Erilaiset käsityön tekijät Oppilaskohtaisen ohjauksen suunnittelu ©Riitta Huovila 2008.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

Hyvä haku Miten se on tehty. MISTÄ HYVÄT HAKIJAT ON TEHTY ? Koirat hakevat siten (sitä), miten (mitä) niille opetetaan. Ongelma on, ettemme tiedä mitä.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
HEKMI OY/ PALVELUKESKUS KASKI
Perusharjoittelu 2011 Matematiikka pääaineena –teemaseminaari 14.9.
ATK- POHJAINEN ARVIOINTI PAKOLLINEN GE2 (YHTEINEN MAAILMA – kulttuurimaantieteen kurssi) KEVÄT 2012.
Nuoret puhtausalan kesätöissä
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
OHJAAMINEN.
HOTELLI JA RAVINTOLA-ALAN PERUSTUTKINTO NÄYTTÖ
SUULLINEN HARJOITTELU
Listening comprehension
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Ompelutyö vanhan mallin mukainen käsityö
HOTELLI JA RAVINTOLA-ALAN PERUSTUTKINTO NÄYTTÖ
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
ARVOT Johtaa parempaan (Kohti hyvää elämää) Suojelee Suuntaa toimintaa (Tiedetään mihin pyritään) Yhteinen käsitys suunnasta (Pelisääntöjä) Selkeä rakenne,
Valinnainen käsityö vkt ( Kahden tunnin valinnainen )
Suomen Suunnistusliitto ry Suomen Suunnistusliitto.
Käyttäytymisen arviointi
Nummenpakan koulu Nummen yksikön järjestyssäännöt
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
9.Lk Biologian laborointikurssi
Toimintasuunnitelma = oma kehittymissuunnitelma
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
TYÖSUHTEEN ALUSSA: Työelämän pelisääntöjä
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
Tehtävätunnit – miten korvata jälki-istunto kasvatuksella?
OHJEITA YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN VALMISTAUTUVALLE.
Maalausalan työturvallisuus, kertaus
Käsityön opetustuokio
TYÖTURVALLISUUDEN AVAINASIOITA
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
ATTO- aineiden suorittaminen verkkopakettien avulla on saanut omaan suosion opiskelijoiden keskuudessa; tarvittaessa apuna oli erityisopettaja tai lisäopetustilan.
WWW-sivuston tekeminen: n SUUUNNITTELE aina ensin:
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Venäjän tunteja suunnittelemaan ”Punainen lanka” ”Luontevia siirtymiä” ”Helppouden tuntua” - Takana paljon suunnittelutyötä.
Käsityön sisältöalueet
Opiskelijan perehdyttämisen tarkoitus  Luoda opiskelijalle kokonaiskuva työpaikasta, työympäristöstä ja työyhteisöstä  Auttaa opiskelijaa tutustumaan.
Kon Työstökoneiden käyttö 3op 3op Syksy 2014 Kaikki ajankohtainen tiedotus Nopassa!
Ops 2016 ja arviointi.
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi16.00 –  Malliharjoitus17.00 –
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Ergonomia Seisomatyö.
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
Tärkeää, säilytettävää, hyvää, uusia haasteita Mankolan koulu Tiia Hintsa, Tatu Pellinen, Ninna Salmenhaara.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
SMART Table (Kaijan kokeilu)
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Kon Työstökoneiden käyttö
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Sanallinen arviointi Wilmassa
Sisältö Kuinka voin tukea työssäoppijaa, jolla on:
Vanhempainilta
ORGANISOINNIN PERUSTEET
Joustavat oppimispolut
7lk:n arviointi.
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Tervetuloa.
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Teema 1: Henkilökohtaiset vahvuudet ja lasten parissa työskennellessä tarvittavat vahvuudet Tavoitteet: Opiskelija osaa tunnistaa omia ammatillisia.
Laaja-alainen arviointi
3.lk vanhempainilta.
Ergonomia Fyysisesti raskas työ.
Esityksen transkriptio:

Erilaiset käsityön tekijät Oppilaskohtaisen ohjauksen suunnittelu ©Riitta Huovila 2008

Toiset työskentelevät nopeammin, toiset hitaammin nopea - hidas taidoiltaan taitava - taidoiltaan heikko tarkka ja tunnollinen työskentelijä - hutiloiva työskentelijä  eriytä jo suunnitteluvaiheessa työn laajuuden tai vaikeusasteen mukaan  hitaammille voit antaa kotityöksi tai ohjata tarvittaessa tukiopetuksessa  nopeampia voit työllistää tunnilla lisätöillä; kaveriapuna toiminen kertaa uutta tietoa  anna tilaa luontaiselle työskentelytavalle: varmista nopeiden työllistyminen sekä hitaampien työrauha

© Riitta Huovila 2008 Työhön keskittymistä auttaa  luo luokalle selkeät, toistuvat toimintatavat  anna lyhyet henkilökohtaiset ohjeet, ei liikaa vaihtoehtoja  vältä liikettä ja turhaa puhetta työskentelyn aikana  pidä luokka järjestyksessä - esillä vain tarvittava materiaali  suunnittele sopivan pituiset työrupeamat, vähennä odotusaikaa ja lisää työskentelyaikaa  anna tehtäville aika- ja toimintarajoitteet; osoita oppilaalle, milloin tehtävä tulee valmiiksi, tarkista ja anna palautetta  teetä työ tarvittaessa valmiiksi tukiopetuksessa Tärkeää varsinkin silloin, kun oppilas häiriintyy ulkopuolisista ärsykkeistä tai on motorisesti levoton.

© Riitta Huovila 2008 Opettajasta riippuvainen oppilas - oppilas ei luota omiin taitoihinsa  huolehdi, että tehtävät ovat tasoltaan sopivia  anna tehtävät pieninä palasina  kehu ja kannusta  auta oppilasta asettamaan välitavoitteita; kannusta häntä osoittamalla kuinka pitkälle hän on päässyt tai kuinka vähän on enää jäljellä  opeta oppilasta pyytämään apua, ohjaa myös itsenäiseen työhön ja oppimateriaalin käyttöön, jotta osaaminen ei ole opettajaan sidottua

© Riitta Huovila 2008 Työskentelyn aikana osa vetäytyy syrjään, osa pyrkii dominoimaan  organisoi ohjausvuorojen jako; vuoron varaaminen ei saa häiritä työskentelyä  keskity rauhassa kunkin kysyjän työhön, älä anna tilaa ’sivusta kysyjille’  tarkista usein varsinkin vetäytyvien oppilaiden työskentelytilanne  luo pysyvät käytänteet yhteisten tilojen hoitamisesta, vastuu kuuluu kaikille

© Riitta Huovila 2008 Oppilaat, joilla on hahmotusvaikeuksia/ heikko näkö  anna informaatioita korostetusti kaikkien aistien kautta: ohjeet ’kädestä pitäen’, sanalliset muistimielikuvat  materiaalivalinnoissa suosi selkeitä pintoja ja näkyviä värejä  huolehdi, että oppimateriaali on riittävän kokoista ja selkeää, eikä sitä ole liikaa kerralla  käytä tarvittavia apuvälineitä ja kikkoja - niistä on hyötyä kaikille  tarkista valon määrä ja suunta

© Riitta Huovila 2008 Työturvallisuus on kaikille tärkeä Koko opetuksen läpäisynä ergonomian ja työturvallisuuden korostaminen  suojavarusteet (suojalasit, kuulosuojaimet, suojakäsineet)  selkeästi osoitetut työalueet  työrauha  riittävät tauot Motoristen taitojen vahvistumiselle on tärkeää  työvälineiden hyvä kunto,  oikea valinta (tarkoitus, koko) sekä  pitkäjännitteinen harjaantuminen niiden käyttöön.

© Riitta Huovila 2008 Vasenkätiset oppilaat  opetetaan pääsääntöisesti vasenkätisesti, etenkin lankatyöt ja kirjontatekniikat  apuna käy tarvittaessa peilin kautta katsominen tai piirtoheitinkalvon kääntäminen – opettajan kuitenkin hallittava perusteet  oikeat työvälineet  

© Riitta Huovila 2008 Allergiset oppilaat  ota materiaalivalinnoissa huomioon - pölyisyys - kosketusyliherkkyys - väriaineherkkyys  käytä tarvittaessa suojavarusteita, kuten suojakäsineitä ja hengityssuojia  järjestä suljettu työtila pölyiselle työlle  järjestä tarvikkeille siistit säilytystilat 

© Riitta Huovila 2008 Edelliseltä kerralta poissaolleet oppilaat  puuttumaan jääneen tiedon paikkaaminen  työskentelyn kirittäminen  kuinka organisoit?  kuinka voit hyödyntää muun ryhmän opetukseen?