11.1.2015 Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus RAHAPELIONGELMIEN EHKÄISY JA HOITO Täydennyskoulutus 6 o (15 op) Tuula-Leena Raiski.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Osaava-hanke Liminka, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Utajärvi
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
Diabeteshoitotyön osaaminen
Sari Rissanen, ma. prof, laitoksen johtaja
eVarikko - veturina ja tukena arjessa Tampereen seudulla
Kuntamarkkinat Helsinki
Peliriippuvuuden hoito Voiko tavasta päästä eroon?
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
Anne Lounamaa1 Mitä pitäisi tehdä aivovammojen ehkäisemiseksi.
Opi ja kasva -konferenssi osaamisen kehittämisen välineenä Kuva: Helsingin kaupungin aineistopankki.
♂ ♀ Minna Sirnö Kunnan kaa? Kuntien tasa-arvofoorumi.
Päihde- ja mielenterveystyö kehittäminen Lahden perusterveydenhuollossa Tiina Saarinen Kehittäjä-päihdetyöntekijä, sairaanhoitaja AMK Välittäjä 2009 –hanke,
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Pohjanmaan maakuntien sosiaalialan osaamiskeskus - D e österbottniska landskapens kompetenscentrum inom det sociala området - SONet.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
Menetelmä lapsiperheiden liikunta- ja ravitsemusohjaukseen
Turun perusopetuksessa
Väli-Suomen Ikäkaste Pohjalaismaakuntien vanhustyön kehittämiskeskus Päivi Niiranen Projektikoordinaattori.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Anne-Maria Perttula,
Raija Hirvonen ARVO Moniammatillisen opettajuuden ja oppimisen kehittäminen Toteutusmuodot.
HAALARIFOORUMIN HISTORIA Anne-Maria Perttula Haalarifoorumin kokoontumisia on ollut ajalla 2008 – 2013 yhteensä 7 kertaa Kokoontumistiheys n. kerran vuodessa.
SON ET BOTNIA P OHJANMAAN MAAKUNTIEN SOSIAALIALAN OSAAMISKESKUS Kehitysjohtaja Arto Rautajoki
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
projektipäällikkö Anna Ollila1 Anna Ollila projektipäällikkö Seminaari : Aikataulu ja resurssit.
1 Hannu Javanainen MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon ja siihen.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Kehittämispäällikkö Päivi Voutilainen
Keski- ja Itä-Suomen peliriippuvaisten hoidon kehittämis-, tutkimus- ja koulutushanke
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/12/11/2004 Internet ohjausalan ammattilaisten, tutkijoiden ja päätöksentekijöiden yhteisenä työalustana Raimo Vuorinen Tutkija,
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia Jyväskylän alueyksikkö1 Kehittämisyksiköt : mitä pysyvä kehittämisrakenne.
MITÄ SUOMALAISET AJATTELEVAT SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON PALVELUISTA JA NIIDEN TULEVAISUUDESTA?
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Mielenterveys kuntoutus
MAAKUNNALLINEN PALLIATIIVISEN HOIDON TÄYDENNYSKOULUTUSMALLI
ONNISTUVAT OPIT – YHTEISTÄ VASTUUTA NUORTEN PALVELUIHIN Sosiaali- ja terveysministeriön tilaama Onnistuvat opit -juurruttamishanke on kahden vuoden ajan.
Musiikki elämään. Musiikki elämään Osallistavan konserttitoiminnan ja yleisöyhteistyön alueellinen kehittämishanke 2011−2013.
Opetustoimen henkilöstön ammatillisen osaamisen varmistaminen (Osaava) Kimmo Hämäläinen, pääsihteeri Opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunta.
Lisää tähän otsikko Selvityshanke kansalaisten yksilöllisistä koulutustileistä Mirja Hannula.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Musiikki elämään. Musiikki elämään Osallistavan konserttitoiminnan ja yleisöyhteistyön alueellinen kehittämishanke 2011−2013.
Matalan kynnyksen päihdetyötä perusterveydenhuollossa
Kuntien sosiaali- ja terveyspalvelujen henkilöstö 2011 Reijo Ailasmaa.
Markkula1 Ehkäisevän päihdetyön toimintaohjelma – mitä ikäihmisille? Kaikki hyvin kotona – Iäkkään arjen turvallisuus ja mielen hyvinvointi
Auli Ryhänen Projektipäällikkö Jyväskylän ammattikorkeakoulu, ammatillinen opettajakorkeakoulu
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Rakennerahastokausi Ammatillisen koulutuksen seminaari Kokkola opetusneuvos Seija Rasku.
Suomeen muuttaneiden alkuvaiheen ohjaus ja osaamisen kehittäminen ESR valtakunnallinen kehittämishanke (Toimintalinja 2; työllistymisen ja.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
VÄISTÖ Väkivaltatyön käytännön toimintatapojen kehittäminen Itä- Suomessa.
ENorssin ohjaajakoulutuspalvelut TAVOITTEET LUKUVUODELLE Moduuli 2 Jyväskylä, Joensuu, Savonlinna Moduuli 2 Turku, Tampere, Rauma,
Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma Perusterveydenhuollon yksikkö - Lapin shp Ohjausryhmän kokous TÄNNE VOIT LISÄTÄ OMIA HUOMIOITASI,
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
Vaka-organisaatio/toimipaikkatietoja (Pohdintaa)
Automatisoidun talousraportoinnin koulutusohjelma
SOSIONOMI (AMK), 210 op Sosionomi osaa ratkaista sosiaalialan ongelmia sekä ennakoida tulevaisuuden muutoksia. Hän osaa tuottaa ja kehittää asiakaslähtöisiä.
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Aikuissosiaalityön nuorten palvelut
Yhteiskehittäminen Innokylässä
Kokemusasiantuntijakoulutuskyselyn tuloksia
YHDESSÄ HYVÄ OTE Etelä-Karjala ja Kymenlaakso
VAKA-verkko Hämeenlinnan ja Riihimäen seuduilla -varhainen tukeminen monimuotoistuvassa varhaiskasvatuksessa – Marjatta.
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus RAHAPELIONGELMIEN EHKÄISY JA HOITO Täydennyskoulutus 6 o (15 op) Tuula-Leena Raiski

KOULUTUSTARVE Lyhytkestoisen koulutuksen tarvetta: kuntien työntekijöistä 62 % ja rahapeliongelmaisia hoitavien palvelupisteiden työntekijöistä 76 % Pitkäkestoisen koulutuksen tarve: A-klinikoilla 46 %, ammattiryhmistä lääkärit ja sairaanhoitajat 42 % Kirjallisen tiedon tarve: kuntien työntekijöistä 57 % ja palvelupisteiden työntekijöistä 69% Lähde: Turja, T. (2006): Kuntien käytännöt ja tiedon taso rahapeliongelmaisten hoidossa. Helsinki: STM 9.

KOULUTUSTARVE (JATKUU) Ammattihenkilöstön osaamistarve selkeästi esille sekä perus- että erityispalveluissa Tarve usean eri toimialan osaamisen vahvistamiseen ja osaamisen jatkumoon Keskeisiä osaamistarpeita olivat ongelman tunnistettavuuden ja puheeksioton lisääminen, läheisten huomioon ottaminen sekä tiedon lisääminen hoitomahdollisuuksista ja hoitoon ohjauksesta; Lähde: Huotari, K. Peliongelmaisten tuki- ja hoitopalvelut. Stakes, keskeneräinen.

KOULUTUSTA RAKENTAMAAN Stakesin toimeksiannosta Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksessa STM:n rahoituksella Koulutuskoordinaattori Koskessa Hankintamenettelyillä: sisällöntuottajat, verkko- ja mediatekniikan tuottajat, pilotoinnin toteuttajat Ruotsissa ja Norjassa vastaava kehittämistyö

KOULUTUKSIA KARTALLA Koulutuspäivät, seminaarit Infot, tiedottavat tilaisuudet Perusosaamiskoulutus 6 op, verkko- ja moduulipohjainen ( op) Syventävät pitkät prosessikoulutukset Eri hankkeissa kehitettyihin malleihin liittyvät koulutukset

KENELLE TARKOITETTU Koulutus on tarkoitettu sekä perus- että erityispalveluissa, kolmannen sektorin ja seurakuntien tms. toiminnassa rahapeliongelmia kohtaavalle henkilöstölle, joka tarvitsee osaamista rahapelihaittojen ehkäisyssä, tunnistamisessa, tuki- ja hoitopalveluissa sekä valmiuksia riski- ja ongelmapelaajan ja heidän läheistensä tukemiseen ja hoitamiseen.

KENELLE… (jatkuu) Soveltuu esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon, nuorisotoimen, opiskelijahuollon, kriminaalihuollon sekä talous- ja velkaneuvonnan henkilöstölle ja alan opetushenkilöstölle. Koulutusta voidaan hyödyntää myös valvontaviranomaisten sekä esimerkiksi peliyhtiöiden ja heidän asiamiestensä koulutuksissa soveltuvin osin

TAVOITTEET Koulutuksen tavoitteina on, että osallistujat: omaavat perustiedot rahapelikentästä ja rahapelaamisesta (rahapelimuodot, jakelukanavat, rahapelijärjestelmä, rahapelaamisen määrä, pelaamisen eri tasot jne.) ymmärtävät rahapeliongelmien fyysiset, psyykkiset, sosiaaliset ja taloudelliset vaikutukset yksilöllisellä, yhteisöllisellä ja yhteiskunnallisella tasolla tuntevat rahapelaamiseen liittyvät tuki- ja hoitopalvelut ja niiden kytkeytymisen laajempaan palvelujärjestelmään sekä palvelujärjestelmän kehittämistarpeet

TAVOITTEET (JATKUU) omaavat perustiedot rahapelaamiseen ja riski- ja ongelmapelaamisen ehkäisyyn ja hoitoon liittyvästä keskeisestä lainsäädännöstä ja valtakunnallisista linjauksista osaavat tunnistaa ja arvioida rahapeliongelman ja peliriippuvuuden ja arvioida sen tason sekä tuntevat keskeiset peliongelmaan kytkeytyvät liitännäisongelmat ja peliongelman riskitekijät osaavat käyttää työmenetelmiä rahapeliongelmien ja peliriippuvuuden ehkäisyssä sekä riski- ja ongelmapelaajien tukemisessa ja hoidossa

TAVOITTEET (jatkuu) ymmärtävät riski- ja ongelmapelaamisen vaikutukset pelaajan läheisiin ja omaavat perustiedot läheisen tukemisesta osaavat työskennellä rahapelikysymyksiin liittyvissä asiakkuusprosesseissa moniasiantuntijuutta hyödyntäen.

KOULUTUKSEN RAKENNE Moduuli 1: Rahapelaaminen, rahapelikenttä ja palvelut rahapeliongelmissa1 op Moduuli 2: Rahapeliongelmien tunnistus ja puheeksiotto2 op Moduuli 3: Rahapeliongelman ehkäisy 1 op Moduuli 4: Hoito- ja kuntoutusmenetelmät rahapeliongelmissa2 op Koulutuksen järjestäjästä riippuen mahdollista valita yksilöllinen kehittämistehtävä 9 op

PILOTIT Keväällä 2009 Keski-Suomen/Pelissä – hankkeen alueen ryhmä - moniammatillinen ryhmä - sekä perus- että erityispalveluista Pääkaupunkiseudun (80%) ja Vaasan seudun (20%) yhdistetty ryhmä - hoito- ja kuntoutustyötä tekeviä - A/päihdeklinikoilta, nuorisoasemilta

ARVIOINTI JA JATKOKEHITYS Koulutuksen rakentamisvaiheessa: vertaisarviointi, käyttäjäpaneeli, itsearviointi: Pilotoinnit: osaamiskartoitukset, väli- ja loppupalautteet, työyhteisöpalautteet, viivästetty arviointi Arviointitietoa hyödynnetään koko ajan ”Lopullinen” jatkokehittäminen syksyllä 2009

MITEN KOULUTUKSEN SAA KÄYTTÖÖN? Esim. täydennys- ja henkilöstökoulutusta järjestävät tahoille Rekisteröityminen Stakesin kautta -> verkko- kurssi käyttöön joko zip-pakattuna järjestäjän alustalle ladattavaksi tai koulutuksen järjestäjää varten kopioidaan oppimis- ympäristöön oma kurssi, johon annetaan kirjautumista varten tunnukset Verkkokurssi jatkossa toistaiseksi maksutta, muut kustannukset määrittää järjestäjä

TERVETULOA KOULUTUKSEEN! Lisätietoja: Koulutuskoordinaattori Tuula-Leena Raiski p Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Koske PL 35 (MAT), Jyväskylän yliopisto kts myös