1 VakuuttamisenVaikeus.ppt Santtu Mikä olikaan se vakuutusriski? Selvitystyötä ja taustaa moottoripyörien vakuuttamisesta Santtu Ahonen - -
2 VakuuttamisenVaikeus.ppt Santtu Vakuuttamisen vaikeus - Taustaa Harrastajilla vaikeuksia saada vapaaehtoisia vakuutuksia Wanhojen ajoneuvojen omistajat Harley Davidsonin omistajat Oma- ja piensarjavalmisteiden omistajat Vakuutusyhtiöt vetoavat ko. pyörien osalta usein ”keskimääräistä suurenpaan varkaus- tai vakuutusriskiin” Ongelma alkoi suuressa mittakaavassa samaan aikaan kun eräät kerhot hankkivat harrastuksellemme julkisuutta ampumalla Tätä selitystä ei niellä ilman jotain tilastoja – Toki uskotaan jos asia todistetaan todeksi Vapaaehtoisia vakuutuksia ei voida pakottaa mutta... Väärään tietoon tai ennakkoluuloihin perustuvia asenteita ja päätöksiä pyritään muuttamaan
3 VakuuttamisenVaikeus.ppt Santtu Mihin pyrimme Kommunikointikanava SMOTOn ja vakuutusyhtiöiden sekä SMOTOn ja asiaan liittyvien viranomaisten välille Onko merkki- tai mallikohtaisia eroja löydettävissä? Varkaustilastot Henkilövahinkoihin ja kuolemaan johtaneet onnettomuudet Voisiko moottoripyörien vakuutusjärjestelmää kehittää vastaamaan paremmin harrastajien tarpeita? On olemassa muitakin vaihtoehtoja kuin kuutioluokat Palaveri vakuutusyhtiöiden edustajien kanssa valmisteilla
4 VakuuttamisenVaikeus.ppt Santtu Laki ja pykälät... Laki Vakuutusvalvontavirastosta (78/1999) Vakuutusyhtiöiden toimintaa valvova elin Liikennevakuutuslaki (279/1959) 18 § (88/1999): Vakuutusvalvontavirasto voi vaatia, että vakuutusyhtiö toimittaa virastolle selvityksen vakuutusmaksujen perusteista Vakuutusmaksujen tulee olla kohtuullisessa suhteessa vakuutuksista aiheutuviin kustannuksiin Toistaiseksi ei ole tiedossa onko ym. virasto valvonut moottoripyörien vakuuttamista tai hintoja (tai onko tähän edes tarvetta) Autojen ja kaikkien liikennevakuutusten osalta ko. tutkimustulokset ovat olemassa
5 VakuuttamisenVaikeus.ppt Santtu Tähän asti selvinnyttä tietoa...? 1.Vale 2.Emävale 3.Tilasto
6 VakuuttamisenVaikeus.ppt Santtu Varkaustilastot suhteessa mp-kantaan Noin 45% varastetuista pyöristä katoaa! Lähteet: Mp-Kauppiaat r.y / Tilastokeskus sekä VAT Autovarkaudet / poliisin tietojärjestelmä
7 VakuuttamisenVaikeus.ppt Santtu Varkaustilastoista hiukan tarkemmin Yleisimpiä merkkejä varastetaan suhteessa vähemmän...ainakin moottoripyöräkantaan verrattuna, todellista merkitystä on vielä mahdoton arvioida koska numerot ovat liian pieniä ja... Vuonna 2000 kertyi moottoripyörille vakuutusvuotta Jos keskimääräinen ajokausi on 6kk tekee yhteensä pyörää liikenteessä...tai keskimääräinen ajokausi oli noin 3kk ja 27 päivän mittainen Kattava tilasto näistä on kuitenkin vielä saamatta Lähteet: Mp-Kauppiaat r.y / Tilastokeskus sekä VAT Autovarkaudet / poliisin tietojärjestelmä Ducati, Moto-Guzzi ja muut merkit yhteensä varkauksia 13 kpl
8 VakuuttamisenVaikeus.ppt Santtu Merkkikohtaiset katoamiset suhteutettuna vuoden 2000 kantatilastoon eli ko. merkin yleisyyteen alustavasti ns. enduro- ja piikkimerkit näyttäisivät olevan herkimpiä varkauksille. BMW Moto-Guzzista puhumattakaan ei taas tunnu kiinnostavan varkaita ollenkaan Lähteet: Mp-Kauppiaat r.y / Tilastokeskus sekä VAT Autovarkaudet / poliisin tietojärjestelmä Numerot eivät ehkä vastaa todellisuutta, lopulliset tilastot vielä saamatta!!!
9 VakuuttamisenVaikeus.ppt Santtu Turvallisuuskehitys näyttää hyvältä Lähteet: Mp-Kauppiaat r.y sekä Tilastokeskus Motoristien liikenneturvallisuus on parantunut vuosi vuodelta Syitä hyvälle kehitykselle on monia: ajokorttiuudistus, kerhojen ajokoulutus...
10 VakuuttamisenVaikeus.ppt Santtu Tästä eteenpäin Mitä olisivat motoristien toivomat vakuutusmallit jos nykyistä kuutiotuumiin pohjautuvaa mallia muutetaan? Tiedon keruu eri lähteistä yhä kesken Esim. tilastokeskus pyysi alustavasti mk sopivasta tilastoajosta Etsitään joko sponsori tai todetaan ko. tieto tässä yhteydessä ns. tarpeettomaksi Omin voimin tilastojen penkominen ei etene Tavoitteena saada yliopisto ja vakuutustarkastusvirasto mukaan tämän tutkimuksen tekemiseen