Kaksi keskustelun perusmuotoa opetuksessa Mukailtu Filosofiaa koulussa -konferenssin alustuksesta HYssä, 23.10.2010 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Advertisements

Jumalan kanssa.
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Yhteistoiminnallinen oppiminen ja tiedon rakentaminen Esitys laadullisten lähestymistapojen kokeilemisesta HyvAMO-hankkeessa Heli Saarikoski,
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
”Siellä minä olen heidän keskellään”
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Keskustelevasta opetuksesta elämänkatsomustiedossa Perustuu osin esitelmään Philosophy at School -seminaarissa HY:ssä 19.– & osin teokseen.
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Luku- ja tenttivihjeet 4A Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
OLEMISEN TEOLOGIA JA PEDAGOGIIKKA
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Kaksi keskustelun perusmuotoa opetuksessa
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Yhteisöllinen kirjoittaminen
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian opetuksen piirteitä. Mikä on olennaista filosofiassa? Miksi kaikkien Suomen lukiolaisten pitäisi oppia filosofiaa? Mitä kaikkien Suomen lukiolaisten.
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Filosofiaa lapsille Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Filosofian opetuksen piirteitä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Palautteen antaminen ja saaminen
Opettajan arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Aihekokonaisuudet lukiossa Eero Salmenkivi Soveltavan kasvatustieteen laitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Filosofiaa lapsille Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ihmisoikeudet Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofiaa lapsille, muita kuin Lipmanin lähestymistapoja Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Palaute Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos. Palaute oppimisessa Palaute on välttämätön osa opetustapahtumaa (opetus–opiskelu–oppimis –prosessia).
Kaksi keskustelun perusmuotoa opetuksessa Mukailtu Filosofiaa koulussa -konferenssin alustuksesta HYssä, Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Väittelyharjoitus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofiaa lapsille, muita kuin Lipmanin lähestymistapoja
Luku- ja tenttivihjeet 10
Filosofiaa lapsille –tehtävä 1 (kaikille)
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Mikä on elämänkatsomus?
Kaksi keskustelun perusmuotoa opetuksessa
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Mikä on elämänkatsomus?
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Esityksen transkriptio:

Kaksi keskustelun perusmuotoa opetuksessa Mukailtu Filosofiaa koulussa -konferenssin alustuksesta HYssä, Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Konteksti Käsittelen tässä esitystä keskustelua opetusmuotona opetussuunnitelman ohjaamassa formaalissa koulutuksessa → 1. oletan, että opetuksella on ulkoapäin asetettuja (usein sisällöllisiä) tavoitteita, joita opettaja ei voi jättää huomiotta 2. Oletan, että kaikki keskustelu on jollain tavalla muodoltaan opettajan ohjaamaa keskustelua

Keskustelevan opetuksen hyödyt Oscar Brenifier listaa viisi keskustelun hyötyä opetuksessa (Keskusteleva opetus, n&n, 2009, 14): 1. Se mahdollistaa sen, että opettaja työstää opittavan ydintä yhtäaikaa kohdattujen ongelmien kanssa. 2. Se mahdollistaa syventyvän suhteen työstämisen oppiaineeseen. 3. Oppilaiden opiskellessaan kohtaamat ongelmat tiedostetaan selvästi. 4. Opettaja voi kohdata oppilaiden ongelmat suoraan ja syventää ymmärtämistä. 5. Oppilas tiedostaa ongelmiensa luonteen ja pääsee syvemmälle oppiaineen ytimeen.

Keskustelun edut 2 Suuri osa Brenifierin mainitsemista eduista liittyy Ausubelin kuuluisaan toteamukseen, että tärkein oppimista säätelevä tekijä on se, mitä oppija jo tietää. Edellä luetellut edut eivät mainitse eksplisiittisesti mainitse dialogisuutta (vaikka se toki on vahvasti mukana Brenifierin epävarmuutta korostavassa visiossa). Monet sen sijaan pitävät keskustelua sinänsä kaikkein pedagogisimpana toiminta ja keskustelun oikeutuksena 8siis seurauksista riippumatta. Esim: ”[D]iscussion is a way for adults and children to be together in a fundamental human relation and essential educational activity. That is the goog of discussion, its raison d’être.” (Dillon 1994, 112.)

Keskustelu ja dialogi Aito keskustelu on luonteeltaan dialogista. Dialogisuudesta on monella tavalla haettu ratkaisua nykyaikaisen kasvatuksen ja opetuksen ongelmiin (ks. useat artikkelit, esim. teoksissa Kiilakoski-Tomperi- Vuorikoski, toim. Kenen kasvatus?, vastapaino 2005 ja Juuso-Tomperi, toim. Sokrates koulussa, n&n, 2008).

Keskustelun etujen kaksi tasoa Onpa dialogisuuden taustalla Buberin minä–sinä, Bahtinin moniäänisyys, Brenifierin tai Sokrateen avoimuus ja tietämättömyys, se on selvästi syvällinen kasvatusfilosofinen tulokulma → kysymys ei ole ainoastaan didaktisen jäsennyksen kautta aukeavasta opetustapahtuman analyysista ja kehittämisestä → dialogisuudella kaksi- tai useampi äänisyytenä tavoitellaan uudenlaista tiedon tilaa: epävarmuus, moniäänisyys tms. → tavoitteena ei ole ensisijassa parempi ”perinteinen” opettaminen. Toisaalta keskustelulla opetusmuotona näyttää olevan myös tällaisia etuja (vrt. Brenifier edellä).

Keskustelujen kaksi sudenkuoppaa Myös negatiivisella puolella keskustelulla näyttää olevan (ainakin) kaksi selkeästi toisista erottuva sudenkuoppaa: 1. Oppijat keskustelevat ”niitä näitä” ja keskustelu ei edistä OPS:n tavoitteita. 2. Keskustelussa oppijoita ”petetään” eli heidän vilpittömät käsityksenä otetaan esille vain eräänlaisena diagnostisena testinä ja opettaja jyrää ne OPS-pohjaisella ”totuudella”.

Ehdotus Keskustelussa opetusmuotona tulisi erottaa vapaa keskustelu ja opetuskeskustelu. Oppijoiden tulee tietää etukäteen, kummasta keskustelusta on kyse.

Vapaa keskustelu Tämä on keskustelun perusmuoto. Siinä tavoitteena on, että oppijat itsenäisesti ottavat kantaa asiaan, esittävät argumentteja ja kyseenalaistavat niitä. Tavoite on jollain tasolla dialoginen – ts. oppijoiden omien hypoteesien, argumenttien ja kysymysten kohtaaminen ja tarkentuminen. Tässä keskustelussa opettaja on pj, fasilitaattori tms. – ei yksi keskustelijoista Keskustelijoiden kesken vallitsee tasa-arvo, mitä opettajan ja oppijoiden välillä ei koskaan tosiasiassa vallitse formaalin koulun opetustilanteessa. Tällainen keskustelu vaatii myös johtamista, joka on opettajan vaativa tehtävä. (Miten toimia: ks. Brenifier 2009.)

Opetuskeskustelu Tämä on keskustelua, jossa opettajan on tarkoitus saada opiskelijat keskustelun kautta oppimaan jokin uusi asia tai syventämään ymmärtämystään jostain kysymyksestä. Keskustelua käytetään aktivoimaan oppijoiden oma olemassa olevan tietopohja. Opettajan puheenvuorojen on tarkoitus muuttaa näitä käsityksiä, opetuskeskustelussa opettaja siis tähtää siihen, että opiskelijat oppisivat uusia sisällöllisiä tietoja ja taitoja. Opettajan puheenvuorot eivät siis yritäkään olla vapaan keskustelun tasa-arvoisilta vaikuttavia kommentteja, vaan hieman poikkeavassa muodossa annettua opetusta.

Yhteisiä piirteitä Esitetyt keskustelun tyypit sisältävät useita yhteisiä piirteitä, joista tärkeimpiä lienevät oppijan oikeus olla väärässä ja sokraattis–platoninen tietämättömyyden arvostus. Opetuskeskustelussa tämä on lähtökohtainen oletus (jos osaisi jo ei tarvitsisi oppia), vapaassa keskustelussa esitettyjen kantojen moninaisuudesta seuraava todennäköisyys. Turvallisen keskusteluilmapiirin luominen tarvitsee onnistuakseen näitä elementtejä (mahdollisen) emotionaalisen lämmön lisäksi.

Kysymys Selventääkö ehdotettu erottelu keskustelua opetusmuotona?