Merlinin ylläpito-organisaatio Asiakaspalvelu (help desk) Palvelukeskus (tuotanto)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuvantamisen työnkulku IHE RIS näkökulmasta
Advertisements

Kansalliskirjasto, DSpace ja julkaisuarkistot FinnOA:n julkaisuarkistoworkshop, Jyrki Ilva, Kansalliskirjasto
KTL:n nykytila ja tulevaisuus Ryhmätyöskentely Ryhmä 5 Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research.
Opetuksen laadun rakenteet Mikko Mäntysaari
Projektin budjettien ylitykset
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
© 4L Training & Consulting Oy Dokumenttien sujuva ja tehokas käsittely – MVT.
Diplomityöanalyysi Olli Lehtonen: Taking Advantage of After-Sales Product Information in a Multi-company Environment. Markus Berg Janne Käki Ville Toivonen.
Tutkimussuunnitelma…
VOA-oppimispäiväkirja
T Projektikatselmus GenCode PS iteraatio
Lähipäivä T Business process development methods 1.
BPMN ja hiukan prosessien määrittelystä
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ 1 Tiedekunnan esittelylistojen ja pöytäkirjojen tuottaminen ja julkaisu XML- kieltä ja InfoPath-sovellusta.
Luodaan innovatiivinen, oppiva ja uudistuva työyhteisö!
4.2 Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteuttaminen s.11.
Riskien hallinta ketterissä prosesseissa ja Jämien laatuyhteenveto Team Jämät.
Lapin sairaanhoitopiiri Tietohallintastrategia 2007–2011.
Etäpalvelun pilotointi: mitä, miksi ja miten? Etäpalvelupilottien päätösseminaari Finanssineuvos Teemu Eriksson.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opintopolku.fi tilannekatsaus KoTVejaos
T Personal SE assignment Communication Practices Miikka Lötjönen.
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
TRAPPAN Portaittain töihin välityömarkkinoiden kautta Projektipäällikkö Johanna Torppa Projektikoordinaattori Merja Virkkala.
Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi Klikkaamalla pääotsikoista tietosi karttuu. Sininen mökki toimii paluupainikkeena. Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi.
Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta, 4 op
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Mitä on projektinhallinta?
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Punainen: tunteet, vaistot - Millaisia tunteita ja tuntemuksia tehtävä herättää? Musta: varovaisuus, arviointi, kriittisyys - Mitkä ovat ehdotuksen hyvät.
Ilmatieteen laitos projekti. Missä mennään? Partnership agreementit lähetetty eilen Rahojen siirto käynnissä Raportointi loppusuoralla, jotain.
TEKNILLINEN KORKEAKOULU HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY TIMANTTI Kokemusperäisen tietämyksen jakaminen organisaatiossa TKK / BIT-tutkimuskeskus SAFIR-puoliväliseminaari.
Yliopistojen yhteisen YDW tietovaraston määrityshanke - tilannekatsaus Tampere
Esa Jaakola Valvoja: Professori Raimo Kantola
SYKE projekti. Missä mennään? Partnership agreementit roikkuvat vielä Raportointi loppusuoralla, jotain puuttuu vielä Palkkaukset ja suunnittelu.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Ohjelmistotuotanto.
Taustaa Opetus- ja kulttuuriministeriön toimialalla on laajalti omaksuttu verkostomainen sähköinen työskentely yli organisaatiorajojen. Kuluttajille tarkoitettujen.
Suupohjan palveluhakemisto (yritys- ja yhdistysrekisteri)
MUISTELUSTA MERKITYKSIÄ Kulttuurisen toimintaympäristön kehittäminen vanhustenkeskuksessa.
TeSSA 2 Template © 1999 Juho Heikkilä Luottamus Tietoturvallisuuteen liittyvät käytettävyyskysymykset Kristiina Karvonen Tietoliikenneohjelmistojen ja.
Kulttuurin ja luovan alan T&K-projektien sisäisen arvioinnin kehittäminen Metropolia Ammattikorkeakoulussa Robert Arpo
Miten yritykset voivat hyötyä avoimesta tiedosta? Jarmo Nieminen Projektipäällikkö CSC – Tieteen tietotekniikan keskus.
Pakkanen * * * Komponenttipohjaisen sovellustuotannon menetelmäpilotti PlugIT-seminaari Annamari Riekkinen ja Kirsi Karvinen FixIT-DoIT / HIS-tutkimusyksikkö.
SUUPOHJAN PALVELUPORTIT. Suupohjan palveluportit Suupohjan palveluportit-hankkeen tavoitteena on asumis- ja hoivapalvelujen sekä seudun yhdistysten verkkopalvelujen.
Ti LÄHIVERKOT -erikoistyökurssi Verkonhallinta Atte Kilpelä Jukka Lankinen
USUKO - Uuden Sukupolven Koulu ( ) Monikanavainen oppimateriaalikeskus Integroi erityyppisiä oppimisratkaisuja ja –resursseja Laiteriippumaton.
Orientoiva projekti 4 op. Mediatekniikka2 Orientoiva projekti ensimmäinen projektikurssi tehdään määritelty hanke alusta loppuun käytetään jo opittuja.
Kotiinvietävän tuen malli ASEMA hanke, Rauman Seudun Katulähetys ry. T oiminnanjohtaja Anne Babb ja Projektipäällikkö Minna Wahlman
OPPIMISEN HALLINTAJÄRJESTELMÄN KÄYTTÖÖNOTTO. Oppimisen hallintajärjestelmä o Oppimisen hallintajärjestelmä (engl. Learning management system, LMS) o Tietotekninen.
Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma v.1.3.
Projektityöskentely Projekti käsitteenä Projektin vaiheet Projektin asettaminen Projektin suunnittelu Projektin käynnistäminen ja toteuttaminen Projektin.
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
Verkkoympäristöjen hyödyntäminen verkoston toiminnassa. Plonen ja muiden alustojen (yhteis)käyttö.
Ontologioiden sulautus – miksi ja miten
TYVI XML - työsuunnitelma
SMART Table (Kaijan kokeilu)
THL verkkokoulut Kokonaispalvelu
… … … … … … … … ….
Työssäoppimisjakson seuranta ja ohjeistus sosiaalisen median avulla
Lean Canvas palveluiden suunnittelun ja kehittämisen apuvälineenä
Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma v.1.4
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Tietoturva.
Tehtävä 10.2: Kuvan hakeminen verkosta
Data Care - Datapalvelu Palvelupaketti suojareleiden datan hallintaan
Tietojen automaattinen ja luotettava kulku järjestelmien välillä notkeuttaa yhteistyötä – Suomi.fi-palveluväylä on turvallinen ratkaisu Kuntamarkkinat.
Projektin budjettien ylitykset
Näkökulma sote-tietoaltaaseen ja yhteinen raportointipalvelu Pääarkkitehti Heikki Siltala Heikki Siltala.
Kooste työpajan kysymyksista
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Esityksen transkriptio:

Merlinin ylläpito-organisaatio Asiakaspalvelu (help desk) Palvelukeskus (tuotanto)

Tutkimuskysymykset 1.Mitä tietoja Merlinin asiakaspalvelu tarvitsee tuotteen ylläpitovaiheessa? 2.Kuinka näitä tietoja päivitetään? 3.Mitkä ovat tällä hetkellä ylläpidon kannalta pahimmat ongelmat tiedon hallinnassa?

Tutkimuksemme tavoitteet kuvata tiedon käyttöä ja hallintaa Merlinin sisällä ylläpidon näkökulmasta kuvata tiedon käyttöä ja hallintaa Merlinin sisällä ylläpidon näkökulmasta etsiä standardeja työskentelykäytännöiksi etsiä standardeja työskentelykäytännöiksi helpottaa hiljaisen tiedon muuttumista eksplisiittiseksi helpottaa hiljaisen tiedon muuttumista eksplisiittiseksi

Työskentelymetodimme Merlinin työntekijöiden haastattelut Merlinin työntekijöiden haastattelut –asiakaspalvelujohtaja –palveluneuvojat (help desk) –käyttöteknikko (palvelukeskus) –projektipäällikkö –tuotantopäällikkö (palvelukeskus) vastausten analysointi yhdessä vastausten analysointi yhdessä käytännön vertaaminen teoriaan käytännön vertaaminen teoriaan –tiedonhallinta (knowledge management) –dokumentoinnin hallinta

Haastattelujen anti… (1) Wicom Task Manager soveltuu huonosti tekniseen asiakaspalveluun heikkojen hakuominaisuuksiensa vuoksi Wicom Task Manager soveltuu huonosti tekniseen asiakaspalveluun heikkojen hakuominaisuuksiensa vuoksi –vikojen luokittelu puuttuu –systemaattinen vikaseuranta ei onnistu –tiedon etsintä paljolti muistinvaraista

Haastattelujen anti… (2) teknisten dokumenttien automaattinen päivittyminen suoraan järjestelmästä erittäin kaivattu ominaisuus teknisten dokumenttien automaattinen päivittyminen suoraan järjestelmästä erittäin kaivattu ominaisuus –”ei saatavissa valmiina, ei aikaa toteuttaa itse” –”maksaisi itsensä hyvin nopeasti takaisin” –”kaikkia tehtyjä muutoksia ei ehditä dokumentoida käsin”

Haastattelujen anti… (3) ongelmia projektien siirrossa ylläpitoon ongelmia projektien siirrossa ylläpitoon –asiakaspalvelu ei tule asiakkaille tutuksi, vaivaavat mieluummin projektipäällikköä –dokumentointikäytännöt vaihtelevat, ”selkeintä olisi, jos ylläpito itse kertoisi mitä ja millaisia dokumentteja he tarvitsevat” –tietojen päivitysvastuu ylläpitovaiheessa ei ole selvästi määritelty

Haastattelujen anti… (4) projektidokumentit verkossa sekalaisissa asiakaskansioissa projektidokumentit verkossa sekalaisissa asiakaskansioissa –näiden ylläpitovastuu kateissa –tietoa hajallaan liian monessa paikassa –epäjärjestys ja tiedon vanheneminen syövät luottamusta dokumentteihin –ajantasaisen tiedon hankkiminen asiakkaan päästä vaikeaa

SECI – Knowledge Creation Framework Sisäistäminen ”Harjoittava Ba” Sosialisointi ”Alku-Ba” Ulkoistaminen ”Keskusteleva Ba” Yhdistely ”Cyber-Ba” Hiljainen tieto Eksplisiittinen tieto Hiljainen tieto SECI - Knowledge Creation Framework (Nonaka et al. 2000)

SECI Merliniin sovellettuna –Merlinillä hyvä sosiaalinen tiedonjako, avokonttori jne. (SECI:n ensimmäinen vaihe) –tietoa kuitenkin hankala saada ekplisiittiseksi –virtuaalinen Ba on olemassa (Task Manager ja verkkolevy) – sen käyttö kuitenkin vaikeaa –se tieto, joka tallentuu, ei etene SECI-mallin seuraaviin vaiheisiin (uudelleenkäyttö), koska esim. hakuominaisuudet ovat onnettomat –tietoa liian monessa paikassa, keskitettävä

Olipa kiinnostav a esitys! Todellakin! Henkeä- salpaavaa. Kertokaa lisää!