Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuntamarkkinat Finanssineuvos Teemu Eriksson
Advertisements

Asiakasmaksulainsäädännön mukaiset kuntoutushoidon asiakasmaksut Lakimies Mari Laurén.
Perehdyttämällä ja ohjaamalla osaajaksi – räätälöity työssäoppiminen
Kauppakeskusten turvallisuusjohtaminen Vartioinnin kehittäminen kauppakeskuksissa – projektin tulokset ja työkalut vartioinnin näkökulmasta Kari Ratilainen/
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
Etäpalvelu osana julkisen hallinnon asiakaspalvelun kehittämistä Etäpalvelupilottien päätösseminaari Hallitusneuvos Tarja Hyvönen.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Yhteinen asiakaspalvelu
ASPA2014 Pilottikunta Anna-Marja Tamminen
Tietohallinnon sopimusjuridiikkaa eräitä näkökohtia
1 Demokratia- ja kieliasioiden yksikkö Johanna Suurpää.
Rahoitusmallin esittely Finanssineuvos Teemu Eriksson
Pilotoinnin tilannekatsaus Projektiasiantuntija Lotta Engdahl
Pilotointiseminaari Hallitusneuvos Tarja Hyvönen
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUMINEN
PALVELULAIN VIRANOMAISIIN KOHDISTUVAT VELVOITTEET Mikko Holm Sisämarkkina- ja kuluttajapolitiikan ryhmä 4. marraskuuta 2009.
Etäpalvelun pilotointi: mitä, miksi ja miten? Etäpalvelupilottien päätösseminaari Finanssineuvos Teemu Eriksson.
Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustusten käyttö ja käytön valvonta Yleistä avustusten myönnöstä Valtionavustuspäätös Avustuksen käyttötarkoitus/hyväksyttävät.
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
2012 Mitä, miksi, milloin? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi –seminaari Ylitarkastaja Jaana Salmi.
Laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
EVA 2010 ”Säädösten muutoksia tarvitaan etenkin tietoon (tietosuojasäännökset) ja julkisen vallan suoritteisiin (maksuperustelaki) kohdistuvan lainsäädännön.
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Viestintäsuunnitelma
1 Kainuun maakuntakokeilun jatkonäkymät: Kainuun mallin 2013 valmistelusta Kajaani Kainuun malli 2013 jatkovalmistelun työvaliokunnan ja ohjausryhmän.
MITÄ SUOMALAISET AJATTELEVAT SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON PALVELUISTA JA NIIDEN TULEVAISUUDESTA?
0-14 vuotta:- Vahingonkorvausvastuu alkaa
INSPIRE-direktiivin suhde PSI-direktiiviin Tampere Tuire Taina, maa- ja metsätalousministeriö.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
Kunta palvelujen ostajana
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Arki sujuu helpommin, kun apu löytyy läheltä. Johtokunnan kokous Ajankohtaiskatsaus Pertti Mäkelä
Tukipalvelut 2009 Asta Tolonen talousjohtaja LIITE 4.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
Sosiaalihuoltolaki.
PILOTOINNIN VALMISTELUAIKATAULU 2014 PILOTOINTI- SUUNNI- TELMAN HYVÄKSY- MINEN KOULUTUS- SUUNNITELMAN TEKEMINEN KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN PISTEIDEN.
Asiakaspalvelu 2014 Toimintamallin ja toimintaympäristön pilotointi v.1.0 Pilotoinnin seuranta
Julkisen hallinnon yhteinen tuki- ja ylläpitotehtävien eAMS-malli Christian Jämsen
Yhden luukun palvelumalli tiedon hyödyntämiseen. Palveluiden käyttäjälähtöisyys kasvaa. Palvelut tehostuvat ja toiminnan tuottavuus kasvaa. Tiedon laatu.
Marja Laine-Asikainen
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
ILMOITUKSENVARAISTEN PALVELUJEN REKISTERÖINTI
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
Kansallinen palveluarkkitehtuuri Tilanne ja lainsäädäntö
OMA –projektiryhmäläisten kanta – vuoden lisäaika reformin säädöksiin?
Maakuntauudistuksen valmistelu Pohjois-Karjalassa
Koordinaatiojaosto Erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutuksen
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
Tietopolitiikka ja julkisen hallinnon ICT
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Saavutettavuusinfo korkeakouluopiskelijoille
Henkilöstö – yhteispalvelun tärkein voimavara Mitä vaikutuksia uudella yhteispalvelulla on henkilöstöön Kristian Karrasch asiamies, henkilöstötyöryhmän.
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Laki yksityisistä sosiaalipalveluista
Kuntarakenneselvityksen toimeksianto
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
Uudistuva vammaispalvelulainsäädäntö
Rautatiealan toimijoiden sidosryhmätilaisuus
Korkeakoulun ja CSC:n puitesopimus
Kokonaisarkkitehtuuria koskeva sääntelytarve
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Yhteispalvelun tehostamishanke - miten on edetty
Asiointipisteessä kaikki käy!
Esityksen transkriptio:

Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana 12.8.2014 Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki

Toiminnan oikeudellinen perusta Toiminnan oikeudellisena perustana laki julkisen hallinnon yhteispalvelusta (223/2007) ”yhteispalvelulaki”, voimassa 1.4.2007 alkaen Yhteispalvelulain tarkoituksena on parantaa julkisen hallinnon asiakaspalvelun saatavuutta ja toiminnan tehokkuutta Yhteispalvelulakia sovelletaan valtion viranomaisille, kunnallisille viranomaisille ja Kansaneläkelaitokselle kuuluvien avustavien asiakaspalvelutehtävien järjestämiseen ja hoitamiseen viranomaisten yhteistyönä. Päätöksentekovaltaa ei voi siirtää. Yhteispalvelulain tavoitteet ja peruslähtökohdat vastaavat nyt valmisteltavaa ja pilotoitavaa julkisen hallinnon yhteistä asiakaspalvelua sekä sen perustaksi valmisteltua lakia julkisen hallinnon yhteisestä asiakaspalvelusta

Toiminnan oikeudellinen perusta Yhteispalvelulain mukainen yhteistoiminta perustuu laissa mahdollistettuun sopimussuhteeseen -> yhteispalvelusopimus Valmistellussa julkisen hallinnon yhteisessä asiakaspalvelussa lähtökohtana lakisääteisyys, lisäksi täydentävänä mahdollisuus sopimusperusteiseen toimintaan

Toiminnan oikeudellinen perusta Yhteispalvelulaissa myös pakottavaa sääntelyä koskien esimerkiksi yhteispalvelun soveltamisalaa, yhteispalvelun järjestämisen edellytyksiä, vahingonkorvausvastuuta, henkilöstöltä edellytettävää koulutusta ja asiantuntemusta, tarjottavien asiakaspalvelujen sisältöä, yhteispalvelusopimuksen sisältöä ja sen rekisteröintiä, asiakirjan saapumisen määräaikaa, tiedottamisvelvollisuutta

Yhteispalvelusopimus –> sopimus yhteisestä asiakaspalvelusta Pilotoinnissa nykyisen yhteispalvelulain mukaisella yhteispalvelusopimuksella sovitaan sellaisen uudenlaisen yhteisen asiakaspalvelun mallin järjestämisestä ja toteuttamisesta, jollainen on valmisteltu Asiakaspalvelu 2014 –hankkeessa ja joka on valmisteltu toteutettavaksi lakisääteisenä julkisen hallinnon yhteispalvelusta annettavalla lailla Yhteispalvelusopimus sisältää uuden yhteisen asiakaspalvelun toimintamallin Palvelujen tarjoamisen lisäksi pyritään sopimuksessa todetuin tavoin hankkimaan kokemuksia uudesta toimintamallista ja kehittämään sitä (vaikutukset HEn, rahoitusmalliin, prosesseihin ym.)

Yhteispalvelulaki sisältää minimivaatimukset sille, mistä seikoista yhteispalvelusopimuksessa on sovittava Julkisen hallinnon yhteisen asiakaspalvelun pilotoinnin perustana olevan sopimuksen sisältö: Sopimuksen tarkoitus Sopimusosapuolet Yhteyshenkilöt Asiakaspalvelutehtävät Yleiset laatuvaatimukset Asiointipisteen tilat, varustus ja laitteet Kustannusten korvaaminen ja maksumenettely Henkilöstö sekä henkilöstön tuki ja koulutus Toimeksisaajan valvontavelvollisuus Toimeksiantajan vastuu, ohjaus ja valvonta

11. Raportointi ja seuranta 12. Tiedottaminen 13. Asiakirjojen julkisuus ja salassapito 14. Henkilötietojen käsittely 15. Sopimuksen muuttaminen ja sopimuksen rekisteröinti 16. Sopimuksen voimassaolo, purkaminen ja irtisanominen Sopimuksen liitemateriaali: Liite 1: Asiointipisteessä tarjottavat valtion palvelut ja palveluneuvojan tehtävät Liite 2: Kunnan palveluluettelo Liite 3: Palvelutuottajan käyntipäivystys Asiointipisteessä Liite 4: Suoritehinnoittelu Liite 5: Asiantuntijatuen yhteystiedot Liite 6: Asiakaspalvelujärjestelmän rekisteriseloste