Etäpalvelupilotti
Etäpalvelukunnat ja palvelut Keski-Suomessa Joutsa Säynätsalo, Korpilahti Kannonkoski Karstula Keuruu Kinnula Kivijärvi Kyyjärvi Multia PetäjävesiPihtipudasSaarijärvi
Etäpalveluiden tekijät Keski-Suomessa Kirsi ja Marju Karstulassa Seija Säynätsalossa Anne, Jaana, Ulla ja Sari Petäjävedellä Hillevi ja Ilpo Pylkönmäellä Marja, Maarit ja Raili Kinnulassa Ritva, Tapio ja Jonna Jyväskylässä Ritva ja Sirpa Joutsassa Irja, Arja ja Leena Kivijärveltä Anneli ja Päivi Kannonkoskella Marjo ja Riitta Keuruulla Marja-Liisa ja Eija Kyyjärvellä Anna-Leena, Lena ja Marja-Liisa Multialla Sari ja Teija Pihtiputaalla Arvo, Mari ja Auli maistraatista Arja ja Riitta Verolta Sirpa ely-keskukselta Tuula TE - toimistolta Teija oikeusavusta Juha Kelasta
Miten meni? Kolme eri näkökulmaa Pelkotiloja Valtion uusi salajuoni viedä viimeisetkin palvelut pois? Entäs jos ne videot menevät internettiin? Onko tässä mitään järkeä, kun on ne puhelinpalvelutkin? Onnistumisia ”Kela on tullut takaisin Kyyjärvelle” ”Tämähän on helppoa, tulen uudestaan” Asia tuli hoidettua
Yp/etäpalveluneuvojaKunnan rooli Asiakas on tärkein, muut tukevat! On asiantuntija Hereillä olo asiakastilanteessa, jankuttaminen Rohkaisijana oleminen ”kahvia ja pullaa” – kynnys alas Tutustumisryhmät Esitteet: kirjasto, tk, apteekki, kaupat Arvostusta palveluneuvojille! Aikaa palveluneuvojille! Tietoa koko organisaatioon, eri tahot hyötyvät etäpalvelusta Asiakkaan aktivointi etäyhteyteen Tiedottaminen, muistuttaminen Myös www-sivujen kautta! Palveluntuottajan rooli
Onnistumiset ja epäonnistumiset Byrokratian kielellä markkinointia ….voit saada oman kuntasi Yhteispalvelupisteessä viranomaispalveluita etäyhteydellä…..paikkariippumaton, asiakaslähtöinen ja kustannustehokas asiointikanava… Onneksi kuitenkin… Palveluneuvojat olivat innokkaina viemässä tietoa eteenpäin Asiakkaat innostuivat Paikallislehdet kiinnostuivat Palveluntarjoajat alkoivat kertoa palveluistaan
Tulevaisuus Etäpalvelut ovat tulleet jäädäkseen Palveluiden saavutettavuus! Yhteisasiointi Poliisin palveluita kaivataan kunnissa. ASPA? – Palveluntarjonnan lisääntyminen Asiakkaat kaipaavat opastusta Helppokäyttöisyys houkuttaa, mutta kynnys pitää ylittää. Alku jännittää, rohkaisua paikan päällä. Yhteistyö!