Soneran perehtymisohjelma - henkilöstökoulutusta verkossa. KM Esa Kähäri TaY, Hypermedialaboratorio Finland MULTIMEDIAN MONET MUODOT, KAMU-tavoitetutkimusten.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 1.
Advertisements

KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Monimediaista sisältöä verkkokursseille ideoita sisällöntuotantoon Kajaani Terho Kontioinen Joensuun yliopisto.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
OHJAAMINEN.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
MULTIMEDIAN MONET MUODOT
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
JOENSUU OHJAAJAKOULUTTAJA- TYÖRYHMÄ. 1.1 OHJAAJAKOULUTUKSET A koulukohtaisesti: moduuli 1 B yksiköiden välisessä yhteistyössä: moduuli 2 (Jyväskylä,
Malli? Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 KYSYMYKSIÄ: 5 kuukauden kokeilu pedagogiikka: sosiaalinen web, oppimisympäristöajattelu Verkkovälineiden.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Jatkuva Integraatio ohjelmistokehityksessä
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Helmet verkkoon - hankekoulu: Työpaja hanketoteuttajille ja - rahoittajille Kati Keronen Differo Oy klo 9-12.
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
WEB 2.0 — Sitä sun tätä Juha Kurri. Folksonomia Flickrissä on luovuttu tieteellisestä, tai muusta vakiintuneesta luokittelusta ja hierarkisesta lajittelusta,
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari.
Tietoverkkoasiantuntijakoulutusta etäopetuksena - Johdatus verkotettuun multimediaan Heli Korte TTKK/DMI/Hyplab Tampere, Finland MULTIMEDIAN MONET MUODOT.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
OPPIMISEN JA KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Johdanto Idean projektityöni aiheeseen sain erään koulun opettajalta, joka kertoi koulunsa olevan kiinnostunut.
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
AVOT-KEHITTÄMIS- OHJELMA PEkoul-os 107/1/D/
WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,
Ympäristöverkko - ympäristökasvatusta avoimessa oppimisympäristössä Katja Piiksi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet.
Kokemuksia sometyökaluista verkkopalvelun kehittämisessä – Case toimeksi.fi Saara Pajunpää, VVV-projekti, Pohjois-Pohjanmaan sosiaali- ja terveysturvayhdistys.
Tilastomatematiikkaa verkossa - Pythagoras-oppimisympäristö
Projektitoiminnan opiskelu tietoverkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET.
* Miksi ja kenelle www-sivut halutaan tehdä? * Mitkä ovat tavoitteet? * Kohderyhmän käyttäjien määritely ! SUUNNITTELUN PERUSTEITA.
Opintohallinnon tietojärjestelmän modernisointiprojekti Pekka Kähkipuro,
Kirjaston perustehtävän toteuttaminen tukee etäopiskelijan tarpeita Kirjastolaitoksen tehtävänä on: –taata jokaiselle ihmiselle mahdollisuus saada tietoonsa.
Uudistuva intranet Henkilöstötoimikunta Riitta Lehtonen Juhani Lassander.
OSMOS- OSallistava MOnikulttuurinen Sosiaaliohjaus -projekti v – 2011 Metropolia ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman ja Helsingin kaupungin.
HENKILÖSTÖKOULUTUS GLOBAALISSA YRITYKSESSÄ - Pilottiprojekti Nokia Mobile Phones Tuomo Rintamäki Teknillinen korkeakoulu Koulutuskeskus Dipoli Kansallisen.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
JavaStation haastaa PC:n oppilaitoksissa Pasi Häkkinen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet muodot, Tampere-talo.
Lyhyt johdanto CVS:ään (ict1td002 - Ohjelmointitaito)
Varmuutta ja vahvistusta vanhustyön lääkehoidon osaamiseen Tilaisuus, Paikka päiväys.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
T Ryhmä ”Tete” Henkilökohtainen SE-harjoitus Marko Nikula (Assesment of Architecture) Arkkitehtuurin arviointi.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Tietoturvaprojekti 6h.
PROJEKTISUUNNITELMA NURKKALA MAARIT & SAARIKKO SANNA Jyväskylän yliopisto syksy 2004.
Ops seminaari Askola.
SharePoint2010 ATK-seminaari Totti Nykvist.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Projektin tilannekatsaus
VASU:n jalkauttaminen Raumalla
Ainetyöryhmien työn aloitus
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Kelpo-hanke Amisto
CHEM-A1100 Teollisuuden toimintaympäristö ja prosessit I Harjoitustyö
Lähipalvelukilpailu Ilmoituslaatikkoverkosto tuo arjen mahdollisuudet esille uudella tavalla, sekä toimii kehittymisen myötä infrastruktuurina yksilön,
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Projektin tilannekatsaus
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Projektin tilannekatsaus
Esityksen transkriptio:

Soneran perehtymisohjelma - henkilöstökoulutusta verkossa. KM Esa Kähäri TaY, Hypermedialaboratorio Finland MULTIMEDIAN MONET MUODOT, KAMU-tavoitetutkimusten tulokset

Lähtötilanne: Telessä ryhdyttiin kehittämään perehdyttämisohjelmaa syksyllä 1994 koko Telen käsittävänä projektina Perehtymisohjelma konstruktivistinen oppimiskäsitys (oppijan oma vastuu, aktiivinen oppiminen) Telebox -sähköpostin ilmoitustaulu mm. perehtymiskansion materiaali Esa Kähäri,

Saatu palaute: Aina ei muistettu perehtymisohjelman olemassaoloa. Kansioon ei aina muistettu tulostaa uusinta materiaalia. Kansioiden toimitusaika oli pitkä. Mukana tulleet videot olivat liian kalliita antaa kaikille. Esimiehellä ei ollut aikaa räätälöidä ohjelmaa jokaiselle sopivaksi. Teleboxin ilmotustaulu oli hyvä tuki. Esa Kähäri,

Soneran (Tele) perehtymisohjelma - case Etäkamu -pilottina vuoden 1997 alusta. Esa Kähäri,

Perehtymisohjelma Vuonna 1997 käynnistettiin pilottiprojekti, jonka tarkoituksena oli luoda oppimisympäristö verkkoon uuden henkilöstön perehdyttämistä varten. Tämä ohjelma toimisi osana Soneran perehtymiskokonaisuutta.

Esa Kähäri, Keskeiset tavoitteet Ohjelma perustuu hyperteksti rakenteeseen, jossa pyritään tuomaan sisältöjä käyttäjille mahdollisimman vapaasti selailtavassa muodossa. Tietojen syventäminen mahdollista oman kiinnostuksen mukaan. Ohjelman on oltava helppokäyttöinen Ohjelman käyttämisen on oltava tavoitteellista.

Esa Kähäri, Ohjelman sisällöt ohjaavat tuntemaan Soneran toiminnan ja tuotteet. Oppimisen tukitoiminnot järjestetään suunnitellusti. Ohjelma tukee myös vanhoja Soneran työntekijöitä. Ohjelma on suunniteltu helposti päivitettäväksi.

Esa Kähäri, Projektin vaiheet Sisällöllinen, visuaalinen ja tekninen kehitystyö. Tekninen ja visuaalinen testaus. Sisällöllinen ja pedagoginen testaus. Mahdollinen jatkokehitys.

Esa Kähäri, Pedagoginen näkemys Konstruktiivisuus. Ohjelmassa jäsennetään jo käytössä olevaa intranetin tietoa ja ohjataan oppiminen aikaisempiin havaintoihin.

Esa Kähäri, Aktiivisuus. Oppijan rooli on aktiivinen, sillä hän saa itse päättää aikataulustaan, sisällön järjestyksestä ja aloittaa ohjelman tarvittaessa ilman tutorointia.

Esa Kähäri, Kontekstuaalisuus. Opiskeluprosessissa toimitaan normaalin, muutenkin työssä käytettävän materiaalin kanssa. Erityinen painoarvo on intranetin käyttöön ohjaamisella.

Esa Kähäri, Tekninen ympäristö Jokaisella on koneessaan käytössä internet, intranet ja selain. Tiedostot päivitetään palvelimelle. (Päivitys kaikille samanaikaisesti.)

Ensimmäinen versio Esa Kähäri,

Käyttökokemukset Ohjeiden on oltava “tyrkyllä”. Ruudulla tapahtuvat muutokset on esitettävä selvästi. Tehtävien on oltava monipuolisia ja “opastavia”. Noudatettava yleisiä verkkojulkaisun periaatteita (värit, sanamäärä, toimivuus...)

Ohjauspalkki muuttui kehittelyn myötä Esa Kähäri,

Tehtävien osuus korostui ja tehtävissä etenemistä piti pystyä seuraamaan. Paneeli pysyi samana vaikka yläpuolella sivu vaihtuu. Esa Kähäri,

Toinen versio Esa Kähäri,

Tehtävistä... Koonta ja kertaus erittäin tärkeää. Tehtävät opastavat, vaikka et olisi nähnytkään materiaalia. Ydinasiat tehtävään, ei itsestäänselvyyksiä! Tärkeintä on prosessi ja myöhemmin oppiminen.

Kolmas versio Esa Kähäri,

Projektissa yleisesti huomioitavia asioita tavoitteet resurssit tietotekniset suunnitelmat työryhmä tekninen infrastruktuuri laitekapasiteetti ohjelmistoympäristö käyttöliittymän pysyvyys ohjelman integrointi kokonaisuuteen tietoturva

Esa Kähäri, Ohjelman edut Ajantasainen tieto aina saatavilla Jo valmiin materiaalin linkitys Työskentely omaan tahtiin työn ohessa ‘kevyt ohjelma’ Mahdolliset kustannushyödyt ja toimintatapojen muuttuminen.

Esa Kähäri, KYSYMYKSET Olen esittelykoneella klo