Kielenopetus eri asteilla

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Advertisements

Kokkolan yhteislyseon lukio
2.-luokkalaisten kielisuihkutunnit Tampereen Yliopiston Normaalikoulussa 2.-luokkalaisille opetetaan oppitunneilla ranskaa ja saksaa osana normaalia lukujärjestystä.
Kokkolan yhteislyseon lukio
Kielitaidon kartuttaminen kuuluu kaikkeen opiskeluun
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
SUULLINEN HARJOITTELU
Tavoitteena monipuolinen kielitaito
Kielipääoma 1 Kielitaitoa tarvitaan kaikkialla Kielipääoma.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Kielisalkku verkossa Tuija Dalmo, Eeva Regan Anne-Marie Grahn-Saarinen.
A-kielten opetuksen monipuolistaminen Tampereella
Oulun aikuislukio 2014.
Anna-Kaisa Mustaparta Opetusneuvos Opetushallitus
Kokonaisnäkökulma oppimistuloksista Ari Huhta Soveltavan kielentutkimuksen keskus Jyväskylän yliopisto
Suomalaisen koulujärjestelmän kieliopinnot
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
LUOKATON LUKIO OPPIMISYMPÄRISTÖNÄ
Kielitaito on kilpailuetu
 Tärkeä ja arvokas asia  Hyödyttää matkoilla, jatko-opinnoissa, ihmissuhteissa yms.  Työelämä edellyttää yhä parempaa kielitaitoa.  Oppimisherkkyys.
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
2014 Outi Kokkonen ja Kirsi Urmson
Venäjän tunteja suunnittelemaan ”Punainen lanka” ”Luontevia siirtymiä” ”Helppouden tuntua” - Takana paljon suunnittelutyötä.
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Venäjän alkeiden opetus
Kielivalinnat 2. luokalla
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Venäläistä kulttuuria aidoissa tilanteissa Kansainvälisyyskasvatusta Helsingin normaalilyseossa.
” Kippis! Skål! Cheers! Jamas! Serefe! Cin cin!”.
Ulla Lappalainen1 Suomi toisena kielenä -opetuksesta Mistä kielitaito koostuu? Mitä suomi toisena kielenä -opetus tarkoittaa? Suomi äidinkielenä.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 9. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Kielirikasteisen opetuksen ja toiminnan hanke Tampereen kaupunki.
Tervetuloa opiskelemaan kielikeskukseen! into.aalto.fi - palvelut - kielikeskus.
Kielivalintailta Etelä-Hervannan koulu. Valinnan paikat A1A2B1B P A K O L L I N E N V A P A A E H T O I N E N Perusopetus.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 8. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Kielten laitos HALUATKO KIELENKIINTOISEN OPISKELUPAIKAN?
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Tervetuloa kielivalintailtaan
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Tiedotustilaisuus koulutulokkaiden vanhemmille keskiviikkona
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
INNOSTU KIELISTÄ! MONIKIELISYYTTÄ KOULUN ARKEEN
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Englanti 8. lk LV – 2017.
Englannin valinnainen lisäkurssi
A2-VENÄJÄ ДОБРО ПОЖАЛОВАТЬ!.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Tietoteknikot : Opetusharjoittelut
3. luokan englanti Vanhempainilta
Opetushallituksen rahoittama valtakunnallinen hanke.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
A2-kielen valinnoista ja opetuksesta kevät 2018
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
A2-kielen valinnoista ja opetuksesta kevät 2018
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
A2-kieli-info.
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
A2-kielen valinnoista ja opetuksesta kevät 2019
TURUN Lyseon koulun esittelyilta
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Kielenopetus eri asteilla OPEP510 Jyväskylän normaalikoulu Anna Laukkarinen Mari Kalaja

Kielenopiskelu? Millaisia muistoja / mielikuvia/ kokemuksia itselläsi on kieltenopiskelusta? Pohtikaa 3 hengen ryhmissä kokemuksianne alakoulusta, yläkoulusta ja lukiosta

Mitä kielenopettaja opettaa? Suullista kielitaitoa (puhumista) Kirjoittamista Lukemisen ymmärtämistä Kielen rakenteita Kulttuuria Tapoja Sosiaalista kanssakäymistä

Kielikasvatus on… osa yleissivistyksestä kulttuuripääoman kartuttamista viestintätaitojen oppimista avain kansainvälisiin kontakteihin mediataitojen hyödyntämistä ja harjoittamista

Norssin kielikasvatuksen tehtävä ja tavoitteet tukee koulun yleistä kasvatustehtävää antaa valmiuksia toimia erikielisissä viestintätilanteissa lisää tietoisuutta kielen merkityksestä luo myönteistä asennetta kielten opiskelua, vieraita kieliä sekä kulttuureita kohtaan

NORMAALIKOULUN KIELIOHJELMA A1-kieli ( 3.lk) 2 h/viikko englanti saksa ranska ruotsi Vapaaehtoinen A2-kieli (4.lk, kevät) 2-2-3 h/viikko venäjä B1-kieli ( 7. lk) B2-kieli ( 8.lk) vapaaehtoinen Venäjä Espanja

KIELIPOLKU 1 A1-kieli englanti B1-kieli ruotsi B2-kieli saksa ranska venäjä espanja

KIELIPOLKU 2 A1-kieli 3.lk englanti A 2-kieli 4.lk saksa ranska venäjä ruotsi B1-kieli 7.lk B2-kieli 8.lk RA,VE,ES SA,VE, ES SA,RA, ES SA,RA,VE,ES

KIELIPOLKU 3 A1-kieli saksa ranska ruotsi A2 –kieli englanti B1 –kieli RA,VE, ES SA,VE, ES SA,RA,VE, ES

Lukion kielivalinnat Alkava B3-kieli mm. Saksa, ranska, espanja Valinnaiskurssit, ”kurkistuskurssit”

Kielenopetuksesta alakoulussa Pääpaino suullisessa kielitaidossa Oppilaiden ajattelun kehitys konkreettisten operaatioiden vaiheessa Lähtötaso voi vaihdella huomattavasti, erityisesti englannissa median vaikutus huomattava! Korkea motivaatio (ainakin alussa) Pelit, leikit, laulut

Kielenopetuksesta alakoulussa Tekstit paljolti dialogimuotoisia Näytteleminen, draama, toiminnallisuus Fraasitaso Ei hankalaa terminologiaa esim. kieliopissa Havainnollistaminen ja aktivointi Mahdollisuus jakoryhmiin

Alakoulun opetuksen sisällöistä Minä itse ja lähiympäristö: minä, perhe, koti, koulu, harrastukset, matkustelu Sanaryhmiä: värit, numerot, eläimet, vaatteet, ruoat, sairaudet Rakenteissa esim. kirjoitusjärjestelmä, lauseenmuodostus, sanaluokat, tavallisimmat prepositiot, preesens ja imperfekti, futuuri alustavasti, adjektiivien taivutus, pronominit ja genetiivi

Aineenopettaja alakoulussa Opettaja = kasvattaja Yhteistyö luokanopettajan ja erityisopettajan kanssa Englantiin, saksaan, ruotsiin erikoistunut luokanopettaja voi myös opettaa kieltä Kieltenopettaja on usein myös kv-asioista vastaava

Kielenopetuksesta yläkoulussa Tekstit pitenevät, asiatekstit lisääntyvät Kielen eri osa-alueet tasapuolisesti esillä Kirjoittamisen osuus kasvaa alakoulusta Kurssimuotoisuus 3-6 h/viikossa Oppilaan oma vastuu kielenopiskelusta kasvaa Yhteistyötaidot ja ryhmätyöt

Yläkoulun opetuksen sisällöistä Kommunikointi arkitilanteissa Yleiskielisen puheen ja tekstin ymmärtäminen Maat, maantieto, tavat, kulttuuri Opiskelu, työ, nuorisokulttuuri Kielen variantit ja kohdekielen kielialueet Esim. Englanti, USA, Australia, Intia jne. Saksa, Sveitsi, Itävalta Oman kulttuurin vertaaminen kohdekulttuuriin

Aineenopettajana yläkoulussa Oppimisstrategioiden opettaminen Kurssimuotoisuus asettaa haasteen kielenopettajalle Nollajaksojen jälkeen kerrattava Opettajan auktoriteetti kyseenalaistetaan Murrosikä > MOTIVOINTI!

Kielenopetus lukiossa Kurssimuotoisuus Nopeampi tempo Kaikki kielen osa-alueet tasapuolisesti Opiskelijan oma vastuu Opiskelustrategiat, metakognitiiviset taidot, sosiaaliset taidot

Lukion kielenopetuksen sisällöt Kaunokirjalliset ja autenttiset tekstit Pitkät tekstit Kurssien teemat (OPS) Esim. Englanti 1. Nuori ja hänen maailmansa, 2. Viestintä ja vapaa-aika, 3. Opiskelu ja työ, 4. Yhteiskunta ja ympäröivä maailma, 5. Kulttuuri, 6. Tiede, talous ja tekniikka, (7. Luonto ja kestävä kehitys, 8. Yhteinen maailma ja kansainvälistyminen) Lisäksi kertauskursseja Kulttuurien välinen viestintä Huomio äidinkielen ja kohdekielen eroihin

Aineenopettajana lukiossa Omien tietojen päivittäminen >Ajan hermolla Nopea tempo – hyvä suunnittelu Oppikirjoissa runsaasti materiaalia – valikointi Kaikki kielen osa-alueet Työmäärä – jaksokokeet, aineet, suunnittelu Vastuun siirtäminen oppimisesta oppilaalle itselleen

Kielenopetuksen yhteiset nimittäjät Oppimaan oppiminen >opiskelustrategiat Arvionti, Itsearviointi Omakohtaisuus, oma elinpiiri vrt. kohdekulttuuri Kielen käyttöarvo omassa elämässä Heterogeenisyys Eriyttäminen Kohdekielen käyttö lisääntyy asteelta toiselle siirryttäessä Kielenopiskelun spiraaliluonne Teemojen toistuminen, kertautuvuus, syventäen eri kouluasteilla