Vantaan dysfasiaprojekti Tutkimussuunnitelmat 1,2,3 Leena Isotalo Sinikka Hannus Pia Isoaho.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toimintaohjeet opelle
Advertisements

AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Kuntamarkkinat Helsinki
Paikallisesta sopimisesta työaikajärjestelyissä
Jyväskylä Keski-Suomen aamu- ja iltapäivätoiminnan ja koulun kerhotoiminnan kehittämisverkoston kokoontuminen.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Katso Aitolasta lisää:
Tuula Kuoppala ja Salla Säkkinen
Pienin askelin – snadein stepein -väline oman työn kehittämiseen arjessa – jatkuvan parantamisen toimintatapa Virpi Mattila
Nanan päivä Kaikki lapset kouluun Malissa.
SLI Poikkeava tai viivästynyt puheen kehitys
Ninja Keränen, muko-08. • Aiemmin tehty tutkimusta keskittyen musiikin vaikutukseen lapsen kehityksessä. • Oma kiinnostus psykologiaan musiikin lisäksi:
Lasten mielenterveyspalvelujen porrastus – uudet tehtävät 2012 alkaen
Projekti ja siinä työskentely
GRADUAIHEITA Työ- ja organisaatio-psykologia
Lumo /LI Dysfasian diagnostiikka, vaikeusaste ja liitännäisongelmat Kehittämishanke Leena Isotalo.
GrIFK tyttöjalkapallon kehittämisprojekti GrIFK jalkapallo Seurassa Pelaajia 510, 16 ikäluokkaa ja 74 valmentajaa, joista tyttöjä/naisia 11 Tyttöjä.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Nuorten ohjaajien palaveri Muuramen Yritys ry Jalkapallojaosto
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Taysin nps ja lastensuojelun yhteistyö
Laadullisen tutkimuksen tutkimussuunnitelma
Lasten diabeteksen hyvän hoidon laatukriteerit
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
1) Mitä tässä ryhmässä oli sellaista, joka haluat jakaa muiden osallistujien kanssa? 2) Mikä huomio/ konkreettinen asia, joka auttaa sinua jatkossa huomioimaan.
HAALARIFOORUMIN HISTORIA Anne-Maria Perttula Haalarifoorumin kokoontumisia on ollut ajalla 2008 – 2013 yhteensä 7 kertaa Kokoontumistiheys n. kerran vuodessa.
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
TOPLaaja Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Porvoo International College.
Tuula Kuoppala ja Salla Säkkinen
1 Hannu Pirkola, kaupunginjohtaja, Saarijärvi MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
Kulttuurisidonnainen maalaus lapsen silmin Tutkimus kuvallisesta kuva-analyysistä meksikolaisten ja suomalaisten peruskoulun 1:llä ja 6:lla luokalla.
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
Toimintakäytäntöjen vertailu terveyskeskusten välillä Outi Elonheimo Dosentti, LKT APR-benchmarking-seminaari.
Työssäkäyvien graduseminaari Valmiiksi työn ohessa - hankkeessa Työelämää ja opintoja –iltapäivä Sanna Talja, prof. mvs. Informaatiotutkimuksen.
Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.
Validiteetti ja reliabiliteetti
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Kehittämishanke: Nuorten tupakan ja alkoholin käyttöön vaikuttaminen Akateeminen terveyskeskus / STM Perustana Mari Heikkisen ja Kaarina Järvenpään tutkimukset.
Akateeminen terveyskeskus – kehittävien terveyskeskusten verkosto Verkostokehittämishanke Mats Brommels Professori, ohjausryhmän puheenjohtaja
Tutkijakehittäjät Lastenlääkäri Leena Isotalo , Vantaan tk
Tuula Kuoppala ja Salla Säkkinen
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Outi Elonheimo Dosentti, LKT, kehittämisasiantuntija
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmöijän nimi Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy/Kevät 200X Virheraportoijien jakaumat.
Kouluinfo Renkomäen koulu
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
IHMISEN FYYSINEN KASVU, KEHITYS JA HYVINVOINTI Materiaali: Minna Sipponen Opettaja: Mari Tero
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
LASTENNEUROLOGIA poliklinikka ja päiväsairaala rakennus 45 TERVETULOA.
Kelan AVH-kuntoutus kuntoutujan arjen selviytymisessä ja
JUPO-ontologia - nykytila ja jatkonäkymiä 12. 2
Kirjastoautotoiminta murroksessa – yhteenveto kirjastoautojen tilanteesta Suomessa
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
Aikuissosiaalityön Praksis
Suomen Akatemia ja VIRTA-julkaisutietopalvelun hyödyntäminen
ELGPN:n toiminnan tulosten ja työkalujen levittäminen ja hyödyntäminen Suomen elinikäisen ohjauksen kehittämisessä Raimo Vuorinen & Jaana Kettunen Jyväskylän.
Suomi toisena kielenä opetuksen (S2) vuosiympyrä
Terveellistä ja turvallista liikettä peruskouluun ja amikseen - Oppimateriaaleja maksuttomasti
Kelan AVH-kuntoutus kuntoutujan arjen selviytymisessä ja
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Tutkimusluonteisen opinnäytetyön prosessi
Marja-Kristiina Lerkkanen
Pirkanmaan LAPE JUURRUTTAMISSUUNNITELMAN KESKEISET ELEMENTIT
Espoon Kirkkojärven koulu
Lapsi-, nuoriso-, ja rippikoulutyö
AIKATAULU & VIESTINTÄ:
KOULUTERVEYDENHUOLLON TEHTÄVÄT Oppilaan terveyden ja hyvinvoinnin
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Esityksen transkriptio:

Vantaan dysfasiaprojekti Tutkimussuunnitelmat 1,2,3 Leena Isotalo Sinikka Hannus Pia Isoaho

Aineisto Runsaat 50 vantaalaislasta, syntyneet –99 tai –98, erikoissairaanhoidossa tehty diagnoosi F80.1 tai F 80.2 Kaikille lapsille etsitty ikä- ja sukupuolivakioitu kontrolli samalta asuinalueelta Lapsia seurataan 3. kouluvuoden loppuun

Tutkimushanke 1/Leena Isotalo Dysfasia ja pienten lasten suolioireinen ruoka-allergia: yhteinen nimittäjä? Motiivi: omasta kliinisestä työstä syntynyt tarve selvittää asiaa

Tutkimus 1 Tavoitteet raskausaika, imetysaika ja varhainen kiinteä ravitsemus: onko eroja kielihäiriöisten ja kontrollien välillä suolioireen diagnostiikan ja hoidon tarkentaminen sairaskertomustietojen yhdenmukaistaminen

Tutkimus 1: tilanne lapset tutkittu, verinäytteet otettu, viimeiset analyysit juuri valmistuneet laajan kyselyaineiston tulosten vienti tilasto-ohjelmaan (SPSS) vielä reilusti kesken tullaan keskittymään alussa laboratoriotulosten ja oireiden kuvaukseen

Tutkimus 2/Sinikka Hannus Dysfaattisten lasten oirekuvat arviointimenetelmillä mitattuna ja kotiajankäyttö Motiivi: dysfasian lisääntyminen: puheterapian kysyntä ohittanut tarjonnan: herännyt tarve kehittää arjen puheterapiatyötä

Tutkimus 2/Tavoitteet selvittää, mitkä testeistä erottelevat parhaiten dysfasiaa normaalista kielenkehityksestä: auttaa valitsemaan lapsen oirekuvan mukaiset testit selvittää kielihäiriöisten lasten ja normaalisti kehittyneiden kotiajankäytön mahdollisia laadullisia ja ajallisia eroja:UUTTA TIETOA

Tutkimus 3 tilanne: Aineisto koossa, analyysit meneillään Ensimmäinen artikkeli, tausta-asioista, kirjoitettu

Tutkimus 3/ Pia Isoaho Dysfaattinen lapsi aloitti koulun: ja kuinkas sitten kävikään? Motiivi: Vrt edellä: dysfasian lisääntyminen, resursseja riittämättömästi, Suomessa ei tietoa dysfasian yhteydestä kouluoppimiseen, kouluikäisten lasten oirekuva epäselvä: tukitoiminen ja kuntoutuksen suunnittelu vaikeaa

Tutkimus 3: tavoitteet Auttaa puheterapeuttia puheterapiatarpeen ja –sisällön määrittelyssä sekä opettajan ohjauksessa: mikä on dysfasian oirekuva vuotiaalla Antaa opettajille tietoa opetusmenetelmien valinnasta, jolloin kuntoutus- ja opetusresurssien käyttö tehostuu

Tutkimus 3: tilanne Aineiston keruu puolessa välissä: Ikäluokka –98 tutkittu kahdesti eli ensimmäisellä ja toisella luokalla Ikäluokka –99 tutkittu kerran eli ensimmäisen luokan keväällä Kerätty aineisto jo kaikki viety SPSS:n

Kehittämishanke Lasten puhe- ja kielihäiriöiden tutkimus- ja hoitokäytäntöjen kartoitus

Kehittämishankkeen tavoitteet Asiakasryhmien luokitusten selvittäminen Asiakasryhmien erilaisten hoitopolkujen kuvaus Palvelukirjon kuvaus Verrataan esimerkkitapausten kautta kuvattua todellisuutta virallisten rakenteiden käytäntöön Määritellään kehittämistarpeet

Kehittämishankkeen kuvaus Osallistujat Espoon, Nurmijärven ja Vantaan terveyskeskuksista; Kotkasta edustaja mukana epävirallisesti Valtakunnalliset selvitykset, yhteiset linjaukset ja käytännöt puuttuvat Määritellään tarkemmat kehitystarpeet Kokoontumisia ollut 3, seuraava sovittu