Filosofian opetuksen piirteitä. Mikä on olennaista filosofiassa? Miksi kaikkien Suomen lukiolaisten pitäisi oppia filosofiaa? Mitä kaikkien Suomen lukiolaisten.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Median kohtaaminen EuroSkills-kilpailijana edustatte:
Toimintaohjeet opelle
Estetiikka on filosofian kauneutta ja taidetta tutkiva osa-alue.
Michel Foucault 1926 Poitiers – 1984 Paris. Elämä • Syntyi varakkaaseen lääkärisukuun 1926 • ENS , Psykologi 1952 • Uppsala 1955, Varsova 1958,
Mielikuvat ja odotukset senioritaloista
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
”Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille” Mark 16:15 Kuka käskee ja ketä ? Mikä on minun paikkani ja osuuteni ? Yhdessä.
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Filosofian synty Filosofia on arkipäiväisien asioiden ihmettelyä ja yliluonnollisten kysymyksien pohdiskelua. Filosofiassa argumentointi ja kyseenalaistaminen.
MORAALIFILOSOFIA Hyvä elämä Oikeat / väärät teot Hyvä / paha
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
ANTIIKIN SUURET FILOSOFIT
Eugen Herrigel.  Pakko myöntää, että mielenkiinto kirjaa kohtaan heräsi 76 sivua/3 kirjapistettä suhteesta, mutta tarkoituksenani oli kuitenkin lukea.
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Liikunta-alan tutkintonimikekysely – Yhteenveto tuloksista –
Filosofian Praktikum 2009 Mitä on Filosofia? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin ensimmäinen praktikum- kokoontuminen.
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
Itämainen filosofia Informaatioverkostojen koulutusohjelman neljäs luento.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Todellisuuden yleisen luonteen tarkastelua
Lukiolaisen opintopolut
Filosofian klassikot ja lukio
Itämainen filosofia Informaatioverkostojen koulutusohjelman viides luento.
Kysely OSAKOn Going Abroad -päivien yhteydessä Bastian Fähnrich, : N = 35 opiskelijaa (Oulainen 2007: N = 66 opiskelijaa (Oulainen) + 29 (Oulu)
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Mihin metsiä käytetään tulevaisuudessa? – Ota kantaa -kyselyn tulokset
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
4/9/2017 Mitä filosofia on? Kreikan kielestä sana filosofia = viisauden rakastaminen Länsimainen filosofia syntyi 600 e.Kr. antiikin Kreikassa. Tämä kurssi.
Filosofian juuret ovat antiikin Kreikassa
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Filosofian opetuksen piirteitä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ihmisoikeudet Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Toimintaohjeet opelle
Aristoteles ( eKr.) - Antiikin kreikkalainen filosofi ja tiedemies
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Uskonnon materiaalit ja uusi OPS
Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ops seminaari Askola.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Asiakashankinta. Asiakas- hankinta Kaupasta päättäminen Ratkaisu vastaväitteisiin Vastaväitteet lukkoon Ratkaisuesitys Kartoitus Luottamus yritykseen.
FILOSOFISIA POHDINTOJA.  Mitä hyötyä on  matematiikasta  biologiasta  historiasta  filosofiasta  rakkaudesta?  Mitä on hyöty?
FILOSOFIAN KOE YLIOPPILASKIRJOITUKSISSA. Kokeen sisältö -Koetehtävät perustuvat kursseihin FI1-FI tehtävään riittävät 1. kurssin tiedot -Myös oppiainerajat.
FI2 FILOSOFINEN ETIIKKA. Filosofisen etiikan lähtökohtia Käsitteet moraali ja etiikka Etiikan osa-alueet: metaetiikka, normatiivinen etiikka, soveltava.
FI3 TIEDON JA TODELLISUUDEN FILOSOFIA. 1. Mihin teoreettista filosofiaa tarvitaan? Teoreettinen filosofia: ontologia, tietoteoria, tieteenfilosofia Tietoyhteiskunnan.
FI4 YHTEISKUNTAFILOSOFI A. 1. Yhteiskunnan olemistapa Yhteiskunnan käsite Yhteiskuntamuotojen luokittelu Yhteiskuntafilosofian ongelmat -miksi yhteiskuntia.
Normatiivinen etiikka Normatiivinen etiikka antaa ohjeita siitä miten meidän tulisi elää. 1)Hyve-etiikka. Erityisesti antiikin filosofien (Sokrates, Platon.
FILOSOFIAN ARVOITUS (S. 10 – 13). Filosofian identiteettiongelma -Filosofia (kr. ”viisauden rakastaminen”) sai alkunsa antiikin Kreikassa n. 600 eKr -Kysymys.
Tiedon ja todellisuuden filosofia Fi3 Karhulan lukio 2016 (ANP)
1 Tehtävien vastaukset. Taito (s. 16) Keksi ihmetteleviä kysymyksiä a)äärettömyydestä Esimerkiksi: Mitä ääretön tarkoittaa? Voiko avaruus olla ääretön?
Onko vapaus mahdollista?. Vapaus = toisintoimimisen mahdollisuus Vapautta rajoittavia tekijöitä: loogiset ja luonnolliset tekijät yhteiskunnalliset tekijät.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Antiikki ja varhainen filosofia
Onko vapaus mahdollista?
Metafysiikka kysymys substanssista eli perusolemuksesta
Filosofiaa lapsille –tehtävä 1 (kaikille)
Metafysiikka kysymys SUBSTANSSISTA eli todellisuuden perusaineksesta
1 Ydinsisällöt.
OMAN AJATTELUN KEHITTYMINEN AATE- JA KÄSITEHISTORIA
Filosofiaa lapsille -tehtävä (kaikille)
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Laaja-alainen arviointi
Filosofian kandiohjelma
Esityksen transkriptio:

Filosofian opetuksen piirteitä

Mikä on olennaista filosofiassa? Miksi kaikkien Suomen lukiolaisten pitäisi oppia filosofiaa? Mitä kaikkien Suomen lukiolaisten pitäisi oppia filosofiasta?

Ihmettely Iris on Thaumaan tytär (Platon, Theaitetos.) Filosofia alkaa ihmettelystä. (Aristoteles)

Argumentointi Ajattelu Perusteleminen Keskustelu Problematisointi, eksplikointi, argumentointi Ihmettelyn ja argumentoinnin seurauksena opittavat asiat eivät ole (niin) olennaisia vaan itse filosofointi, kyseessä enemmän taito- kuin tietoaine. ”Sofian mielestä oli erikoisen jännittävää, koska hän pystyi itse seuraamaan kaikkia ajatuksia oman järkensä avulla tarvitsematta muistaa, mitä oli koulussa oppinut. Hän päättelikin, että filosofiaa ei oikeastaan voikaan oppia, mutta ehkä voisi oppia ajattelemaan filosofisesti.” Jostein Gaardner, Sofian maailma.

Mikä on perinteen tai filosofian historian rooli? 1994 OPS:n aikana keskusteluja pohdittiin paljon vastakkainasettelua:  Historiallinen vai  temaattinen lähestymistapa  (lisäksi yksi suosituimmista oppikirjoista oli tuolloin ”ukkolooginen” eli henkilöiden kautta etenevä).

Yllättäen opetussuunnitelman perusteet ei mainitse yhtään filosofia nimeltä. Platonia tai ketään muutakaan ei ole pakko käsitellä. Käytännössä YO-kysymykset säätelevät opetetavaa sisältöä. Platon, Kant, Kuhn etc. Mikä tahansa lähestymistapa onkaan, niin filosofian dialogisuus tulee käydä opetuksessa ilmi. Esim. Parmenides & Zenon: Liike, moneus Platon: kaksi tasoa Aristoteles: aktuaalinen, potentiaalinen

Filosofian kärkihahmot UNESCON 1995 kysely maailman oppilaitoksissa (pääasiassa yliopistoissa, vastaukset satunnaisia, tulokset olivat samanlaisia 1953; 2007 ei vastaavaa kysymystä) 1. Platon (72) 2. Aristoteles(71) 3. Kant(68) 4. Descartes(66) 5. Hegel(64) 6. Hume(39) 7. Spinoza(33) 8. Leibniz(31) 9. Marx(30) 10. Locke(29) 11. Tuomas A.(29) Augustinus(20) Wittgenstein(20) Rousseau(17) Sartre(14) Berkeley(14) Hobbes(11)