Kulttuuriset tarinat Tarinallinen, narratiivinen tutkimus Tarina

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Kertomuksia kirkon työntekijäksi kasvamisesta
Hyvät käytännöt vertaistuen apuna
Turvallisuus, identiteetti ja hyvinvointi
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Tietotaitotalkoot tutkimuksen tilanne 3/2011. Tutkimukseen koottu aineisto  Ohjausryhmän haastattelut  15 avaininformanttihaastattelua  5 talkoon osallistujahaastattelut.
MARK TENNANT LIFELONG LEARNING AS A TECHNOLOGY OF THE SELF HANNA PORRASSALMI Postmoderni kritiikki aikuiskasvatuksessa vallitsevia minuuden teorioita kohtaan.
VALOVUOSI = km IHMISIÄ = 1 IHMINEN / km LINNUNRATA Ø = VALOVUOTTA
Lastenkultturi vastakulttuurina (Margareta Rönnberg)
Ikääntyneiden asemaan liittyvät voimavarat (kollektiiviset voimavarat)
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Tutkimuksen ja opetuksen rajapintoja taidealojen koulutuksessa FT Tarja Pääjoki Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos.
Esa Fabrin Ihmisen kasvu, muutos ja ahdistus 1/3 Ihmisen elämässä kasvu ja muutos liittyvät jatkuvasti toisiinsa Myös persoonallinen, perusteissaan.
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
Kuinka kuulla kadunmiestä? - Kokemuksia osallisuuden tukemisesta ruohonjuuritason ja kehittämistyön rajoilla Salli-päivä , Katja Hämäläinen-Puhakka.
Loppuyhteenveto. Miltä tuntuu session päätteeksi? Mitä on päällimmäisenä mielessä? –Uupumus? –Onnistumisen olo? –Pettymys?
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
UE © Anne Rongas 2006 UE1: Uskonnon luonne ja merkitys Kotkan aikuislukio © Anne Rongas 2008.
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
LASTENKULTTUURI -luento
Kognitiivinen psykologia tutkii
LÄHETYS JA USKONTOJEN KOHTAAMINEN Lähetys, uskonnot ja kohtaaminen - kolme yhteenkuuluvaa sanaa Teesejä ja kysymyksiä Timo Vasko KLK, SLN Suomen Lähetysneuvottelu.
Oppimisorientaatioita
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
LASTEN SYRJÄYTYMISEN SYNTYMEKANISMIT
Aikuisen hoitotyö Anitta Koistinen TtM.
Sukupuoli ja lastenkulttuuri Modernissa kulttuurissa sukupuoli on polaarinen järjestys, jossa feminiininen ja maskuliininen toisistaan riippuvainen vastakohtapari.
J. Derrida postrukturalismin radikalisoituminen kielen rakenteet epästabiileja –kieli metamorfista ja monimerkityksellistä –muuttuvat rakenteet –”suurten.
Oman aikamme taiteen ilmiö. - KAUPALLISUUS: ”Ostan - siis olen olemassa.” - Yksilöillä ei enää selkeää identiteettiä, massaihmisyys - Taiteiden sekoittuminen,
6. Luento kieli ja postmoderni filosofia
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
Kauppakatu 7 I KAJAANI I Päivi Partanen/Intotalo1© Makke Leppänen 2004 Vapauteen ja vastuuseen valmentaminen Päivi Partanen.
Tietoisuus omasta kehosta.  antiikin Kreikassa ruumis oli hengen temppeli, josta oli pidettävä huolta – ”mens sana in corpore sano”  tavoitteena oli.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Sadun ominaispiirteitä Satujen tehtävänä on antaa toivoa!
MUUTOS JOHTAMISEN HAASTEENA.  JOHTAMINEN ON ENNEN KAIKKEA SOSIAALINEN PROSESSI.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Miksi historiaa pitäisi ylipäätään opiskella? Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen.
Historian käytön historiaa Antiikin perintö Historia on opettavaisten tarinoiden aarreaitta Magistra vitae (elämän opettaja) Nationalismin nousu 1800-luvulla.
NLP esimiehen työkaluna Työpaja – Arja Pakkala Tervetuloa NLP-työpajaan tutkimaan, kokeilemaan, kokemaan ja pohtimaan ihmisten erilaisuutta,
Piaget ja ajattelun kehitys Kehityspsykologia Ruut Ruokonen 2012.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
1. Tietoinen tiedonkäsittely
Psyykkisen kehityksen keskeiset tekijät ja uhkat eri ikäkausina
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Työkykymalleja Lääketieteellinen työkykykäsitys
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
IHMISEN ELÄMÄNKAARI JA KEHITYSPSYKOLOGIAN TUTKIMUSMENETELMÄT
Havainnointi ja maailmankuva
DOKUMENTTIELOKUVA.
Psyykkinen hyvinvointi vanhuudessa
Oman aikamme taiteen ilmiö
3 Minuudessa on kaksi puolta
AJATTELUN KEHITYS kaksi suurta teoreetikkoa A Lev Vygotsky
Liikuntasosialisoituminen ja liikuntasuhde
Eliksiiriä elämään taidon ja taiteen voimalla
Eksistentialismi Eero Jussila.
9. Oppimisen psykologinen perusta
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Alkuitsearviointi Nimi: Ryhmä: Päivämäärä:
Hyvinvointi eriarvoistuneessa yhteiskunnassa
Jätkä-saari vai Naisten kaupunki
Tukihenkilöpäivät 2018 Jyväskylä Eija Himanen
Maailmankatsomus.
Työtavoista elämänkatsomustiedossa
Esityksen transkriptio:

Kulttuuriset tarinat Tarinallinen, narratiivinen tutkimus Tarina Elämän ja kulttuurin ymmärtäminen tarinallisten rakenteiden kautta Inhimillisten tapahtumien ymmärtämisen muoto Kerronta ja tarinallinen ajattelu Tarina Merkityskokonaisuus, joka jäljittelee toimintaa ja elämää Alku, keskikohta ja loppu Juoni yhdistää osat kokonaisuudeksi Charles Dodgson (Lewis Carroll), Three girls

Tarinan tasot (Vilma Hänninen, Sisäinen tarina, elämä ja muutos 1999) Kertomus Tarinan esitys merkkien muodossa Kielellinen, kuvallinen, visuaalinen jne. Sisältää monta tarinaa, voidaan tulkita monella tavalla Vrt. Bruno Bettelheim, Satujen lumous Sisäinen tarina Sisäinen prosessi, jossa ihminen tulkitsee elämäänsä tarinallisten merkitysten kautta Osin ilmaistaan kerronnassa ja toiminnassa, osin jää piiloon Tarinalliset projektit, tulevaisuuteen suuntautuvat tarinat Draama Toiminnallinen prosessi, jossa ihminen pyrkii toteuttamaan sisäisessä tarinassaan muotoilemiaan tarinallisia projekteja

Tarinan tasot (jatkoa) Sosiaalinen tarinavaranto Yksilölle tarjoutuva kulttuuristen kertomusten joukko Historiaan ankkuroitunut ja historiaa tuottava prosessi Henkilökohtainen tarinavaranto Omassa henkilöhistoriassa kertyneet, tarinallisesti tulkitut kokemukset Tarinallinen kiertokulku Tarinallisten tasojen välinen suhde Prosessi, jossa ihminen suhteutuu sekä sosiaalis-materiaaliseen että diskursiiviseen todellisuuteen Sisäiset tarinat voivat olla keskinäiseltä suhteeltaan ajallisia, hierarkkisia, rinnakkaisia ja ristiriitaisia

Elämän ja tarinan suhde Mimesis I: elämä prefiguroi tarinaa, toiminta ja kokemuksen ajallisuus luovat tarinan peruskoordinaatit Mimesis II: Tarina konfiguroi elämää, jäsentää sen merkityksellisiksi kokonaisuuksiksi Elämäntarina luodaan kokemuksellisten ja sosiaalisten ehtojen rajoissa Yksilö ei voi olla elämäntarinansa täysivaltainen tuottaja Vapaus ja haaste luoda oma tarina näiden ehtojen rajoissa Elämäntarina jatkuva prosessi

Kulttuuriset mallitarinat Sosiaalisen todellisuuden rakentaminen diskursiivisin käytäntein, yhteisötarinat eli tarinat ”meistä” ja ”muista” Tapahtumien logiikan ja niihin kytkeytyvien arvojen tulkitseminen Kerronnan sosiaaliset konventiot Tarinoiden saatavuus laajentunut Eri traditioiden tarinat elävät rinnakkain ja sekoittuvat toisiinsa Mytologiat, kansansadut, kristillinen traditio jne. Tarinallisten yhteisöjen merkitys vähentynyt? Yksilön mahdollisuudet päättää, mihin kollekt. tarinoihin kiinnittyy Charles Dodgson, Beatrice Hatchamp

Kulttuuriset mallitarinat (jatkoa) Miten tulkita omaa elämää Löytyykö oman elämän tapahtumille ja kokemuksille kulttuurista artikulaatiota Hukkumis- vai selviytymistarinat Tarjoavat eri identiteetti- ja roolimalleja eri ryhmille Sankaritarina Tuhkimotarina Tilannekohtaiset mallitarinat Esim. miten suhtautua eri ikävaiheisiin tai elämän muutostilantesiin Osakulttuureilla ja pienemmillä ryhmillä omat mallitarinansa (tarinalliset yhteisöt) Perhetarinat Sukupolvitarinat Lapsuustarinat Tulevaisuus- ja menneisyystarinoina Lapsuus odotuksen tilana, täyttymättömänä tarinana tai tarinattomana tilana Paratiisitarinat ja kurjuustarinat

Vastakertomukset, counterstories Kulttuuriset konventiot viettelevät tarinankerrontaa mallien mukaiseksi ”Ja he elivät onnellisina elämänsä loppuun asti.” Kerronta aktiivista, intentionaalista ja strategista toimintaa, jolla on sosiaalisia ja yksilöllisiä seurauksia Vastakertomukset Pyrkivät muuttamaan sosiaalisia odotuksia myötäileviä, mutta huonoiksi koettuja tarinoita Vaiettujen tai torjuttujen kokemuksien kertominen tarinoiksi Myötäilevät ja vastakertomukset lapsuudesta Miina Savolainen, Maailman ihanin tyttö, www.voimauttavavalokuva.net

Eläintarinat lastenkirjallisuudessa Lapset kuvataan usein kuvakirjoissa eläiminä, kuten possuina, pupuina ja apinoina Lapsuus luonnon ja kulttuurin välisenä rajatilana Lapsi Toisena, vieraana Kolonialisoitu subjekti, aikuisen ja lapsen välinen valta-asetelma Metafora lapsen kokemuksesta Mahdollistaa empatian turvallisen etäisyyden takaa Maria Lassén-Seger, Monkey Business – or the animality of childhood http:/moniviestin.jyu.fi/ohjelmat/hum/taiku/en/metamorphoses2008, polkuavain MetaMOR

Born into Brothels, 2004 Yhteisötaideprojekti, jossa valokuvaaja Zana Briski opetti kalkuttalaisen bordellikorttelin lapsia valokuvaamaan Dokumentin tekijät Zana Briski ja Ross Kaufman www.kids-with-cameras.org Tavoitteena lasten olojen parantaminen ja heidän itsearvostuksensa nostaminen taiteen keinoin