Aikakauslehtien Ylivoimapankki Vesa Väisänen IROResearch Oy
Kvalitatiivinen tutkimus medioiden tekemien mainonnan vaikuttavuustutkimusten kehitystyön pohjaksi syksyllä Fokusoitiin printtimedioihin Selvitettiin tutkimusten käyttäjien mielikuvia, käsityksiä ja odotuksia sekä tutkimusten merkitystä ja roolia medialle/mainostajille Syvähaastattelut kohderyhmässä 1. Mainostaja-asiakkaat 2. Media- ja mainostoimistojen ammattilaiset Yhteensä 18 noin tunnin syvähaastattelua Medioiden tekemien mainonnan vaikuttavuustutkimusten merkitys
TUTKIMUKSET SOPIVAT MONILLE MAINOSTAJILLE TUTKIMUKSET SOPIVAT HYVIN YRITYKSELLEMME/ ASIAKKAALLEMME TUTKIMUKSET SOPIVAT HUONOSTI YRITYKSELLEMME/ ASIAKKAALLEMME TUTKIMUKSET SOPIVAT HARVOILLE MAINOSTAJILLE Mainostaja Mainos-/mediatoimisto Vaikuttavuustutkimukset kiinnostavat
Näkemyksellistä pohdiskelua Asiakkaat ottavat mieluusti vastaan Tuloksiin suhtaudutaan vähintäänkin mielenkiinnolla – työn palaute on aina arvokasta Näkemyksellistä pohdiskelua ja taustoittamista arvostetaan – miksi se meni niin kuin meni - vs. slaidien sisäluku –tietopankkien hyödyntäminen ja analysoiminen
Historia- ja vertailutieto/tietopankit ratkaisevan tärkeäitä –miten meillä meni verrattuna… viime kertaan/aikaisempiin vuosiin kilpailijoihin lehden muihin ilmoittajiin oma toimeksianto omista lähtökohdista ei tutkimuksia pikkututkimuksia Odotukset median tutkimukselle Vertailutietoa tietopankeista
Aikakauslehtien yhteinen tietopankki Ylivoimapankki on aikakauslehtien yhteinen tietopankkiratkaisu. Ylivoimapankkiin on tallennettu mukana olevien mediatalojen tutkittua mainontaa vuodesta 2004 eteenpäin – tällä hetkellä jo 6630 ilmoitusta. Ylivoimapankin tarkoituksena on antaa mainostajia ja mediatoimistoja ja mediasuunnittelua palvelevaa tietoa ilmoitusten huomio- ja lukuarvoista.
Aikakauslehtien Ylivoimapankki Ylivoimapankki on aikakauslehtien yhteinen tietopankkiratkaisu. Ylivoimapankkiin on tallennettu mukanaolevien mediatalojen tutkittua mainontaa vuodesta 2004 eteenpäin. Ylivoimapankin tarkoituksena on antaa mainostajia ja mediatoimistoja ja mediasuunnittelua palvelevaa tietoa ilmoitusten huomio- ja lukuarvoista. Ylivoimapankki sisältää tällä hetkellä Yhtyneiden Kuvalehtien, Sanoma Magazinesin ja Forman tutkittua mainontaa, yhteensä 6000 ilmoitusta. Aikakauslehtien Ylivoimapankki Aikakauslehtien tiedonkeruumenetelmiä: Puhelimitse Kirjekyselyinä Internetkyselyinä Ylivoimapankki sisältää tällä hetkellä puhelimitse eri lehtien tilaajalukijoiden keskuudessa tehtyjen mittausten tuloksia. Kun Ylivoimapankki laajenee ja mukaan tulee eri menetelmin tehtyjä mittauksia, näitä ei tulla yhdistämään yhdeksi suureksi kokonaisuudeksi, koska eri tiedonkeruumenetelmien antamat tulokset eivät suoraan ole vertailukelpoisia.
Ylivoimapankin käyttö Ylivoimapankki toimii internetin yli, käyttäminen vaatii internetselaimen, käyttäjätunnuksen ja salasanan. Käyttäjätunnus ja salasana Aikakauslehtien Liitosta Tietoa ja tutkimuksia>Tutkimusraportitwww.aikakauslehdet.fi Mikäli sinulla on jo tunnukset liiton tutkimusraportteihin, uusia salasanoja ei tarvitse hakea!
Ylivoimapankin ajomahdollisuudet Huomio- ja lukuarvoja voidaan tarkastella eri valintakriteereiden avulla: 1. Lehtiryhmä. Kukin lehti on koodattu KMT:n mukaiseen lehtiryhmään 2. Tarkastelua varten voidaan valita vain tietty tuoteryhmä tai tuoteryhmien yhdistelmä, jolloin tarkasteltavana on vain ko. tuoteryhmien ilmoitukset 3. Kohderyhmä. Tuloksia voidaan tarkastella vain tietyissä ennalta valituissa kohderyhmissä. 4. Luokittelukriteerit (Ilmoitusten ”tekniset” tiedot). Ilmoituksia voidaan tarkastella valittujen luokittelukriteerien pohjalta.
Aikakauslehtien Ylivoimapankki Ylivoimapankin demonstraatio
Aikakauslehtien Ylivoimapankki Yksittäisten lehtinimikkeiden, mainostajakohtaisten tai ilmoituskohtaisten tietojen tarkastelua varten kullakin lehtitalolla on oma itsensä käytössä oleva tietopankkiratkaisu – kysykää ihmeessä lisää yhteyshenkilöltänne! KIITOS !