Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis 4.9.2013.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Advertisements

UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Eero Tourunen 2003 Projektin johtaminen -opintojakso Yliopiston ja yritysten projektiyhteistyö.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Koulutuspäällikköpalaveri / Palvelualat Tuija Hilden heidi Kaartokallio.
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
ENCORE Enhancing Organisational Project Cycle Management Competence and Regional Co- operation in International Projects.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Mikä on Peppi projekti ja miten se etenee?
Projekti ja siinä työskentely
Kasarminmäki Living Lab ”Tarjoama”
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
OSAKE-HANKE Piia Palmroth Jyväskylä
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
EAPE-kokonaisuuden toteutus Aloitus- seminaari I & II 8 h + 8 h Loppu- seminaari 8 h Työskentely ja ohjaus virtuaaliympäristössä.
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Stadia-Dehko. Taustaa Vuonna 2001 aloitettiin diabeetikoiden hoidonohjaukseen keskittyvä moniammatillinen valinnainen opintojakso Opintojakson tavoitteena.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
osana opiskelijan PLE:tä
Kielot ) Pedagogiset laatukriteerit 2) Sisällölliset laatukriteerit 3) Välineelliset laatukriteerit.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
Kommunikointi kommunikoinnin ongelmia aiheuttaa
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Katariina Alha 2003 Opetussuunnitelmatyö Siirtyminen kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Java Serveletit ja Java Server Pages, 2 ov
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Toimitusketjun kehittämisprojekti ** poista tämä sivu ** Katso käyttö- ja täyttöohjeet erillisestä opiskelijan ohjeesta.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Work Shadowing- osana opetusta
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Kaivomestari TYÖPAIKKAOHJAUS. TO REPLACE AN IMAGE: Click on the image and delete then click on the photo icon. Select your photo and insert.
TSEMPPIÄ LIIKUNNASTA- HANKE
MITEN OPETTAJA VOI TUKEA YHTEISÖLLISESTI TOIMIVAN RYHMÄN TYÖSKENTELYÄ? Vasara oy.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Severa Oy Janne Hirvonen Projektinhallintajärjestelmät: käyttö ja hyödyntäminen.
TX00AA09 Mediatekniikan projekti 6 op. Tavoitteet Tavoitteena on tehdä vaativa mediatekniikan alaan liittyvä projekti, jossa käytetään mahdollisimman.
Innovaatioprojekti XX00AC op Seminaari 2 op torstaisin klo 9 – 12 Big Dry Innoluennot 2 op perjantaisin klo 9 – 11 Harju Projekti 6 op perjantaisin.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Digitaalisen infran täydennyskoulutus
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
Opinnäytetyö/Harjoittelu
HUIPPU Elokuu 2017.
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Projektinhallinta ja opiskelu
Helsinki Metropolia University of Applied Sciences
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Esityksen transkriptio:

Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis

Miksi projektioppiminen? Ammattikorkeakoulun perustavoite on tuottaa opiskelijoilleen mahdollisuus saavuttaa korkeatasoinen ammatillinen osaaminen ja asiantuntijuus.

Mikä on projekti? Projektilla on aina selkeä tavoite Projekti on ajallisesti rajattu ja sitä toteuttamaan on koottu tietty projektiryhmä Projekti toimii tiettyjen rahallisten resurssien puitteissa Projektit etenevät vaiheittain: Idea Esivaihe Suunnittelu Toteutus Lopetus tulosten hyväksikäyttö Arviointi

Mitä on projektioppiminen? suhteellisen pitkäkestoista, eri tiedonalojen osaamista integroivaa, mielekkäiden ongelmien ympärille rakentuvaa pienryhmässä tapahtuvaa oppimisprosessia, jonka tuloksena on yhteisesti valmistettu tietotuote asiakaslähtöisyys selkeä toimeksianto ja tavoite projektiryhmän perustaminen ja vastuualueista sopiminen tarkka ajallinen kesto projektin kulun seuranta, raportointi ja arviointi metatavoitteena projektityöskentelyn oppiminen

Projektioppimisen vaiheet Idea Ryhmän tieto- ja taitotaso Opiskeluympäristö Resurssit Suunnittelu Oppimisprosessi Opintojakson sisältö Ryhmien toiminta Projektin hallinta Verkkoympäristö ja tekniset ratkaisut Koostaminen Oppimateriaalit Oppimisalusta ja tekniset ratkaisut Tuotettavan sisällön muoto Käyttäjät Ohjaus Arviointi

Projektioppimisen vaiheet Toteutus Opintojakson ja opiskelutavan esittely Opiskelijoiden kiinnittäminen oppimisalustalle Ryhmäyttäminen Toimeksiannon ja tavoitteen määrittäminen Menettelytavoista ja aikatauluista sopiminen Arviointiperiaatteista sopiminen Lopetus Tulosten esittäminen Arvioinnit (prosessi, opettaja, ryhmä, ohjaus, tekniset ratkaisut, opintojakson sisältö ja sen soveltuvuus, projektioppimiseen, resurssien käyttö, arviointimenetelmät) Palaute Loppukeskustelu Kehittäminen Pyritään löytämään uusia ideoita opiskelijoiden palautteista Kerätään kokemuksia menetelmien ja sisältöjen soveltuvuudesta projektioppimiseen Päivitetään paremmaksi!

YRITYS/KUNTATOIMIJA mentorointiosaaminen asiantuntemus tulosten hyödyntäminen OPETTAJA projektiosaaminen asiantuntemus opetuksen kehittäminen OPISKELIJA tiedollinen osaaminen projektiosaaminen ryhmätyöosaaminen työelämäosaaminen Tarve/Ongelma Ohjaus Suunnittelu palaute Toteutus Ohjaus Kontaktointi