Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TUTKINTOJEN TUNNUSTAMINEN JA VERTAILU
Advertisements

1 Eurooppalainen kielitaidon arviointi- ja testausjärjestö
Kuopio Sari Turunen-Zwinger ja Virpi Pikkuaho
Sessio 14: Periaatepäätös kv. yhteistohtoriohjelmista Tuija Koponen, kv. asiain päällikkö.
Tohtoriopinnot CMT:ssä Pekka Isotalus Kaikki kuuluvat •Tampereen yliopiston tutkijakoulu •Viestinnän, median ja teatterin tohtoriohjelma •Oppiaineet:
| Maailma haltuun Tutkinto-opiskelijaksi ulkomaille © Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO, 2013.
Haluatko ammattiosaajaksi? - ammatillinen koulutus mahdollisuutena
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
VTT / Jarkko Lehtinen, Juha Tapio
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Opiskelijan arviointi työpaikalla
| Maailma haltuun Tutkinto-opiskelijaksi ulkomaille.
Ala-aste.  Ensinmäinen oppilas joka vastaa oikein saa yhden pisteen tai palkinnon.
Kansainvälinen yhteistyö.
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
Euroopan unionin kansalaisuus
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
European Master in Higher Education “…higher education is becoming the central social institution in our society, and the main pillar in the knowledge.
Tutkinnonuudistus voimaan tänä syksynä – Mikä muuttuu?
Osaamisen ja sivistyksen asialla DIPLOMA SUPPLEMENT Opetusneuvos Carita Blomqvist
Suomalainen koulutusjärjestelmä
Opiskelijavaihtoon tai työharjoitteluun Eurooppaan
SYL:n tiede- ja yliopistopoliittiset kärkitavoitteet tulevalle hallituskaudelle.
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Asiakastyytyväisyyskysely ulkomaisen tutkinnon tunnustamispäätöstä hakeneille 2009 Opetushallitus Tutkintojen tunnustaminen ja vertailu –yksikkö.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
ETwinning Mikä eTwinning on? Komission hanke, jolla halutaan antaa mahdollisimman monille oppilaille mahdollisuus tutustua ja työskennellä.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
KULTTUURIVIENNIN HUIPPUOSAAMINEN tarpeet ja koulutus kärkitoimijan näkökulmasta Kulttuurivientiosaamisen kehittäminen Suomessa | | HTC Helsinki.
Suomen koulutusjärjestelmä
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi eTwinning Yrjö Hyötyniemi Opetushallitus
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Yhteistutkinnoista myönnettävät todistukset Opetushallitus ja opetus- ja kulttuuriministeriö päivittivät marraskuussa.
Aikuiskoulutuksen ajankohtaisia trendejä Eeva-Inkeri Sirelius Vapaan sivistystyön yhteisjärjestö Länsi-Suomen lääninhallitus.
| Maailma haltuun Tutkinto-opiskelijaksi ulkomaille © Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO, 2012.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Tutkinto- ja oikeusturva- johtosääntö - poimintoja Oodi-työn näkökulmasta Oodi-päivä
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
PEDA-FORUM -PÄIVÄT HELSINGISSÄ KOULUTUKSEN KEHITTÄMISEN HAASTEITA Opetusneuvos Päivi Aronen O PETUSMINISTERIÖ.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO KANSAINVÄLINEN YHTEISTYÖ. JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Vaihdossa olleet opiskelijat vuonna 2013 (Eurooppa) 1 – 10 vaihto-opisk. 11 – 30.
Toimintaympäristö Koulutus ja tutkimus Ilkka Valjus.
Tutkinto-opiskelu ulkomailla. Tutkinnon suorittaminen ulkomailla Tutkintoon johtavaa opiskelua, jonka kesto riippuu suoritettavasta tutkinnosta: 2. asteen.
| Maailma haltuun Tutkinto-opiskelijaksi ulkomaille © Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO, 2015.
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
YHTEISKUNTAOPPIA EUROOPAN UNIONI. KOLME YHTEISÖÄ 1. Euroopan hiili- ja teräsyhteisö (1951) 2. Euroopan talousyhteisö (1957) 3. Euroopan atomienergiayhteisö.
Kansalaisten Eurooppa
VALIDOINTI JA RINNASTAMINEN ELI TUTKINTOJEN TUNNUSTAMINEN
Yleiset valintaperusteet lv alkaviin opintoihin
Tutkinto-opiskelu ulkomailla
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Tutkinto-opiskelu ulkomailla
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
KANSAINVÄLINEN YHTEISTYÖ
Opiskelijan osaamisen tunnustaminen
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Yhteis- ja kaksoistutkintojen tilastointi
Tutustu intraan:  opiskelu opiskelijapalvelut
OSMo Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin –projekti
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Euroopan parlamentti – kansalaisten ääni
Go international! Vaihtoinfopäivä
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist

2 Osaamisen ja sivistyksen asialla Yhteistutkinto/kaksoistutkinto - Edellyttää korkeakoulujen/laitosten yhdessä suunnittelemaa opinto-ohjelmaa. - Opetusministeriön suositus 5/2004: ”yhteistutkinto” kattaa käytännössä sekä yhteen että useampaan todistukseen johtavat ohjelmat - Lähtökohta: Opinnot järjestetään niin, että opiskelijan saama tutkinto kuuluu ainakin yhden maan viralliseen tutkintojärjestelmään.

3 Osaamisen ja sivistyksen asialla Yhteistutkinto/kaksoistutkinto u Opetushallituksen, CIMO:n ja korkeakoulujen yhteistyönä laatima hyvä käytäntö –paperi 2005 u Laatu! u Myönnettävä tutkinto, todistukset u Opetussuunnitelma, ohjaus u Opiskelijavalinnan perusteet ja järjestäminen u Liikkuvuus u Rahoitus

4 Osaamisen ja sivistyksen asialla Erityistä tohtorin tutkinnosta u 3-4 vuotta kokopäiväisiä opintoja? u ”Ohjelmat”, koulutuksen järjestäminen, ”tutkijakoulut”, opintojen ja väitöskirjan osuus u Erityyppiset tohtorin tutkinnot: research, professional, industrial

5 Osaamisen ja sivistyksen asialla Erityistä tohtorin tutkinnosta u Mahdollisuus kuvata tutkinnon tuottamat oppimistulokset? u Opiskelijan status? u Väitöskirjan ohjaus (miten, kuka?); ohjaajan rooli ja vastuu u Väitöskirjan puolustaminen ja arviointi

6 Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainvälinen näkökulma u Yhteistyö edellyttää hyvää yhteistyömaiden korkeakoulujärjestelmien tuntemusta u Yleensä tohtoreita koskevat samat periaatteet kuin muita tutkintoja u Yleinen tapa: yhteinen (koulutus)ohjelma, kaksi todistusta u Useat maat: kansainvälinen yhteistyö ja arviointi olennainen osa tohtorikoulutusta

7 Osaamisen ja sivistyksen asialla Vaihtelevat käytännöt u Kaksoistutkinto: esim. Belgia (ranskankielinen, yhteinen todistus, mutta kansallinen tutkintonimike mainittava), Unkari (edellyttää yhteistyökorkeakoulun rekisteröitymistä, mieluusti unkarilainen tutkinto), Saksa (erit. kokemusta Saksa-Ranska –yhteistyöstä), Hollanti, Viro, Latvia, Tsekki, Ruotsi u Tutkinnon myöntäminen: esim. Irlanti: ei ehdottomia säädöksiä, yliopistot päättävät tapauskohtaisesti

8 Osaamisen ja sivistyksen asialla Vaihtelevat käytännöt u Tanska: tohtori kansallisena tutkintona, muut tutkinnot mahdollisia yhteis- tai kaksoistutkintoina (2005) u Joissain maissa lakiesityksiä yhteistutkintojen mahdollistamisen suuntaan (esim. Hollanti, Latvia, Norja)

9 Osaamisen ja sivistyksen asialla Ranska: Cotutelle internationale de thèse u Osallistuvilla korkeakouluilla tulee olla oikeus myöntää tohtorin tutkintoja u Sopimus, jossa todetaan mm. miten tutkinto tunnustetaan toisessa maassa u Ohjaaja kummassakin maassa, opinnot/tutkimus jaksoittain kummassakin yliopistossa, jury, kieli u Väitöskirjaa puolustetaan yhdessä tilaisuudessa u Yhteinen todistus tai kaksi erillistä todistusta; sisältö määritelty i

10 Osaamisen ja sivistyksen asialla Korkeakoulututkinnon tunnustaminen u Akateeminen tunnustaminen - jatko-opinnot ja opintojen hyväksilukeminen - korkeakoulut tekevät päätökset - Korkea-asteen koulutusta koskevien tutkintojen tunnustamista Euroopan alueella koskeva yleissopimus, ns. Lissabonin sopimus

11 Osaamisen ja sivistyksen asialla Korkeakoulututkinnon tunnustaminen u Ammatillinen tunnustaminen (”viranomaiset”) - ammattipätevyys tai virkakelpoisuus - EU-direktiivit ja niistä johdettu lainsäädäntö - kansalliset säädökset - kun Opetushallitus päättää: kansallinen tutkinto edellytys tutkinnon tunnustamiselle

12 Osaamisen ja sivistyksen asialla Lisätietoa u u u