Kirjastot.fi-chat Nina Granlund Kirjastot.fi-toimitus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tuloksia ja tuotoksia Moodle-on-Demand -hankkeesta Virtuaaliopetuksen päivät Outi Itäluoma.
Advertisements

Yli puolella metsäteollisuuden henkilöstöstä tekniikan alan koulutus LÄHDE: EK:n palkkatilasto, 2. neljännes 2012.
PISKI –HANKE JA KULJETUSPALVELU PIRKANMAALLA Kirjastotoimen apulaisjohtaja Maija Kanerva Tampereen kaupunginkirjasto-Pirkanmaan maakuntakirjasto Jyväskylä.
Voyagerin Universal Borrowing: käyttöpolitiikka Annu Jauhiainen Helsingin yliopiston kirjasto
ILO ELÄÄ JÄRJESTÖISSÄ – Pohjois-Karjalan järjestöpäivät , Kitee PALAUTTEEN PURKU Hanna Kääriäinen 2013.
Kelan organisaatio ja viestinnän palvelut toimittajille
Ajankohtaista kirjastotoimesta Asiakkuus verkossa ja livenä Anneli Ketonen.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – kirjastojen tarjontaa yrittäjille.
Helsingin kaupunginkirjaston kokemukset lukulaitteiden lainauksesta ja digisisällön neuvotteluista.
LC Finland Internet Heltech Pertti Lehtinen.
ASIAKASLIITTYMÄ FinELib-päivä Ere Maijala Kansalliskirjasto.
TIEDONHAUN PERUSTEET JA KIRJASTON PALVELUITA. Sisällöt  Aiheen ja tiedonlähteen valinta  Haku- ja asiasanat  Tiedonhaun perustekniikka  Kirjastoverkon.
Tontinhakijoiden info Tekniikka ja ympäristö Tervetuloa !
MCL ja Infopankki – monikulttuurista yhteistyötä verkossa •Kulttuurikeskus Caisan ja Helsingin kaupunginkirjaston yhteinen hanke •Tietokannan rakentamisen.
E-kirjojen lukulaitteet ja sähköiset aineistot
Mitä kirjasto voi tarjota yrittäjille? monipuoliset kokoelmat ja tietokannat kirjastotilat tiedonhakumenetelmät ajanmukaiset laitteet henkilökunnan asiantuntemuksen.
e-kirjat Ota haltuun Web- kirjasto lukuohjelmat lainaaminen lukeminen
Palvelu ja varainhankinta Miten palvelu- ja varainhankinta kiinnostavaksi?
Kaunokirjallisuuden verkkopalvelu Seinäjoki
Kokemuksia etäpalvelupilotista Etelä-Pohjanmaalla Marko Rossinen Etelä-Pohjanmaan liitto.
13. Pakkaukset.
NY Pitch camp Paikka: Turun kauppakorkeakoulu, Rehtorinpellonkatu 3, LS01 korkeakoulu, Pohjakerros PARKKIPAIKKA Rehtorinpellonkatu Tukkk:n pääovi (1 krs)
, SK, sivu 1 Tietoa liikennetilanteesta VR:n Internet-sivuilla
Metropolian kirjasto- ja tietopalvelut
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Turun ammattikorkeakoulun kirjasto - puheenvuoro käyttäjäkyselystä Eija Suikkanen
1 Mielipiteet mainonnasta aikakauslehdissä KMT Kuluttaja syksy 2009/kevät 2010.
Sanomalehti mainonnassa
Kooste ensimmäisen aallon organisaatioiden kevään 2013 palautekyselystä
Kokemuksia virtuaaliopena toimimisesta
Sosiaali- ja terveysjärjestöt kumppanina yhteispalveluissa Anu Kari Keski-Suomen sosiaali- ja terveyspolitiikan kehittämispäivät
Tiedon organisointi ja haku Kirjastot.fi – verkkopalvelut Nina Granlund Kirjastot.fi 2007.
Helsingin seudun yhteistyön arviointi 2008 kaupunginjohtaja Jussi Pajunen
A SIAKASPALVELUKOULUTUS Antin kalvot M ITEN KEHITTÄÄ ASIAKASPALVELUA ? Kehittämistä voi lähestyä kahdesta suunnasta 1. Organisaation Miten luomme.
TIEDONHAUN PERUSTEET JA KIRJASTON PALVELUITA. Sisällöt Aiheen ja tiedonlähteen valinta Haku- ja asiasanat Tiedonhaun perustekniikka Kirjastoverkon palvelut.
TIETOA JA TAITOJA TIEDONHANKINTAAN: Marttaliitto ry:n ja Uudenmaan Marttojen toimiston henkilökunnalle.
Kansallisen käyttäjäkyselyn tuloksista yleisissä kirjastoissa Kirjastotoimen johtaja Pirkko Lindberg Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto
Tietopalvelu verkkoympäristössä Nina Granlund 2006.
Lapin kirjastojärjestelmähanke Järjestelmänvaihto edessä – miksi? Marc21, yhteisluettelo, KDK, muut vaihtavat järjestelmiä tarve nykyistä kevyemmälle.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – kirjastojen tarjontaa yrittäjille.
Kysy kirjastonhoitajalta Ajankohtaista
Kirjastot.fi – yhteisöllistä yhteistyötä kansallisella tasolla Nina Granlund Kirjastot.fi.
Kysy kirjastonhoitajalta Nina Granlund Kysy kirjastonhoitajalta Suomalaisten kirjastojen yhteinen verkkotietopalvelu. Sijaitsee Kirjastot.fi –sivustossa,
Kriisitilanteet ja matkustusturvallisuus ulkomailla – Mitä UM tekee?
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Linkkikirjasto Nina Granlund Kirjastot.fi Linkkikirjasto Kirjastojen.
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Käyttäjäkysely osana Lahden kaupunginkirjaston palautejärjestelmää Jari Tyrväinen Kirjastotoimen apulaisjohtaja Kansallisen käyttäjäkyselyn keskustelu-
OMNIAN TIETOPALVELUKESKUS OMNIA LIBRARY
Verkko ja sosiaalinen media asiakastyössä
Vaatimusmäärittely Henkilökohtainen menetelmä Kokemuksia Petri Saloma (49585S) T Tietojenkäsittelyopin ohjelmatyö.
Yhteisten pelinsääntöjen luominen Nina Granlund 2006.
Linkkikirjasto Nina Granlund Kirjastot.fi Linkkikirjasto Kirjastojen.
Lukion OPS-prosessin aikataulutusta
Etäopetuksen avustajien koulutus Asialista O Esittelyt ja yhteystiedot O Etäopetus Turussa O Connect Pron lyhyt esittely O Etätunnin.
Kysy kirjastonhoitajalta verkkotietopalvelu Nina Granlund Kirjastot.fi 2007.
Tove Selkälä Porvoon kaupunginkirjasto Millaista on rakentaa kahta Nelliä/kokemuksia ruotsinkielisen Nellin rakentamisesta.
KOHAA! Leena Kinnunen ja Mikko Paajala Rovaniemen kaupunginkirjasto – Lapin maakuntakirjasto Lapin kirjastokokous
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
Kirjastot.fi – verkkopalvelut
Muutosseminaari Kimmo Kena, palvelumuotoilija, Kitchen
FinELibin Tieto tutkijan työpöydälle –kyselyn tiedotus ja tulokset Oulun yliopiston kirjastossa Oulun yliopiston kirjasto, Anna-Kaarina Linna ja Tiina.
Elisa Oyj – Elisa Partinen / VI12DI
Kysy kirjastonhoitajalta
Käyttäjäkysely ja glögi -iltapäivä
Mitä palveluja kirjasto tarjoaa tutkielmantekijöille?
Uusi Celianet ja Celian muuttuneet käytännöt kirjastoissa
Asumisneuvonnan chat palvelu
Kirjasampo – kirjallisuuden tiedonhaku
Kysy kirjastonhoitajalta
Esityksen transkriptio:

Kirjastot.fi-chat Nina Granlund Kirjastot.fi-toimitus

Historiaa Helsingin kaupunginkirjaston chat-kokeilu 2002 Käyttö vakiintui 2003

Historiaa Kirjastot.fi-chatin suunnittelu aloitettiin 2004 Päämääränä chat-tekniikan tutkiminen, hankkiminen ja jakelu Valtakunnallinen chat Paikalliset chatit

Historiaa Chat-tekniikan tutkiminen Oman chat-tekniikan suunnittelu ja toteutus Online-vastaajat suunnittelemassa ominaisuuksia

Kirjastot.f-chat 2009 Tekniikka toimintavalmis Testikanavat olleet auki Suuret tekniset muutokset muissa toiminnoissa Kirjastot.fi-tekniikassa vaikuttaneet

2010 Chat-kanavia aiotaan avata vuoden vaihteessa Lahdessa ja Pohjois- Pohjanmaalla Myös valtakunnallinen kokeilu alkaa tammikuussa 2010 (16 kirjastoa ilmoittautunut)

Eli testiin tulevat 3 muotoa Paikallinen chat Kirjastokimppa-chat Valtakunnallinen chat

Chat Pohjoismaissa 2008 keskusteluja: Norjassa Tanskassa 6000 Ruotsissa 2000 (?) Kysy online 5000

Chatin hyvät puolet helposti lähestyttävä keskustelunomainen nopea väärinkäsitykset helpompi välttää, ongelmat selvitettävissä tarkentavilla kysymyksillä henkilökohtainen palvelu

Chatin huonot puolet Tekniikka, ei ehkä pelota enää, aikoinaan epäiltiin estäväksi tekijäksi Pitkät tiedonhaut eivät oikein sovi chattiin -> sähköpostipalvelu

Kirjaston palvelupaletti Chatin koetaan olevan hyvä täydennys kirjaston palveluihin Kirjastopalvelut kirjastorakennuksessa, puhelinpalvelu, sähköpostipalvelu, chat- palvelu Pikaviestit, nettipuhelut Facebook, Twitter, virtuaalimaailmat

Mitä kysytään? Helmet-chat: kirjaston palvelut (aukioloajat, yhteystiedot ynnä muut), lainaus (varaukset, aineiston kiinniotto), muut käytännön asiat (maksut, omat tiedot), tietopalvelukysymykset

Mitä kysytään? Question Point: tietopalvelukysymykset (pääosin) aineistokyselyt (vähän n. 8%) omien tietojen tai lainausten kysely erittäin vähäistä

Kysymykset ohjautuvat palvelun mukaan? Palvelulupaus: oma ”mainos” Palvelun näkyvyys: mistä asiakas löytää palvelun, minkä sivun kautta hän tulee palveluun

Eri vastaajaryhmät – erilainen palvelu Paikallinen palvelu pystyy vastaamaan kaikkeen Seudullinen kimppa melko moneen kysymykseen Valtakunnallisen palvelun vahvuudet tietopalvelu ja neuvonta

Vastaajarinki ja päivystys Paikallinen väki päättää päivystyksen ja vuorot Valtakunnallinen kanava: yhteyshenkilöt vastaavat oman kirjastonsa vuorojen hoitamisesta, yhteinen päivystyslista suunnitellaan etukäteen Yhteyshenkilöt sähköpostilistat

Vielä Tekniikkaakin edelleen testataan Varaudu myös ongelmiin Asiakkaille näkyviin tieto siitä, että kyseessä on vielä koekäyttö

Palautteet Huomiot, ideat, palautteet, kehittämisehdotukset Kirjastot.fi- toimitukseen, tai