Puhumisen perustaidot Jokainen on erilainen esiintyjä Taitoja voi harjoitella Osista muodostuu kokonaisuus T010103 Puhe- ja kirjoitusviestintä Tuula Hopeavuori OAMK Tekniikan yksikkö 31.8.2012
Perustaidoiksi voidaan lukea Esiintymisjännitys ja sen hallinta Äänenkäyttö, kieli ja oheisviestintä Kontakti, kohdentaminen ja vuorovaikutus Esityksen rakenne Havainnollistaminen Perusteleminen ja vakuuttaminen Ryhmäviestintätaidot
1 Esiintymisjännitys ja sen hallinta Korkeakouluopiskelijoista 1/3 jopa pitää esiintymisestä eikä jännitys haittaa 1/3:aa jännitys haittaa jonkin verran, mutta sen kanssa pärjää 1/3 kokee, että esiintymisjännitys häiritsee kovasti erilaisissa tilanteissa toimimista (YTHS:n kyselyn mukaan) Millainen tilanne jännittää: Runsas esilläolo, huomion kohteena oleminen Uusi, harvinainen tilanne Opiskelijan uusi rooli Vastuu aiheen käsittelystä ja tilanteen etenemisestä Kognitiivisesti kuormittava puheen sisältö Ennakkoon valmistelu esitys Tilanne sisältää suorittamista tai arviointia
Keinoja vähentää jännittämistä aseta realistiset tavoitteet asennoidu myönteisesti valmistaudu hyvin tee helposti silmäiltävät muistiinpanot harjoittele mielikuvaharjoittele tutustu esiintymistilaan rentoudu fyysisesti hanki rutiinia myönnä jännittäväsi, tarvittaessa kerro muille ole reilusti oma itsesi ”Minä tulin tänne koodaamaan enkä puhumaan.”
2 Kielen- ja äänenkäyttö ja oheisviestintä Hyvä äänentuotto, hengitystekniikka ja rentous -> ääni kestää pitkään puhumista, puhuminen on helppoa Hyvä äänenkäyttö -> puhujan kuunteleminen on kiinnostavaa Hyvä oheisviestintä -> puhujan persoonasta, asenteesta jne. välittyy vaikutelma, eleillä voi täydentää esityksen sisältöä Kielen valinta kohderyhmän ja tilanteen mukaan -> yleispuhekieli, alueellinen puhekieli, murre, ammattislangi
1 Aivot: ohjauskeskus 4 3 2 Kuvan lähde Anneli Kansanen: Puheviestinnän perusteet
Tehokas äänenkäyttö Äänenkäytön osa-alueet Hengitystekniikka kuntoon ääntämisen selkeys puhenopeus taukojen määrä tärkeiden kohtien painottaminen sävelkorkeuden vaihteleminen Hengitystekniikka kuntoon nopea sisäänhengitys, uloshengityksen aikana pitkä jakso puhetta tehokas palleahengitys
Oheisviestinnän merkitys Oheisviestintä täydentää puhetta eikä sitä voi poistaa kokonaan Sanaton viestintä ei yleensä valehtele Ensivaikutelmatilanne: Ryhti, pukeutuminen, hiukset, kävely, liikkeet, ilmeet ja eleet
3 Kontakti, kohdentaminen ja vuorovaikutus Peruskohteliaisuus: hymy, tervehtiminen, huomaavaisuus, tilanteen huomiointi Minimitasolla kontakti on katseyhteys kuulijoihin Hyödynnä sanaton palaute, reagoi siihen Ole kuulijakeskeinen: tee esitys tietylle yleisölle, mieti sisältö, kiinnostavuus, hyödyt, haasteet jne. sen näkökulmasta Valitse kieli vastaanottajien mukaan Tee yhteistyötä yleisön kanssa Vuorovaikutuksen syntymistä varten pyri motivoimaan kuulijat asiaan vakuutu ja innostu itse, ole myönteinen ole havainnollinen ja aktivoi kuulijoita
4 Esityksen rakenne Rakenna esitys kuten hyvä teksti: Suunnittele etukäteen kiinnostava aloitus ja napakka lopetus Rytmitä esitys osiin Pidä yllä pääajatus läpi esityksen Mitoita esitys annettuun aikaan ja asiaan, varaudu muutoksiin ? ”Puhumisessa osaa kyllä sen, mitä tarvitsee. Puhetta kun ei tarvitse esim. sisentää, siinä ei tarvitse olla oikeaa fonttikokoa tai erikseen isoja ja pieniä alkukirjaimia. Myöskään puhuttaessa ei lausuta pilkkuja tai puolipisteitä.” ?
5 Havainnollistaminen Auta vastaanottamista ja helpota esittämistä Ota huomioon erilaiset kuulijat visuaalinen: näköaisti paras kanava, kuviot, värit kinesteettinen: kosketus ja tunto auditiivinen: kuulo, rytmi, musiikki toiminnallinen: kokemus ja tekemällä oppiminen Vaihtele menetelmiä ja toista asia eri menetelmillä Älä anna esityslaitteiston hallita sinua, pidä huomio yleisössä
6 Perusteleminen, vakuuttaminen Hyödynnä tehokasta äänenkäyttöä ja oheisviestintää Perehdy kunnolla ja monipuolisesti aiheeseen Ole valmistautunut tilannetta arvostaen Kohdenna esityksesi juuri tälle yleisöllesi Tee esitykseen johdonmukainen rakenne Argumentoi monipuolisesti ja tavoitteesi mukaan: Rakenne: tavoite -> lähtötiedot -> väitettäsi tukevia seikkoja -> varauksia ja tarkennuksia -> johtopäätös, teesi Perustelut: tosiasiat, päättely, havainnot ja kokemukset, asiantuntijalausunnot jne. Tunteisiin, auktoriteettiin, arvoihin, tahtoon jne. vetoaminen Hyödyt ja haitat
7 Ryhmäviestinnän perusteet, keskustelutaito Sopeudu ryhmään Osallistu tehokkaasti Käytä keskustelua edistäviä puheenvuoroja: anna tietoa, kysy, vertaa, täydennä, selvennä, kannata tai vastusta, kehitä eteenpäin, innosta, kritisoi… Toimi tavoitteellisesti Hyväksy erimielisyydet Ole rakentava Opettele ja omaksu ryhmän vetäjän taidot