1 Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuusseminaari 28.-29.10.2009 Järvenpää Pasi Rentola.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Leikkaukset koulutuksesta ja tutkimuksesta. Leikkaukset koulutukseen ja tutkimukseen tällä hallituskaudella Leikkauksia on tehty • laskennallisista valtionosuuksista,
Advertisements

Ammatillinen koulutus elinkeinoelämän näkökulmasta
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Jyväskylän koulutuskuntayhtymän
Laajennetun työssäoppimisen mahdollisuudet
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
Suomen koulutusjärjestelmä
AIKUISKOULUTUKSEN AJANKOHTAISKATSAUS Johtaja Marita Savola OPM 29. 9
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
UUDENKAUPUNGIN AMMATTIOPISTO NOVIDA
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriöstä Opso ry kevätseminaari Opetusneuvos Mari Pastila-Eklund.
Työmarkkinakeskusjärjestöjen esitykset koulutuksen ja työelämän yhteistyön kehittämiseksi Ehdotukset valmisteltu työurasopimuksen pohjalta käynnistetyssä.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
1 OPSO Laatuseminaari Jyväskylä Pasi Rentola.
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
Perusopetuksen ryhmäkoko
Valtion vuoden 2009 talousarvio  Opetusministeriön pääluokka 6,2 mrd euroa  Lisäystä 64 milj. euroa (VOS-uudistuksen vaikutukset mitätöity)  Alv-osuuden.
Innovaatiotilastot 2012 ja Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus, tutkimus- ja kehittämistoiminta (tietokanta) Tekes, Teknologiateollisuus.
Erikoissuunnittelija Pasi Rentola
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta OPSO ry:n seminaari Tampere Pasi Rentola.
Oppisopimuskoulutuksen ajankohtaiskatsaus Pasi Rentola
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Jouni Kangasniemi & Kimmo Hämäläinen
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Valtionosuusuudistus 2010
Oppisopimuskoulutuksen ajankohtaiskatsaus Hämeenlinna Pasi Rentola.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
OPPISOPIMUKSEN TULEVAISUUS –SEMINAARI 28. –
Ammatillisen koulutuksen rahoitus Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos Seija.
Ammatillinen koulutus muutoksessa Opetusneuvos Tarja Riihimäki
Korkeakoulujen aikuiskoulutus
Ammatillinen koulutus ja Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Jouni Lehto 1 Tietopuolinen koulutus ja näyttötutkinto oppisopimuskoulutuksen laadun tukena.
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
Lukio- ja ammattikoulutuksen rahoitus ja rakennemuutokset Koulutusjohtaja Susanna Tauriainen.
Aikuiskoulutuksen ajankohtaisia trendejä Eeva-Inkeri Sirelius Vapaan sivistystyön yhteisjärjestö Länsi-Suomen lääninhallitus.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
1 Oppisopimuskoulutuksen laadun kehittäminen, työryhmän tuloksen esittely, rahoitusjärjestelmä ja muut ajankohtaiset asiat Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus.
JIK KY:N TALOUS Tilinpäätökset Talousarvio 2013 Info-tilaisuus Etelä-Pohjanmaan Opisto Talousjohtaja Arto Saarela 1.
Tilinpäätös 2004.
Ajankohtaista tuloksellisuusrahoituksesta Suomen Oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Lea Juhola.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriöstä Kuopio Mari Pastila-Eklund.
Opetustoimen henkilöstön ammatillisen osaamisen varmistaminen (Osaava) Kimmo Hämäläinen, pääsihteeri Opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunta.
Oppisopimuskoulutuksen ajankohtaiset asiat Haikkoo Pasi Rentola.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
VALTIONAVUSTUKSET AIKUISKOULUTUS Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Opetushallitus.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMMATILLISTEN REHTORIEN NEUVOTTELUPÄIVÄT Ammatillisen koulutuksen rahoitus ja tiedonkeruu – ajankohtaiskatsaus Laskentapäällikkö.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Ajankohtaista ammatillisesta koulutuksesta Johtaja Mika Tammilehto Ammatillisen koulutuksen yksikkö
1 Ammatillisen lisäkoulutuksen tuloksellisuusrahoitus Ammatillisen koulutuksen tulosrahoituksen neuvottelukunnan kokous
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Esityksen transkriptio:

1 Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuusseminaari Järvenpää Pasi Rentola

2 Oppisopimuskoulutuksen ajankohtaisia asioita Valtion talousarvioesitys vuodelle 2010 –Ammatillinen perus- ja lisäkoulutus Oppisopimuskoulutuksen vuoden 2009 toteumat –Rahoituksen perusteet ja lisäbudjettijaot Aikuiskoulutuksen kokonaisuudistuksen vaikutukset –Rahoitusjärjestelmä; kustannuspohja, kiintiöt, suoritteen määräytymisperuste –Oppisopimuskoulutuksen laadun kehittäminen –Lisäkoulutuksen tulosrahoitus Vuoden 2010 talousarvion toimeenpano –Lisäkoulutuspaikkojen jako –Tuettu oppisopimuskoulutus

3 Valtion vuoden 2009 talousarvio  Opetusministeriön pääluokka 6,2 mrd euroa  Lisäystä 64 milj. euroa (VOS-uudistuksen vaikutukset mitätöity)  toiminnalliset lisäykset 141 milj. euroa  Koulutus- ja tiedepolitiikka:  Perusopetus 62 milj. euroa (ryhmäkoot, erityisopetus, investoinnit)  Osaava-ohjelman rahoitukseen siirtona 8 milj. euroa ( opettajan täydennyskoulutus)  Yliopistouudistus; 2 milj. euroa tutkimusinfrastruktuurin rahoittamiseen  Ammatillisen peruskoulutuksen paikkamäärän lisäykseen 8,5 milj. euroa (osa jo 2009 lisäbudjetissa)  Ammatillinen lisäkoulutus yhteensä lisäykset noin 15 milj. euroa + oppisopimustyyppiseen täydennyskoulutukseen siirtona 3 milj. euroa.  Maahanmuuttajataustaisen opetushenkilöstön täydennyskoulutukseen 1 milj. euroa

4 Aikuiskoulutus Budjetin luvussa (Aikuiskoulutus) määräraha 501,8 milj. euroa (+26,6 milj. e) Keskeisimmät lisäykset –7,6 milj. euroa ammatillisen lisäkoulutuksen opiskelijatyövuosien lisäämiseen –3,8 milj. euroa oppisopimuskoulutuksena järj. amm. lisäkoulutukseen –8 milj. euroa opetushenkilöstön täydennyskoulutukseen Oppisopimuskoulutuksen momentti euroa –Indeksikorotus 1,1 milj. euroa –Ammatillinen lisäkoulutus noin 88,3 milj. euroa Opiskelijapaikkojen lisäämiseen 3,8 milj. euroa (3 milj. euroa sisältyi LTA II 2009) Oppisopimusten enimmäismäärä (painotettu enemmän ei-tutkintoon valmistavaa lisäkoulutusta) –Ammatillinen peruskoulutus noin 46,7 milj. euroa (+ kuntien rah. osuus 58,4 milj. euroa) Opiskelijapaikkoja –Korkeakoulutettujen oppisopimustyyppiseen täydennyskoulutukseen 4 milj. euroa (lisäys 3 milj. e siirtona momentilta ) Laskennallisesti noin oppisopimuspaikkaa) –Hallinnonalan säästöosuudesta 0,2 milj. euroa

5 Oppisopimuskoulutuksen määrällinen kehitys Ammatillinen lisäkoulutus –VTA 2008 kiintiö , toteuma –VTA 2009 kiintiö , toteuma ylityksiä 614, alituksia 307, muutama yli 10 % ylitys –VTAE Ainakaan alkuvaiheessa ei jaeta kaikkia Ammatillinen peruskoulutus –VTA 2008 arvio , toteuma –VTA 2009 arvio , toteuma Lasku muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta tasaista –VTAE arvio

6 Lisäkoulutuksen enimmäismäärien ja haettujen paikkojen kehitys VuosiHaetut määrätEnimmäismääräMyöntöaste %

7 Oppisopimuskoulutuksen rahoitus, ohjaus ja laatu Aikuiskoulutuksen kokonaisuudistuksen johtoryhmän linjaus: Oppisopimuskoulutuksen rahoitus- ja ohjausjärjestelmää kehitetään ottamaan huomioon työelämän tarpeet, toiminnan tuloksellisuus ja työvoimakapeikot: a)tuloksellisuusrahoitus laajenee ammatilliseen lisäkoulutukseen b)parannetaan kustannusten ja rahoituksen vastaavuutta: selvitetään oma kustannuspohja, opiskelijamäärien säätelyn eri vaihtoehdot, alakohtaiset yksikköhinnat, laskentapäivien määrä, työnantajan koulutuskorvaukset - Perusselvitys keväällä 2009, perustetaan työryhmä vuoden 2010 alussa mahdollinen toteutusaikataulu 2012 c)Käynnistetään opetusministeriön, Opetushallituksen ja oppisopimuskoulutuksen järjestäjien yhteistyönä oppisopimuskoulutuksen laadun kehittämishanke (työpaikalla tapahtuva oppiminen, viranomaistehtävät, henkilökohtaistaminen, yhdenmukaiset käytännöt)

8 Toimeksianto 1)ehdotukset ammatillisen lisäkoulutuksen tuloksellisuusrahoituksen kriteereiksi, 2)laskelmat uusien rahoitusperusteiden vaikutuksista rahoitusjärjestelmään kokonaisuutena ja järjestäjäkohtaisiin valtionosuuksiin, 3)luonnokset muutosten vaikutuksista lainsäädäntöön. Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma : 1)Ammatillisessa lisäkoulutuksessa käyttöön tuloksellisuusrahoitus 2)Tutkinnon merkitystä rahoituksen perusteena vahvistetaan Tuloksellisuusrahoitusjärjestelmän rakenne 1)Perusteena kahden aikaisemman vuoden aikana suoritetut tutkinnot 2)3 % lisäkoulutuksen valtionosuudesta (6 milj. euroa) 3)Valtionosuuspotista vähennetään 3 %:n mukainen euromäärä, joka jaetaan tutkintojen määrällä ja kohdennetaan koulutuksen järjestäjille suoritettujen tutkintojen suhteessa. 4)Erikseen oppilaitos- ja oppisopimusmuotoiseen koulutukseen 5)Rahoitus kohdennetaan valmistavan koulutuksen järjestäjälle Ammatillisen lisäkoulutuksen tuloksellisuusrahoitus

9 Tuloksellisuusrahoitusjärjestelmän kohde Oppilaitosmuotoinen ja oppisopimusmuotoinen lisäkoulutus Rahoitus VTAE 2010 mukaan 227,2 milj. euroa –Oppilaitosmuotoinen 138,9 –Oppisopimusmuotoinen 88,3 –Rahoituksesta % tutkintoon valmistavaan koulutukseen Suoritemäärät VTAE 2010 –Oppilaitosmuotoinen opiskelijatyövuotta –Oppisopimusmuotoinen opiskelijapaikkaa Suoritettujen tutkintojen määrät, vuosien keskiarvo –Oppilaitosmuotoinen –Oppisopimusmuotoinen 7602 Tavoitteena tutkinnon suorittamisasteen nosto 43 % > 80 % vuoteen 2012 mennessä.

10 Oppisopimusmuotoinen lisäkoulutus Tutkintokohtainen tuloksellisuusrahoituksen mukainen euromäärä sama kaikilla järjestäjillä Kahden vuoden aikana suoritettujen tutkintojen keskiarvo Rahoituksen kokonaismäärästä 3 % = tutkintokohtainen euromäärä Koulutuksen järjestäjäkohtainen tuloksellisuusrahoitus: –Tutkintokohtaisen euromäärän ja tutkintomäärän tulo –Yli 5 %:n lisäyksestä leikataan 1/3 –Tulosrahoituksen maksatus toteutetaan porrastamalla lisäkoulutuksen yksikköhintoja

11 Tuloksellisuusrahoitusjärjestelmän käyttöönotto Kahdessa vaiheessa –Ensimmäinen vaihe: laskennallinen järjestelmä 2010 –Toisen vaiheen jatkovalmistelu käyntiin ammatillisen koulutuksen tuloksellisuusrahoituksen neuvottelukunnassa: tutkintojen osat, laadulliset kriteerit

12 Ammattiopistostrategian vaikutukset oppisopimuskoulutukseen Ammattiopistostrategia –Ammatillisen lisäkoulutuksen järjestäjistä 20 %:lla alle 100 oppisopimuspaikkaa –Ammatillisen peruskoulutuksen järjestäjistä 25 % alle 100 oppisopimuspaikkaa –Alueellisten vastuualueiden tarpeellisuus oppisopimuskoulutuksessa? –Suhteellisuus ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen välillä? –Suhteellisuus oppilaitosmuotoiseen ammatilliseen perus- ja lisäkoulutukseen?

13 Lisäkoulutuksen paikkojen jako vuodelle 2010 Hakemusten määräaika Lisäkoulutuspaikkojen jaon painopistealueita: –koulutuksen järjestäjän alueella sijaitsevien yritysten erityisosaamista edellyttäviin koulutustarpeisiin vastaaminen, yrittäjien toimintaedellytysten parantaminen ja yritysten sukupolvenvaihdosten edistäminen –Työttömien tai työttömyysuhan alaisten henkilöiden opisk. mahdollisuuksien parantaminen erityisesti vienti- ja teollisuusyrityksissä –Sosiaali- ja terveysalan työvoimatarpeen huomioiminen –maahanmuuttajien koulutusmahdollisuuksien parantaminen –vailla ammatillista tutkintoa olevan tai vanhentuneen ammatillisen koulutuksen varassa työelämässä olevan henkilöstön koulutustarpeiden huomioonottaminen

14 Tuetun oppisopimuskoulutuksen hankkeet euroa6 hanketta euroa13 hanketta 2010 Budjetoitu euroa Kokemusperäinen toiminnallinen kehittäminen> opetusministeriöllä ei valmista mallia Koulutuksellinen kehikko syrjäytymisvaarassa olevien yhteiskunta- ja työelämäkelpoisuuden edistämiseksi Mallintamista kehitettävä koulutuksellisten tavoitteiden näkökulmasta, lähtökohtaisesti tuettu tutkinnon perusteiden mukainen koulutus Maahanmuuttajat osa tuettua oppisopimuskoulutusta; tuettu erotettava kielikoulutuksesta Maahanmuuttajien tarpeisiin sovelletaan oppisopimustyyppistä koulutusta hyödyntäen tuetusta oppisopimuksesta saatuja kokemuksia