Ahdistaako avoimuus? - sosiaalinen media projekti/hankeviestinnässä Milla Laasonen Metropolia Ammattikorkeakoulu Eikö ollutkin uskottava avaus!
Urapolkuni 2009-2011: Tiedottaja/tuottaja 2007-2008 KV-koordinaattori VOIMAA –voimavaroja maahanmuuttajista ESR-projekti (T&K, divi) 2007-2008 KV-koordinaattori kulttuurialan koulutusohjelmat (Stadia+Metropolia) 2006-2007 KV-suunnittelija pop/jazzmusiikin koulutusohjelma (Stadia) 2005 Medianomi, AMK (kutu-suva, Stadia)
Opinnäytetyön ydinkysymys Miten sosiaalinen media toimii projekti/hankeviestinnän välineenä Eli miksi opetella taas uusi työmenetelmä, ladata keskeneräisiä aineistoja internettiin, (eikö sieltä plagioida kaikki opinnäytetyötkin ja onhan se bloggaaminenkin ihan turhaa, jostain twitteristä nyt puhumattakaan), pelätä että joku photoshoppaa minut luvatta mainoskuviin, joten enkö voisi vain lähettää sähköposteja ja tekstiviestejä niin kuin ennenkin? Alakysymyksiä Sosiaalisen median toimintaperiaatteet ja avoimuus (lähde: Juhana Kokkonen) ”Perinteiset” viestintävälineet projektitoiminnassa (lähdekirjallisuus) Miten sosiaalisen median käyttöä hankeviestinnässä voidaan arvioida / mitata Miten rakentaa projektiorganisaation viestintä sosiaalisen median keinoin (case VOIMAA) Mitä sosiaalinen media muuttaa työtavoissa ”perinteisiin” työvälineisiin nähden (pohdinta) Mikä on sosiaalisen median merkitys tulevaisuuden projektiviestinnässä (johtopäätös)
Laajemmin kuvattuna Mitä haasteita / uhkia / ongelmia sosiaalisen median käyttöön projektiviestinnän välineenä liittyy –ja ovatko ne todellisia? Miten sosiaalisen median ominaispiirteet (mm. avoimuuden vaatimus) vaikuttavat kykyyn / halukkuuteen ottaa sosiaalisen median työvälineitä käyttöön projektiviestinnässä ? Case-esimerkkinä VOIMAA-hanke, jossa sekä sisäinen viestintä että ulkoinen tiedottaminen ja koko projektin hallinto on keskitetty wiki-työkaluun.
Teoreettinen osio Sosiaalinen media = mitä se on Viestintä projektissa = mitä se on Lähdeteokset toistaiseksi = ? Haastateltavat toistaiseksi =? Case-esimerkki = VOIMAA
Case-osio Kuvaus VOIMAA-hankkeen viestintätarpeista ja –tavoitteista Kuvaus sosiaalisen median käytöstä VOIMAA-hankkeen viestinnässä VOIMAA-hankkeen viestinnän onnistumisen SWOT-analyysi tai jokin muu vastaava, arviointimenetelmä = ?
Yhteenveto SWOT-analyysi sosiaalisen median käytöstä hanke/projektiviestinnässä Mitkä sosiaalisen median ominaispiirteet poikkeavat ”perinteisestä” hanke/projektiviestinnästä Miten nämä poikkeamat vaikuttavat uusien työtapojen / viestintävälineiden käyttöönottoon Sosiaalisen median käyttö tulevaisuuden hanke/projektiviestinnässä
Kompastuskivet Onko tutkimuskysymys relevantti Onko kysymyksen rajaus tehty oikein Onko case riittävä?