SYVENTÄVIEN OPINTOJEN OHJAUSRYHMÄ OSANA LÄÄKETIETEEN TIETEELLISTÄ OPETUSTA Dos. Kirsi Sipilä Oulun yliopisto Hammaslääketieteen laitos Opintori 19.5.2011.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tohtoriopinnot CMT:ssä Pekka Isotalus Kaikki kuuluvat •Tampereen yliopiston tutkijakoulu •Viestinnän, median ja teatterin tohtoriohjelma •Oppiaineet:
Advertisements

Kevään 2010 aloitus Edutool-opinnot Maanantain ohjelma • klo Edutool-opintojen kevät ja muistellaan myös syksyä/ Niina • klo
Lähellä kaupungissa Verkkopalvelu kaupunkiympäristön teemojen opiskeluun Virpi Hirvensalo, TY, maantieteen ja geologian laitos
Opinnäytetyöprosessi
Lyhyt musiikki: 8. luokalla 2h läpi lukuvuoden Vaihtoehtoina : 1) musiikki (bändi) tai 2) musiikkiteatteri Pitkä musiikki: 8. ja 9. luokalla 2h läpi lukuvuoden.
Johanna Uusimaa, LT, dosentti
Opinnäytetyöprosessi
Suomen kieli ja viestintä YAMK-koulutuksessa Vastuuopettajien AC-kokous / Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän ja Osku-hankkeen tuotoksia.
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
Minä oppijana 1 ov..
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Stadia-Dehko. Taustaa Vuonna 2001 aloitettiin diabeetikoiden hoidonohjaukseen keskittyvä moniammatillinen valinnainen opintojakso Opintojakson tavoitteena.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Opinnäytetyöprosessi Perustutkinnot
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Psykologian koulutuksen abi-info 2012
Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen Opinnäytetyö ojennukseen eli Grapparyhmä Oivalla osaamisesi, uskalla uralle.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
HOPS-projekti Koulutusteknologian perusopinnot Henna Mikkola Merja-Maaria Oinas Tiina Torvinen.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
750696S Maisteriseminaari Laajuus 4 op / 107 h opiskelijan työtä
Tutkimusprojekti-opintojakson suunnittelu
professori Marja Airaksinen assistentti Carita Lindén
Perinteisen biokemian luento-opetuksen soveltaminen, rytmittäminen ja tukeminen paneelikeskustelulla Antti Railo, FT Biokemian ja molekyylilääketieteen.
Työssäkäyvien graduseminaari Valmiiksi työn ohessa - hankkeessa Työelämää ja opintoja –iltapäivä Sanna Talja, prof. mvs. Informaatiotutkimuksen.
Opinnäytetyöprosessi
Tuotantotalouden osasto Henna Paananen & Mirja Väänänen Tutkimuspainotteinen kandidaatinseminaari Opintori Henna Paananen Mirja Väänänen.
KANDIRYHMÄ KEMIAN LAITOKSELLA Johanna Kärkkäinen Mentori: Leena Kaila Opintori
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
Kati UtriainenOpinTori Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmäohjaus kandidaatintutkielmassa TtL, assistentti Kati Utriainen TtT, yliassistentti Sanna-Mari.
Proseminaarin 1. kokoontuminen: tavoitteet
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
CS30A Case Course in Strategy consulting Kurssin opettaja  Professori, Tuomo Kässi Vastaanottoaika to 15:00 – 16:00  Tutkijatohtori,
Opinnäytetyön eteneminen ”Karjavaunu vai karuselli?” Case - Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma Hypa-seminaari
Kauppakatu 7 I KAJAANI I Päivi Partanen/Intotalo1© Makke Leppänen 2004 Vapauteen ja vastuuseen valmentaminen Päivi Partanen.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
OTK infotilaisuus opinnoista lukuvuonna Dekaani Juha Karhu klo ls 10.
Vauhdita valmistumistasi – valmennus Tampereella Aino-Maija Ahola & Katri Saarinen &
Kehittyvä kypsyysnäyte -seminaari Ryhmäkeskustelu Kypsyysnäytteen tekstilaji Puheenjohtaja: Toini Rahtu (HY) Sihteeri: Anne Mäntynen (HY)
Kurssin suunnittelu Timo Laukkanen, Ville Lilja, Otto Mustonen, Timo Räsänen, Kari Saari ja Kaisa Västilä A!Peda Intro (26)
Opinnäytetyöprosessi ja valmistumisen aikataulu
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
KANDIDAATTISEMINAARI JA TUTKIELMA KATVRA30 (10 op) Syyslukukausi 2017
Tutkielman teko-ohjeet
Johdantoseminaari.
CHEM-A1100 Teollisuuden toimintaympäristö ja prosessit I Harjoitustyö
Tekstin kokonaisrakenne ja argumentointi
Tradenomi, ylempi AMK Liiketoiminnan kehittäminen, 90 op
Kielen- ja tekstinhuoltoa
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
A! PEDA INTRO (5 op) LP 4: Opetuskokeilut
Toiminnallisen opinnäytetyön prosessi
Tutkimusluonteisen opinnäytetyön prosessi
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Syventävien opintojen opinnäytetyö
Kirjoitusviestinnän opinnot yliopistossa
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Esityksen transkriptio:

SYVENTÄVIEN OPINTOJEN OHJAUSRYHMÄ OSANA LÄÄKETIETEEN TIETEELLISTÄ OPETUSTA Dos. Kirsi Sipilä Oulun yliopisto Hammaslääketieteen laitos Opintori 19.5.2011

TAUSTAA Syventävien opintojen opinnäytetyö osa lääketieteellisen tiedekunnan tieteellistä opetusta Tieteellisen ajattelun ja tieteellisen tutkimustyön perusteiden oppiminen on suurelta osin syventävien opintojen varassa 20 opintopisteen laajuinen opinnäyte

TAUSTAA Opinnäytetyön ohjaus on tapahtunut pääosin lähiohjaajan toimesta uuden tiedon tuottamiseen ja tiedon käsittelyyn perehdytään opinnoissa kuitenkin varsin vähän Ongelmana on ollut tason, ohjeistusten ja ohjauksen vaihtelevuus (Nieminen ym. 2006)  

TAUSTAA opiskelijamäärien kasvu ja muuttuneet tiedonhaku ja -käsittelymahdollisuudet paineita ja vaatimuksia Oulun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnassa tehdyn tutkimuksen mukaan tutkielmista vain hieman alle neljännes johti kansainväliseen julkaisuun (Nieminen ym. 2007) tutkielmien aikataulutus ongelmana

TAVOITTEET tukea opinnäytetyön laatimista ryhmäohjauksessa tehostaa syventävien opintojen ohjausta opiskelijaa aktivoiden motivoida ja innostaa opiskelijaa aloittamaan opinnäytetyönsä ajoissa kannustaa opiskelijaa tutkimustyöhön sulauttaa hänet mukaan tutkimusryhmään ja madaltaa kynnystä tieteelliseen työhön

OMAT OPETTAJAN TYÖN TAVOITTEET Kehittää syventävien opintojen tekemiseen liittyvien ongelmien havaitsemista kehittää omaa opettajuutta opinnäytetöiden ohjauksessa luoda myös aiempaa parempi kontakti opiskelijoihin kehittää omaa opettajuutta enemmän opiskelijoita innostavaksi ja motivoivaksi

MONIALAINEN TUTKIMUSRYHMÄ 14 opiskelijaa Kaksi ohjaajaa Vapaaehtoinen osallistuminen Opinnäytetöiden aihe Pohjois-Suomen kohorttiprojektiin liittyen yhteistyössä Oulun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan fysiatrian ja psykiatrian klinikoiden, sekä hammaslääketieteen ja terveystieteiden laitosten kanssa

SYVENTÄVIEN OPINTOJEN OHJAUSRYHMÄ jokainen sai luoda itse omat oppimistavoitteensa kurssi muokkautui paljolti kurssilaisten toiveiden pohjalta toiveina kriittisen ajattelun ohjausta, tilastomenetelmien, tilasto-ohjelman käyttöä sekä Refworks-viitteidenhallintaohjelman käytön opastusta

  Tavoitteet Mitä opitaan? Menetelmät, ohjaus ja oppimis- tehtävät Miten opitaan ja ohjataan? Materiaali ja välineet Arviointi Miten arvioidaan? Aika I oppimistilanne Tutkimus- suunnitelman ideointi Seminaari Ryhmäkeskustelut Power point- esitykset ryhmäkeskustelut 13.12. 2010 II oppimistilanne Tutkimussuunnitelma Verkkotehtävä pari- ja ryhmätyös- kentely Optima- ympäristö Kuvakortit Ohjaajat arvioivat suun- mitelmia pari- ja ryhmäreflektio 3.2. 2011 III oppimistilanne Kirjallisuuteen Perehtyminen Tieteellisen tekstin muodostaminen spontaani kirjoittaminen pari- ja ryhmätehtävä monisteet (tieteellisen tekstin muodosta- minen) pari- ja ryhmäreflektio 2.3.2011 IV oppimistilanne Tilastolliset menetelmät Tilasto-ohjelman käyttö Tilastotanalyysin demonstraatio Esimerkkianalyy-si SSPS-ohjelmaa käyttäen ryhmäkeskustelu 28.3.2011 V oppimistilanne Oman tutkimuksen esittely kongressi- tyyppinen seminaari Power point- esitykset Opponointi Ohjaajien ref- lektio 9.5.2011

PALAUTTEET Palautetta kerättiin 4. tapaamiskerralla, johon osallistui 7 opiskelijaa Kurssin yleisarvio ka 4.1 (1=huono, 5=erittäin hyvä) Kurssin sisältö ka 4.1 (1=huono, 5=erittäin hyvä) Kurssin esitystapa ka 4.1 (1=huono, 5=erittäin hyvä) Kurssin pituus ka 2.6 (1=liian lyhyt, 5=liian pitkä)

HYVÄÄ KURSSILLA OLI… Madalsi kynnystä tieteelliseen kirjoittamiseen Innosti harkitsemaan tutkimustyön tekoa jatkossa

monipuoliset aiheet Tehtävät ja aikataulutus Vapaaehtoisuus Sopivan pieni ryhmä Aktiiviset motivoituneet ohjaajat mukavan pituiset tunnit Vertaistuki Sama tutkimusprojekti

OPPIMISTA HAITTASIVAT yleisön edessä jännittäminen eri vaiheissa olevat opiskelijat stressi ja työn paljous Myöhäinen tapaamisaika

KEHITTÄMISIDEOITA ”esimerkkisyväreiden” teko käytäisiin vaihe vaiheelta läpi syväriartikkelin valmistumisen jälkeisten vaiheiden läpi käynti (kypsyysnäyte, syvärien esittäminen) otettaisiin mukaan vain vasta aloittavia, jolloin kaikista olisi apua toisilleen kurssi pidemmällä aikavälillä

JATKOSUUNNITELMIA Kurssia voisi pitää pideämmällä aikavälillä siihen voisi sisällyttää muitakin opinnäyteytön kannalta keskeisiä asioita, kuten tekstin muokkaamista ja tilaa ongelmien pohtimiseen yhteinen osallistuminen tieteelliseen kongressiin olisi syytä pitäytyä samassa vaiheessa olevissa opiskelijoissa

KIITOS!