Sosiaali- ja terveysjärjestöt kumppanina yhteispalveluissa Anu Kari Keski-Suomen sosiaali- ja terveyspolitiikan kehittämispäivät
Sosiaali- ja terveysturvan keskusliitto ry (STKL) Valtakunnallinen sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija- ja yhteistoimintajärjestö (1917) Ihmisen asialla = Toimii hyvinvoinnin kehittämiseksi, erityisesti perusturvan ja peruspalvelujen edistämiseksi, syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja sosiaalisen vastuun lisäämiseksi Yhdistävä tekijä = Jäseninä valtakunnallisia sosiaali- ja terveysjärjestöjä (141), alueellisia sosiaali- ja terveysturvayhdistyksiä (16) ja tukijäseninä kuntia (91) ja muita yhteisöjä (8) Kehittää, vaikuttaa, tutkii, kouluttaa ja julkaisee
Sosiaali- ja terveysjärjestöt Yleishyödyllisiä, voittoa tavoittelemattomia Suomessa noin 8000 Tarkoitus: jonkin erityisryhmän tai laajemman väestön osan hyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen Toiminnan tasot: paikallinen, alueellinen, valtakunnallinen ja kansainvälinen Toimijat: vapaaehtoiset, luottamushenkilöt ja ammattilaiset Toiminta: vapaaehtois- ja vertaistoimintaa, tiedotusta, neuvontaa, palveluja, koulutusta, vaikuttamista, edunvalvontaa Rahoitus: RAY, julkiset avustukset, varainhankinta
Sosiaali- ja terveysjärjestöt yhteispalvelussa Julkishallinnon palveluntuottajat suosittelevat (VM046:00/2008) tekemään yhteistyötä järjestöjen kanssa Yhteistyötä kokeiltu Jyväskylässä ja Kouvolassa Yhteispalvelun kehittämisprojektissa RAY:n tuella Kokemusten mukaan järjestöt soveltuvat yhdeksi toimijaksi yhteispalveluihin
Järjestöt yhteispalvelupisteissä Järjestöt yhteis- palvelu- pisteissä Teemaviikot - ja päivät Tapahtumat ja tilaisuudet Muut Esitteet ja aineistot Järjestöinfo Neuvonta- päivystys Neuvonta ajanvarauksella
Vapaaehtois- ja vertaistoiminta näkyvillä yhteispalvelupisteessä Kansalaisille tietoa vapaaehtoistoiminnasta kootusti ja helposti löydettävissä Yhteispalvelupisteet yksi mahdollinen toimintaympäristö Koottu tieto, infotilaisuudet, vapaaehtoistoiminnan viikko, tapahtumat jne. Ehkäpä nonstop-muotoiset koulutukset? vapaaehtoisille keskustelutukea päivystyksenä?
Yhteistyö hyödyttää kaikkia! Kansalainen saa tietoa, tukea, ohjausta ja palveluja yhdestä paikasta yhdellä kerralla Osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuudet lisääntyvät Lähipalvelut monipuolistuvat Tiedottaminen tehostuu, tunnettuus lisääntyy Syntyy uudenlaisia työmuotoja ja toimintatapoja
Kohti kansalaislähtöistä yhteispalvelua Parhaimmillaan tietoa, tukea ja ohjausta monipuolisesti erilaisiin elämäntilanteisiin Kansalaiset ovat tietoisia pisteestä ja sen palveluvalikoimasta sekä hyödyntävät palveluita Palveluista vastaavat arvostavat toimintaa ja kehittävät sitä aktiivisesti vastaamaan kansalaisten tarpeita Kansalaiset otetaan vahvemmin mukaan kehittämiseen
Kysy kokemuksistamme ja kerro omistasi! Ota meihin yhteyttä tai kutsu meidät kylään! Jyväskylä: projektikehittäjä Anu Kari p , Yhteispalvelun kehittämisprojekti (Joensuu, Kouvola ja Oulu): (projektit > ypp) Tutustu syksyllä ilmestyvään oppaaseen järjestöjen ja yhteispalveluiden yhteistyön toteuttamiseen