LASTENKULTTUURI -luento Mitä on kulttuuri? Mitä on lastenkulttuuri? Lapset aktiivisina kulttuurin tuottajina ja toimijoina Osallistuvan taiteentutkimuksen menetelmät Kuva: Simen Johan, sarja Room to Play 2003
suoritustapa Luentoihin osallistuminen Luetaan yksi lastenkulttuuria käsittelevä kirja Luennoilla annetaan itsenäisesti suoritettavia tehtäviä Oheismateriaalina taide- ja kulttuurituotteita Luennon loputtua palautetaan essee, jossa hyödynnetään luentojen lisäksi tehtyjä tehtäviä ja luettua kirjallisuutta Tehtävä 1: Perehdy luentojen kuluessa tarkemmin yhteen lastenkulttuurituotteeseen, kuten tv-ohjelmaan, elokuvaan, peliin, leluun tms.
Luennon teemoja Lastenkulttuuri-käsite Lapsuuden kulttuuriset representaatiot Lapsuuskäsitysten tuottaminen Sukupuoli ja lapsuus Lapsuuden kulttuuriset tilat Lapsuuden kulttuuriset tarinat Lasten leikkikulttuuri Lasten oma kulttuuri vastakulttuurina
Kulttuurin käsite Verkostomaisuus Prosessinomaisuus Kommunikatiiviset ja toiminnalliset käytänteet Symboliset järjestelmät Juuret (syyt ja määrittävät tekijät) Reitit (merkitykset ja vaikutukset) Yoshimoto Nara, Little Pilgrims
Kulttuuri-käsitteen merkityksiä Esteettinen kulttuuri, kaunotaiteet ja taidemaailma Tietty elämäntapa, esim. paikallisten ja alueellisten yhteisöjen elämänmuoto (tarkoittaa osin samaa kuin yhteiskunta tai yhteisö) Kulttuuri symbolisena viestintänä, järjestäytynyt merkitysten systeemi, jonka sisällä sosiaalinen vuorovaikutus tapahtuu Lähde: Fornäs, Kulttuuriteoria
Kulttuuriset ryhmät Valtakulttuuri Alakulttuuri Osakulttuuri Vastakulttuuri Luokka, ikä, sukupuoli, etnisyys Marginaalisuus? Tulkintayhteisöt Yksilöt osallistuvat erilaisiin alakulttuureihin identifioitumatta selkeästi yhteenkään niistä
Lastenkulttuuri Aikuisten lapsille tuottama kulttuuri Aikuisjohtoinen lapsille suunnattu kulttuuritoiminta Lasten oma kulttuuri Lapset omaksi kulttuuriseksi yhteisökseen erottuvana ikäryhmänä Kim Simonsson, Two Children
Lapsuuden kulttuuriset representaatiot Miten lapsuus ymmärretään kulttuurisesti ja millaisia esityksiä siitä tuotetaan? Lapsuus ei ole yleispätevä tai luonnollinen ilmiö ja käsite, vaan määräytyy kulttuurisesti ja yhteiskunnallisesti Ketkä ovat lapsia? Mikä on lapsellista tai lapsenomaista? Mikä on lapsille sopivaa ja ominaista? Miten lapsen ja aikuisen välistä eroa rakennetaan?
Osallistuva taiteentutkimus Jostakin puhuminen VAI jonkun kanssa puhuminen? Vuorovaikutus, joka ei oleta perustakseen yhteistä maailmankuvaa Murtaa erotteluja Yksilöllinen / kollektiivinen Aktiivinen / passiivinen Subjekti / objekti Sisä- / ulkopuoli Evokatiivisuus Kaisu Paavilainen & Anne Siirtola, Aikakone 2006
Tulkitsijat ja tulkintayhteisöt Etuoikeus on tutkittavan kulttuurin sisäisillä selityksillä, toimijoiden näkemissä merkityksistä Silti jokainen tulkitsee omalta paikaltaan Eron tunnistaminen ja kunnioittaminen Lastenkulttuuri osittain lastenkeskistä ja salaista