Polkuja –hankkeen näkökulma toisen asteen motivaation mittaamiseen Sami Määttä Jyväskylän yliopisto ja Niilo Mäki Instituutti Elisa Salmi Niilo Mäki Instituutti.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Advertisements

Jyväskylän Yliopisto Psykologian Laitos
Urheilijanpolku Kouvola. Lapsuusaika  Monipuolinen liikunta!  Luistelukoulu 4-v.  Harjoitusmäärät 5-6-v. eteenpäin kerran päivässä, 1 vapaapäivä/
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Uusi Humak Jukka Määttä, kehittämisjohtaja
Erityisopetus lukiossa
Erilaisia kauppapolkuja…. TILDAN POLKU  Tilda asiakaspalvelun ja myynnin merkonomiopiskelija valmistuu kahdessa vuodessa  ensimmäinen lukuvuosi 4 jaksoa.
Kanda.
KOULUTUSTAKUU.
Oma ala, oma paikka, oma tulevaisuus!
AURA-instituutti, Turku ja Laitila
Paimion lukio, Heikki Turpeinen Ylioppilaskokeiden aikataulua syksy 2012 ja kevät 2013 Vanhempainilta ja infot Paimion lukiossa TERVETULOA.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Käyttäjäkokemuksen muodostuminen ja kehittäminen verkkoyhteisössä Maria Hyytiäinen Työn valvoja ja ohjaaja: Dosentti Timo Korhonen
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ 1 OMA POLKU-HANKE –
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
Peruskoulun tuki ammatinvalinnassa
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Näin me ajatellaan – Nuorten kuulemisen tuloksia keväältä 2010.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Muuramen malli – itsenäisen kunnan valinta
Kaija Miettinen Läpäisyseminaari Opetushallitus
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Sijoittumisseuranta 2013 Vuonna 2012 maisteriksi valmistuneiden tilanne ja mielipiteet vuoden 2013 lopulla Jyväskylän yliopisto - koko aineisto Jari Penttilä.
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Punainen: tunteet, vaistot - Millaisia tunteita ja tuntemuksia tehtävä herättää? Musta: varovaisuus, arviointi, kriittisyys - Mitkä ovat ehdotuksen hyvät.
Tieto- ja viestintätekniikka Riina Mäcklin Suvi Syrjälä Oulun Yliopisto 2011.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
MITÄ LUKION JÄLKEEN? Kati Seise
Opintojen mitoittaminen ja kuormitus Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori
Tutorkoulutukset Mikä Aaltonaut? Aalto-yliopiston upouusi kanditason sivuaineohjelma, joka opettaa poikkitieteellistä tuotekehitystä. Poikkitieteellinen.
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
University of Helsinki3/29/2015 Erilaisuus kasvatuksessa Comenius-projektin tutkimuksien esittelyseminaari Professori Kirsi Tirri Käytännöllisen.
Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen Te tapäivät
Sukupuoli. Ikä: Ikäryhmä Asuinympäristö Opiskelu.
Tyttöjen ja poikien väliset erot TIMSS 1999 ja PISA 2003 tutkimuksissa
Opettajatutoreiden info Opiskelijoiden kansainvälistymistä tukevat mahdollisuudet tekniikan yksikössä Tekijä, pvm.
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
Moodlen opetus, projekti- ja intrakäyttö samassa organisaatiossa Pauliina Veräväinen, TaY.
Ops seminaari Askola.
Yhteinen osallistuminen ja tekeminen - tärkeä osa oppimista Arjen sankarit kadonneen motivaation jäljillä Helsinki Elisa Salmi KM, EO.
1. vuoden opiskelijoiden vanhempainilta Jani Syrjälä, rehtori.
Opiskelupaikan valinta ja opintojen imu Tiina Lindblad Itä-Suomen yliopisto.
Opetusteknologioista Mikko Myllymäki. Tekniikkalähtöisyys vs. tarvelähtöisyys TeknologiaOpetus Miten voitaisiin käyttää.
KORKEA-ASTEEN VALINTAPERUSTEISTA Muutama esimerkki.
Miten kerron koulutuksestani ja työkokemuksestani suomeksi?
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus
JÄMSÄN AMMATTIOPISTOSTA
Sukupuolten tasa-arvo – aktualisoitunut haaste koulutuksessa
Tulevaisuuden koulu -kysely
Joustava perusopetus eli JOPO
Joustavat oppimispolut
Nuorten oppisopimuskoulutus
Ohjaamo ja ammatillisen koulutuksen reformi – kommenttipuheenvuoro 3
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
VIRTA-opintotietopalvelu korkeakoulujen toiminnan tukena –kysely Palaute Synenergiaryhmältä ja KOOTuelta Helena Majamäki
9. Oppimisen psykologinen perusta
Opiskelijavalintojen kehittäminen ja avoin korkeakoulu
Kahden tutkinnon polku
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Esityksen transkriptio:

Polkuja –hankkeen näkökulma toisen asteen motivaation mittaamiseen Sami Määttä Jyväskylän yliopisto ja Niilo Mäki Instituutti Elisa Salmi Niilo Mäki Instituutti Anne Eteläaho Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä

Voiko nuorten motivaatiota mitata? Kaksi keskeistä lähestymistapaa motivaatioon: 1. Negatiivinen tai positiivinen kehä –Aiemmat kokemukset heijastuvat opiskelussa: Ennakoinnissa, suunnittelussa, tehtävän välttelyssä 2. Itseohjautuvuus: –Halu opiskella sisältöjen takia –Halu opiskella arvosanojen takia Toimivatko käytetyt mittarit? Jos toimivat, miten motivaatio näkyy nuorten opiskelussa?

Motivaatiomittari Yhdistetty Itseohjautuvuus (oppiminen ja arvosanat; SRQ-L) ja Optimismi, suunnittelu, aktiivisuus (CAST) –Kysytty ensimmäisen opiskeluvuoden syksynä –Yhteensä kysymystä –Reliabiliteetti yli.70 Testattu: Jyväskylän ammattiopistossa opiskellut, valikoimaton kohortti –Näistä Heikoimmin motivoituneet n. 15%, eli mittarissa heikoin keskihajonta  48,4% suoritti opinnot tavoiteajassa  32,3% keskeytti opinnot  19,3% jatkoi neljännelle vuodelle Mittarin perusteella löytyi opiskelijoita, joilla vaikeuksia saada opinnot suoritettua Lopullinen kehitystyö käynnissä, 2. valikoimatonta kohorttia: –Tarkemmat rajat ja ennustavuus –Jos yhdistetään aiemmin standardoituun koulu-uupumustestiin (BBI-10) tulokset luultavasti vielä paremmat

Tutkimustuloksia motivaatiosta Itseohjautuvuus ja negatiiviseen kehään liittyvä ajattelu ennustavat läpäisyä –Senkin jälkeen, kun huomioidaan sosiaalinen ympäristö (ala) Ajattelu- ja toimintatapojen muuttuminen positiiviseen suuntaan ensimmäisen kouluvuoden aikana keskeinen tekijä Eronneet eroavat koulussa ylivuotisina jatkavista negatiivisemman asenteensa ja aktiivisemman haasteiden välttelyn kautta 4. vuoden opiskelijat eronneita passiivisempia –Ylivuotisina jatkavat pojat suunnitelmallisempia