Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

CAN-VÄYLÄ AUTOISSA.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "CAN-VÄYLÄ AUTOISSA."— Esityksen transkriptio:

1 CAN-VÄYLÄ AUTOISSA

2 CAN-väylä Mikä on moottorin ja voimansiirron jälkeen kallein osakokonaisuus henkilöautossa tai mikä osakokonaisuus on kaikkein herkin vioille? Vastaus molempiin kysymyksiin on sama, eli auton johtosarja. Kun vuonna 1960 johtojen pituus autossa oli noin 200 m ja liittimien lukumäärä 200 kpl, olivat vastaavat luvut vuonna 1995 noin 2000 m ja 1800 kpl. Yksittäisten johtimien läpimittaa sen enempää kuin liittimienkään kokoa ei voi pienentää samalla tavoin kuin elektroniikan komponentteja, joten ainoa mahdollisuus on hoitaa yhdellä johtimella monta toimintoa (Multiplexointi). Perinteinen johtosarja on korvattu useilla eri puolille ajoneuvoa sijoitetuilla ohjausyksiköillä, solmuilla, jotka on verkotettu toisiinsa väylän välityksellä. Tämä ratkaisu vähentää tarvittavien johtimien määrän muutamaan johtimeen. Kaikessa auton sähköistyksessä tätä ei kuitenkaan käytetä vaan osa on ihan perinteistä tekniikkaa. Autossa on siis oikeastaan kaksi erillistä sähköjärjestelmää jotka kuitenkin toimivat saumattomasti yhdessä. CAN-väylän avulla toteutetussa väylässä tiedonkulkuun tarvittaisiin ainoastaan yksi johdin, mutta suuren toimintavarmuuden saavuttamiseksi käytetään kuitenkin kahta johdinta. Tämän lisäksi jokainen solmu tarvitsee virransyötön ja maadoituksen. Lisäksi näiden toimintojen täytyy kommunikoida keskenään.

3 TIEDONSIIRTO

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13


Lataa ppt "CAN-VÄYLÄ AUTOISSA."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google