Www.hamk.fi OHJAUSJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMISPROSESSIN KÄYNNISTYS Case: Hämeen ammattikorkeakoulu Tapani Pöykkö ja Birgitta Varjonen 25.5.2004.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
AMK-opiskelijat Pirkanmaalla
Advertisements

Avoin ammattikorkeakouluopetus. AVOIN AMMATTIKORKEAKOULUOPETUS  Opinnot ovat avoimia kaikille kiinnostuneille koulutustaustasta,
5/2007 CIMO Opettajien kansainvälisen liikkuvuuden kehittäminen KV-hallinnon kevätpäivät 2007 Roundtable 3 Anna-Leena Riitaoja.
Suomen koulutusjärjestelmä
Liikunnan perus- ja täydennyskoulutus oppilaitoksissa
Kurre Oulun seudun ammattiopistossa Matti Leskelä,
VETURI II Vertaistuutoritapaaminen Kuopio
Erilaiset konstit kansainvälistyä kotona Bolognan vanavedessä –seminaari Turku Arja Majakulma, Laurea-ammattikorkeakoulu.
OHJAUS AMMATTIKORKEAKOULUISSA Pentti Rauhala ARENE ry:n pj., rehtori, Laurea – ammattikorkeakoulu
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Oulun seudun ammattiopisto
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Työharjoitteluprosessi Prosessin nimiKuvaus luotu Ty ö harjoittelu Vastuuhenkil ö (t)Kuvaus viimeksi p ä ivitetty Pekka Soive pso, jpl.
TAMPEREEN AMMATTIKORKEAKOULU TAMK TAMKIN RESURSSIT opiskelijaa 187,29 milj. mk 31,5 milj. euro 18 koulutus- ohjelmaa henkilöstö opetushenkilöstö.
Hämeen ammattikorkeakoulu AMK-tutkinto Laajuus opintopistettä Käytännönläheiset ammattikorkeakouluopinnot ovat vaihtoehto.
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu Kulttuurialan yksikkö Yksikkö perustettu vuonna 1999 –Opiskelijoita n. 400 –Päätoimista henkilökuntaa n. 35 Koulutusohjelmat:
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
TYÖLLISTYMINEN JEDUN OPISTOISSA TUTKINNOITTAIN VUOSINA Kulttuuriala.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
NOPS – hanke LbD –arjen onnistumisia Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS Projektipäällikkö.
Aluepalvelut Laureassa
Osaajaksi Kareliassa o Monialaista oppimista ja kehittämistä o Laadukas opetus o Hyvät valmiudet työelämään  Sitä kautta pystyt kehittymään alasi asiantuntijaksi.
Kansainvälinen korkeakoulukampus - kauniilla paikalla merenrannalla.
Opiskelijatilastointi Ammatillinen peruskoulutus, 5647 opiskelijaa Lukiokoulutus, 375 opiskelijaa Oppisopimuskoulutus, 1039 opiskelijaa Huom!
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari
Oulun seudun ammattikorkeakoulu Kulttuurialan yksikkö Yksikkö perustettu vuonna 1999 –Opiskelijoita 507 –Päätoimista henkilökuntaa 38 Koulutusohjelmat:
Esittelyvideo. Esittelyvideo Lapin AMK Opiskelijoita Henkilökuntaa 500.
Birgitta Varjonen Työpaja 2. Korkea-asteen ohjaus Johdantopuheenvuoro: Ohjaus palvelujärjestelmänä Oped-Exo Opintojen ohjauksen kehittämishanke.
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
FUAS-opiskelijaliikkuvuus Rehtorikokous Pirjo Kuisma.
Tapani Pöykkö Arenen seminaari LUOVA ECTS-järjestelmään ja opintopisteisiin siirtyminen.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
Virtuaali-informaatikkojen tapaaminen Tampere,
Oulun seudun ammattikorkeakoulu, Tekniikan yksikkö
Arkiston nimi:Päiväys:Copyright: OpettajatuutorointiAuli Pekkala Opettajatuutorointi.
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
Yhteishaun periaatteelliset muutokset 2006 Muutokset vuoteen 2005 verrattuna: yksittäiset arvosanat otetaan pääsääntöisesti ylioppilastodistuksesta lukion.
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
Opiskelijoiden vuosipalaute 2015.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu. Ammattikorkeakoulu suomalaisessa koulutusjärjestelmässä Oppivelvollisuuskoulutus Perusopetus Esiopetus Ylioppilas- tutkinnot.
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
5/2004 CIMO Liikkuvuuden lisääminen ongelma-aloilla: case tekniikka Taulukot: Suomesta ulkomaille lähtevät vaihto- opiskelijat suhteessa uusiin opiskelijoihin.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu Kulttuurialan yksikkö Yksikkö perustettu vuonna 1999 –Opiskelijoita 507 –Päätoimista henkilökuntaa 38 Koulutusohjelmat:
Esittelyvideo Lapin AMK Opiskelijoita noin Henkilökuntaa noin 500.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
Opiskelupaikan valinta ja opintojen imu Tiina Lindblad Itä-Suomen yliopisto.
Kaivoshankkeen integrointi opetukseen Ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän opettajien neuvottelupäivät –
Opiskelijatilastointi Ammatillinen peruskoulutus, 5647 opiskelijaa Lukiokoulutus, 286 opiskelijaa Oppisopimuskoulutus, 1071 opiskelijaa.
Yhteiset valinnaiset tutkinnon osat (=VYTOT)
Tämä diasarja on tarkoitettu opojen käyttöön.
Mitä peruskoulun jälkeen?
Ammattikorkeakoulun kehittämispäivä
Turun ammattikorkeakoulu on osaajan yhteisö – tulevaisuuden teknillinen korkeakoulu ja hyvinvoinnin kehittäjä. Koulutamme käytännön huippuosaajia.
Toisen asteen koulutus
Oped-Exo – Asiantuntijuuteen Ohjaaminen Ammattikorkeakoulussa
Miten 24/7-johtamisesta tehdään irtiottoja?
Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
Astetta enemmän! Viitaniemen koulu Anne Venemies, opinto-ohjaaja Gradia Jyväskylä.
Avoin ammattikorkeakoulu
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Esityksen transkriptio:

OHJAUSJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMISPROSESSIN KÄYNNISTYS Case: Hämeen ammattikorkeakoulu Tapani Pöykkö ja Birgitta Varjonen

HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULU  7 alaa  7 paikkakunnalla  12 toimipistettä  900 henkilökuntaa  7500 opiskelijaa  22 koulutusohjelmaa

IHMISEN AMMATILLISEN KASVUN URA Lapsuus ja kouluaika 20 vuotta Opis kelu- aika 4 v. Työura vuotta Eläkeikä 20 vuotta ammatillinen täydennyskoulutus tehtävien vaihto työpaikanvaihto opiskelupaikan valinta opiskelun käynnistyminen ammattiopintojen valinta harjoittelu sivuaine, opinnäytetyö

OHJAUKSEN PERUSKIVET  valintoja  linjauksia  priorisointeja  Ammatillinen kasvu ja kehitys punaisena lankana.  Millainen ohjaus sekä parantaa opiskelijan kokemaa ohjauksen laatua että laskee korkeakoulun kustannuksia?  Millaisista ohjauksen kehittämistoimenpiteistä hyötyvät sekä ohjaajat että opiskelijat?

KÄSITTEET Ohjausjärjestelmä  Opintojen ohjausjärjestelmän kokonaisuudella tarkoitetaan opiskelijoille tarjottavien ohjauspalveluiden kokonaisuutta ja korkeakoulujen ja se ulkopuolisen ohjaushenkilöstön keskinäistä yhteistyötä. Opiskelijan polku/opintokaari  1) Ohjaus ja –neuvontatoiminta ennen opintojen alkua 2) Ohjaus opintojen alussa 3) Ohjaus opintojen edetessä 4) Ohjaus opintojen päättövaiheessa ja ( 5) Ohjaukseen liittyvät palaute ja seurantajärjestelmät.)

OHJAUSJÄRJESTELMÄÄN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT organisaation strategia pedagoginen strategia organisaation strategia pedagoginen strategia portaali-käyttöjärjestelmä ohjausjärjestelmä opiskelijan polku

OHJAUSJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMISTYÖN KÄYNNISTYS  Ohjaushenkilöstön ja opiskelijoiden palaute  lähtökohta-analyysi  johdon strateginen linjaus ohjauksesta ja sen statuksesta  koulutusohjelmajohtajien näkemys  kehittämistyöryhmän valinta  eri koulutusalat, opot, opettajatuutorit, lehtorit, kojot, kv-henkilöstö, elearning Centre, ura- ja rekry, käyttöjärjestelmä, viestintäyksikkö, johtajat

STARTTIPÄIVÄ  Opiskelijoiden palaute ohjauksesta Hamkissa  tilannekatsaus opintojen polun eri vaiheista  välietapit opiskelussa ( opintojen ohjaus, harjoittelu, ura- ja rekry jne…)  eLearning - virtuaaliopinnot  tietojen hallintajärjestelmä  visuaalisen verkkopohjaisen ohjauksen viestinnällisyys  workshop  aloitus opiskelijan polusta

OHJAUSJÄRJSTELMÄN KEHITTÄMISTYÖRYHMÄ/CASE HAMK Kulttuuriala Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala Luonnontieteiden ala Tekniikan ja liikenteen ala Luonnonvara- ja ympäristöala Sosiaali-, terveys ja liikunta-ala Matkailu-, ravitsemus- ja talousala Hallinto ja opintotoimisto OHJAUS- JÄRJESTELMÄ eLearning ura- ja rekry kv Opiskeli- jatuutorit viestintä- yksikkö

OPISKELIJAN POLUN TYYLILAJI  tunnetta ja tietoa  persoonallinen ilmaisu  asiapitoinen  ilmaisuvoimainen  tyylitajuinen  kerronnallinen  metaforana kaupunkikartta

Harjoittelu Perus- opinnot HAMKO Pääkatu tutkiva ja kehittävä osaaja OPNTOPNT Harjoittelu OPALA i i i i i KV- harjoittelu Virtuaalikatu Yrittäjyys

RYHMÄMESSUT - KAUPUNKIMETAFORAN IDEOINTI          

AIVORIIHI KAUPUNKIMETAFORASTA  Aivoriihen alustus 5 minuuttia  Mietintäryhmät: 5 ryhmää  Ehdotukset kuvallisina vaihtoehtoina – 40 minuuttia  Ryhmien sekoitus  Käydään läpi ryhmätöiden anti - 5 min/idea (25 minuuttia)  Uudelleen arviointi – jokaisesta pohdinta-alueesta ”suosikit” 15 min. 6. Yhteenveto 15 min.

JATKOTYÖSKENTELY  Tehdään kooste kaupunkikartoista  Valitaan paras kaupunkikatuverkostoidea  Kehitetään visuaalista versiota eteenpäin  Muodostetaan kehittämisryhmät alueille (opiskelijan polun välietapeille), joita on kehitettävä (esim. harjoittelu)  Jaetaan vastuuryhmät etapeille  Kehittämistyön kesto noin 2 vuotta