Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tutkimusprojekti-opintojakson suunnittelu

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tutkimusprojekti-opintojakson suunnittelu"— Esityksen transkriptio:

1 Tutkimusprojekti-opintojakson suunnittelu
opettajien ja opiskelijoiden yhteistyönä Tuomo Glumoff Biokemian lehtori Biokemian laitos OpinTori tapahtuma,

2 Tutkimusprojekti-opintojakso: mitä ja miksi?
Lähtökohta: Opetusministeriön ohje tutkinnonuudistuksesta "Tutkinnon pääaineen tai siihen rinnastettavan kokonaisuuden aineopintoihin sisältyy 6-10 opintopisteen laajuinen opinnäyte" Ongelma 1: vanhassa tutkintojärjestelmässä LuK-tutkielma tehtiin kirjallisuustutkielmana, mutta sen laajuus on vain 4,5 op Ongelma 2: tyypillinen biokemian opinnäyte, johon sisältyy laboratoriotöitä, olisi liian laaja eikä mahtuisi opiskelijoiden aikatauluun eikä tutkinnon laajuuteen - 1/4 LuK-tutkinnon työajasta on laboratoriotöitä - mielekäs laboratoriotöihin perustuva opinnäyte vaatisi vähintään 2 kk laboratoriotyöaikaa Ongelma 3: opinnäytteelle jäi opinto-ohjelmaan tilaa 12 op, mutta yksittäisen opintojakson maksimilaajuus on 10 op

3 Ratkaisu 1: Tutkimusprojekti-opintojakso (6 op) + kirjallisuustutkielman
tapainen opinnäyte (6 op) Ratkaisu 2: 2 op saatiin ujutettua muihin kursseihin ja opinnäyte voitiin suunnitella yhtenä 10 op laajuisena opintojaksona  A Biokemian opinnäyte (LuK-tutkielma), 10 op

4 Kurssin sisältö: Teema: tieteen popularisointi Kurssi-osuus: yleiskatsaus biokemian ajankohtaisiin tutkimusaiheisiin (syys-loka 2007) miten tutkimustyötä tehdään miten tieteen tuloksista raportoidaan Tutkielma-osuus: aiheen valinta (marras 2007- maalis 2008) aiheeseen perehtyminen opinnäytteen laadinta opinnäytteen esittäminen Linkitys: ruotsin kieli suomen kieli

5 Suunnittelu: - kurssilla asioita, joita ei ennen ole laitoksella "opetettu" - asioita, joissa opiskelijoiden motivointi tärkeää - asioita, joissa opettajan motivointi tärkeää!  suunnitellaan kurssi yhdessä sellaiseksi, että se on meille kaikille mielekäs Työryhmä: Tuomo Glumoff, lehtori, kurssin vastuuopettaja Maarit Jokela, biokemisti, tiedeviestinnän maisteri Hannu Niemi, Kielikeskuksen ruotsin opettaja Janne Capra, biokemian opiskelija Juulia Junno, biokemian opiskelija Emilia Pekkala, biokemian opiskelija

6 Yleiskatsaus biokemian ajankohtaisiin tutkimusaiheisiin
- seminaarit - "hot topics" -sessiot 8 seminaaria, a´ min - laitoksen omia ja muita oululaisia tutkijoita 4 "hot topics" - sessiota, a´ 2h HIV/AIDS proteiinien rakennetutkimus geeniruoka opiskelijoiden valitsemat aiheet - geenilääkkeet, geeniterapia, lääkekehitys

7 Miten tutkimustyötä tehdään
Mitä on tutkijan työ; tutkijan työpäivä 1h Mitä on projekti? Tutkimuksen rahoitus 2h Tutkimussuunnitelma 2h

8 Miten tieteen tuloksista raportoidaan
Miten esittää tiedettä kansanomaisesti 2h Ryhmätyö: lehdistötiedote, yleistajuiset artikkelit 3h Ryhmätyö: katsausartikkeli 3h Ryhmätyö: posteri, esitelmä 3h Opiskelijoiden lehdistötiedotteiden palaute 2h

9 Aiheen valinta - opiskelijan oma kiinnostus - seminaarit ja "hot topics" apuna - aloituspalaveri opettajan kanssa 1h * alustava kartoitus aiheesta löytyvään kirjallisuuteen * aiheen hyväksyminen * alustava työsuunnitelma

10 Aiheeseen perehtyminen ja opinnäytteen laadinta
- kirjallisuuden haku - aiheen rajaus ja muut valinnat - posterin teko-ohjelman käyttöön perehdytys 2h (+ 2h) - posterin tai muun esityksen laadinta

11 - ohjauspalaveri opettajan kanssa haluttuna aikana 1h
SURKEA! TEE PAREMPI! LUK- TUTKI- ELMAT - ohjauspalaveri opettajan kanssa haluttuna aikana 1h (sis. opinnäytteen toteutussuunnitelma projekti/tutkimussuunnitelman muotoon tehtynä) - määräpäivä kaikille 2 vk ennen posterisessiota - opinnäytteen laadinta-aikaa jäi n. marraskuun alusta helmikuun loppuun TAAS! EI KELPAA! © Mort Walker

12 Opinnäytteen esittäminen
- posterisessio 2h ( ) - julkaisufoorumin etsiminen käsikirjoituksille

13 Popularisointi vs. tiedon syvyys sekä näkyvyys
- popularisoitu tiede on tarkoitettu näkyville! - harjoitellaan tutkijakonferenssia - näkyvyyttä biokemian tutkimukselle, laitokselle ja yliopistolle - kypsyysnäyte kontrolloi, että opiskelijan tiedot valitsemastaan aiheesta ovat riittävät syvälliset

14 Paras posteri -äänestys ja kiertopalkinto

15 Linkitys ruotsin ja suomen kielten osaamiseen
- kurssilla kirjoitetut tekstit, kuten lehdistötiedote, osana pakollisen ruotsin kurssin aineistoa - tutkielmien yksi arvosteluperuste "hyvä suomen kieli" * Kirjoittajan ABC-kortti (

16 Opiskelijoiden osuus kurssin suunnittelussa
Mitä tutkimustyössä on sellaista, josta teillä ei vielä ole riittävästi käsitystä? - mitä kaikkea tutkija tekee? - minkälainen on oikea tutkijan työpäivä? - mitä kaikkea biokemistit tekevät? - erillisillä kursseilla opittujen asioiden yhteen nivominen Tarvitaanko apua aiheen valinnassa? - mistä aiheista toivotaan esityksiä? - seminaarit - "hot topics" Mikä olisi mielekäs tapa kerrata suomen kieltä? - itseopiskelu ja opettajan esimerkki - vapaaehtoinen, jos arvelee osaavansa Opinnäytteen ohjausta halutaan

17 Kurssipalaute - mukava stressitön kurssi, jossa sai toteuttaa itseään - tunsi oppivansa tärkeitä taitoja ja hyödyllisiä asioita - motivoi perehtyä itseä kiinnostavaan aiheeseen - seminaareja riittäisi vähempikin - posterisessio aluksi pelotti, mutta oli lopulta hieno idea "New way of doing the Bachelor dissertation is excellent" Kiitokset Kurssin suunnittelua motivoi lisäksi KOTKAn myöntämä apuraha!


Lataa ppt "Tutkimusprojekti-opintojakson suunnittelu"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google