Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät 5.5.2004 Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
”Sähköistämisen” merkitys vaihtoon haussa -Ulkomaille opiskelemaan lähtevät Kv -hallinnon kevätpäivät Seinäjoki Nina Björn, Maiju Kannisto &
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
Syksy 2011/Pirjo Kinnunen. Miten hanke etenee? IdeointiSuunnittelu KäynnistysToteutus TUOTOS PäättäminenArviointi Käyttöön otto ja seuranta.
Kansainvälisen henkilöstön palvelut - Helsingin yliopiston kampusmalli Kv-hallinnon kevätpäivät Roundtable 11 Päivi Tauriainen
Kansainvälinen toiminta OAMK:ssa
GLOBAALIKASVATUS Nomadic Lass cc flickr. Globaalikasvatuksen tavoitteena on ….... avata ihmisten silmät ja mieli maailman erilaisille todellisuuksille...
Kv.harjoittelun haasteet Learning Café Kv. kevätpäivät, Seinäjoki Sessio 15.
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
2+1-mentorointi Liisa Uusitalo
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
| Maailma haltuun Tutkinto-opiskelijaksi ulkomaille.
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
Ohjaus työtehtävänä.
”Laadukasta osaamista ja ammattitaitoista, pätevää väkeä” AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OPETUKSEN LAADUN ITSEARVIOINTI Anneli Airola, Pohjois-Karjalan.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Kansallinen kansainvälisen harjoittelun verkosto TRAINET-tapaaminen Pääpostitalo, Helsinki Jaana Mutanen, Erkki Härkönen, Matti Pietilä.
Työharjoitteluprosessi Prosessin nimiKuvaus luotu Ty ö harjoittelu Vastuuhenkil ö (t)Kuvaus viimeksi p ä ivitetty Pekka Soive pso, jpl.
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
4/2002 Keskeiset tavoitteet tukea CIMOlle asetettujen tulos- ja palvelutavoitteiden saavuttamista vahvistaa yhteisöviestinnän keinoin CIMOsta julkisuudessa.
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
HPH konferenssi Turku 2011 Improving health gain orientation in all services: Better cooperation for continuity of care Koordinaattori Virpi Honkala, STES.
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Tuutorointi- ja Vertaistuutorointi- työrenkaiden yhteistapaaminen Tampereella Ryhmätyöskentelyn tuotokset.
TAMPEREEN AMMATTI KORKEAKOULU TAMK
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari
Anna Hirsikoski Projektiässät Korkeakouluopiskelijoiden valmennuskurssi, jossa opiskelijat kerryttävät projektinhallintaosaamista oikean asiakasprojektin.
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Tarja Hyppönen Turun yliopisto, BSRS.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus Mitä, miksi ja milloin? Koulutuksen tutkimuslaitos
FUNIMA Finnish Universities International Marketing and Admissions Helsingin yliopisto Rebekka Niskanen.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
AHOT - Opiskelijalle. Lomakkeen hyödyntäminen Ei menetelmiä luotuna? Hyödynnyksessä kysymyksiä? Mikä on etenemis prosessi? Miten päätös näkyväksi? Onko.
Haastatteluun valmistautuminen
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
Levels? Matti Isokallio Berliinin kommunikea “Ministers encourage the member States to elaborate a framework of comparable and compatible qualifications.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
VALTIONAVUSTUKSET AIKUISKOULUTUS Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Opetushallitus.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
5/2008 CIMO Kohti aktiivisempaa maahanmuuttopolitiikkaa – haasteet korkeakouluille ja suomalaiselle yhteiskunnalle Korkeakoulujen kv. asiain kevätpäivät.
Helli Kitinoja KOTIKANSAIN- VÄLISTYMISEEN LIITTYVIÄ EETTISIÄ KYSYMYKSIÄ Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turussa
Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus IT-tiedekunnan.
| Maailma haltuun Tutkinto-opiskelijaksi ulkomaille © Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO, 2015.
Kansallinen kansainvälisen harjoittelun verkosto
Miten Learning cafén ideaa voisi hyödyntää työpaikalla / työpajalla?
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Esityksen transkriptio:

Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun yliopisto

Laadun elementit  Prosessikuvaukset kuvaus siitä, mitä kukakin tekee kenelle, miten, milloin ja miksi  selkeyttää työn- ja vastuunjakoa eri toimijoiden kesken  varmistaa tasa-arvoisen ja –laatuisen palvelun  selkeyttää ja rationalisoi työprosesseja  helpottaa virheiden tunnistamista, käsittelyä ja korjaamista  erinomainen väline uuden henkilöstön perehdyttämisessä

Kehittävä laadunvarmistus  Laadun kriteerit läpinäkyviksi millä kriteereillä laadukkuutta arvioidaan  opetuksen, opetussuunnitelman kannalta?  ohjauksen kannalta?  opiskelijan kannalta?  työnantajan kannalta? kansainvälisen harjoittelun erityiset haasteet  kulttuurien välinen vuorovaikutus ja viestintä  panostukset ja odotukset kaikin puolin suurempia verrattuna kotimaiseen harjoitteluun

Harjoittelu laadukkaana prosessina 1. Kiinnostuksen herääminen/herättäminen 2. Harjoittelun suunnittelu 3. Hakeutuminen 4. Harjoittelujakson vaiheet 5. Jälkihoito / Arviointi / Seuranta

Harjoittelu laadukkaana prosessina  Kiinnostuksen herääminen/herättäminen vastuu oikean tiedon tuottamisesta ja jakamisesta opiskelijoille vastuu neuvonnasta ja ohjauksesta  kielitaito- ym. realiteetit huomioon harjoittelupaikkaa pohdittaessa!

Harjoittelu laadukkaana prosessina  Harjoittelun suunnittelu vastuu harjoittelun ja opintosuunnitelman (HOPS) yhteensovittamisesta vastuu rakentuvan opinto- kokonaisuuden mielekkyydestä ja tavoitteellisuudesta vastuu sitouttamisesta, esim. harjoittelusopimuksen avulla

Harjoittelu laadukkaana prosessina  Hakeutuminen vastuu siitä, että hakuajat ja –asiakirjat ovat ajantasaisia ja helposti saatavilla vastuu hakemusten tekoon liittyvästä neuvonnasta ja ohjauksesta vastuu hakuprosessin sujuvuudesta; kenelle/minne hakemukset jätetään ja mitä niille sen jälkeen tapahtuu vastuu yhteydenpidosta korkeakoulun, työnantajan ja harjoittelijan välillä vastuu kieli- ja kulttuurivalmennuksen järjestämisestä

Harjoittelu laadukkaana prosessina  Harjoittelujakson vaiheet vastuu käytännön järjestelyihin liittyvästä neuvonnasta (matkat, asuminen, terveydenhoito, vakuutukset ym.) vastuu perehdytyksestä työtehtäviin, työpaikalla tapahtuvasta ohjauksesta, työturvallisuudesta jne. työtehtävien laatu suhteessa opiskelijan oppimistavoitteisiin – vastuu tavoitteiden määrittelystä ja siitä, miten tavoitteiden saavuttamista seurataan vastuu harjoittelujakson päättymiseen liittyvien käytännön järjestelyjen ohjauksesta ja neuvonnasta

Harjoittelu laadukkaana prosessina  Jälkihoito / Arviointi / Seuranta missä vaiheessa ja kenen kanssa opiskelija neuvottelee harjoittelun hyväksymisestä opintoihin ja millä perusteella asiaa koskeva päätös tehdään? toteutuuko kokemusten jakaminen ja laadun seuraaminen korkeakoulussa, oppiaineessa, opiskelijoiden keskuudessa, CIMO:ssa? pidetäänkö jälkikäteen yhteyttä harjoittelu- työnantajaan palautteen saamiseksi ja keräämiseksi?

Linkkejä  Laadukas harjoittelu –käsikirja (HY) u.pdf u.pdf  The Quality Assurance Agency for Higher Education (UK) -> Publications -> Code of Practice for... -> Placement Learning  European Network for Quality Assurance in Higher Education

Laadunarvioinnista o Mikä pyydetään, tehdään o Mikä arvioidaan, tehdään paremmin o Mikä palkitaan, tehdään parhaiten