Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Elämänkatsomustieto tutuksi
Advertisements

Elämänkatsomustieto tutuksi
Kirkon ja koulun uskontokasvatus
Turun esi- ja perusopetuksessa
Luku- ja tenttivihjeet 4A Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Etiikan peruskäsitteet
Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n lausunto perusopetuksen tuntijaon ja tavoitteiden uudistamisesta.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Yhdysryhmäopetus elämänkatsomustiedossa
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
ET ja hyvän osaamisen kriteerit vuosiluokka 5:n jälkeen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Näkökulmia Eurooppalaiseen uskonnonopetukseen Arto Kallioniemi Helsingin yliopisto, SOKLA.
Uskonto, uskonnottomuus ja katsomuksellinen kyvykkyys – yhteisöllinen ja yksilöllinen taso Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 9 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon valinnaiskurssi, OPS:n peruskäsitteistöä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos, käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 9. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 5. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
1. Luento 1. Mitä elämänkatsomustieto on? 2. Elämänkatsomustiedon tavoitteista ja sisältöalueista.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 2. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 8. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Uskonnon opetus lukiossa Vuoden 2003 uskonnonvapauslain mukaan.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssi, viimeinen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET POPS 2014 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustieto tutuksi
1. Maailmankatsomus ja kulttuuri
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
3. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Johdatus elämänkatsomustietoon kurssin koontia
ET OPS 2014 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Luku- ja tenttivihjeet 10
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
4. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Mikä on elämänkatsomus?
Luku- ja tenttivihjeet 2015_3
Mikä on elämänkatsomus?
Mitä on metaetiikka? Yleensä etiikkaa tarkoittaa hyvän ja pahan, oikean ja väärän kysymyksiä, mutta siinä voidaan pohtia myös yleisempiä kysymyksiä. Näitä.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
Mikä on elämänkatsomus?
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta
Maailmankatsomus.
Työtavoista elämänkatsomustiedossa
Esityksen transkriptio:

Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta

ET peruskurssin koonti ET:n luonne ET:n historia, Katsomusopetus, ET:n identiteetti: uskontokuntiin kuulumattomien oppiaine Uskonnonvapaus Säädöstausta, Uskonnonvapauden toteutuminen koulussa ET:n OPS:n ydin -Ihmissuhteet ja moraalinen kasvu -Itsetuntemus ja kulttuuri-identiteetti -Yhteisö ja ihmisoikeudet -Ihminen ja maailma Didaktiset haasteet esim: Katsomusopetus (oman kasvun opetus), Kulttuuri- ja identiteettikasvatus, Moraali- ja ihmisoikeuskasvatus, Kestävää kehitystä edistävä kasvatus

Niiniluodon maailmankatsomuksen käsite Etiikka, arvot Maailmankatsomus Jonkinlainen tieto-oppi: mistä katsomus on peräisin Yksilön maailmankatsomusta sanotaan elämänkatsomuksesi Maailmankuva  kuva luonnosta (ja yliluonnollisesta)  kuva ihmisestä (ja yhteiskunnasta)  kuva itsestä

Katsomusaineet Totuus (tai ainakin tarkastelun lähtökohta) riippuvainen oppilaan (kodin) katsomuksesta. ET:n erityislähtökohtana oppilaan maailma. ET:n ”uskonnoton” uskonnoton tarkastelutapa muistuttaa sitoumuksiltaan muita kouluaineita (ei yliluonnollisia selityksiä), mutta on neutraalimpi (oppilaille ei opeteta jotain katsomusta, joskin moraalin alueella OPS perusteet määrittävät tiettyjä sisällöllisiä asioita).

Palkkiongelma Elämänkatsomustiedossa hyvän osaamisen kriteerit jakavat opetussuunnitelman kahdeksi ryppääksi: (esiopetus) 1 – 5 luokka 6 – 9 luokka Koska ET-opetus toteutuu pienen oppilasmäärän vuoksi valtaosassa kouluja yhdysryhmissä, nämä kaksi ops-blokkia aiheuttavat opetuksen järjestämiselle ongelmia.