Monenlaiset oppijat verkossa Anne Rongas. Tämän esityksen laati Anne Rongas Töissä Kotkan aikuislukiossa (opo, ope) aikuiskasvatustieteilijä, maalaisihminenAnne.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oikeaan aikaan, oikeassa paikassa, missä tahansa Omalta koneelta toimiva ja helposti toteutettava verkkokokous opetuksen, ohjauksen ja kokousten välineenä.
Advertisements

Sosiaalinen media Iida Kiesi.
SMOOTHISTI TYÖELÄMÄÄN OPPISOPIMUKSELLA
 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
Jumalan kanssa.
Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
Moodlen ohje opiskelijoille
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Korkeakoulujen arkkitehtuuripäivä Helsinki
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
VOA-oppimispäiväkirja
LinkedIn yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Työrauha ja haastavat tilanteet
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Sopiva avoimuus, joustavuus, saavutettavuus ja henkilökohtaisuus.
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Sosiaalisen median mahdollisuuksia Anne Rongas
Kokemuksia sosiaalisen median oppimiskäytöstä Anne Rongas
Sähköinen portfolio - kyvyt.fi
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Finna ja avoimen metadatan lisenssi Finnan konsortioryhmä Tapani Sainio, Kansalliskirjasto.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Maija Laatikainen Anni Lantto Jannika Sammalkangas
ATOT TYÖSSÄOPPIEN ATTO-AINEIDEN TYÖVALTAISTAMINEN, ESIM. TYÖPAJAT, YHTEISOPETTAJUUS KENELLE? KAIKILLE TEKEMÄLLÄ OPPIVILLE MITÄ TARKOITTAA? KAIKKI ATOT.
Someoppaita – step by step Twitter AVO-hanke Creative Commons Nimeä-Tarttuva 3.0 SuomiNimeä-Tarttuva 3.0 Suomi.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen median käyttö mat-fys- kem opetuksessa PLE Personal Learning Envirement.
Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön
Koulutuksen laadun kehittäminen
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Kotkatjärven keskikoulu (kylän sosiaali- ja kulttuurikeskus)
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Anne Rongas 2008 Sosiaalinen media oppimisen tukena?
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Yritys ja markkinointi mediassa ÄIDINKIELI 4. OSP.
OFFICE 365 PERUSTEET MATTI LÄHTEVÄNOJA, KUOPION KASVUN JA OPPIMISEN PALVELUALUE, KALLAVEDEN LUKIO.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Opin ja opetan tekijänoikeuksia Opettajan kolme roolia
Yritys ja markkinointi mediassa
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Logbook Yhteisöllisen nuorisotyön päällikko Kimmo Hölkki.
8. Luokkalaisten TET Tämä esitys käsittelee PowerPointin uusia ominaisuuksia. Se kannattaa katsella diaesityksenä. Näistä dioista saat ideoita esityksiin,
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Esityksen transkriptio:

Monenlaiset oppijat verkossa Anne Rongas

Tämän esityksen laati Anne Rongas Töissä Kotkan aikuislukiossa (opo, ope) aikuiskasvatustieteilijä, maalaisihminenAnne Rongas

1. Miksi verkossa?

Verkko laajentaa oppimistilaa Uusi täydentää vanhaa, ei syrjäytä. Muukin elämä linkittyy verkon kanssa. Sulaumat synteettisiin maailmoihin. Vähentää matkustamista. Sopii tiettyihin elämäntilanteisiin. Mahdollistaa asioita, jotka muutoin olisivat kalliita tai mahdottomia.

Natiivipuhetta, ajankohtaisia sisältöjä Klik!Klik!

2. Oppimistila ja vallan salasanat

Kenellä valtaa verkkotiloissa? Jos reaalimaailman oppimistiloissa opiskelija olisi yhtä kahlittu, kuin verkon suljetuissa tiloissa, syntyisi kapina. Persoonallisuus motivoi. Visuaalisesti hahmottaville muokkausmahdollisuus on merkittävää. Opiskelijat voivat keksiä asioita, joita opettaja ei keksi.

Annettu valmis profiili

Eihän meillä ole koulupukujakaan, tässä olen minä.

Omatoimisuutta: Opiskelija pyytää vertaisapuaOpiskelija pyytää vertaisapua

Opiskelijan pedagoginen aloite

3. Avoin – suljettu?

Avoin – suljettu? Täydellistä verkko-oppimisen ympäristöä ei ole. Kaikilla on etunsa ja puutteensa. Jos opettaja ei tunne oloaan kotoisaksi, seuraa ongelmia. Sama pätee opiskelijaan. Jatkuva palaute ja kokeilut. Jos ei tiedä, mitä voisi olla, ei kaipaa muutosta.

Avoin – suljettu? Avoin ui ketterästi suljettuun (linkit, upotukset, syötteet). Päinvastainen ei onnistu. Tilannearvio: tavoitteet, ryhmä, työmuodot. Sekakäyttö voi olla hyvä vaihtoehto. Opiskelijan mahdollisuus valita. Suljettu lukkiutuu opintojen jälkeen.

Google-kalenteriGoogle-kalenteri upotettuna suljettuun

4. Avoin työkulttuuri jakaminen

Jakamisen eetos Tieto tuottaa uutta vain jaettuna. Datan, informaation ja tiedon eksponentiaalinen lisääntyminen vaatii uusia työmenetelmiä. Ajan käyttäminen mielekkäästi. Ideoitten ja sisältöjen kierrättäminen. Ei merkitse pedagogin kuolemaa, päinvastoin.

Elävää aineistoa jaossa, esim. Opettaja.tvOpettaja.tv

5. Oppimisprosessia ei voi kopioida tai varastaa

Kuka hyötyy jakamisesta? Jos sisällöt riittäisivät oppimisen, tarvittaisiin vain kirjastoja, arkistoja, museoita ja internet. Oppiminen on muuta kuin sisältöjen siirtämistä oppilaan päähän. Tekijänoikeuslait pätevät verkossa. Avoimia sisältöjä voi lisenssoida. Katso tarkemmin>> Katso tarkemmin>>

Esim. yli kuvaa Nimi-mainittava kuvaa

6. Näkyvillä oleva houkuttelee

Maison de Quartier

Jaan kaikki aineistoni avoimesti, ei minulta pois eikä vähennä työtilaisuuksiani vaan päinvastoin.

7. Tämä oli vain pieni kurkistus...

Luovuutta ja yhteistyötä Mahdollisuuksien maailmaa on joidenkin mielestä jopa ahdistavan paljon. Opettajien foorumit auttavat. Ota askel kerrallaan. Löydä oma juttusi. VinkkiverkkoVinkkiverkko (aine- ja teemaryhmiä) SometuSometu (Sosiaalinen media & oppiminen)

Palautetta, kysymyksiä! Palautetta, kysymyksiä! Annen blogi ja kotisivublogikotisivu