Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana 12.8.2014 Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki
Toiminnan oikeudellinen perusta Toiminnan oikeudellisena perustana laki julkisen hallinnon yhteispalvelusta (223/2007) ”yhteispalvelulaki”, voimassa 1.4.2007 alkaen Yhteispalvelulain tarkoituksena on parantaa julkisen hallinnon asiakaspalvelun saatavuutta ja toiminnan tehokkuutta Yhteispalvelulakia sovelletaan valtion viranomaisille, kunnallisille viranomaisille ja Kansaneläkelaitokselle kuuluvien avustavien asiakaspalvelutehtävien järjestämiseen ja hoitamiseen viranomaisten yhteistyönä. Päätöksentekovaltaa ei voi siirtää. Yhteispalvelulain tavoitteet ja peruslähtökohdat vastaavat nyt valmisteltavaa ja pilotoitavaa julkisen hallinnon yhteistä asiakaspalvelua sekä sen perustaksi valmisteltua lakia julkisen hallinnon yhteisestä asiakaspalvelusta
Toiminnan oikeudellinen perusta Yhteispalvelulain mukainen yhteistoiminta perustuu laissa mahdollistettuun sopimussuhteeseen -> yhteispalvelusopimus Valmistellussa julkisen hallinnon yhteisessä asiakaspalvelussa lähtökohtana lakisääteisyys, lisäksi täydentävänä mahdollisuus sopimusperusteiseen toimintaan
Toiminnan oikeudellinen perusta Yhteispalvelulaissa myös pakottavaa sääntelyä koskien esimerkiksi yhteispalvelun soveltamisalaa, yhteispalvelun järjestämisen edellytyksiä, vahingonkorvausvastuuta, henkilöstöltä edellytettävää koulutusta ja asiantuntemusta, tarjottavien asiakaspalvelujen sisältöä, yhteispalvelusopimuksen sisältöä ja sen rekisteröintiä, asiakirjan saapumisen määräaikaa, tiedottamisvelvollisuutta
Yhteispalvelusopimus –> sopimus yhteisestä asiakaspalvelusta Pilotoinnissa nykyisen yhteispalvelulain mukaisella yhteispalvelusopimuksella sovitaan sellaisen uudenlaisen yhteisen asiakaspalvelun mallin järjestämisestä ja toteuttamisesta, jollainen on valmisteltu Asiakaspalvelu 2014 –hankkeessa ja joka on valmisteltu toteutettavaksi lakisääteisenä julkisen hallinnon yhteispalvelusta annettavalla lailla Yhteispalvelusopimus sisältää uuden yhteisen asiakaspalvelun toimintamallin Palvelujen tarjoamisen lisäksi pyritään sopimuksessa todetuin tavoin hankkimaan kokemuksia uudesta toimintamallista ja kehittämään sitä (vaikutukset HEn, rahoitusmalliin, prosesseihin ym.)
Yhteispalvelulaki sisältää minimivaatimukset sille, mistä seikoista yhteispalvelusopimuksessa on sovittava Julkisen hallinnon yhteisen asiakaspalvelun pilotoinnin perustana olevan sopimuksen sisältö: Sopimuksen tarkoitus Sopimusosapuolet Yhteyshenkilöt Asiakaspalvelutehtävät Yleiset laatuvaatimukset Asiointipisteen tilat, varustus ja laitteet Kustannusten korvaaminen ja maksumenettely Henkilöstö sekä henkilöstön tuki ja koulutus Toimeksisaajan valvontavelvollisuus Toimeksiantajan vastuu, ohjaus ja valvonta
11. Raportointi ja seuranta 12. Tiedottaminen 13. Asiakirjojen julkisuus ja salassapito 14. Henkilötietojen käsittely 15. Sopimuksen muuttaminen ja sopimuksen rekisteröinti 16. Sopimuksen voimassaolo, purkaminen ja irtisanominen Sopimuksen liitemateriaali: Liite 1: Asiointipisteessä tarjottavat valtion palvelut ja palveluneuvojan tehtävät Liite 2: Kunnan palveluluettelo Liite 3: Palvelutuottajan käyntipäivystys Asiointipisteessä Liite 4: Suoritehinnoittelu Liite 5: Asiantuntijatuen yhteystiedot Liite 6: Asiakaspalvelujärjestelmän rekisteriseloste