SYVENTÄVIEN OPINTOJEN OHJAUSRYHMÄ OSANA LÄÄKETIETEEN TIETEELLISTÄ OPETUSTA Dos. Kirsi Sipilä Oulun yliopisto Hammaslääketieteen laitos Opintori 19.5.2011
TAUSTAA Syventävien opintojen opinnäytetyö osa lääketieteellisen tiedekunnan tieteellistä opetusta Tieteellisen ajattelun ja tieteellisen tutkimustyön perusteiden oppiminen on suurelta osin syventävien opintojen varassa 20 opintopisteen laajuinen opinnäyte
TAUSTAA Opinnäytetyön ohjaus on tapahtunut pääosin lähiohjaajan toimesta uuden tiedon tuottamiseen ja tiedon käsittelyyn perehdytään opinnoissa kuitenkin varsin vähän Ongelmana on ollut tason, ohjeistusten ja ohjauksen vaihtelevuus (Nieminen ym. 2006)
TAUSTAA opiskelijamäärien kasvu ja muuttuneet tiedonhaku ja -käsittelymahdollisuudet paineita ja vaatimuksia Oulun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnassa tehdyn tutkimuksen mukaan tutkielmista vain hieman alle neljännes johti kansainväliseen julkaisuun (Nieminen ym. 2007) tutkielmien aikataulutus ongelmana
TAVOITTEET tukea opinnäytetyön laatimista ryhmäohjauksessa tehostaa syventävien opintojen ohjausta opiskelijaa aktivoiden motivoida ja innostaa opiskelijaa aloittamaan opinnäytetyönsä ajoissa kannustaa opiskelijaa tutkimustyöhön sulauttaa hänet mukaan tutkimusryhmään ja madaltaa kynnystä tieteelliseen työhön
OMAT OPETTAJAN TYÖN TAVOITTEET Kehittää syventävien opintojen tekemiseen liittyvien ongelmien havaitsemista kehittää omaa opettajuutta opinnäytetöiden ohjauksessa luoda myös aiempaa parempi kontakti opiskelijoihin kehittää omaa opettajuutta enemmän opiskelijoita innostavaksi ja motivoivaksi
MONIALAINEN TUTKIMUSRYHMÄ 14 opiskelijaa Kaksi ohjaajaa Vapaaehtoinen osallistuminen Opinnäytetöiden aihe Pohjois-Suomen kohorttiprojektiin liittyen yhteistyössä Oulun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan fysiatrian ja psykiatrian klinikoiden, sekä hammaslääketieteen ja terveystieteiden laitosten kanssa
SYVENTÄVIEN OPINTOJEN OHJAUSRYHMÄ jokainen sai luoda itse omat oppimistavoitteensa kurssi muokkautui paljolti kurssilaisten toiveiden pohjalta toiveina kriittisen ajattelun ohjausta, tilastomenetelmien, tilasto-ohjelman käyttöä sekä Refworks-viitteidenhallintaohjelman käytön opastusta
Tavoitteet Mitä opitaan? Menetelmät, ohjaus ja oppimis- tehtävät Miten opitaan ja ohjataan? Materiaali ja välineet Arviointi Miten arvioidaan? Aika I oppimistilanne Tutkimus- suunnitelman ideointi Seminaari Ryhmäkeskustelut Power point- esitykset ryhmäkeskustelut 13.12. 2010 II oppimistilanne Tutkimussuunnitelma Verkkotehtävä pari- ja ryhmätyös- kentely Optima- ympäristö Kuvakortit Ohjaajat arvioivat suun- mitelmia pari- ja ryhmäreflektio 3.2. 2011 III oppimistilanne Kirjallisuuteen Perehtyminen Tieteellisen tekstin muodostaminen spontaani kirjoittaminen pari- ja ryhmätehtävä monisteet (tieteellisen tekstin muodosta- minen) pari- ja ryhmäreflektio 2.3.2011 IV oppimistilanne Tilastolliset menetelmät Tilasto-ohjelman käyttö Tilastotanalyysin demonstraatio Esimerkkianalyy-si SSPS-ohjelmaa käyttäen ryhmäkeskustelu 28.3.2011 V oppimistilanne Oman tutkimuksen esittely kongressi- tyyppinen seminaari Power point- esitykset Opponointi Ohjaajien ref- lektio 9.5.2011
PALAUTTEET Palautetta kerättiin 4. tapaamiskerralla, johon osallistui 7 opiskelijaa Kurssin yleisarvio ka 4.1 (1=huono, 5=erittäin hyvä) Kurssin sisältö ka 4.1 (1=huono, 5=erittäin hyvä) Kurssin esitystapa ka 4.1 (1=huono, 5=erittäin hyvä) Kurssin pituus ka 2.6 (1=liian lyhyt, 5=liian pitkä)
HYVÄÄ KURSSILLA OLI… Madalsi kynnystä tieteelliseen kirjoittamiseen Innosti harkitsemaan tutkimustyön tekoa jatkossa
monipuoliset aiheet Tehtävät ja aikataulutus Vapaaehtoisuus Sopivan pieni ryhmä Aktiiviset motivoituneet ohjaajat mukavan pituiset tunnit Vertaistuki Sama tutkimusprojekti
OPPIMISTA HAITTASIVAT yleisön edessä jännittäminen eri vaiheissa olevat opiskelijat stressi ja työn paljous Myöhäinen tapaamisaika
KEHITTÄMISIDEOITA ”esimerkkisyväreiden” teko käytäisiin vaihe vaiheelta läpi syväriartikkelin valmistumisen jälkeisten vaiheiden läpi käynti (kypsyysnäyte, syvärien esittäminen) otettaisiin mukaan vain vasta aloittavia, jolloin kaikista olisi apua toisilleen kurssi pidemmällä aikavälillä
JATKOSUUNNITELMIA Kurssia voisi pitää pideämmällä aikavälillä siihen voisi sisällyttää muitakin opinnäyteytön kannalta keskeisiä asioita, kuten tekstin muokkaamista ja tilaa ongelmien pohtimiseen yhteinen osallistuminen tieteelliseen kongressiin olisi syytä pitäytyä samassa vaiheessa olevissa opiskelijoissa
KIITOS!