17.9.2007tkemppainen TULINKO KUULLUKSI? Lapin sosiaalityön kehittämisyksikkö Kehittämisseminaari 17.9.2007 Pohtimolampi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
Miten lapsen osallisuus toteutuu läheisneuvonpidossa? •Viranomaisten yhteenvedot: keskittyvätkö lapsen tilanteeseen, tulevatko niissä lapsen näkemykset,
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Mikään ei ole arvokkaampaa kuin tämä päivä
Turvaa ja hyvinvointia lapselle ja perheelle – palveluiden yhteiskehittämistä Koontia Arvokas elämä –hankkeen poluilta tulevaisuuden kehittämistä varten.
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Ryhmätyön toiminnat ja mallit Lapin alueella PaKaste ”Hyvinvointiryhmät” PoskeLappi työkokous Kerttu Vesterinen.
Kirkko keskellä kylää Seurakuntien varhaiskasvatus ja perhepalvelut perheitten tukena Martti ESKO, kirkon perheasiain johtaja.
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
KANSALAISTAPAHTUMAVIIKKO TAMPEREELLA PÄÄN AVAUKSIA LAPSEN OIKEUKSIIN.
Ikäihmiset ongelmapelaajina Narratiivisuus apuna
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
MILLAINEN VÄKI TÄÄLLÄ TÄNÄÄN PAIKALLA?
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
TASAPAINON RAKENTAMINEN
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Suomen Jääkiekkoliitto1. KUNNIOITA PELIÄ MATKALLA KOHTI REILUMPAA URHEILUA Suomen Jääkiekkoliitto2.
LAPSEN OIKEUDET.
Opasnet on wiki-pohjainen järjestelmä joka pyrkii parantamaan päättäjien ja kansalaisten keskinäistä vaikuttamista. Eduskunnan ydinvoimapäätös: a) Hyvä?
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
OPETTAJA JA OPPILAS Opettaja hyväksyy ja pyrkii ottamaan huomioon oppijan ainutkertaisena ihmisenä. Opettaja kunnioittaa oppijan oikeuksia ja suhtautuu.
1) Mitä tässä ryhmässä oli sellaista, joka haluat jakaa muiden osallistujien kanssa? 2) Mikä huomio/ konkreettinen asia, joka auttaa sinua jatkossa huomioimaan.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Hyväksi vanhemmaksi pyritään vaikka hampaat irvessä!
Työntekijän kokemuksia asiakkaan kohtaamisesta jalkautuvassa työssä
Lasten suojelu – jokaisen tehtävä AMK
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
Tommolan koulu Kodin ja koulun välinen yhteistyö.
Itäinen perhekeskus, Lapsiperheiden varhaisen tuen palvelut
Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh
AH Lastensuojelulaki sosiaalityön arjessa Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö Arja Honkakoski Sosiaalityön kehittämispäällikkö.
KOIVUN KEHITTÄMISSUUNNITELMA 1) Mitä arvioidaan? 2) Miten arvioidaan? 3) Tiimityön kehittäminen 4) Yhteistyön tiivistäminen sosiaalityöntekijöiden kanssa.
Maanmittari tieosakkaan silmin ja muita juttuja tien varrelta
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta - Mille tiedolle tuki ja työskentely rakentuu? Tuula Kivistö-Pyhtilä kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun.
Miksi lasten suojelu hämmentää? mirja satka helsingin yliopisto
Anja Saloheimo, sosiaalipsykologi, pari- ja seksuaaliterapeutti
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
Lastensuojelun perhetyö Imatran kaupunki Hyvinvointipalvelut.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
1 Yhdessä voimistuen – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille - Sodankylään perustettu sosiaalityön kehittämisyksikkö Kehittämisen painopiste.
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Päihdepäivät Jyväskylä
Maahanmuuttajanuoret ja rikollisuus
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Kommenttipuheenvuoro, sulautuva sosiaalityö
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
Kasvatuskumppanuus ja sitä ohjaavat periaatteet
TYÖRYHMIEN YHTEENVETO SYÖMISHÄIRIÖPÄIVILLÄ
Kotikäynti osallisuutta edistävänä työtapana vammaissosiaalityössä
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
Miten LAPE kohtaa lapset, nuoret ja perheet maaseudulla?
SATAKUNNAN VERKOSTOTYÖN TOIMINTAMALLI
LÄMPIMÄSTI TERVETULOA MUKAAN RYHMÄÄN – VERTAISUUDESSA ON VOIMAA!
ERO LAPSIPERHEESSÄ –KOULUTUS tiistaina klo 9-15
Dialogisuus asiakastyössä
Kehittäjätyöntekijä Ellinoora Mantere, Rovaniemen kaupunki
Keitele, Pielavesi, Tervo, Vesanto
Esityksen transkriptio:

tkemppainen TULINKO KUULLUKSI? Lapin sosiaalityön kehittämisyksikkö Kehittämisseminaari Pohtimolampi

Taustatiedot:  Rovaniemen kaupungin asiakasryhmät - Asiakkaiden valikoituminen ryhmiin - Kolme ryhmää: (tapaamisten / osallistujien määrät) Aikuissosiaalityö: (4 / 1-4) Lastensuojelu: (3 / 1-7) Perhesosiaalityö: (3 / 1-5) + 2 kehittäjä-sosiaalityöntekijää ja tutkija - Toteutustapa: Bikva –malli, taululle (paperille) kirjaaminen ja muistiinpanot

Tapaamiset:  Asiakkaiden valikointi ryhmiin onnistui: asiakkaat kriittisiä  Asiakkaat hyvin avoimia ja rehellisiä, vaikka toisilleen tuntemattomia  Sosiaalityöntekijöiden tapa vetää ryhmiä oli luonteva ja aito  Viimeisillä kerroilla jokaisessa ryhmässä vain yksi osallistuja

Aikuissosiaalityö  Asiakkaiden valikointi; kuka arvioi palvelun tarpeen?  Huonoa kohtelua: töykeää, epäkunnioittavaa, alistavaa, loukkaavaa  Asiakas ei tiedä kuka hänen asioitaan hoitaa  Työntekijä ja asiakas eri ”aaltopituudella” (kieli, elämäntapa)  Työntekijällä ei aikaa perehtyä ihmisen asioihin syvällisemmin, kiire ja halu auttaa  Asiakkaan oikeus päättää omista asioistaan  Tiedon pimittäminen; taistelu omista oikeuksista  Kehitystyön seurauksena asiakkaiden saama palvelu huononee

Lastensuojelu 1 / 2  Luottamuksen syntyminen tärkeää, koska aikuisiin muutenkin vaikea luottaa. Nuorelle iso merkitys sillä, että edes yksi aikuinen luottaisi häneen (”ammattilainen ei saa ajatella, että nuoresta ei ole mihinkään, kun vanhemmat ovat mitä ovat”)  Työntekijöillä ei ole oikeutta arvostella lasten vanhempia, vaikka olisivat kuinka huonoja  Työntekijöiden vaihtuvuus on ongelma, aina täytyy aloittaa alusta  Sosiaalityöntekijä jää etäiseksi (vaikea tavoittaa) ja yhteistyö esim. sijoituksissa ei toimi  Siirtymiset palveluista toisiin ongelmallisia (jää yksin)  Sosiaaliohjaus: toiminnallisuus ja ryhmämuotoisuus tärkeää nuorille, yhteydenpito tekstiviesteillä  ”On mukavaa kun joku huolehtii ja soittelee”  Lastensuojelun asiakkuus edelleen leimaavaa (erityisesti koulussa)  Myös vanhemmille täytyy tarjota apua, eikä vain lapsille (vaikuttaa lasten elämään kotona, lapsen huoli hälvenee)

Lastensuojelu; mitä pitää kysyä?  Nuoren / lapsen mielipide täytyy kysyä AINA  Kysymyksiä: Miksi tilanne on tällainen? Miten tilanne voitaisiin ratkaista? Mikä juuri sinun mielestäsi olisi paras tapa ratkaista asia? Mitä sosiaalityöntekijä voi tehdä perheesi hyväksi?

Perhesosiaalityö  Ennaltaehkäisy, sovittelu ja tosiasioiden kertominen  Kaikkien osapuolien kuuleminen ja tapaaminen tasapuolisesti (vanhemmat, lapset)  Epätietoisuus palveluista ja saatavuudesta (kieli ja käsitteet)  Eriävien mielipiteiden / näkökulmien huomioiminen ja lapsen puolelle asettuminen  Työntekijän varpaille astuminen, asiakkaan rankaiseminen (mahdollisuus työntekijän vaihtamiseen)  Työntekijän oman virheen korjaaminen

Ohjelmateoriat  Miepä: arvostava, kunnioittava ja asiantunteva työote  Koivu: tiivis vuorovaikutus, luottamus  Kittilä: luottamus asiakkaaseen ja päämääränä toivon antaminen  Roi-Aikuissosiaalityö: pysähtyminen asiakkaan asian äärelle, asiakas aktiivisena toimijana  Roi-Lastensuojelu: …työntekijä pitää itsekkin huolta omista voimavaroistaan, …myös organisaatio  Roi-Perhesosiaalityö: lapsen kuuleminen  Sodankylä: Hyvän asiakastyön kriteetit; hyväksyminen, luottamus, aito kiinnostus, välittäminen, jämäkkyys, konkreettisuus ja selkeys  Tornio: luottamus  Kemi-Tornio (Kaisi): Avoimuus ja rehellisyys ”Kerron miksi olen seudullisena työntekijä mukana.”

Kriittiset kohdat ohjelmateorioissa  Asiakkaiden valikointi Oikeus edes viimesijaiseen palveluun?  Asiakkaan elämäntilanteen kriisiyttäminen

Tulinko kuulluksi?  Aikuissosiaalityö: En  Perhesosiaalityö: Kyllä / en  Lastensuojelu: En

Jotta asiakas tulee kuulluksi…  Asiakkaan kunnioittava kohtaaminen Hyvät tavat: huomenta, päivää, esittäytyminen Avaus: Mitäpä kuuluu? (vie noin 1 min aikaa)  Asiakkaan oikeus päättää omista asioistaan  Ystävällisyys  Luotettavuus  Aitous (halu auttaa)  Aikaa kuunnella  Jatkuvuus, oma-sosiaalityöntekijä?

Lopuksi ” Ettehän tekään taikureita ole. Ihmistä ei voi muuttaa pakolla.”