Liikkumaan! -hanke Espoo

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma Kehitetty Turun yliopistossa Opetusministeriön rahoituksella.
Advertisements

JÄRJESTYSSÄÄNNÖT Järjestyssääntöjen tarkoituksena on
Teknologia ja liikunnanopetus oppimisympäristöhankkeissa
Kohti pysyvää muutosta?. Liikkuva koulu Valtakunnallinen ohjelma, osa hallitusohjelmaa Pilottivaihe : 45 koulua Lukuvuonna n. 500 koulua.
Innostaa, uudistaa ja yhdistää. Annetaan jokaisella lapselle mahdollisuus…
Liikkuva koulu –hankkeen toimenpiteet
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
PYRKIMYS ERINOMAISUUTEEN
JYRÄNGÖN KOULU HEINOLA
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
LIIKKUVA KOULU LOUNAIS-SUOMESSA
Hyvinvointia koulun liikunnalla Etätehtävä Tavoite: Opiskelija soveltaa kurssin ” Hyvinvointia koulun liikunnalla” tietoja omaa koulua kehittävän projektin.
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Free Powerpoint Templates Page 1 Teknologia ja liikunnanopetus oppimisympäristöhankkeissa Aktiivisuushanke 2013 teknologia liikunnanopetuksessa
Yhteisöllisen ohr:n huomioitava
Unicef-kävely Me muutamme maailmaa Kaikki eivät pääse kouluun.
Joustavat opetusjärjestelyt Siilitien peruskoulu
Yhteistyössä:. Mistä on kyse? Hanke edistää esi- ja alakouluikäisten vähän liikkuvien lasten yhdenvertaisia osallistumis- ja liikkumismahdollisuuksia.
Tytöt teknologian taitajiksi
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
TURUN LASTEN JA NUORTEN HYVINVOINTIKUMPPANUUS TAUSTAA Turun koulut liikkeelle – hankkeen myötä syntynyt innovatiivinen kumppanuus koulujen ja kaupungin.
YHDENVERTAISUUSSUUNNITTELUN HYVÄT KÄYTÄNNÖT
Satu Lehto Vähän liikkuville koululaisille suunnattujen liikuntakerhojen toiminta koululaisten ja opettajien kokemana Turun Koulut.
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
Kolmas lähde Euroopan sosiaalirahaston kehittämisohjelma : Kulttuuri-, liikunta- ja nuorisoalojen kolmas sektori hyvinvointipalvelujen tarjoajana.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
TSEMPPIÄ LIIKUNNASTA- HANKE
VALO JA LIIKUNNAN ALUEJÄRJESTÖT Toimenpiteet liikkuvampaan koulupäivään
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Ops seminaari Askola.
MATKA LIIKKUVAKSI KOULUKSI TAMPERE Kaisa Blomberg ja Anna-Reeta Oksanen.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
KASVA VOIMISTELIJAKSI Kokonaisliikuntamäärä. Pienet valinnat ratkaisevat Pariporina: -Mitä ajatuksia video synnytti? -Miten oma arkesi pyörii? Voiko pienillä,
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
Liikkuva koulu-alueseminaari Forssa. Aluejärjestöjen koulutukset Koulutukset: – Koulutoimijoille esim. Toiminnallinen oppiminen ja Liikunta.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
Olympiakomitea - liikunnan aluejärjestöt - varsinaista toimintaa toteuttavat tahot
TURUN LIIKKUVA KOULU -OHJELMA
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset (2016)
Lapin liikuntastrategiaa läpileikkaavat asiat
Ympäristö, aikuisverkosto, välineet
Koulutus 8.5. Liikuntasuositukset, -tutkimukset ja Liikkuva koulu
Lisää liikettä koulupäivään
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
Vanhempainilta
Fyysisen aktiivisuuden on havaittu edistävän myös lasten tiedollisia toimintoja, kuten muistia, tarkkaavaisuutta sekä tiedonkäsittely- ja ongelmanratkaisutaitoja.
Liikkuva koulu -ohjelma Heidi Honkanen, Langinkosken koulu
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
- fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky
SANGINSUUN KOULU ON LIIKKUVA KOULU
LAANILAN YLÄASTEEN LIIKKUVA KOULU
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Nokian kaupungin liikuntapalvelut
talven hauska ulkopeli meille kaikille
Liikkuva koulu- toimintasuunnitelma lv
Liikunnan Perusopinnot
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Fysioterapeutit kouluille
Esityksen transkriptio:

Liikkumaan! -hanke Espoo 2.12.2014

KOULUPÄIVÄN LIIKUNNALLISTAMINEN TYÖYHTEISÖN YHTEINEN MATKA

Video: Jyrängön koulu www.youtube.com/watch?v=Yk9tE-oGQXY

TUTKIMUSTULOKSIA JYRÄNGÖN KOULUN TOIMINNASTA

Millaiseksi koet koulusi yleisen ja välituntien ilmapiirin?

Onko sinua kiusattu tai oletko sinä k Onko sinua kiusattu tai oletko sinä kiusannut muita tämän lukukauden aikana?ta tämän lukukauden aikana?

Väsyttääkö sinua koulussa?nua koulussa?

LUKUVUOSI 2003-2004 Liikuntaa ei opeteta ops:n edellyttämää määrää Liikuntaa yhtenä päivänä viikossa Liikunta tytöille ja pojille omissa ryhmissä 1.-luokasta alkaen (Koulu 1.-4. luokkien koulu)

MIKSI?

TUKEA TUTKIMUKSISTA JA KOULUTUKSISTA Liikunnalla vaikutuksia oppimiskykyyn. Vähän liikkuvat lapset eivät menesty koulussa yhtä hyvin kuin aktiivisesti liikkuvat lapset. Esim. rytmikoordinaatio yhteydessä lukemiseen, kirjoittamiseen ja matematiikkaan. Kokeilut liikunnan lisäämisestä koulupäivään ovat tuottaneet positiivisia tuloksia akateemisessa oppimisessa.

TUKEA TUTKIMUKSISTA JA KOULUTUKSISTA Kun lapsi saa varhaisessa vaiheessa liikunnasta mieluisia kokemuksia ja elämyksiä, hänen koettu fyysinen pätevyytensä kehittyy myönteisesti. Myönteiset liikuntakokemukset lapsuusiällä tukevat todennäköisesti pysyvän liikunnan harrastamista ja fyysisesti aktiivisen elämäntavan omaksumista.

LIIKUNTA JA AKATEEMINEN SUORIUTUMINEN Välituntiaktiivisuudella vaikutuksia keskittymiseen ja luokkakäytökseen tarkkaavaisuuteen kouluun sopeutumiseen sosiaalisen toiminnan laatuun (etenkin pojilla) Yllä olevien vaikutusten tehoa voidaan parantaa toiminnan monipuolisuudella

LIIKUNTA JA AKATEEMINEN SUORIUTUMINEN Luokkahuoneen liikunnallistaminen edistää keskittymistä sääntöjen noudattamista akateemista osaamista matematiikka, luetun ymmärtäminen Liikuntatuokioiden vaikutus erityisen merkittävä heikoiten menestyvillä oppilailla

LIIKUNTA JA AKATEEMINEN SUORIUTUMINEN Koulun järjestämällä muulla liikunnalla (mm. kerhotoiminta) vaikutuksia itsetuntoon koulumenestykseen tuntiaktiivisuuteen asenteisiin koulua ja opiskelua kohtaan kotitehtävien tekemiseen Liikunnan lisääminen kouluyhteisössä vähentää koulukiusaamista!

TAVOITE

Henkisesti ja fyysisesti hyvinvoiva lapsi. Tuoda liikkuminen luontevaksi osaksi jokaista koulupäivää. Ei huippuosaajien tekemistä vaan terveellisen ja liikunnallisen elämäntavan luomista sekä oppimisen tukemista.

JYRÄNGÖN KOULUN TAVOITTEET Lisätä lasten liikunnan määrää koulupäivän aikana (oppi- ja välitunnit). Parantaa liikuntatuntien laatua. Erityishuomio fyysis-motorisiin tekijöihin (toimintakyky). Kannustaa ja motivoida terveelliseen liikunnalliseen elämäntapaan (oppilaat, henkilökunta, vanhemmat). Innostaa henkilökuntaa liikuntakasvatuksen monipuoliseen kehittämiseen sekä viedä eteenpäin henkilöstön osaamista liikunnan alueella (koulutus, sisäinen keskustelu).

Liikuntaympäristön aktiivinen tarkastelu, hyödyntäminen ja kehittäminen. Luoda uudenlaisia malleja sisätilojen hyödyntämiseen. Hyödyntää uutta teknologiaa lasten liikuttamisessa. Etsiä ja kehittää yhteistyömalleja urheilu-seurojen, järjestöjen ja koulun välille. Profiloitua liikuntaan (suunnannäyttäjä, edelläkävijä).

KEINOT

LISÄÄ LIIKETTÄ KOULUPÄIVÄÄN Liikkeen lisäämisen paikkojen ja/tai mahdollisuuksien tunnistaminen koulupäivän aikana Liikuntatunnit Välitunnit Liikuntatuokiot oppituntien keskellä Oppituntien toiminnallistaminen Muu koulun järjestämä liikunta (esim. kerhotoiminta) Koulumatkat

Huomiota ja toimenpiteitä koulupäivän rakenteisiin liikuntatunteihin omaehtoiseen liikuntaan ympäristöön toimintakulttuuriin

KOULUPÄIVÄN RAKENNE Kaksi pitkää välituntia (25 ja 40 min) aikaa omaehtoiselle ja ohjatulle liikkumiselle Passiivisuuden purkaminen toiminnallinen oppiminen aktiivinen istuminen (esim. jumppapallot)

LIIKUNTATUNNIT Huomiota liikuntatuntien määrään ajoitukseen laatuun Tavoitteena fyysisen toimintakyvyn varmistaminen Ajoitus: liikuntatunnit eri päivinä (ei kaksoistunteja) Laatu: kuntotunnit tavoitteellisia (kestävyys, lihaskunto, lihashuolto)

VÄLITUNNIT Laatuvaatimukset Tarjolla ohjattua ja omaehtoista toimintaa Kaikki koulun liikuntavälineistö käytössä liikuntavälineitä ulko- ja sisäkäyttöön Saatavuus ja riittävyys Kaikki koulun tilat ja lähialueet käytössä koulun piha lähimaasto koulun sisätilat: liikuntasali, aula, käytävät

KERHOTOIMINTA Välittömästi koulupäivän yhteydessä Keskellä koulupäivää Koulupäivän rakenne Yhteistyö 3. sektorin kanssa

TEKNOLOGIAN HYÖDYNTÄMINEN Teknologia mukana liikuttamassa Uhka voidaan nähdä myös mahdollisuutena. Leikinomaisia liikunta- ja oppimisympäristöjä tarjoavia sovellutuksia sekä sisä- että ulkotiloihin Aktiivisuusmittarit, navigointilaitteet, tanssimatot, wii-pelit …

YHTEISÖLLISYYS Yhteisölliset toimintapäivät Kerran kuukaudessa koulun yhteinen liikunnallinen toimintapäivä integroiminen muihin oppiaineisiin

PERHEET YHDESSÄ Vanhempien esimerkki kannustaa Pyritään tukemaan ja luomaan perheen yhteisen liikkumisen kulttuuria Yhteiset pelivuorot lapsille ja vanhemmille Koululiikuttaja Iltapäiviin ajoittuvat liikunta- ja toimintapäivät

TOIMINTAKULTTUURI

LIIKUNNALLISTAMISEN TAVOITTEET KIRJATTU Koulun toiminta-ajatukseen Kasvatus- ja opetustoiminnan yleisiin periaatteisiin Lukuvuoden toimintasuunnitelmaan Koulukohtaiseen OPS:iin Strategiaan

VASTUUT Rehtori esim. kokous(lista)käytännöt Koulun liikunnallistamisen tiimi Liikuntavastaavat Koko henkilökunta

ASENNEILMASTO Verkostoituminen koulut, liikuntatoimi, seurat, aluejärjestö, valtakunnalliset toimijat… Kouluttautuminen sisäinen ja ulkoinen Jatkuva kehittäminen oppilaiden osallistaminen

KEHITTÄMISTYÖ Ajattelun käynnistämisen vaihe Konkreettisten tekojen vaihe Laadun parantamisen vaihe Kohti unelmaa … rima edelleen korkealla.

MATKALIPPUJEN TARKISTUS

Mitä on tehty? Mitä tuloksia on saatu? Mitä positiivisia ja negatiivisia asioita on havaittu? Uudet kokeilut ja vivahteet

Kohti unelmaa … rima edelleen korkealla

KIITOS! Kimmo Nykänen Asiantuntija, koulupäivän liikunnallistaminen Kimmo.nykanen@valo.fi p. 040-554 5503