Tampere 14.1.2009 Seurakunnan aamu- ja iltapäivätoiminta lapsen ja perheen tukijana verkostojen viidakossa Miten turvaamme yhdessä jokaiselle pienelle.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

Aamu- ja iltapäivätoiminta Tervetuloa!
Mediakasvatus MLL:ssa
AVARTTI – NUORET SEN TEKEVÄT THE INTERNATIONAL AWARD FOR YOUNG PEOPLE
HALSUAN VASU -avain kasvuun
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
LUVALLISET POISSAOLOT
Seurakuntien Lapsityön Keskus ja Lasten Keskus Selvitystyö 2000-luvun lapsiperheiden huolenaiheista Osa 2 – Lapsiperheellisten tutkimus.
Aamu- ja iltapäivätoiminnan toiminnansuunnittelu Suolahti
TEHDÄÄN HYVÄ PÄIVÄ YHDESSÄ
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
Tikkurilan Palloseura
Aamu- ja iltapäivätoiminnan ja koulun yhteistyön vahvistaminen
Väkivaltatyön kokonaisuus ja eri toimijoiden roolit
Oppilaiden hyvinvointi ja kiusaamisen vastainen työ Taivallahden peruskoulussa Vanhempainilta
Ronnie Djupsund Miten käy monialaisilta nuorten ohjaus- ja palveluverkostoilta rock’n roll.
Kouluterveydenhoitaja lasten liikunnan edistäjänä ja tukijana
Lastensuojelun asiakkaat (kriteeri: lapsen kasvu/kehitys tai terveys vaarassa, välitön ls-tarve) vanhemman/huoltajan päihteiden käyttö (lapsen hoito vaarantuu,
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
KANSALAISTAPAHTUMAVIIKKO TAMPEREELLA PÄÄN AVAUKSIA LAPSEN OIKEUKSIIN.
Esa Iivonen (MLL): Lasten peruspalveluiden leikkaukset tulevat kalliiksi ( ) Peruspalvelut aliresurssoituja, korjaavat palvelut voimakkaassa kasvussa.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Päivähoidon liikunta.
Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan selvityksen johtopäätökset ja toimenpide-ehdotukset Esa Iivonen p Aamu- ja iltapäivätoiminnan.
Juha Kauppinen Consulting oy Rakenneselvitykseen liittyviä tutkimuksia Tiedotustilaisuus Karjasillan kirkolla Juha Kauppinen.
Tampereen seutukuntien päiväkotihoidon kustannusvertailu 2013
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
KiVa Koulu koulukiusaamisen ehkäisijänä
1) Mitä tässä ryhmässä oli sellaista, joka haluat jakaa muiden osallistujien kanssa? 2) Mikä huomio/ konkreettinen asia, joka auttaa sinua jatkossa huomioimaan.
Kasvatus- ja opetuspalvelukeskus Vs. arviointisuunnittelija Mia Lumio
Tutustumispäivä  8.00 aamukahvi  8.05 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.10 Kuparivuoren koulussa opiskelusta, Vesa Malin  8.40 oppilaan.
Varhaiskasvatuspalveluiden kehittämissuunnitelma Varhaiskasvatuspalveluiden visio Varhaiskasvatuksesta hyvä alku lapsen kasvulle, kehitykselle.
FC Kontu Iltapäiväkerhotoiminta. FC Kontu -Olemme olleet EasySport toiminnassa mukana alusta saakka -Helsingin kaupungin liikuntavirasto kartoitti yhteistyöhön.
LIIKUNTAKASVATUKSEN PERIAATTEET 1. Lapsilähtöisyys 2. Avoimuus 3. Vapaaehtoisuus 4. Elämyksellisyys 5. Päätäntämahdollisuus 6. Omatoimisuus.
YHTEISÖSUHTEET KOULUKAVERIPROJEKTI TARKOITUS Tarkoituksena on kehittää lasten ja nuorten tukemiseksi pitkäjänteinen ja vahva toimintamalli eri yhteistyökumppaneiden.
KOTIKULLAN AAMU-JA ILTAPÄIVÄKERHON Toimintasuunnitelma
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
Iltti Salmela 2014 Vanhemmat Vanhemmat Vanhempien kyselyNEOS A. Vanhempien kysely18 Iltti Napis 2014 Vanhemmat Vanhemmat Vanhempien kyselyNEOS A. Vanhempien.
Tutustumispäivä  8.30 aamukahvi  8.35 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.50 ekaluokkalaisten arkea, 1a:n opettaja Sofia Jääskeläinen.
MITÄ SUOMALAISET AJATTELEVAT SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON PALVELUISTA JA NIIDEN TULEVAISUUDESTA?
Lasten päivähoito Kuntakyselyn osaraportti / Salla Säkkinen1 Lasten päivähoito 2013 Kuntakyselyn osaraportti Salla Säkkinen.
Kuvakäsikirjoitus Jonna ja Sara. Ensimmäinen kohtaus Kohtauksen sisältö: Luokassa keskustellaan yhteisistä käyttäytymissäännöistä.  yleiskuva luokkahuoneesta.
Kansalaisten kirkonkylä - paikka, jota sinä voit muuttaa! Pia Mustonen Kyläsuunnittelu sujuvaksi Liperi
Aihe 1. -hanke Nelivuotinen ( ) Kolmivaiheinen - toteutetaan kolmessa vaiheessa, kolmella pilottipaikkakunnalla, mukana kolme kieli- ja kulttuurivähemmistöä.
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
Tiedotustilaisuus koulutulokkaiden vanhemmille ti Aineisto osoitteessa: Toive ryhmäjaosta, kts. liite.
Esiopetuksen vanhempainilta Kirkkojärven koululla
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
Vanhempainilta AKRO Aurora kello
Oulu Seija Saarinen, Liisa Luukkonen, SLK
TURUN LIIKKUVA KOULU -OHJELMA
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
Lapsiperheraati Varkaudessa Marja-Liisa Honkanen
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Följyssä-toiminnan prosessin kuvaaminen
Valtuustoaloite aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintamaksuihin liittyen
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Tuloksellisuuden mittaaminen
Aamu- ja iltapäivätoiminnan seuranta ja laskutus Wilman avulla
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
Varhaiskasvatuksen yhteistyön
Lapsi-, nuoriso-, ja rippikoulutyö
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Näkökulmia katsomuskasvatukseen
Esityksen transkriptio:

Tampere 14.1.2009 Seurakunnan aamu- ja iltapäivätoiminta lapsen ja perheen tukijana verkostojen viidakossa Miten turvaamme yhdessä jokaiselle pienelle koululaiselle ”jokapäiväisen leivän, levon ja leikin”, osallisuuden omaan elämäänsä ja mahdollisuuden kasvaa yhä enemmän omaksi itsekseen? Tarkoitus keskustella yhdessä teidän kysymyksistänne ja keinoistanne kehittää aip-työtä hteistyössä.. Liisa Luukkonen 14.1.2009

Sinun kysymyksesi verkostoista ja keinoja kehittämiseksi yhteistyö kotien kanssa yhteistyö koulun kanssa koordinaatio kunnan ja muiden toimijoiden kanssa seurakunnan sisäinen yhteistyö Liisa Luukkonen 14.1.2009

Yhteistyö kotien kanssa milloin tapaatte vanhempia miten yhteiset pelisäännöt sovitaan miten tieto kulkee minkälaiseen suunnitteluun ja päätöksentekoon vanhemmat osallistuvat Liisa Luukkonen 14.1.2009

Yhteistyö koulun kanssa yhteys luokanopettajiin uskonnonopetuksen ja aip:n yhteistyö osallistuminen koulun vanhempien iltoihin koulussa vai muissa tiloissa: tilan vaikutus yhteistyöhön Liisa Luukkonen 14.1.2009

Koordinaatio kunnan ja muiden toimijoiden kanssa mikä sujuu missä parantamisen varaa miten vastuut sovitaan miten erityistä tukea tarvitsevien lasten osalta aip toimii Liisa Luukkonen 14.1.2009

Seurakunnan sisäinen yhteistyö Miten seurakunnan aip-toiminnassa voidaan hyödyntää sen nivoutuminen varhaiskasvatuksen ja varhaisnuorisotyön välimaastoon? miten toiminnan suunnittelu toteutetaan keiden kanssa tehdään yhteistyötä johtajuus ja vastuut tiedonkulku Liisa Luukkonen 14.1.2009

Kysely seurakuntien aip-toiminnasta, 2007 Virmakari, (www.evl.fi) Hallinnollinen yhteistyö kunnan kanssa erittäin sujuvaa tai sujuvaa (76 %) yhteistyö huoltajien kanssa sujuvaa (85 %) yhteistyö koulun kanssa sujuvaa (61 %) ja jossain määrin sujuvaa (32 %) yhteistyö seurakunnan sisällä erittäin sujuvaa tai sujuvaa (68 %), kohtalaista (26 %) lastenohjaajista 60 % osallistuu srk:n työntekijäkokouksiin Kristillinen kasvatus toteutuu lähes 100 %:ssa kirkon aip-toimintaa Yhteenvetoa , vastaajia 202 suomenkielistä srk:aa Liisa Luukkonen 14.1.2009

Aip-toiminnan laadun selvitys OPH, kevät 2008 Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajista naisia on 94 %, miehiä 6 %. Ryhmissä on keskimäärin 2-3 erityisopetus-päätöksen saanutta oppilasta, heidän ohjaamiseen ohjaajat eivät koe saaneensa riittävästi tukea. Ohjaajilla on jonkin verran epätietoisuutta toiminnan vastuukysymyksistä Ohjaajat kaipaavat kehittämiskohteissaan suunnitelmallisuutta ja yhteistyötä koulujen kanssa. Liisa Luukkonen 14.1.2009

Tästä eteenpäin Miten kehitämme osallistavaa suunnittelua aamu- ja iltapäivätoiminnassamme? Miten kehitämme oman aamu- ja iltapäivätoimintamme yhteistoimintaa, jotta takaamme jokaiselle pienelle koululaiselle jokapäiväisen leivän, levon ja leikin, osallisuuden omaan elämäänsä sekä mahdollisuuden kasvaa yhä enemmän omaksi itsekseen? Lähtökohtana lapsi, lapsen ja perheen hyvinvointi ja osallisuuden mahdollisuus. Liisa Luukkonen 14.1.2009

Osoitteita ja materiaaleja Www.minedu.fi www.oph.fi www.edu.fi www.apip.fi www.evl.fi/ www.evl-slk.fi www.ptk.fi Www.mll.fi Tehdään hyvä päivä yhdessä, esite, Kirkkohallitus Luukkonen (toim): Jokapäiväinen leipä, lepo ja leikki, kirkon aamu- ja iltapäivätoiminnan käsikirja, Lasten Keskus, 2008 Varhaiskasvatuksen kehittämissuunnitelma, Kirkkohallitus, 2008 Ohjaajan perehdytyskansio, OPH, 2007 Rajala (toim): Erityistä tukea tarvitsevat oppilaat aamu- ja iltapäivätoiminnassa, OPH, 2007 Tulossa talvella 2009: Opetusministeriön selvitys, tekijä Esa Iivonen Liisa Luukkonen 14.1.2009