Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Elämänkatsomustieto tutuksi
Advertisements

Elämänkatsomustiedon työtavoista Snellman-korkeakoulu Marraskuu 2012 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon työtavoista
Elämänkatsomustieto tutuksi
Luku- ja tenttivihjeet 4A Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n lausunto perusopetuksen tuntijaon ja tavoitteiden uudistamisesta.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET ja hyvän osaamisen kriteerit vuosiluokka 5:n jälkeen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Aihekokonaisuudet lukiossa Eero Salmenkivi Soveltavan kasvatustieteen laitos.
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Näkökulmia Eurooppalaiseen uskonnonopetukseen Arto Kallioniemi Helsingin yliopisto, SOKLA.
Ihmisoikeudet Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Uskonnon materiaalit ja uusi OPS
ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 9 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oppiaine-kokonaisuus
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon valinnaiskurssi, OPS:n peruskäsitteistöä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos, käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Elämänkatsomustieto tutuksi
ET LOPS 2015 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Yleisivistävän koulun hallinto
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
ET LOPS 2015 Eero Salmenkivi Kasvatustieteellinen tiedekunta.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus
Johdatus elämänkatsomustietoon kurssin koontia
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus
ET OPS 2014 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon työtavoista
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Luku- ja tenttivihjeet 10
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Mikä on elämänkatsomus?
Luku- ja tenttivihjeet 2015_3
Mikä on elämänkatsomus?
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
Mikä on elämänkatsomus?
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta
Maailmankatsomus.
Työtavoista elämänkatsomustiedossa
Esityksen transkriptio:

Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Oppiaineen oikeutus Oppiaineita voi jakaa eri tavoin. Yksi tapa on jakaa ne 1. Tiedollisiin aineisiin, jotka saavat oikeutuksensa tietonsa laadun perusteella.  Tieteellisyys on opetuksen kriteeri ja tiedeyhteisö määrittää mitä opetetaan. 2. Taito- ja taideaineisiin, jotka saavat oikeutensa taitojen tarpeellisuuden avulla.  Asianmukainen perinne on opetuksen kriteeri ja perinteen institutionaaliset edustajat määrittävät, mitä opetetaan.

Katsomusaineet Katsomusaineet ovat käytännössä uskontoaineita  asianmukaiset traditiot ovat uskontoja ja niiden suuntauksia, Suomessa kirkkoja tai rekisteröityjä uskonnollisia yhdyskuntia. Oikeuttamiseen liittyvien määritelmien perusteella uskonto on oikeutuksen suhteen lähellä taito- ja taideaineita, vaikka se opetuksen sisällössä ja instituution yliopistollisuudessa muistuttaa tietoaineita (joissa tietysti opitaan myös taitoja). Katsomusaineen erityispiirre: lähteminen oppilaan tai kodin katsomuksesta (ts. monta eri totuutta)

ET:n oikeutus Uskonnottomia katsomuksia on monenlaisia, mutta jonkinlaisena väljänä kattona voidaan ehkä puhua (sekulaarista) humanismista.  sekulaari humanismi ET:n taustana  ongelmia, koska ET:n hallinnollinen uskonnottomuus (=uskontokuntiin kuulumattomuus) ei muodosta katsomusta. Toinen tapa: ET on tiedetaustainen  ongelmia, koska tieteiden tarkasteluperspektiivi 3. persoonassa Ongelmien takia etsitty muita ratkaisuja.

ET lähtökohdat 1. Lähteminen filosofiasta  ongelmia: a. Miten 1. pers./3.pers. /tradition rooli ilmenee filosofiassa b. Demarkaatio filosofiaan sen jälkeen kun filosofiasta tuli lukion oppiaine (huom. sama tilanne yläkoulussa, jos etiikka/FILA toteutuu) 2. Lähtökohtana oppilas itse lähdetään lapsen maailmasta ja otetaan ikäkausi ja kehitystaso huomioon  ongelmia: a. Alaluokilla ratkaisu on käytännössä toimiva, mutta miten lapsuus käsitteellisesti jäsennetään (esim. FILA vs. kehityspsykologia) b. ”Oman yhteiskunnan aikuisen” riittävyys hyvään elämän ohjaamiseen vähenee nuoren kehittyessä ja lähentyessä aikuista.

ET lähtökohdat, jatkoa 3. Suomen valtion ”virallinen ideologia”  ongelmia: a. Monikultturisuus ja demokratia  i. Ei yhtä virallista ideologiaa ii. Ei yksimielisyyttä ”hyvästä” b. Kasvatustavoitteena kriittisyys ja yksilöllisyys’ c. Suhde markkinatalouteen (kansallinen kilpailukyky varsin kyseenalainen hyvän elämän mittari) 4. Valtion virallisena ideologian toimivat sen hyväksymät kansainväliset sitoumukset.

ET ja kansainvälisesti hyväksytyt ”hyvät” asiat a. Ihmisoikeudet i. ET:n ”ykköslähtökohta” ”Elämänkatsomustiedon opetus perustaa hyvän ihmisen ihanteensa ihmisoikeusetiikkaan.” (Lukion OPS-perusteet 1994, 91) ii. Ongelmana ihmisoikeuksien oma ei-kontingentti oikeutus ja ihmisoikeusongelmien ilmeneminen b. Kestävä kehitys (Huom: uudessa tuntijakoehdotuksessa yllättävän vähäisessä roolissa) Ongelmia: a. Miten toiset voivat sitoutua enemmän kuin toiset? b. Ovatko kansainväliset sitoumukset jäsennettävissä didaktisesti mielekkäiksi kokonaisuuksiksi? (Ne ovat poliittisia kompromisseja.)