.
Jari Rantamäki MIKÄ TEKEE työnäytteiden kokoelmasta suoritettujen työtehtävien luettelosta opintojen dokumentaatiosta opetuksen dokumentaatiostaPORTFOLION?
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmöijän nimi Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy/Kevät 200X Virheraportoijien jakaumat.
Toimintaohjeet opelle
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Ops seminaari Askola.
Taitajasta mestariksi Taitajat framilla -seminaari Seinäjoki ke opetusneuvos Seija Rasku Skills Finland ry:n hallituksen puheenjohtaja.
Paikkatieto. Paikkatietoa esitetään kartalla Paikkatieto on johonkin tarkkaan sijaintiin sidottua tietoa. Sijainti esitetään kartalla koordinaattien.
Kasvio eli herbaario. Keräämällä ja prässäämällä: Joka näytteeseen nimilappu! Tarvikkeet: Piirustuspaperia Teippiä Kaksi levyä Sanomalehtipaperia Painoja.
Mistä saada sisältöä Ossiin? Martti Mäntylä. 9/25/2016 Social Media Experiment Kolme asiaa on saatava kuntoon jotta koe voisi onnistua: –Palveluohjelmistot.
THL-raportoinnin määrittely – yhteenveto
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
Kierros 4 - OLO Web.
3 Tiedonhaku Sanahakupalvelut.
Paikkatiedon jäljillä
209:my ois Otetaan koko Savonian opintosuunnitelmassa käyttöön toimintatapa, jossa opiskelija rakentaa itselleen oman virtuaalisen OIS-ympäristönsä. Se.
Minna Katela, Celia Marjo Kauttonen, Celia
Finna.fi opettajille ja kouluille pilotti
Esityksen transkriptio:

Missä mennään

 Paikkatietoon pohjautuvan tiedonkeruu/oppimisympäristön tavoitteena on perustaa "Mobiili Herbaario", jonka kasvit ovat luonnossa omilla kasvupaikoillaan.  Opieskelijat eivät kerää kasveja, vaan kuvaavat löytämänsä kasvit luonnollisessa ympäristössään.  Kuvauspaikan maantieteellinen sijainti tallennetaan ja siihen liittyviä ominaisuustietoja, kuten valokuva kasvista tallennetaan.  Kasvi on löydettävissä uudelleen ja kasvupaikalle maastoon tietoa voidaan saada mobiilisti "vanhanaikaista" verkkomateriaalia (still/elävää kuvaa jne.).  Kasvupaikka on autenttinen oppimisympäristö, jota voidaan hyödyntää eri tavoin/siihen voidaan palata; Opiskelija voi käyttää jo olemassa olevaa kasvupaikkaa tai etsiä uuden muualta (mahdollistaa jatkossa mm. vertailun kasvupaikkojen välillä, lähimmän kasvilajiedustajan löytämisen jne.)  Opiskelijat tuottavat uutta materiaalia tietokantaan ja hyötyvät muiden tuottamasta materiaalista.

 Testattu paikannusta ja kuvan geotäggäystä maastossa Nokian N95 -puhelimella, sekä verrattiin paikannusta Recon maastotallen- timeen (Erot vaikuttivat pieniltä).  Päivitetty puhelimia yhteisesti ja asennettu erilaisia tukiohjelmia, käytännössä saatavilla olevia ilmaisohjelmia, kuten Nokia OVI, Google Maps, Location tagger, bb-Tracker)  Esitelty opiskelijoille ideaa, kokeiltu kuvaamista ja geotäggäystä, sekä tiedonkeruuta GPS –maastotallentimella (GT+Picasa)

 Verkkokokous ◦ Mukana Matti Erkamo, Marko Rantanen, Pasi Mattila, Sami M. Leppänen ja Heikki Peltoniemi  Peilattiin ajatuksia mentoreiden kanssa ◦ Ideaa pidettiin hyvänä  Mentorit pitivät pilotin ideaa hyvänä.  Pasi Mattila esitteli Binderin toimintamallia ja käyttömahdollisuuksia. Todettiin, että Binder soveltuisi todella hyvin pilotin kaltaisen oppimisen työkaluksi.

 Keskusteltiin alustavasti mahdollisuudesta mobiilipedagogiikkaan liittyvän yhteisluennon pitämisestä, jossa voisi olla mukana mentoreista ainakin Pasi Silander.  Pasilla (Mattila) olisi mahdollisuus informoida teemaan liittyvästä teknologiasta ja sovelluksista jonkin toisen hankkeen kautta. Näihin palataan keväällä.  Todettiin, että verkkopalaverit ovat hyvä keino pitää yhteyttä pilottiryhmän ja mentoreiden kesken. Jatkossa otetaan mukaan myös opiskelijat.

 Hankittu joulukuussa 2009 Binder – käyttöliittymiä opiskelijoille ja muutamalle opelle > tarkoitus testata erilaisissa yhteyksissä mukaan ilmoittautuneiden opiskelijoiden kanssa

 Voitaisiinko Luontoporttia hyödyntää?  Millaisilla sovelluksilla opiskelijat saataisiin todella mukaan? (hinta, käyttäjäystävällisyys?)  Miten ja mihin opiskelijoiden tuottama aineisto olisi järkevin koota, jotta se olisi myös kaikkien käytössä ja loogisesti löydettävissä?  Muita ideoita/ehdotuksia?

 Kokeillaan Binderiä  Pyritään saamaan ainakin yksi ”tägätty” digiherbaario  Voidaan soveltaa myös muihin opintoihin,. Tärkeätä olisi saada erilaisia käyttäjäkokemuksia  Haasteena ollut vaikeus saada innostuneita opiskelijoita mukaan  Pilottiryhmäkään ei kaikilta osin ole ollut erityisen aktiivinen…